handdator

Visa fullständig version : Glutamin?


Fjåårz
2006-12-09, 13:37
Tjenare. Jag är mitt inne i min kreatin kur just nu och undrar om det är ger bra effekt med glutamin, då man har uppehåll med kreatinet?

Läst i trådar där man snackar om att peptid är dålig och L-glutamin är dålig.
Vilken ska man ha då?
Finns det andra bra produkter som man kan äta under kreatin uppehållet?

Gpajpen
2006-12-09, 13:42
glutamin ger, vad jag läst och hört, ingen effekt överhuvudtaget.

flenders
2006-12-09, 13:44
Finns det andra bra produkter som man kan äta under kreatin uppehållet?Varför ta uppehåll med kreatin? Annars så stämmer det att L-glutamin inte ger något.

Fjåårz
2006-12-09, 13:48
Man ska ju käka Star Nutritions kreatin i 10 veckor o sedan göra ett uppehåll på 4 veckor.
Men vad kan man käka under uppehållet som funkar då?

Extas
2006-12-09, 14:04
tydligen är uppehåll av kreatin onödigt oxå

Englund
2006-12-09, 14:16
glutamin ger, vad jag läst och hört, ingen effekt överhuvudtaget.

Glutamin är en av de viktigaste aminosyrorna när det gäller att lägga på sig muskler och det får du i dig genom vanligt protein. Så att säga att glutamin inte har något effekt är att ta i :/

Englund
2006-12-09, 14:20
tydligen är uppehåll av kreatin onödigt oxå

När man har tagit kreatin under en längre tid (i form av kosttillskott), känner kroppen av de höga halterna av kreatin och minskar då antalet CreaT (ett protein som transporterar kreatin) på ytan av cellerna. Så om man inte vill svara sämre på kreatin efter ett x antal veckors doserande så är det en fördel med ett uppehåll.

King Grub
2006-12-09, 14:41
Glutamin är en icke-essentiell aminosyra och behövs inte för proteinsyntesen. Den är definitivt inte en av dom viktigaste, och kan syntetiseras i kroppen vid behov (och är dessutom den mest förekommande aminosyran i maten). Att tillföra extra glutamin, vare sig från kost eller tillskott, till dom essentiella aminosyror som faktiskt stimulerar proteinsyntesen, innebär ingen som helst ytterligare stimulans av proteinsyntesen.

Fjåårz: glutamintillskott är ett av dom mest hypade tillskottet, men det är att slänga pengarna i sjön. Saknar som sagt fullständigt effekt på muskel- eller styrketillväxt.

Englund
2006-12-09, 14:48
Ahaa, okej. Då har jag fattat allt fel. Har fått för mig (vet inte hur) att glutamin var en essentiell aminosyra och av det viktigare slaget :/. Man lär sig nått nytt varje dag :)

King Grub
2006-12-09, 14:53
Då har jag fattat allt fel. Har fått för mig (vet inte hur)

I reklamen för tillskott av glutamin anges den ofta vara det. Essentiell för tillverkarens bankkonto, möjligen.

Lite riktig forskning på resultat av glutaminsupplementering i samband med träning:

Englund
2006-12-09, 15:00
I reklamen för tillskott av glutamin anges den ofta vara det. Essentiell för tillverkarens bankkonto, möjligen.

Ja, det är nog på den vägen jag fått för mig det. Men en lite fråga; - Barn kan ju bara producera 8 (tror jag att det är) aminosyror medan färdigvuxna människokroppar producerar 9 aminosyror, vilken aminosyra är det vuxna kan tillverka som inte barn kan?

King Grub
2006-12-09, 15:01
Lysin, leucin, isoleucin, fenylalanin, metionin, treonin, valin, och tryptofan är essentiella. Histidin och arginin är essentiella för barn. Övriga aminosyror kan syntetiseras, och behöver inte tillföras exogent för proteinsyntes.

Englund
2006-12-09, 15:04
Okej, tack för svaret.

Sverker
2006-12-09, 15:07
Att de är essentiella för barn betyder att deras behov av dessa två aminosyror är stort. Deras proteinsyntes är ( relativt ) stor och kräver mycket aminossyror. Då hinner bildandet av histidin och arginin inte med.





Inte alls omöjligt att det är samma för kroppsbyggare också.

Nilsjohan
2006-12-09, 15:09
bra för tarmen, då tarmen är den del av kroppen som innehåller och omsätter mest glutamin i kroppen, sedan är frågan om något går över i plasma...

Lindstein
2006-12-09, 15:44
Lysin, leucin, isoleucin, fenylalanin, metionin, treonin, valin, och tryptofan är essentiella. Histidin och arginin är essentiella för barn. Övriga aminosyror kan syntetiseras, och behöver inte tillföras exogent för proteinsyntes.

Är det inte lite märkligt att EsaPro innehåller Histidin, men inte Tryptofan? Ifall Histidin inte är en essentiell aminosyra för vuxna?

Dr Nick
2006-12-09, 15:49
För att komma med en helt annan fråga om glutamin här?stämmer det att om man blandar glutamin i kolhydrats drinken så hjälper glutaminet till med att lagra glykogen i kroppen?

King Grub
2006-12-09, 15:57
För att komma med en helt annan fråga om glutamin här?stämmer det att om man blandar glutamin i kolhydrats drinken så hjälper glutaminet till med att lagra glykogen i kroppen?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=10683095&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

DavidN
2006-12-09, 15:58
Ja, det är nog på den vägen jag fått för mig det. Men en lite fråga; - Barn kan ju bara producera 8 (tror jag att det är) aminosyror medan färdigvuxna människokroppar producerar 9 aminosyror, vilken aminosyra är det vuxna kan tillverka som inte barn kan?

andra vägen om:
Barn har oförmåga att producera nio aminosyror och vuxna åtta.

Sverker
2006-12-09, 18:24
Suck. Barn producerar histidein och arginin lika bra som vuxna.

Ivantheman
2006-12-09, 18:39
även om glutamin inte ger nåt för muskeltillväxt kan det vara ett bra tillskott för tränande som ofta blir förkylda genom att det stärker immunförsvaret.
Finns studier på pubmed som visar på det orkar inte leta fram dem nu dock.

Englund
2006-12-09, 18:40
Suck. Barn producerar histidein och arginin lika bra som vuxna.

Men dom har ett större behov av dessa aminosyror jämfört med vuxna, right?

Sverker
2006-12-09, 19:04
Men dom har ett större behov av dessa aminosyror jämfört med vuxna, right?
:thumbup:

DavidN
2006-12-09, 19:33
semi-essensiella?

z_bumbi
2006-12-09, 20:14
även om glutamin inte ger nåt för muskeltillväxt kan det vara ett bra tillskott för tränande som ofta blir förkylda genom att det stärker immunförsvaret.
Finns studier på pubmed som visar på det orkar inte leta fram dem nu dock.

Immunförsvaret för tränande människor som äter något så när tillräckligt med protein (Byggare brukar inte ha problem med den saken) eller på brännskadepatienter som ligger på akutvårdsenheten och får glutamin via dropp?
Om det är det första så har jag inte lyckats hitta några, om det är det andra så har jag hittat en hel del.

Ivantheman
2006-12-09, 21:45
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?itool=abstractplus&db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=abstractplus&list_uids=11985938
finns mycket rapporter med inga entydiga svar direkt. Verkar som att man kan se att folk som supplementerar med glutamin blir mindre förkylda men man vet inte riktigt hur det funkar för alla studier jag sett där man studerar koncentration och aktivitet av immunceller så tycks man inte se nån effekt av glutamin.

Fjåårz
2006-12-10, 12:44
Tack för svaren. Men kan jag få några tips på andra tillskott/Prestations höjare, som jag kan ta under mitt kreatin uppehåll?

King Grub
2006-12-10, 15:03
Finns nog tyvärr inte mycket att ge tips på. Tillräckligt med energi och protein.

ramagoen
2006-12-10, 15:24
Koffein borde ju va ett om du vill ta det under uppehållet. Om det inte redan nämnts.