handdator

Visa fullständig version : Låg ämnesomsättning?


MikeAlex
2006-12-07, 22:48
Hej!

Har en fråga som gäller ämnesomsättningen. Misstänker att jag kan ha en låg ämnesomsättning, då jag ofta är trött, har problem med nedstämdhet (har tänkt söka hjälp för det), ofta är frusen, framförallt om fingrarna, samt har en extremt låg vilopuls (ligger på 50 slag per minut, trots att jag för närvarande inte konditionstränar, styrketränar, tränar överhuvudtaget).

Vad skulle något sådant kunna bero på? Vet ju att man kan ha problem med sköldkörteln, men känns inte troligt, då främst kvinnor på 45+ drabbas av detta.

Hade en period då jag gick ner mycket i vikt. Överdrev detta då, och låg på max 1000 kcal om dagen, samt rörde mig mycket. Troligen reglerade kroppen ned förbränningen under den tiden, det jag undrar är om det kan leda till en permanent störning av förbränning och ämnesomsättning?

Har nu en ganska låg fett%, kan det räcka att ligga bara några hundra kcal back ett par dagar i veckan för att förbränningen ska regleras ned i sådana tillfällen?


Kanske jag griper lite efter halmstrån... men vill gärna undersöka om det kan bero på något sådant innan jag går till läkare som skriver ut antidepressiva eller liknande för nedstämdheten.

Tack

MA

Apos78
2006-12-07, 23:40
Låter lite som hypotyreos med tanke på symtomen du beskriver. Se om du kan få tid för en koll hos läkare. Oavsett vad det är så är det ju bra att få klarhet i frågan.

sailaways
2006-12-18, 16:51
Det kan inte bero på vätskebrist i kroppen? Nån som vet?

z_bumbi
2006-12-18, 17:55
Längd och kroppsvikt? Ungefärlig fetthalt?