handdator

Visa fullständig version : svar på tal till korkad kollega önskas snarast


nina
2002-04-16, 12:06
Hej
Min kolega säger att man ska äta innan man tränar på morgonen för effektivast fettförbränning, hon har tydligen varit hos en näringskonsult eller vad hon nu kallade honom och han säger så. Vad jag har förstått på dettaforum så tycker ni och jag tvärtom,
för då gör kroppen av med vad du ätit istället för att göra av med fett. Vad ska jag säga nästa gång nån försöker få mig att verka okunnig?

Usch nu är jag på dåligt humör, men men det är ju hennes kropp och hon får skylla sig själv.

Nina :)

Matti
2002-04-16, 12:15
Det är rätt orelevant varifrån energin som används under aktiviteten kommer ifrån. Kcal in vs. kcal ut avgör ändå i slutändan.

nina
2002-04-16, 12:19
Det fattar jag väl, men det var inte det jag frågade!

ekim
2002-04-16, 12:33
Du kan säga att aerobisk träning frigör adrenalin och noradrenalin vilka ökar värmeproduktionen och samt ökar nedbrytningen av fettceller men äter man kolhydrater innan stiger insulin nivåerna och trycker ner adrenaline nivåerna och frigörelsen av fettsyror från fettvävnaden.
Därför kan aerobics på tom mage hjälpa till att optimera adrenaline nivåerna och fett förbräningen.

nina
2002-04-16, 12:40
Tack Frasse, jag ska skriva ut ditt lilla tal och öva hemma, sen jävlar :D egentligen så vet jag det ang insulin nivån och så men när man blir arg så kan man inte tänka klart.

Magnus
2002-04-16, 14:19
Utdrag ur Allt om fettförbränning:
"Det finns ett tillfälle som du kan bränna mer fett än annars. Det är precis nar du stigit upp, före frukost. Då är ditt blodsocker lågt och dina insulinnivåer är nästan obefintliga. Den energi du förbrukar kommer därför inte från maten du just ätit, utan tas istället direkt från fettcellerna. Det gör att en rask promenad direkt före frukost kommer att ge en enastående fettförbränning, och är ett effektivt vapen för att gå ner i vikt."


web page (http://www.bk-sportsmag.se/webbshop/allt_om_fettforbranning_morgonpromenader.htm)

ett annat citat:
"Orsaken till att du inte bör äta innan promenad är att insulin nivån är som lägst
efter att du sovit eller kört ett hårt träningspass. Insulinet hämmar fettförbränningen som du säkert redan vet."

Matti
2002-04-16, 16:28
Det fattar jag väl, men det var inte det jag frågade!
Nej jag vet, förlåt. Mitt svar var skrev jag för att du skrev "Usch nu är jag på dåligt humör, men men det är ju hennes kropp och hon får skylla sig själv." Det spelar ingen enorm roll om man äter eller inte äter före frukost och IMHO är det ingen mening med att bli sur över diskussioner om sådant. :)

[ 16 April 2002: Inlägget har ändrats av: Matti ]

nina
2002-04-16, 16:32
>Matti, tycker inte om när nån säger att jag har fel, när jag vet att jag har rätt bara.

Nina :)

Muskelsmurfen
2002-04-17, 18:48
Protein är ok att äta och mkt lite kohydrater. Tar själv ett kvarts äpple innan morgon promenaden tillsammans med proteinshaken.