handdator

Visa fullständig version : Noobfråga.


Raggis
2006-12-09, 16:02
Hejsan kära kollo medlemmar. Det så är att jag undrar vad skillnaden är mellan latsdrag bakom nacke och latsdrag till bröstet? Sökte runt lite, men, hittade dessvärre inget liknande svar.

Och, en sak till. Är det någon skillnad på att köra med rakstång eller böjdstång? Jag vet att dom flesta kör med böjdstång. Men, jag fick inte direkt kontakt med latsen ( fick ingen träningsvärk dagen efter :( ) när jag körde med böjdstång.:smash: *gah!*

Om man kan ser hela min kropp bakifrån, så är ryggen den delen som är minst utvecklad ^^ Kanske beror på just detta, hehe.

Hoj! :hbang:

major Pectoralis
2006-12-09, 17:33
Hejsan kära kollo medlemmar. Det så är att jag undrar vad skillnaden är mellan latsdrag bakom nacke och latsdrag till bröstet? Sökte runt lite, men, hittade dessvärre inget liknande svar.

Och, en sak till. Är det någon skillnad på att köra med rakstång eller böjdstång? Jag vet att dom flesta kör med böjdstång. Men, jag fick inte direkt kontakt med latsen ( fick ingen träningsvärk dagen efter :( ) när jag körde med böjdstång.:smash: *gah!*

Om man kan ser hela min kropp bakifrån, så är ryggen den delen som är minst utvecklad ^^ Kanske beror på just detta, hehe.

Hoj! :hbang:

Om man utför övningarna som i rörelsebanken så skulle jag säga att drag framför tar högre upp och drag bakom tar längre ner.
Skall man bygga en tilltagen rygg tycker jag man skall lägga fokus på olika roddövningarna med fria vikter och se latsdrag som ett komplement. Chins ("kungen av latsdragsövningar") är en annan övning som försvarar sin plats i ett bra ryggträningsprogram.

Tuniz
2006-12-09, 17:33
Instruktörerna på mitt gym rekomenderade mig att inte köra latdrags bakom nacken eftersom du sliter mer på ryggen / senor än vad det är värt.

Konstigt... när jag började där så var det bra att köra bakom ryggen... *screwy*


Antar att dom gått på någon kurs eller nått och vill rätta alla dom har sagt göra på deras delaktiga sätt O_o;

major Pectoralis
2006-12-09, 17:42
Har aldrig hört talas om någon som skadat sig på grund av latsdrag bakom nacken.
Det man varnar för är impignetskada (enkelt sagt: klämmskada i axeln) orskadad av högt armarbete med "bakåtspända" axlar. Jag skulle säga att risken för denna skada är långt mycket större om man till exempel simmar frisim och inte ens där är risken speciellt överhängade i normala fall - allra minst om man tränar lite axelrehab, vilket man bör investera lite tid på om man ändå är på gymmet....
Ser egentligen snarare drag bakom nacke som en bra övning för rörlighet.

machine gun
2006-12-09, 17:54
Ser egentligen snarare drag bakom nacke som en bra övning för rörlighet.

Dock inte en bra övning om man redan är överrörlig i axelleden kan tilläggas. Min sjukgymnast varnade mig för övningar som press och drag bakom nacke, överdrivet djupa dips osv pga mina överrörliga axlar. Med tanke på att det är väldigt vanligt att vara överrörlig i just axelleden så tänkte jag att det kan vara väl värt att nämna.

pragmatist
2006-12-09, 20:11
http://apt.allenpress.com/aptonline/?request=get-abstract&issn=1533-4287&volume=016&issue=04&page=0539

ABSTRACT

This study aimed at investigating the effects of different hand positions on the electromyographic (EMG) activity of shoulder muscles during the performance of the lat pull-down exercise. Ten healthy men performed 3 repetitions of the lat pull-down exercise using their experimentally determined 10RM (repetition maximum) weight. Four different common variations of the lat pull-down were used: close grip (CG), supinated grip (SG), wide grip anterior (WGA), and wide grip posterior (WGP). Normalized root mean square of the EMG (NrmsEMG) activity for the right posterior deltoid (PD), latissimus dorsi (LD), pectoralis major (PM), teres major (TM), and long head of the triceps (TLH) were recorded using surface electrodes and normalized using maximum voluntary contractions. Repeated measures analysis of variance for each muscle detected statistical differences (p < 0.05) in myoelectric activity among hand positions during both the concentric and eccentric phases of the exercise. During the concentric phase, NrmsEMG results for the LD included WGA > WGP, SG, CG. For the TLH: WGA > WGP, SG, CG and WGP > CG, SG. For the PD: CG, WGA, SG > WGP. For the PM: CG, WGA, SG > WGP. During the eccentric phase, the LD produced the following patterns: WGA > WGP, SG, CG and WGP > CG. The TLH pattern showed WGA > SG and CG. For the PD: CG > WGA, WGP. The results indicate that changes in handgrip position affect the activities of specific muscles during the lat pull-down movement. Also, performance of the lat pull-down exercise using the WGA hand position produces greater muscle activity in the LD than any other hand position during both the concentric or eccentric phases of the movement.

Summering: drag på framsidan aktiverade samtliga studerade muskler mer än drag bakom huvudet (i denna studie i alla fall). Alltså är det svårt att se vad poängen skulle vara med att dra bakom huvudet över huvud taget.

SWETiger
2006-12-09, 20:26
http://apt.allenpress.com/aptonline/?request=get-abstract&issn=1533-4287&volume=016&issue=04&page=0539



Summering: drag på framsidan aktiverade samtliga studerade muskler mer än drag bakom huvudet (i denna studie i alla fall). Alltså är det svårt att se vad poängen skulle vara med att dra bakom huvudet över huvud taget.
Har alltid dragit mer bakom nacken än framför när det gäller det breda greppet. Lite synd att biceps inte var med i undersökningen, kan eventuellt vara det som ligger till grund för skillnaden om det nu är så att muskelaktiveringen är bättre mot bröstet, eller kan det vara så att det är en mindre effektiv rörelse ur rent viktmässigt perspektiv?

Fatalist
2006-12-09, 21:18
Dock inte en bra övning om man redan är överrörlig i axelleden kan tilläggas. Min sjukgymnast varnade mig för övningar som press och drag bakom nacke, överdrivet djupa dips osv pga mina överrörliga axlar. Med tanke på att det är väldigt vanligt att vara överrörlig i just axelleden så tänkte jag att det kan vara väl värt att nämna.

Men då borde det väl vara bra att köra övningar som går såpass djupt, så att man stramar upp de stödjande musklerna lite? T ex dips som ger dig starkare triceps = stabilare axelled.

machine gun
2006-12-09, 21:25
Men då borde det väl vara bra att köra övningar som går såpass djupt, så att man stramar upp de stödjande musklerna lite? T ex dips som ger dig starkare triceps = stabilare axelled.

När man är överrörlig handlar det ganska mkt om att inte medvetet placera leden i ytterlägen, dels för att den riskerar att hoppa ur led (det vill jag helst slippa uppleva i en dipsställning..) och dels för att den då trycker på muskelfästen som blir irriterade och till slut inflammerade. Stärka muskler är givetvis bra, du anar inte hur mkt rotatorcuffträning som rehabprogrammen består av.. Det är ju trots allt rotatorcuffarna som "håller i" axelleden och håller den på plats. Även de yttre axelmusklerna ska tränas och givetvis resten av kroppen, triceps inkluderad. Jag kör dips, men jag kan inte göra dem så djupa som vissa anser att man ska (så att axeln nuddar händerna i princip) utan att få ont.

Raggis
2006-12-09, 21:44
Hittade detta på en sida:

"1. Pulling down behind the neck
This is also known as the Behind-the-Neck Pulldown exercise.

It is not a good exercise and can lead to shoulder problems in the long term.
The position of the arms in the shoulder sockets is a sensitive one.
Even with enough flexibility to do the exercise properly (which few people have) there is still a large risk of injury.
The shoulders are just not designed to work with resistance in that position. "


Källa: http://www.fitstep.com/Library/Exercises/back-exercises/wide-grip-front-pulldowns/wide-grip-front-pulldowns.htm

Shadow Warrior
2006-12-10, 08:50
Övningar bakom nacken ger inga fördelar (kan medföra nackdelar, observera ordvittsen!)och det är onaturligt. Punkt.

Krokodil
2006-12-10, 09:09
Här finns en mycket informativ tråd om latsdrag fram vs bak (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=284770#post284770), med det obligatoriska käbblet och penismätandet såklart. :)