handdator

Visa fullständig version : Böj, Hack, Benpress - aldrig sträcka knät?


rille22
2006-12-08, 17:33
I toppläget, eller vad man kan kalla det, på alla dessa tre benövningar - ska man aldrig någonsin sträcka på benet så att det blir helt rakt p.g.a. skaderisk?

Clyde
2006-12-08, 17:34
Vem är det som har lurat i dig det?

Självklart ska man alltid sträcka ut knät fullständigt.

jwzrd
2006-12-08, 17:35
I toppläget, eller vad man kan kalla det, på alla dessa tre benövningar - ska man aldrig någonsin sträcka på benet så att det blir helt rakt p.g.a. skaderisk?

Jo, sträck ut benet så att det är rakt MEN om du kan översträcka knäna för att dina leder är så, så ska du INTE göra det.

rille22
2006-12-08, 17:43
Clyde
Läste att det var dåligt, antingen här eller på Body forum. Så jag tänkte på det när jag körde Hack senast och när jag sträckte ut i toppläget så långt jag kunde kändes det lite halvont i knät efter en av repetitionerna så jag blev lite halvfundersam. Ska man sträcka på benet så rakt man kan alltså?

jwzrd
2006-12-08, 17:44
Clyde
Läste att det var dåligt, antingen här eller på Body forum. Så jag tänkte på det när jag körde Hack senast och när jag sträckte ut i toppläget så långt jag kunde kändes det lite halvont i knät efter en av repetitionerna så jag blev lite halvfundersam. Ska man sträcka på benet så rakt man kan alltså?

Varför frågar du samma fråga igen?

major Pectoralis
2006-12-08, 17:52
Som sagt: översträck inte.
Personligen tror jag risken är störst i benpressen. En historia som brukar "ta skruv" är den om han vars ben vek sig åt fel håll i benpressen, dvs. en brutal översträckning...:cryout: