handdator

Visa fullständig version : Mental blockering


LisaB
2006-12-09, 17:05
Nu känner jag mig riktigt stolt! Idag har jag varit med på ett 3h spinningpass, ja ni hörde rätt (läste) 3h! Jag var lite nervös innan om jags kulle klara det eller inte, men det gick superbra!
Jag det mesta är vilja här i livet. För vill man inte göra något som måste göras tex, så görs det bara halvdant. Men ställer man sig istället in på att göra ngt kul, då ni!
Sedan är nog en hel del mentalt. tror jag inte att jag inte orkar så orkar jag inte heller, men nu gjorde jag det och det är så skönt att få som en slags bekräftelse att konditionsträningen har gett effekt.:)

nej, nu ska jag äta (igen). undrar hur mycket jag har ökat mitt näringsbehov idag, det ahde varit kul att veta.

maaaat:eating:

upf
2006-12-09, 17:27
Vad var syftet med ett tre timmars spinningspass?

maRRtin
2006-12-09, 18:04
Vad var syftet med ett tre timmars spinningspass?
Träning?

Apos78
2006-12-09, 18:05
Måste vara skönt att se att slitet ger resultat:) Gott att riktigt köra slut på sig ibland. Starkt!

Cerberus
2006-12-09, 18:11
Bra jobbat!! 3 timmar skulle ja inte orka motivera mig till om det inte var ngn rejäl belöning i slutet.

LisaB
2006-12-09, 18:35
Vad var syftet med ett tre timmars spinningspass?

en kul grej precis som julpass, eller pass me dolika teman. Dessutom ville jag ha en riktig utmaning och nu när jag vet om att jag klarar det kanske man skall försöka få ihop ett lag till 24 h spinningen i jan =)

machine gun
2006-12-09, 18:49
Enligt caloriesperhour.com så ger "Bicycling - stationary, moderate" i 3 timmar en energiförbrukning på 1,260 calories för en person på 60 kg (inkl basalmetabolism under de 3 timmarna). Var det tre hårda timmar går väl förbrukningen upp en del, jag vet ju inte hur hårt du tog i :)

LisaB
2006-12-10, 08:52
Enligt caloriesperhour.com så ger "Bicycling - stationary, moderate" i 3 timmar en energiförbrukning på 1,260 calories för en person på 60 kg (inkl basalmetabolism under de 3 timmarna). Var det tre hårda timmar går väl förbrukningen upp en del, jag vet ju inte hur hårt du tog i :)

oj! Jag visste att det skulle vara en del, men så mycket. Nu inser jag ju att jag kanske inte lyckades kompensera för hela dte passet + den dagliga förbrukningen. Visserligen åt jag som ne toker hela dagen, men jag var ju ändå hemma klockan halv tre på e.m så det hann ju inte bli så många måltider. Speciellt inte när man äter så att man är mätt i evigheter =P
Kommer detta på verka min träning negativt? Jag kör ju ett par dagars vila nu innan jag kör igång igen och kommer äta som vanligt för bästa återhämtning. Då borde väl kroppen inte ta så stor skada om jag inte lyckades kompensera upp för det jag förbrukade igår?

machine gun
2006-12-10, 11:49
oj! Jag visste att det skulle vara en del, men så mycket. Nu inser jag ju att jag kanske inte lyckades kompensera för hela dte passet + den dagliga förbrukningen. Visserligen åt jag som ne toker hela dagen, men jag var ju ändå hemma klockan halv tre på e.m så det hann ju inte bli så många måltider. Speciellt inte när man äter så att man är mätt i evigheter =P
Kommer detta på verka min träning negativt? Jag kör ju ett par dagars vila nu innan jag kör igång igen och kommer äta som vanligt för bästa återhämtning. Då borde väl kroppen inte ta så stor skada om jag inte lyckades kompensera upp för det jag förbrukade igår?

Återhämtningen går ju snabbare om man får i sig tillräckligt med energi under och efter passet, men det är väl inget som säger att man måste få i sig allting inom loppet av ett visst antal timmar eller så. Har man vilodag dagen efter och äter extra då med, så ska det nog vara tillräckligt för att vara återhämtad till nästa träningspass :)

Om du planerar fler uthållighetspass av den här kalibern så kan det vara en idé att fylla på med lite kolhydrater och lite salt under passet, t.ex. i form av en sportdryck samt att kanske inta lite kolhydrater direkt efter passet (t.ex. maltodextrin, dextropur el likn) för att påskynda återhämtning och påfyllnad av glykogendepåerna. Då brukar ca 1 g kolhydrat/kg kroppsvikt vara lagom. Man kan givetvis äta mat istället (och man ska såklart äta riktig mat också, när man kommer hem förslagsvis), men eftersom ofta mättnaden sätter gränsen kan det vara svårt att få i sig tillräckligt med energi bara genom mat för många. Det är nog iofs en vanesak, just konditionsidrottare brukar bli grymma på att trycka i sig enorma mängder mat.

Du har PM :)

LisaB
2006-12-10, 12:37
Under passet så delades det ut russin, banan, apelsin, dextrosol, choklad och sportdryck. Så det var ju inte så att man körde 3h utan att få i sig ngt, det tror jag inte någon hade klarat av.
det var även folk som servade med att fylla på vattenflaskorna hela tiden så att man alltid hade tillgång till vätska. =)

jag måste nog erkänna att den salta blandningen av socker, salt och vatten man fick under sista delen av passet var något av det godaste jag druckit då. All salt mat var iof riktigt god under hela dagen.

Olof
2006-12-10, 19:15
Jag tycker långa intensiva pass ger mycket tillbaka. Dock skulle jag personligen tycka att formen spinning är för enformig, eftersom det inte är någon riktig intellektuell utmaning.

Ett längre intensivt kampsportspass på några timmar är underbart för fysiken och psyket. Men bäst tycker jag att riktigt långa pass på 7-8 timmar är. Eftersom det blir en underbar blandning av himmel och helvete.