handdator

Visa fullständig version : Hur Lär man sig läsa på läpparna ?


Batman
2006-12-07, 00:28
Jag vill veta hur man lär sig att läsa läpparna, jag kollar ofta på folks munnar när jag blir tilltalad och kan ibland spendera tid på att glo på TV utan ljud för att gissa mig fram till vad dom säger.
Dom flesta människor kan läsa div vanliga ord utan att ens vara medvetna att dom läste och inte hörde.
Vem vet inte precis hur " I LOVE YOU" ser ut på någons läppar.

Men hur lär sig folk på kurser att läsa på läppar ? Lär man sig ett par ord i taget eller hur funkar det ?

blekfet2
2006-12-07, 00:30
Svenska Akademiens ordbok?

L-Sami
2006-12-07, 00:35
Kolla på människors läppar när de pratar, öva och en dag kommer du förstå automatiskt vad nån säger utan att de ens behöver säga ett ord högt så att du hör.

Blaine
2006-12-07, 00:44
Jag vill veta hur man lär sig att läsa läpparna, jag kollar ofta på folks munnar när jag blir tilltalad och kan ibland spendera tid på att glo på TV utan ljud för att gissa mig fram till vad dom säger.
Dom flesta människor kan läsa div vanliga ord utan att ens vara medvetna att dom läste och inte hörde.
Vem vet inte precis hur " I LOVE YOU" ser ut på någons läppar.

Men hur lär sig folk på kurser att läsa på läppar ? Lär man sig ett par ord i taget eller hur funkar det ?

En fråga: Varför?

Tycker personligen bara det är 1) vidrigt (inte fräscha tjejer dock), och 2) väldigt störande för motparten om du står och glor som en besatt fåne. Tänk att läsa av en smutsig 45-årings halvfuktiga vidriga läppar som döljer sig lite bakom det mjälliga skägget.

Fast det är klart, är man döv eller har annat handikapp, så är man väl illa tvungen, utöver teckenspråk.

Batman
2006-12-07, 00:48
Svenska Akademiens ordbok?

Vad är det med den ?

Dumleman
2006-12-07, 01:32
Jag är lite skeptisk till läppläsningskonsten, det är nog inte så användbart i praktiken som man tror.

blekfet2
2006-12-07, 08:20
Vad är det med den ?


Seriöst? Förstog du inte skämtet? :cryout:

Empe
2006-12-07, 10:51
Man kan bli spion om man läser på läpparna, det har jag sett på film. :D

Grisen
2006-12-07, 11:16
Ha ha, har du sett Seinfeldt avsnittet där Jerry träffar en döv tjej?

blekfet2
2006-12-07, 11:27
Ha ha, har du sett Seinfeldt avsnittet där Jerry träffar en döv tjej?


bwahaha, så fult när dom sitter i resturangen :laugh:

Grisen
2006-12-07, 11:27
bwahaha, så fult när dom sitter i resturangen :laugh:

:D

Squirrel
2006-12-07, 19:27
Lär dig fonetik? Då borde man kunna "alfabetet", sen är det bara att veta hur man formar munnen för de olika ljuden.