handdator

Visa fullständig version : Kaloriöverskott på vilodagar?


Lexus
2006-12-08, 18:06
Jag hittade faktiskt ett svar på min fråga i en tidigare tråd skrivet av King Grub - det enda jag vill veta är om det som står nedan fortfarande gäller. Mitt upplägg kommer att se ut så här:
Styrketräning 3 ggr/vecka
Konditionsträning 2-3 ggr/vecka

Tänkte ligga på +200 kcal på styrketräningsdagarna och enligt svaret nedan bör jag också ligga på samma överskott även under dagar då jag inte styrketränar, eller?

Proteinsyntesen pågår upp till 48 timmar efter styrketräning, så att lägga sig på energiunderskott under den tiden kanske inte är så genomtänkt, om man vill maximera förutsättningarna för att bygga muskler. Annars låter det vettigt, men du kan nog försöka ha en liten "plusmarginal" även på vilodagarna: du kan omöjligt beräkna din energiförbrukning och kalkylera ditt energiintag så du hamnar på +-0. Risken finns i stället att du hamnar på ett underskott på flera hundra kilokalorier, trots att du tror att du är i energibalans. Så mycket skiljer sig tabellernas genomsnitt och det faktiska energiinnehållet i livsmedel, utslaget över ett dygn, i alla fall när man kommer upp i energiintag runt 3000 kcal per dag eller mer.

King Grub
2006-12-08, 18:15
Är du inte panikslagen av tanken att öka lite i fettvikt under tiden finns det bara fördelar med ett energiöverskott vad gäller muskeltillväxten, träningsdag eller icke träningsdag.

Lexus
2006-12-08, 18:24
Är du inte panikslagen av tanken att öka lite i fettvikt under tiden finns det bara fördelar med ett energiöverskott vad gäller muskeltillväxten, träningsdag eller icke träningsdag.

På sätt och vis är jag panikslagen av den tanken eftersom jag misslyckats totalt de två andra gångerna jag "bulkat". Men jag förstår vad du menar och får ta och fundera igenom det hela...

Gpajpen
2006-12-08, 19:07
överskott på vilodagar är i min mening nödvändigt. bygga muskler är en pågående process. har du vilodag mitt i veckan så är det självklart att du har överskott då också !

om du är rädd för att gå upp för mycket i fettmassa så ha ett fattigt överskott typ 250-300kcal. att ha balans eller ännu värre, underskott, under vilodagarna är absolut inte optimalt om du vill öka maximalt i muskelmassa, och få ut så mycket som möjligt av din träning.

pragmatist
2006-12-09, 00:12
Proteinsyntesen är förhöjd i 48 timmar efter styrketräning, så under åtminstone denna tid lönar det sig bra att överäta för att stimulera muskeluppbyggnad.

bongoberra
2006-12-10, 13:05
En fortsättnigs fråga på den

Själv har jag legat på överskott hela hösten och jag har ökat bra i både styrka och volym.

Men, vad gör man nu då. Jag vill ju inte lägga på mig för mycket överskott i form av mer fett som bara tar längre tid att deffa bort.
Men jag vill fortfarade bygga ett tag till.

Det är svårt att ligga på exakta kalorier per dag utan att lägga på sig fett.

Om man har ett överskott av fett, kan man äta mindre per dag och ändå bygga??

hasse36
2006-12-10, 14:18
Proteinsyntesen är förhöjd i 48 timmar efter styrketräning, så under åtminstone denna tid lönar det sig bra att överäta för att stimulera muskeluppbyggnad.Är det självklart att det är maten efter träningen som stimulerar muskeltillväxt?

Det skulle kunna vara hormonutsöndring till följd att mycket mat före träningen som är avgörande. Det handlar ju trots allt om väldigt lite muskelmassa per dygn.

Om man tränar varannan dag och äter mycket dagen efter, så är det faktiskt som så att man äter mycket dagen före träningen. Då är det bara av akademiskt intresse.

Intressant blir det däremot om man man tränar var tredje dag.

King Grub
2006-12-10, 14:59
Är det självklart att det är maten efter träningen som stimulerar muskeltillväxt?

Det skulle kunna vara hormonutsöndring till följd att mycket mat före träningen som är avgörande. Det handlar ju trots allt om väldigt lite muskelmassa per dygn.

Om man tränar varannan dag och äter mycket dagen efter, så är det faktiskt som så att man äter mycket dagen före träningen. Då är det bara av akademiskt intresse.

Intressant blir det däremot om man man tränar var tredje dag.

Det är styrketräningen som stimulerar nybildning av muskelprotein, via en förhöjning av proteinsyntesen, som börjar runt 90 minuter efter träning, med en topp mellan 12-24 timmar efter passet, för att sedan minska till basnivåer runt 48 timmar efter passet . Födointag tillför aminosyror, som i sin tur sänder signaler till andra intracellulära aminosyror att byggas in som muskelprotein, och den av styrketräningen uppreglerade proteinsyntesen innebär att en större mängd aminosyror kan utnyttjas till nybildning av muskelprotein.

King Grub
2006-12-10, 15:00
Om man har ett överskott av fett, kan man äta mindre per dag och ändå bygga??

Ditt kroppsfett sänder i sig inga anabola signaler till nybildning av ny muskelmassa.

Dnepr
2006-12-10, 15:09
Hur mycket behöver man äta som överskott?

Martyn
2006-12-10, 15:43
Hur mycket behöver man äta som överskott?

Sök och du skall finna. :)

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=72646&highlight=%F6verskott

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=78549&highlight=%F6verskott

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=75430&highlight=%F6verskott

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=77766&highlight=%F6verskott

För att nämna ett par. Hur stort överskott du behöver för att bygga är väldigt svårt att svara på. Många faktorer spelar in innan det blir ett faktiskt överskott (du rör dig mer, orkar mer på gymmet etc.), så att hitta en bestämd siffra är i stort sätt omöjligt.

hasse36
2006-12-10, 15:59
Det är styrketräningen som stimulerar nybildning av muskelprotein ... Hmm, jo men om vi nu antar att man måste ligga på energiöverskott för att bygga muskler, är det intressant att veta om man måste ligga på överskott varje dag.

Är det verkligen självklart att de anabola förutsättningarna som beror på energiöverskott skapas efter träningen? Kan de dröja kvar?

Analogi:
Om jag dricker en drink med snabba kolhydrater under ett stenhårt 30-minuters cykelpass kommer de mig till godo först till nästa pass. Är man inte Kolotaliban kan man lätt dra slutsatsen att kolhydraterna hjälper under det aktuella passet.

King Grub
2006-12-10, 16:08
Ah, du menar så. Det tror jag inte det gjorts någon undersökning på praktiska resultat över tid på, tyvärr. Dock stimulerar styrketräning kraftigt frisättning av anabola hormoner, och det skulle förvåna mig mycket om det inte var en synergistisk effekt mellan riklig tillgång på energi och hormonpåverkan detta utövar akut och styrketräningens hormonpåverkan efter passet.

Dnepr
2006-12-10, 16:16
Om det är effekten av att det är innan eller efter, spelar väl egentligen ingen roll? Det som är bergsäkert är att maten mellan passen bygger muskler.