handdator

Visa fullständig version : Mikromat - dödligt?


Emil_Larsson
2006-12-07, 15:52
Min morsa går hos en dietist och den dietisten säger att 90 procent av all näring försvinner då vi mikrar mat i över 5 minuter.

Det skulle ju betyda att om vi levde på mikromat så skulle vi ju kort och konsist, gå ner drastiskt i vikt, eller i värsta fall dö ju eftersom vi får näringsbrist?

Stämmer det verkligen att hela 90 procent försvinner? jag hade en period då jag levde på mikromat då jag bodde själv i en vecka och föräldrarna var bortresta ;)

Kurash
2006-12-07, 16:04
Livsmedelsverket hävdar att micron är skonsammare än kokning, grillning, och stekning.
Det är nog mer så att micro-mat (färdigrätter) är näringsfattiga från början.

LadyG
2006-12-07, 16:04
När det gäller innehållet av näringsämnen är det ingen skillnad på mat som lagats eller värmts i mikro och på andra sätt. Det säger Livsmedelsverket, som följt forskningen på området.
Däremot anser Livsmedelsverket att det inte är lämpligt att värma bröstmjölk eller bröstmjölksersättning i mikrovågsugn. Det är lätt att värmen blir för hög. Då kan det biologiska värdet av vissa ämnen försämras.
Konsumentverket (http://www.mat.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=959&lngArticleId=1389)

Fast du hade inte tänkt leva på bröstmjölk antar jag :)

Pata
2006-12-07, 16:16
Min morsa går hos en dietist och den dietisten säger att 90 procent av all näring försvinner då vi mikrar mat i över 5 minuter.


Det finns också en anledning till att hon jobbar som dietist och inte läkare. *screwy*

Max
2006-12-07, 22:06
90% av något värmekänsligt ämne kanske, men inte den totala mängden näringsämnen.

pragmatist
2006-12-07, 22:34
Det är bättre att mikra än koka. Kokning lakar ut mineraler och vitaminer ur maten i högre utsträckning än mikring gör. Rent fysiskt så påminner mikring en hel del om ångkokning.

blekfet2
2006-12-07, 22:42
Det finns också en anledning till att hon jobbar som dietist och inte läkare. *screwy*

lol, visa mig en läkare som vet något om kost och träning. *popcorn*

Eddie Vedder
2006-12-08, 06:51
Min morsa går hos en dietist och den dietisten säger att 90 procent av all näring försvinner då vi mikrar mat i över 5 minuter.

Det skulle ju betyda att om vi levde på mikromat så skulle vi ju kort och konsist, gå ner drastiskt i vikt, eller i värsta fall dö ju eftersom vi får näringsbrist?

Stämmer det verkligen att hela 90 procent försvinner? jag hade en period då jag levde på mikromat då jag bodde själv i en vecka och föräldrarna var bortresta ;)
Oavsett om microvågsugnen tar bort så mycke näring som dietisten säger så pratar hon/han om mikronutrienter å inte makronutrienter, så vi skulle inte alls gå ner drastiskt i vikt. Om de så vore, tror du inte de vore känt inom bantningsvärlden då? Näringsbrist å viktnedgång måste inte gå hand i hand. De e verkligen inga problem att öka enormt i vikt å ändå lida av näringsbrist.
Sen e ju även typisk mikromat undermåligt näringsmässigt, höga salthalter, dåligt fett, mycke tillsatsämnen å råvarorna e i stort sett tömda på näring. Kalorierna består dock.

sailaways
2006-12-18, 16:47
Praktiskt taget försvinner alla matsmältningsenzymer som finns naturligt i grödan du mikrar. Vitaminerna och mineralerna minskar också nämnvärt (!) vid mikronisering (hah). Det bästa sättet att tillaga grönsaker är att ångkoka dem.
Att steka eller grilla rekommenderar jag inte, hur gott det än kan vara. Koka är det ultimata - men så lite som möjligt!

Rå mat är det mest föredömliga sett utifrån ett näringsinnehållperspektiv. Äter du mycket levande mat (råa livsmedel) kommer din kropp också att reagera därefter!

Trance
2006-12-18, 16:49
Praktiskt taget försvinner alla matsmältningsenzymer som finns naturligt i grödan du mikrar. Vitaminerna och mineralerna minskar också nämnvärt (!) vid mikronisering (hah). Det bästa sättet att tillaga grönsaker är att ångkoka dem.
Att steka eller grilla rekommenderar jag inte, hur gott det än kan vara. Koka är det ultimata - men så lite som möjligt!

Rå mat är det mest föredömliga sett utifrån ett näringsinnehållperspektiv. Äter du mycket levande mat (råa livsmedel) kommer din kropp också att reagera därefter!

Jag återkommer till den eviga klassikern: Källa på det?

Pepz
2006-12-18, 16:51
dietister... suck...

sailaways
2006-12-18, 16:58
Det finns källor ;)
Men det är ju bara att tänka logiskt. Grillar du en grönsak lär DEN (alltså ALLT vad som inkluderas i denne gröna sak, både utanpå och inuti på atomnivå) INTE överleva.

Ångkokning är överlägset bäst när det gäller att behålla smaken, konsistensen, färgen och (då självklart...?) näringsinnehållet på grönsakerna, samt andra livsmedel också, ANTAR jag lite arrogant sådär.

Om man handskas vårdslöst med nånting, t.ex. upphettar det väldigt mycket, steka, grilla och även koka vilt, lär det ju fara illa ut. Det är ju en naturlag typ.

regus
2006-12-18, 16:59
Jag återkommer till den eviga klassikern: Källa på det?

Anna Skipper? :D

Det är inte själva microvågorna som "dödar" näringen utan värmen. Alltså ingen skillnad på ung, stekning eller micrad mat. Om förhållanden är samma (lika varma, samma tid osv)

regus
2006-12-18, 17:01
Det finns källor ;)
Men det är ju bara att tänka logiskt. Grillar du en grönsak lär DEN (alltså allt vad som inkluderas i denne gröna sak, både utanpå och inuti) INTE överleva. .

Kollat för mycket på "du är var du äter"?

Pox
2006-12-18, 22:43
Nutritional effects of microwave cooking
Lassen, A; Ovesen, L
Nutrition & Food Science [NUTR. FOOD SCI.]. no. 4, pp. 8-10. 1995.

Several studies have shown that microwave cooking, if properly used, does not change the nutrient content of foods to a larger extent than conventional heating. In fact, suggests that there is a tendency towards greater retention of many micronutrients with microwaving, probably due to the shorter preparation time. Does not describe non-thermal effects. The main problem with microwaving is the uneven heating of the food, which has raised concern regarding microbiological safety. Microwaving infant formula and breast milk has become increasingly popular. The content of nutrients and antibacterial factors in milk are maintained unchanged provided the final temperature does not exceed 60 degree C.


Phenolic compound contents in edible parts of broccoli inflorescences after domestic cooking.
Vallejo, F.; Tomas-Barberan, F. A.; Garcia-Viguera, C.
Journal of the Science of Food and Agriculture. Vol. 83, no. 14, pp. 1511-1516. Nov. 2003
Total flavonoid and individual hydroxycinnamoyl derivative (sinapic and caffeoyl-quinic acid derivative) contents were evaluated in the edible portions of freshly harvested broccoli (cv Marathon inflorescences) before and after cooking and in the cooking water. High-pressure boiling, low-pressure boiling (conventional), steaming and microwaving were the four domestic cooking processes used in this work. The predominant sinapic acid derivatives were identified as 1,2,2'-trisinapoylgentiobiose and 1,2'-disinapoyl-2-feruloylgentiobiose. In addition 1,2-diferuloylgentiobiose and 1-sinapoyl-2,2'-diferuloylgentiobiose were also identified in broccoli inflorescences. The results showed large differences among the four treatments in their influence on flavonoid and hydroxycinnamoyl derivative contents in broccoli. Clear disadvantages were detected when broccoli was microwaved, namely high losses of flavonoids (97%), sinapic acid derivatives (74%) and caffeoyl-quinic acid derivatives (87%). Conventional boiling led to a significant loss of flavonoids (66%) from fresh raw broccoli, while high-pressure boiling caused considerable leaching (47%) of caffeoyl-quinic acid derivatives into the cooking water. On the other hand, steaming had minimal effects, in terms of loss, on both flavonoid and hydroxycinnamoyl derivative contents. Therefore we can conclude that a greater quantity of phenolic compounds will be provided by consumption of steamed broccoli as compared with broccoli prepared by other cooking processes.



"Microwave cooking and nutrition

The majority of reports published on the nutritive value of foods cooked in microwave ovens indicate that food prepared in this manner is at least as nutritious as comparable food cooked by conventional methods.

Most of these studies have concentrated on vitamin retention and indicate that cooking in minimal water for a reduced time, as occurs with microwaving, promotes the retention of the water- soluble vitamins particularly of vitamin C and thiamin. Microwave cooking is preferable to boiling to minimise the leaching of vitamins into the cooking water; in this regard it is similar to steaming.


For the same reasons given for vitamin C, microwave cooking enhances mineral retention in vegetables.

Studies have not revealed any non-heat related effects on the macronutrients of foods, proteins, fats and carbohydrates, when cooked in microwave ovens. There may be slight differences in denaturation rates of proteins when food is heated in a microwave oven compared with conventional heating but this is due to differences in the time and temperature to which the food is subjected.

There have been recent reports (2003) that cooking vegetables in a microwave oven leads to a greater loss of soluble phenolic antioxidant compounds than does conventional cooking. However this appears to have been at least partly due to the use of more cooking water than is necessary with microwaves. The role of these phenolic compounds in human nutrition remains an open question.

Far less information is currently available on the effect of microwave cooking on other food components such as carbohydrates, lipids and fat-soluble vitamins.
For the same reasons given for vitamin C, microwave cooking enhances mineral retention in vegetables.

The quality of protein is higher in microwaved than in conventionally cooked food as far less oxidation occurs in meat cooked in a microwave. Lack of browning is visible evidence that heating is gentler, and makes it likely that vitamins A and E are better retained than in conventional cooking. However these differences are likely to be slight and of little nutritional significance.

Reheating food quickly in a microwave retains more nutrients than holding food hot for long periods; this is significant in institutions and hospitals where food may be held hot for several hours in traditional catering systems.

The nutritional value of food does not depend only on the way in which it is cooked. Just as important are shopping wisely for quality products, correct temperature control during storage and preparation and serving food promptly after it is prepared. Leaching effects aside there seems to be little difference to the retention of nutrients between food cooked by microwaves or by conventional means, providing cooking time and temperature guidelines are carefully followed.
Food Science Australia factsheet
The safety of microwave ovens
March 2005"

Philippp
2006-12-18, 23:16
Det finns källor ;)
Men det är ju bara att tänka logiskt. Grillar du en grönsak lär DEN (alltså ALLT vad som inkluderas i denne gröna sak, både utanpå och inuti på atomnivå) INTE överleva.

Ångkokning är överlägset bäst när det gäller att behålla smaken, konsistensen, färgen och (då självklart...?) näringsinnehållet på grönsakerna, samt andra livsmedel också, ANTAR jag lite arrogant sådär.

Om man handskas vårdslöst med nånting, t.ex. upphettar det väldigt mycket, steka, grilla och även koka vilt, lär det ju fara illa ut. Det är ju en naturlag typ.

titta vad "logiskt!" det visade sig vara

Sverker
2006-12-19, 07:29
Det finns källor ;)
Men det är ju bara att tänka logiskt. Grillar du en grönsak lär DEN (alltså ALLT vad som inkluderas i denne gröna sak, både utanpå och inuti på atomnivå) INTE överleva.

Ångkokning är överlägset bäst när det gäller att behålla smaken, konsistensen, färgen och (då självklart...?) näringsinnehållet på grönsakerna, samt andra livsmedel också, ANTAR jag lite arrogant sådär.

Om man handskas vårdslöst med nånting, t.ex. upphettar det väldigt mycket, steka, grilla och även koka vilt, lär det ju fara illa ut. Det är ju en naturlag typ.


Det är ju lite beroende på hur hårt du grilla grönsaken.
En lätt värmebahandling där du snabbt hettar upp grönsakerna på grillgallret ger en god stekytan men innehållet som utgör kanske 90 % av grönsaken behåller sitt näringsinnehåll rätt bra. Fortsätter du tills du har rent kol på gallret är näringen dock borta:D

Fördelen med ångkokning är att temperaturen inte blir speciellt hög. Det tar en stund innan grönsakerna når 70°C och sedan får man ånga upp hela köket innan det närmar sig 90°C:D

Pierre_C
2006-12-19, 23:51
Hur skulle en mikro kunna "sluka" näringen i maten? Det ända den gör är att den sänder ut elektromagnetisk strålning (mikrovågor) som är avstämda efter vattnets frekvens (den frekvens och där med våglängd som sätter vattenmolekyler i svängning) på så sätt får den molekylerna att vibrera (svänga) och alstra värme rent mekaniskt genom rörelseenergi.

som någon sa kanske det finns näringsämnen som förstörs av upphettning, men vanliga kolhydrater/proteiner eller vanligt fett borde inte påverkas och dte borde inte heller de flesta andra näringsämnena inte heller göra? (vitaminer osv..) det sista vet jag dock inte.. *screwy*

Eddie Vedder
2006-12-20, 07:35
Hur skulle en mikro kunna "sluka" näringen i maten? Det ända den gör är att den sänder ut elektromagnetisk strålning (mikrovågor) som är avstämda efter vattnets frekvens (den frekvens och där med våglängd som sätter vattenmolekyler i svängning) på så sätt får den molekylerna att vibrera (svänga) och alstra värme rent mekaniskt genom rörelseenergi.

som någon sa kanske det finns näringsämnen som förstörs av upphettning, men vanliga kolhydrater/proteiner eller vanligt fett borde inte påverkas och dte borde inte heller de flesta andra näringsämnena inte heller göra? (vitaminer osv..) det sista vet jag dock inte.. *screwy*
Dom vattenlösliga vitaminerna(vitamin C samt B-vitaminerna) är väldigt värmekänsliga å även många mineraler, exempelvis järn. Vissa saker kan däremot va tvärtom, Beta-karoten å lykopen har en förmåga att "komma fram" mer när man värmer maten. Va gäller makronutrienter så försvinner dom ju inte men sammansättningen förändras iaf vd uppvärmning, exempelvis blir kolhydraterna i potatis å morötter omvandlade till mycke snabbare kolhydrater när du kokar dom jämfört me råa.
Men jag har ingen som helst aning vilken skillnad de e me micro jämfört me andra alternativ, själv äger jag inte ens en micro.

Tolkia
2006-12-20, 09:19
Jag kan tänka mig att det kanske inte är optimalt med den "punktuppvärmning" som det lätt blir i en mikro, särskilt om man inte har snurrande tallrik; d.v.s. att temperaturen fläckvis blir väldigt hög så att värmekänsliga vitaminer just där förstörs. Det är dock mycket en hanteringsfråga; många jag har sett har en tendens att tillaga mat i mikron inte som de gör på spisen, utan genom att slänga in en djupfryst portion och "nuka" den på högsta effekt = kremerad mat på utsidan innan insidan tinat.

Pierre_C
2006-12-20, 11:59
Dom vattenlösliga vitaminerna(vitamin C samt B-vitaminerna) är väldigt värmekänsliga å även många mineraler, exempelvis järn. Vissa saker kan däremot va tvärtom, Beta-karoten å lykopen har en förmåga att "komma fram" mer när man värmer maten. Va gäller makronutrienter så försvinner dom ju inte men sammansättningen förändras iaf vd uppvärmning, exempelvis blir kolhydraterna i potatis å morötter omvandlade till mycke snabbare kolhydrater när du kokar dom jämfört me råa.
Men jag har ingen som helst aning vilken skillnad de e me micro jämfört me andra alternativ, själv äger jag inte ens en micro.

Där ser man ;)