handdator

Visa fullständig version : Kolla upp fritt testo


Arngrim
2006-12-07, 21:32
Jag tänkte att jag skulle ringa labbmedicin på karolinska och beställa tid för en sådan här (http://provtagningsanvisningar.karolinska.se/templates/Provanvisning____58138.aspx) provtagning på måndag. Eftersom jag inte har något bra skäl för att få göra det här gratis så kommer jag att få betala för det själv så nu till min fråga; någon som har gjort det och vet vad det kostar (kan givetvis fråga när jag ringer men jag är otålig)?

Magnus
2006-12-07, 21:35
ring vårdcentralen sägdu har supit mycket, känner dig kass som satan, kan inte sova, ingen sexlust mm. så kanske dom ställer upp och tar lite prover på dig.

Arngrim
2006-12-07, 21:38
ring vårdcentralen sägdu har supit mycket, känner dig kass som satan, kan inte sova, ingen sexlust mm. så kanske dom ställer upp och tar lite prover på dig.

Fast grejen är också den att jag tillhör ett annat landsting (med labb och referensintervaller från början av kalla kriget) så jag lär nog få pröjsa för det i.v.f.

jakke
2006-12-07, 21:39
Du behöver en remiss för att få ta prover på KI.

Remiss

Allmän eller Närvård

eleni
2006-12-07, 21:48
I Lund för P-Testosteron står det:
http://www.analysforteckning.usil.se/Pages/aList/view.asp?Nr=652

För S-Testosteron står det:
http://www.analysforteckning.usil.se/Pages/aList/view.asp?Nr=170
(dvs, inte så mycket)

Arngrim
2006-12-07, 21:48
Du behöver en remiss för att få ta prover på KI.

Remiss

Allmän eller Närvård

Får väl ringa en privatläkare i Sthlm och försöka övertala denne att ge mig en remiss då. Kanske kan yrka lite på att jag aldrig kollat upp värdet innan m.m.

jakke
2006-12-07, 21:50
Varför är du så angelägen om att få veta din testo halt?

Arngrim
2006-12-07, 21:52
Varför är du så angelägen om att få veta din testo halt?

Är ju alltid kul att veta vad man har för förutsättningar för att bygga.

jakke
2006-12-07, 21:57
Men varför? Nu blir jag irriterad. Du kommer ju inte lyckas bättre bara för att du har en siffra på ett papper. Du kommer även slängt ut massa pengar, och slösat på resurser från vården.

Arngrim
2006-12-07, 22:06
Men varför? Nu blir jag irriterad. Du kommer ju inte lyckas bättre bara för att du har en siffra på ett papper. Du kommer även slängt ut massa pengar, och slösat på resurser från vården.

Om siffran är hög så kommer jag nog lyckas bra mycket bättre än om den är låg så jo. Angående slänga ut pengar så gör jag hellre det på det här än annat. Slösa resurser från vården? Jag har inte direkt en historik av att göra det (har f.ö alltid fått gå till privata alternativ när det varit något (svår acne bl.a) = ta pengar ur egen ficka) och med tanke på annat folk som springer i tid och otid till vårdcentralen för minsta lilla så tycker jag inte att det är något problem att jag också använder det jag betalar skatt för.

Kwon
2006-12-07, 22:06
Människan är väl generellt intresserad av hur ens kropps status är och vad man har för värden.

Testo är väl ingen undantag? :)

kimonque
2006-12-07, 22:10
Borde man inte kunna betala för det nånstans? Sjukt att man inte kan få allt för pengar :banned

Arngrim
2006-12-07, 22:39
Borde man inte kunna betala för det nånstans? Sjukt att man inte kan få allt för pengar :banned

Man kan betala för det i vissa landsting men inte tydligen inte hos alla *grr*

blekfet2
2006-12-07, 22:45
Men varför? Nu blir jag irriterad. Du kommer ju inte lyckas bättre bara för att du har en siffra på ett papper. Du kommer även slängt ut massa pengar, och slösat på resurser från vården.

Om man kan slösa pengar på att laga 90åringars onda handleder, så why not?

rQx
2006-12-07, 22:50
Om man kan slösa pengar på att laga 90åringars onda handleder, så why not?

Sen att hon levde till 101 år och gick med onda handleder i 11 år är kanske en annan femma?

Rent hypotetiskt alltså! :D

jakke
2006-12-07, 22:51
Om man kan slösa pengar på att laga 90åringars onda handleder, så why not?

Så du sätter == mellan en sjuk tant och en finnig pojke som vill veta vad labbet ser på pojkens möjligheter att bygga muskler?


Vad ska du göra om det visar sig att du har "dåliga" värden? sluta bygga och skylla på att du har lite testo?

blekfet2
2006-12-07, 22:51
Sen att hon levde till 101 år och gick med onda handleder i 11 år är kanske en annan femma?

Rent hypotetiskt alltså! :D

so?
Henns karl är säkerligen död sedan 20år tillbaka så vad ska hon då använda sina handleder till?

r*nk, ru*k

Samt efter dom fixat tantens handleder så smärtan försvinner där, då kommer den bara pluppa upp på något nytt ställe.

rQx
2006-12-07, 22:58
so?
Henns karl är säkerligen död sedan 20år tillbaka så vad ska hon då använda sina handleder till?

r*nk, ru*k

Samt efter dom fixat tantens handleder så smärtan försvinner där, då kommer den bara pluppa upp på något nytt ställe.

Hehe, jag förstår hur du menar men du måste också förstå att man inte kan neka någon vård bara för att hon kanske ska dö snart eller för att hon kanske får/har övriga problem.

Baan
2006-12-07, 23:02
Någon som är bättre på det här får gärna rätta mig, men höjda testonivåer över normalvärden är endast intressant ifall det handlar om extrema höjningar, om det var 4-5 gånger normala eller mer man skulle ha. Detta borde betyda att det finns i princip ingen chans att du har några intressanta testovärden som skulle innebära något i praktiken.

Arngrim
2006-12-07, 23:02
Så du sätter == mellan en sjuk tant och en finnig pojke som vill veta vad labbet ser på pojkens möjligheter att bygga muskler?


Vad ska du göra om det visar sig att du har "dåliga" värden? sluta bygga och skylla på att du har lite testo?

Om jag har dåliga värden så är det av högsta angelägenhet för mig att veta det eftersom man i.s.f får göra något åt det givetvis. Var det f.ö inte du som gnällde över nageltrång i en annan tråd? *rolleyes*

Sonny
2006-12-07, 23:18
Kommer du ändå gå till gymmet om dina nivåer är normala?

Arngrim
2006-12-07, 23:21
Kommer du ändå gå till gymmet om dina nivåer är normala?

Klart

jakke
2006-12-08, 00:08
Om jag har dåliga värden så är det av högsta angelägenhet för mig att veta det eftersom man i.s.f får göra något åt det givetvis. Var det f.ö inte du som gnällde över nageltrång i en annan tråd? *rolleyes*

har nageltrång, ja. Aldrig varit till läkare för det, det har inte kostat staten 1kr. Dessutom är det väl skillnad på sådant man lider av och kunna bygga maximalt. Hade du haft så låga nivåer testo så du kan få hjälp, hade du märkt det.. Om du inte ska köpa ditt testo av sven i gränden.

MacLeod
2006-12-08, 00:26
Om man kan slösa pengar på att laga 90åringars onda handleder, så why not?

När du är pensionär vill du hellre gå med smärta, än att bli "lagad" som du så fint uttryckte det? Gäller samma sak dina föräldrar, eller dina mor/farföräldrar?

Arngrim
2006-12-08, 00:29
har nageltrång, ja. Aldrig varit till läkare för det, det har inte kostat staten 1kr. Dessutom är det väl skillnad på sådant man lider av och kunna bygga maximalt. Hade du haft så låga nivåer testo så du kan få hjälp, hade du märkt det.. Om du inte ska köpa ditt testo av sven i gränden.

Synd att du har så ont av att jag ska göra ett blodprov som jag dessutom är beredd att bekosta själv.

mrburns
2006-12-08, 05:08
vore helt klart kul att veta oavsett ifall det inte skulle ha någon effekt av att ha 20% mer än normalt t.ex, eller mindre. Fast, det beror väl helt på hur mycket det kostar och hur bökigt det är ifall man skulle göra det eller inte om man hade chans till de.

Purren
2006-12-08, 07:30
Klart du ska kolla värdet. Alla byggare började ju så!


....


Eller?