handdator

Visa fullständig version : Frukosten


BRÖÖÖÖD
2006-12-09, 12:17
Hej
Jag bara undrar hur frukosten ska se ut? Jag har fått för mig att den ska bestå av mycket kolhydrater, medelmycket protein och ganska lite fett? Ska jag ens ha med något fett överhuvudtaget eller är jag helt ute och cyklar *whistle*.

Tack för alla svar
Bröd

King Grub
2006-12-09, 12:19
Som vilket mål som helst, och du behöver inte äta klassisk "frukostmat" om du inte vill. Att lägga ett kolhydratrikt mål tidigt på dagen är inte fel. Det håller blodsockret uppe och förbättrar hjärnans funktion fram till lunch.

flenders
2006-12-09, 12:39
Det behöver inte se ut så. Jag brukar alltid äta pyttipanna, spaghetti och köttfärssås och liknande till frukost.

coxie
2006-12-09, 14:00
jo jag äter ofta gårdagens middag till frukost, bara att köra i micron

BRÖÖÖÖD
2006-12-09, 18:39
Visst är det så att en kombination av mycket kolhydrater och mycket fett är lika med större fettinlagring än annars.
Dvs 50 % fett 50 % kolhydrater = större fettinlagring
70 % fett 30 % kolhydrater = mindre fettinlagring
70 % kolhydrater 30 % fett = mindre fettinlagring
OBS jag drog bara till med några siffror för att demonstrera hur jag tänker.

Fråga 2: Ska frukosten innehålla mer/mindre/lika mycket energi som de andra huvudmålen på dagen?

King Grub
2006-12-09, 18:41
Men visst är det så att kombinationen mycket kolhydrater och mycket fett är lika med större fettinlagring än annars.

Nej, inte över en längre mätperiod än några timmar. Inte över dygnet. Dom som hävdar att man inte kan/skall kombinera fett och kolhydrat vet inte att det finns fler mekanismer för fettinlagring än insulin. Och det har inte med morgonen att göra heller. Du kan fördela näringsämnena i målen hur du vill, om du inte gör något helt retarderat som att basera dom på geléhallon och vispgrädde. ;)

Fråga 2: Ska frukosten innehålla mer/mindre/lika mycket energi som de andra huvudmålen på dagen.

Hur du fördelar energimängden från mål till mål har inget med klockan att göra. Efter hård fysisk ansträngning är det bra att förlägga en större del av energiintaget än annars, men i övrigt spelar det ingen praktisk roll.

BRÖÖÖÖD
2006-12-09, 18:42
Tack så mycket för det :thumbup:

Sheogorath
2006-12-09, 21:25
Jag tror min frukost är tämligen optimal.

3 dl snabbhavregryn i 5 dl minimjölk; kanel
2,5 dl Proviva

De e najs.

Clyde
2006-12-10, 02:29
Jag tror min frukost är tämligen optimal.

3 dl snabbhavregryn i 5 dl minimjölk; kanel
2,5 dl Proviva

De e najs.


Stereotyp och med för lite fett och antioxidanter. :D

Sverker
2006-12-10, 07:12
Underskatta inte havre som källa till antioxidanter:thumbup: Finns massor av den i havrefettet.

BRÖÖÖÖD
2006-12-10, 20:19
Vad säger ni om:
En tallrik lätt-fil med en mandarin, havregryn och lite nötter
En polarkraft macka med tre skivor skinka

Är det en bra frukost?

L-Sami
2006-12-10, 20:35
Vad säger ni om:
En tallrik lätt-fil med en mandarin, havregryn och lite nötter
En polarkraft macka med tre skivor skinka

Är det en bra frukost?


Kolhydrat rikt frukost är inget fel på.

Sheogorath
2006-12-10, 21:17
Vad säger ni om:
En tallrik lätt-fil med en mandarin, havregryn och lite nötter
En polarkraft macka med tre skivor skinka

Är det en bra frukost?

Ja

Max
2006-12-11, 21:17
Vad säger ni om:
En tallrik lätt-fil med en mandarin, havregryn och lite nötter
En polarkraft macka med tre skivor skinka

Är det en bra frukost?Bra råvaror i en vettig relation till varandra om du frågar mig. Hur mycket du vill äta är upp till dig.