handdator

Visa fullständig version : ketodiet?!


malina
2003-02-13, 15:23
Kan någon hjälpa mig hur jag ska lägga
upp en ketodiet (maten alltså)

Jag äter frukost innan jag går till jobbet vid
7,30
sen dricker jag kaffe vid 09,00 och 11,00

Lunch vid 12,15

Kaffe vid 15,00

Och sedan kvällsmat vid 17,30

Därefter går jag ut på promenad på 40 min ca

Vad och hur mycket ska jag äta (55kg 165cm) vill
gå ner några kilo fett, för det har jag massor:)

Diana
2003-02-13, 20:19
käka 2 gram fett per kilo kroppsvikt och 3 gram protein per kg kroppsvikt o typ 50-60 g kolisar, kolla innehållsförteckningar de finns massa god mat du kan käka!
ost,korv,kyckling,ägg,aioli,skinka,KÖTT,räksallad, kesella,keso
listan e låååång välj ut de du gillar!
lycka till!

Janna
2003-02-13, 22:54
Originally posted by malina
Kan någon hjälpa mig hur jag ska lägga
upp en ketodiet (maten alltså)

Jag äter frukost innan jag går till jobbet vid
7,30
sen dricker jag kaffe vid 09,00 och 11,00

Lunch vid 12,15

Kaffe vid 15,00

Och sedan kvällsmat vid 17,30

Därefter går jag ut på promenad på 40 min ca

Vad och hur mycket ska jag äta (55kg 165cm) vill
gå ner några kilo fett, för det har jag massor:)

55 kg på 165 e inte mkt akta så du inte försvinner om du börjar dieta!!

malina
2003-02-14, 10:33
Originally posted by Diana
käka 2 gram fett per kilo kroppsvikt och 3 gram protein per kg kroppsvikt o typ 50-60 g kolisar, kolla innehållsförteckningar de finns massa god mat du kan käka!
ost,korv,kyckling,ägg,aioli,skinka,KÖTT,räksallad, kesella,keso
listan e låååång välj ut de du gillar!
lycka till!

Ska jag äta efter min kroppsvikt idag eller önskat kroppsvikt, för äter jag efter önskad kroppsvikt blir det 1590 kcal men äter jag efter min kroppsvikt idag blir det 1879 Kcal?

Är det ok att äta frukt (äpple och apelsin) de är ju lånsamma kolisar enligt GI.

Emptiness
2003-02-14, 11:07
Gå på din nuvarande kroppsvikt sen får du testa dig fram och se hur det går, en del bränner lättare än andra och hur mycket man ska stoppa i sig varierar no lite beroende på var man kollar.
På vissa ställen har jag läst att man ska ligga på 30-33Kcal per kg till börja med och stannar sen förbränningen upp så går man ner och man bör ej gå längre ner än 24Kcal/Kg.

30-33 * 55 = 1650 - 1815 Kcal

Sen har jag läst där Lyle Mcdonald har skrivit att man bör börja vid 10-12 Kcal * kroppsvikten (i pound). Funkar ej det så ska man fortsätta neråt, Lyle Mcdonald säger att han själv måste ligga på 8-9 Kcal * kroppsvikten för att ketodieten ska fungera för honom.

55Kg * 2,2 = 121 Pound
10-12 * 121 = 1210 - 1452 Kcal

Jag håller fortfarande själv på att mixtra med min diet nu efter 5 veckor för att få fart på viktnedgången och för min del så känns det som om Lyle Mcdonalds något lägre siffror fungerar bättre för mig men jag tycker du ska börja högt och testa dig fram.

När det gäller frukter så ska du hoppa över det då 50% av dom hamnar i lever, har jag för mig det var.

malina
2003-02-14, 11:30
[


När det gäller frukter så ska du hoppa över det då 50% av dom hamnar i lever, har jag för mig det var. [/B][/QUOTE]

Vad då hamnar i levern? Det låter farligt..... Är inte frukt bra att äta, det har man ju hört från barnsben.

200sx
2003-02-14, 11:35
Det som är bra med frukter är till stor del de vitaminer man får i sig... dock innehåller dom massa kollisar somman inte vill ha...så skippa frukterna men köp vitamintillskott....mycket viktigt om man ska gå på diet ett längre tag....kolla även över fibrerna...

psyko_bob
2003-02-14, 11:41
Broccoli och spenat innehåller bra med fiber, vitaminer och mineraler. Går att äta mycket innan det blir för många kolisar.

Emptiness
2003-02-14, 12:38
Originally posted by malina
[


När det gäller frukter så ska du hoppa över det då 50% av dom hamnar i lever, har jag för mig det var.

Vad då hamnar i levern? Det låter farligt..... Är inte frukt bra att äta, det har man ju hört från barnsben. [/B][/QUOTE]

Levern håller kvar största delen av fruktosen du äter då den har det som sin "favoritenergi". Där omvandlas det senare till leverns glykogen på ett effektivare sätt än vanligt glukos.
Och det är när levern är tom som man producerar ketoner vilket du vill på ketodiet.

Frukt är bra att äta om du inte går på ketodiet och om frukten i fråga har ett lågt GI då det inte frigör så mycket insulin pga att inte så mycket når ut i blodet.

Detta är hur jag har förstått det hela men rätta mig någon om jag har fel.

Diana
2003-02-15, 00:56
så frossa i frukt på dina laddardagar!!