handdator

Visa fullständig version : Vad är att föredra?


benny6
2006-12-09, 19:45
Om man nu, såhär en lördagkväll, skulle ramla i fällan och köpa nånting att tugga på till filmen. Vad är då att föredra av godis eller chips?
Säg 200g chips eller 200g lösgodis?

Och hur farligt är det egentligen att sätta i sej nått liknande? Hur ofta är allmänt onyttigt?

Sofia4_4
2006-12-09, 19:59
Om man nu, såhär en lördagkväll, skulle ramla i fällan och köpa nånting att tugga på till filmen. Vad är då att föredra av godis eller chips?
Säg 200g chips eller 200g lösgodis?

Och hur farligt är det egentligen att sätta i sej nått liknande? Hur ofta är allmänt onyttigt?

Farligt och farligt. Äter du sånt skräp ibland är det inte så farligt, äter du det varje dag så är det väldigt farligt att äta både.
Om du tänker på kaloriinehållet så är båda alternativen väldigt kaloririka. Så det är mängden som avgör hur mycket du stoppar i dig. 200g är väldigt mycket godis och väldigt mycket chips. Måste du äta så mycket?

L-Sami
2006-12-09, 19:59
200g Chips innehåller mer kalorier än godis. Godis är däremot i stort sett bara socker och fruktos, choklad innehåller lite fett och protein också. Jag skulle ha chips före godis iaf.

Om du äter annars bra kost, så tror inte att chips eller godis kan vara så onyttigt. Lite extra kalorier bara, samt hål i tänderna av godis.

luckemuck
2006-12-09, 20:45
eller så väljer man typ naturgodis, såsom torkade annanas eller torkade persikor eller torkade mango, delikatess :)

Pellefant
2006-12-09, 21:22
eller så väljer man typ naturgodis, såsom torkade annanas eller torkade persikor eller torkade mango, delikatess :)

Jag tror naturgodis är en av de största "kostbluffarna" på senare år, frukt fyllda med socker mm, friterade(!) bananer mm, och ungefär samma kcal-nivå som vanligt lösviktsgodis. Nu står det även "GI-nånting" på deras plocklådor.

luckemuck
2006-12-09, 23:49
Jag tror naturgodis är en av de största "kostbluffarna" på senare år, frukt fyllda med socker mm, friterade(!) bananer mm, och ungefär samma kcal-nivå som vanligt lösviktsgodis. Nu står det även "GI-nånting" på deras plocklådor.

men jag sa ju fortfarande torkade frukter, inte friterade eller extra sockrade.
jag menade att han skulle köpa färsk frukt å torka själv i ugnen. då kan det väl inte hoppa in flera delar socker än vad som redan finns i den färska frukten? *screwy*

edit: okej mitt var kanske ett framtids-grej att man måste planera. inte att man går å köper det direkt och sedan ska det vara bra

eandersson
2006-12-10, 00:38
Bara till att beställa några bars med pepparkakssmak sedan är du fast.

haiduc
2006-12-10, 18:19
Popcorn.

Max
2006-12-10, 19:11
Jag tror naturgodis är en av de största "kostbluffarna" på senare år, frukt fyllda med socker mm, friterade(!) bananer mm, och ungefär samma kcal-nivå som vanligt lösviktsgodis. Nu står det även "GI-nånting" på deras plocklådor.Ren torkad frukt, inga tillsatser. Sen lite nötter på det och du är i hamn. Möjligen är nötterna lite saltade men annars är det ju ett perfekt alternativ till godis eller chips.
Däremot rekommenderar jag inte om de sötaste torkade frukterna t.ex. ananas eller banan. Torkad kiwi, jordgubbar och annat är godare.

Pellefant
2006-12-10, 20:23
aha, ok, missförstånd, jag syftade på "naturgodis" som finns som lösvikt i affären. (exotic snacks etc)

Nilsjohan
2006-12-10, 22:06
Lesser of two evils principle