handdator

Visa fullständig version : Kött ofta


HajduMan
2006-12-07, 23:48
oki, så här ligger det till.....

Jag som många andra gör storkok en gång i veckan och då blir det för min del 14 portioner för kommande vecka och alla med samma mat, vilket är ganska mycket.

det brukar bli antingen:
-kyckling med pasta/ris
-nötfärsbiffar med pasta
-nötfärsgryta med pasta
-chili con carne liknande grej med ris


Nu till fråga 1:
Jag har hört att kött ifrån kor inte är bra att äta för ofta, högst en gång i månaden då det ökade risken för nån slags sjukdom, kan de ha varit reumatism kanske?

fråga 2:
Finns de typer av kött som inte visat några tecken på att vara skadliga i högre intag, som tex fisk är ju inte så jättebra att vräka i sig för ofta i o med tungmetallerna.

Fråga 3:
Har ni några nyttiga mat-tips som man kan äta hur ofta som helst där bevis från studier inte visat några nackdelar med det?

Raggis
2006-12-07, 23:53
1. Aldrig hört talas om att nötkött ökar risken för reumatism :S

2. Hört att man inte ska äta för mycket tonfisk, iochmed att den innehåller relativt mycket tungmetaller. Däremot tror jag inte att lax, torsk etc. innehåller mycket tungmetaller alls.

3. Uhm, låt fantasin flöda :P? Visst skulle alla kunna nämna nyttiga mat-tips. Men, det är fråga om sunt-förnuft och lite fantasi bara.

HajduMan
2006-12-07, 23:55
3. Uhm, låt fantasin flöda :P? Visst skulle alla kunna nämna nyttiga mat-tips. Men, det är fråga om sunt-förnuft och lite fantasi bara.


Har brist på fantasi och jag spyr av kyckling *spy*
tips hade varit kanon :thumbup:


edit: men jag funderar på att göra en kyckling gryta next time ändå =)

Raggis
2006-12-07, 23:58
Har brist på fantasi och jag spyr av kyckling *spy*
tips hade varit kanon :thumbup:


edit: men jag funderar på att göra en kyckling gryta next time

Något som jag tycker mycket om, är omeletter. Går snabbt att göra, och är väldigt proteinberikat. Gjorde nyss en omelett på makrill. Dunka ner 6 ägg, och 2 burkar makrill i tomatsås. Vart förvånansvärt gott, och mätt blev man. Sen kan du även ha ris/pasta till, om du vill få i dig lite extra kolhydrater.

HajduMan
2006-12-08, 00:01
Något som jag tycker mycket om, är omeletter. Går snabbt att göra, och är väldigt proteinberikat. Gjorde nyss en omelett på makrill. Dunka ner 6 ägg, och 2 burkar makrill i tomatsås. Vart förvånansvärt gott, och mätt blev man. Sen kan du även ha ris/pasta till, om du vill få i dig lite extra kolhydrater.


ja makrill i tomatsås + omelett + ett par skivor grovt bröd låter riktigt gott, nu blev jag hungrig....men att bara äta omelett + makrill ger ju bara en stor prottebomb. Och jag höll på en del med att steka äggvitor för nått år sen då det inte fanns lidl i närheten till kvarg och det var fan och med riktigt jobbigt att steka ägg för en hel vecka :D

Raggis
2006-12-08, 00:10
ja makrill i tomatsås + omelett + ett par skivor grovt bröd låter riktigt gott, nu blev jag hungrig....men att bara äta omelett + makrill ger ju bara en stor prottebomb. Och jag höll på en del med att steka äggvitor för nått år sen då det inte fanns lidl i närheten till kvarg och det var fan och med riktigt jobbigt att steka ägg för en hel vecka :D

Haha. Jag skulle aldrig klara av att äta samma rätt 7 dagar i rad *popcorn*.

HajduMan
2006-12-08, 00:16
Haha. Jag skulle aldrig klara av att äta samma rätt 7 dagar i rad *popcorn*.


jag gillar struktur :Virro

Überbiffen
2006-12-08, 00:50
jag gillar struktur :Virro
+ fem miljoner

Skönt att slippa tänka på 7+ olika rätter i veckan och laga mat 3-4ggr om dagen.

Raggis
2006-12-08, 06:07
+ fem miljoner

Skönt att slippa tänka på 7+ olika rätter i veckan och laga mat 3-4ggr om dagen.

Pfft. Bara att planera dagen innan :P

Ekonom
2006-12-08, 06:38
Nu till fråga 1:
Jag har hört att kött ifrån kor inte är bra att äta för ofta, högst en gång i månaden då det ökade risken för nån slags sjukdom, kan de ha varit reumatism kanske? ?

Nötkött högst en gång i månaden? hahaha nä du, det kan du glömma. Nötkött har mig veterligen uppmärksammats bara för galna ko-sjukan för längesen.

Kött i allmänhet är dock inte bra i överdrivna mängder över lång tid Äter du mer än 125 g. rött kött per dag ökar risken för mag- och /eller tarmcancer. Jag tror de flesta som styrketränar och / eller är under 25 och därför har stor aptit äter mer än så.


Fråga 3:
Har ni några nyttiga mat-tips som man kan äta hur ofta som helst där bevis från studier inte visat några nackdelar med det?

Om du gör olika storkok varje gång får du ju automatiskt variation..:thumbup:

Eddie Vedder
2006-12-08, 06:58
Käka sojabönor nån gång ibland, proteinrikt, jävligt nyttigt i övrig, billigt och asgott. Att äta för ofta kanske kan va dumt då de sägs stimulera östrogenproduktionen, men fördelarna överstiger ju nackdelarna med råge.
Sen som en liten petitess kan jag tillägga att den fisken som innehåller mest tungmetallet inte är tonfisk utan den svenska Östersjö strömmingen. Men å andra sidan käkas de ju bra mycke mer tonfisk här inne än strömming, undertecknad käkar väl iaf fyra-fem burkar i veckan.

HajduMan
2006-12-08, 16:23
Jaha då fortsätter jag med nötfärs då det är en bra köttklump som man kan göra en jävla massa grejs av