handdator

Visa fullständig version : Deff och återhämtning efter träning


LadyG
2006-12-07, 17:33
Chansar vilt på att det är här frågan ska vara:

Jag ligger konstant på 3-600kcal underskott och har gjort ett tag, det går bra och jag är ganska nöjd med allt utom en sak. Det känns som om jag får mer träningsvärk och definitivt brutalare värk än om jag äter normalt. Den går över långsammare, och det misstänker jag beror på att jag ligger på kcal-minus. Är det någon som känner igen sig, och vet ni om det i så fall blir bättre så småningom eller är det bara att bita ihop och lära sig leva med det?

Hockeyplayer
2006-12-07, 17:53
Chansar vilt på att det är här frågan ska vara:

Jag ligger konstant på 3-600kcal underskott och har gjort ett tag, det går bra och jag är ganska nöjd med allt utom en sak. Det känns som om jag får mer träningsvärk och definitivt brutalare värk än om jag äter normalt. Den går över långsammare, och det misstänker jag beror på att jag ligger på kcal-minus. Är det någon som känner igen sig, och vet ni om det i så fall blir bättre så småningom eller är det bara att bita ihop och lära sig leva med det?

Känner också igen mig :)

hasse36
2006-12-07, 18:26
... lära sig leva med det?Hur tjock är du egentligen? :D

Skippa all träning utom cyklingen medan du ligger på energiunderskott. Jag känner fortfarande av min arm som jag överansträngde i våras då jag kombinerade diet med hård styrketräning.

Gpajpen
2006-12-07, 18:38
Hur tjock är du egentligen? :D

Skippa all träning utom cyklingen medan du ligger på energiunderskott. Jag känner fortfarande av min arm som jag överansträngde i våras då jag kombinerade diet med hård styrketräning.

inte speciellt smart om du vill behålla maximalt med muskelmassa.

LadyG
2006-12-07, 19:04
inte speciellt smart om du vill behålla maximalt med muskelmassa.

Precis därför jag tränar så hårt jag kan, för att s a s uppmuntra kroppen att ge tusan i att bryta ner mina surt förvärvade muskler. Annars är ju styrketräningen i våras/somras fullständigt bortkastad om jag ska banta bort musklerna.

Nackdelen är ju förståss denna envisa träningsvärk, fast det är väl bara att bita ihop.

Har flyttat runt måltider för att se om det hjälper men det känns inte som att tiden på dygnet spelar roll, är det få kcal blir de inte fler av att äta på andra tider.

Dessutom, skulle jag skippa all annan träning så skulle jag tappa jättemycket inom min kampsport, sånt som timing, snabbhet, vighet, tekniker och en massa saker som tagit mig år att bygga upp.

Nåja, det är väl bara att bita ihop antar jag, det finns inga mirakelmedel mot träningsvärk. *cry*

Gpajpen
2006-12-07, 19:59
Precis därför jag tränar så hårt jag kan, för att s a s uppmuntra kroppen att ge tusan i att bryta ner mina surt förvärvade muskler. Annars är ju styrketräningen i våras/somras fullständigt bortkastad om jag ska banta bort musklerna.

Nackdelen är ju förståss denna envisa träningsvärk, fast det är väl bara att bita ihop.

Har flyttat runt måltider för att se om det hjälper men det känns inte som att tiden på dygnet spelar roll, är det få kcal blir de inte fler av att äta på andra tider.

Dessutom, skulle jag skippa all annan träning så skulle jag tappa jättemycket inom min kampsport, sånt som timing, snabbhet, vighet, tekniker och en massa saker som tagit mig år att bygga upp.

Nåja, det är väl bara att bita ihop antar jag, det finns inga mirakelmedel mot träningsvärk. *cry*
+1

personligen älskar jag träningsvärk :D
utom i benen och biceps, där kan det vara förbannat drygt.

luckemuck
2006-12-07, 21:10
älska träningsvärk i brösten och biceps :)
hatar typ ryggen och låren(då känns det som om man får kramp 24/7 ><)

flenders
2006-12-07, 21:44
Träningsvärk i korsryggen är inte nådigt.

LadyG
2006-12-07, 23:56
Men hur gör ni för att bli av med värken? Bara vila gör ju ont, det känns som om man blir ännu stelare och ömmare då. Göra om samma sak som man gjorde för att få värken gör det bara värre, och vad man äter verkar inte påverka annat än att det är för lite (vilket det ju ska vara när man deffar).

Blir man mindre smärttålig av kcal-minus kanske?

Enda stället jag gillar att ha träningsvärk i är magen. Då känner jag mig duktig.

Sheogorath
2006-12-08, 06:11
+1

personligen älskar jag träningsvärk :D
utom i benen och biceps, där kan det vara förbannat drygt.

+0.5 på den. Framsida lår tycker jag är OK, men inte biceps och baksida lår. Man blir så djäkla instabil i kroppen av sistnämnda. Traps/nacke är djävligt pissigt också för mig som har stillasittande jobb. Gamvarning där.

Till topic: jag får också mycket mer träningsvärk om jag ligger lägre på energi.

maRRtin
2006-12-08, 08:46
Göra om samma sak som man gjorde för att få värken gör det bara värre...
Testa att göra samma sak fast med lätta vikter och många repetioner, det kan hjälpa.

Semiramis
2006-12-08, 10:29
Pröva med en total träningsfri vecka, det är litet överträningsvarning på så intensiv träningsvärk konstant. Och ja jag känner definitivt igen mig, mer träningsvärk och mindre energi när man ligger på kaloriminus. Kanske därför jag har så svårt med det. Jag skulle nog ta några veckor och bara ligga på energibalans också för att låta korppen återhämta sig så hårt som du tränar.

LadyG
2006-12-08, 11:11
Inte för att jag försöker slingra mig *whistle* men jag känner mig mycket bättre idag, efter en helkroppsmassage och en lång nattsömn. Visst har jag värk kvar lite här och var (bröstmusklerna och triceps t ex) men om jag cyklar lite lagom fort idag kan jag säkert klättra obehindrat imorgon :)

hgus
2006-12-08, 12:33
Min erfarenhet är att det blir bättre om man äter rejält med kolhydrater och protein direkt efter passet och gärna rejält med mat ett par timmar innan. Underskottet får komma på övrig tid. :)

Men jag kan vet ju inte om det är placebo-effekt från min sida. :Virro

hgus
2006-12-08, 12:41
Jag tror att man har stor nytta av andra "återhämtningsåtgärder" när man hämmar sin normala återhämtning genom dieten. Vila, sömn, massage, varma/kalla bad blir enligt min mening ännu viktigare vid diet.

Olof
2006-12-08, 12:50
*Pröva att fördela kosten så att du äter en kolhydrat rik kost.

*Att träna tungt i gymet under diet är något som jag inte alls förstår poängen med. Sannolikheten att bränna sig ökar. Dessutom behöver i alla fall jag mer mat när jag tränar tungt. Därför tränar inte fullt lika tungt när jag är mer restriktiv med kosten.

*Sov så mycket som möjligt. Sikta på att sova så ofta och så länge som möjligt som du bara kan utan att rubba din sömnrytm. En tupplur företräningen brukar hjälpa.

*Drick massor massor med vatten.

* Ge kroppen aktiv vila. Personligen små ökar min återhämtning ordentligt genom promenader. Hjälper också efter hård sparring.

*Stecha och knäböj (utan vikter) före frukost.

*Varva ner efter träningen. Det räcker sällan med att strecha. Se till att ta en kall dusch, en promenad etc.

L-Sami
2006-12-08, 14:27
Under deffen i somras så hade jag träningsvärk alltid dagen efter träningspasset. Nu under bulken känner jag ingenting, så tror att det har nåt med energi - eller för lite kolhydrater att göra.

L-Sami
2006-12-08, 14:32
*Att träna tungt i gymet under diet är något som jag inte alls förstår poängen med. Sannolikheten att bränna sig ökar. Dessutom behöver i alla fall jag mer mat när jag tränar tungt. Därför tränar inte fullt lika tungt när jag är mer restriktiv med kosten.



Poängen är ju att tung styrketräning ökar testosteronet i kroppen vilket är fördelaktigt under deffen då man lättare bryter ned muskelmassa. Inte i anabola syftet utan i antikatabola.

Cerberus
2006-12-08, 14:44
Poängen är ju att tung styrketräning ökar testosteronet i kroppen vilket är fördelaktigt under deffen då man lättare bryter ned muskelmassa. Inte i anabola syftet utan i antikatabola.


Att träna tungt är nästan alltid fördelaktigt om det är större muskelmassa och starkare muskler man är ute efter.

L-Sami
2006-12-08, 14:49
Att träna tungt är nästan alltid fördelaktigt om det är större muskelmassa och starkare muskler man är ute efter.

Jo, men speciellt under deffen då det är lättare att bli av med muskelmassa.

LadyG
2006-12-08, 23:16
Jo, men speciellt under deffen då det är lättare att bli av med muskelmassa.

Precis, därför äter jag mindre kolisar (håller mig mättare på maten om den består av mer kött och grönsaker och mindre pasta/mos/ris), styrketränar tungt och cyklar 4-5 gånger i veckan minst.

Det fungerar, men jag blev fundersam över den envisa träningsvärken. Fast efter moget övervägande (Semiramis nämde överträning) skippade jag cykeln idag och kan nog säga att två dagars vila så är jag så gott som fit for fight igen, det tog bara sammanlagt en vecka att bli av med skiten med andra ord.

Det är nog bara att vänja sig helt enkelt.

kampsporttjej
2006-12-19, 17:21
vad äter du direkt efter träning?
som någon annan sa, hjälper det enormt att inta snabba kolhydrater+protein
direkt efter passet. där ska du inte snåla in på energin.
detta har jag själv upplevt, "träningsvärken" liksom försvann/uppkom aldrig
när jag gjorde så.

z_bumbi
2006-12-19, 18:10
Det krävs inte lika mycket stimulans av musklerna vid deff då målet "bara" är att behålla musklerna och inte att öka i volym eller styrka (Det går att öka i styrka men då gör nog de flesta en förändring med den inriktningen.) Om man märker att man blir sliten så kan man alltså plocka bort ett set här och där eller sänka vikterna något med samma antal set. Det finns siffror på vad som "rekommenderas" men här tycker jag man får tänka en del själv, märker man att det fortfarande sliter att köra färre set kanske man får minska vikterna något istället och tvärt om. Självklart är det olika beroende på hur mycket muskelmassa man har men har man så mycket muskler att man tror det blir ett stort problem bör man även ha så pass bra koll på hur kroppen fungerar att man har en plan. :)

Självklart blir det man kan göra för återhämtningen mycket viktigare men eftersom de flesta som tränar så mycket som trådstartaren gör redan är ganska så beroende av den biten så kanske det inte finns så mycket att förbättra. (Utan att bli besatt) Att minska på kolhydraterna låter iofs kanske inte som den bästa vägen för någon som sysslar med andra idrotter än ren byggning men det får man känna efter själv hur den träningen fungerar.

LadyG
2006-12-19, 23:11
vad äter du direkt efter träning?
som någon annan sa, hjälper det enormt att inta snabba kolhydrater+protein
direkt efter passet. där ska du inte snåla in på energin.
detta har jag själv upplevt, "träningsvärken" liksom försvann/uppkom aldrig
när jag gjorde så.

I dojon: Gainomax (bättre än inget) :)

Men hemma (cirka 1 timme senare) blir det riktig mat, jag har planerat in ett av dagens större mål efter träningen för jag kan absolut INTE sova hungrig.

LadyG
2006-12-19, 23:16
Det krävs inte lika mycket stimulans av musklerna vid deff då målet "bara" är att behålla musklerna och inte att öka i volym eller styrka (Det går att öka i styrka men då gör nog de flesta en förändring med den inriktningen.) Om man märker att man blir sliten så kan man alltså plocka bort ett set här och där eller sänka vikterna något med samma antal set. Det finns siffror på vad som "rekommenderas" men här tycker jag man får tänka en del själv, märker man att det fortfarande sliter att köra färre set kanske man får minska vikterna något istället och tvärt om.

Har dragit ner på träningen en del, försöker undvika två pass om dagen (även om DEN ambitionen sprack idag) och har försökt låta bli att tävla med mig själv i antal reps och vikter i styrketräningen - vilket gissningsvis är det största problemet för mig (jag är lite väl tävlingsinriktad ibland...) :)

Det viktigaste är ju trots allt att må bra, och det tror jag inte kroppen gör när den värker så där länge och mycket. Dessutom vill jag att kroppen ska vara hel och stark till slutet av terminen för det är ju då jag måste prestera, och kroppen lär ju inte vara varken hel eller stark om jag sliter ut den.