handdator

Visa fullständig version : Stora problem med CKD


Emptiness
2003-02-13, 12:22
Hejsan

Jag har hållt på med CKD nu i 5 veckor men har inte riktigt lyckats få kläm på den än så jag hoppas på att nån här kanske har lust att försöka hjälpa mig? :)

Om vi ska ta det från början så:

Jag väger idag 70Kg och skulle vilja tappa 3-5 kG skulle jag tro.

Jag styrketränar 4 dagar i veckan, kör cardio 2 * 30min per dag och försöker köra HIT 2-3 gånger i veckan.
Dricker 4-6 liter vatten om dagen.
Delar för tillfälligt upp matintaget på 4 mål, om det skulle kunna ha någon betydelse.

De två första veckorna på CKD:

jag låg på 180g fett, 140g protein och cirka 10-15g kolhydrater och dieten fungerade bra förutom det lilla problemmet att jag inte tappade någon vikt.

72E% Fett
25E% Protein
2240 Kcal totalt

Tredje veckan:

Pga att jag inte tappade någon vikt så tänkte jag att jag skulle testa att sänka det total antalet Kcal något och se vad som hände, jag kom fortfarande lätt in i ketosis men tappade fortfarande inget fett.

160g fett, 69E%
140g protein, 27E%
10-15g kolh.
2060 Kcal totalt

Fjärde veckan:

DÅ jag fortfarand einte hade börjat tappa något fett fast jag enligt mina ketostix kom in ketosis så sänkte jag fettet med ytterliggare 20g per dag. Detta gjorde inte heller att jag började tappa fett men jag kom fortfarande lätt in i ketosis ivarje fall.

140g fett, 67E%
140g protein, 29E%
10-15g kolh.
1880 Kcal totalt

Femte veckan:

Ja nu är jag på vecka fem och bestämde mig för att testa sänka Kcal ytterliggare fast med en större sänkning denna gången.
Jag har läst olika Kcal nivåer på olika ställen men jag läste på ett ställe att Lyle Mcdonald hade sagt att man bör börja på 10-12Kcal * kroppsvikten i pound så jag bestämmde mig för att testa ta 10 * (70*2.2) = 1540 Kcal.
Denna nivån känns inte för låg då jag fortfarande har gott om energi och ork precis som innan och jag känner mig aldrig hungrig men problemmet är att jag helt plötsligt INTE kommer in i ketosis, enligt ketostixen och det har nu gått 4 dagar. Jag tycker dock att ketostixen blir lite mörkare än om man inte är i ketosis men det går ju inte upp i "trace" novån, men detta kanske bara är inbillning...

100g fett, 59E%
140g protein, 37E%
10-15gr kolh.
1520 Kcal totalt

Tror ni det kan vara så att proteinintaget är för högt förhållande till fettintaget eller vad tror ni?

Hoppas verkligen någon har lust att hjälp mig, man vill ju inte gå på diet utan tappa fettet :)

Nate
2003-02-13, 15:22
Jag har motsatt problem. Ketostixsen ger inget utslag men har gått ned 600gram i fettvikt på den sista veckan.... hmmm

Mr Pink
2003-02-13, 15:25
Tjena jag tycker det ser bra ut och tycker inte att du ska sänka kalori intaget alltför mycket, ett kg hit eller dit spelar inte någon större roll, det kan ju vara vatten.
Men det som skulle vara bra om du visste om du hade tappat något i BF. Mät runt midjan där det oftast sitter mest fett (killar iaf) och se om det blir några förändringar. Sen om du rullar ditt fett som du har på kroppen mellan fingrarna ska det ju vara som ärtor i det eller kulor eller hur man ska uttrycka det, är så fallet tappar du fett.
Jag är inne på 4 veckan och har inte heller tappat så mycket i vikt, kanske 2 kg men det är bättre att skynda långsamt än att tappa alla muskler.

Nate
2003-02-13, 15:35
pink ---> vad menar du med ärtor under skinnet? Har aldrig märkt av nåt sånt någonsin???? :confused:

Tanman
2003-02-13, 15:35
"Sen om du rullar ditt fett som du har på kroppen mellan fingrarna ska det ju vara som ärtor i det eller kulor eller hur man ska uttrycka det, är så fallet tappar du fett. "

Det där har jag missat, vad är det för något??

Emptiness
2003-02-13, 15:46
Originally posted by Mr Pink
Tjena jag tycker det ser bra ut och tycker inte att du ska sänka kalori intaget alltför mycket, ett kg hit eller dit spelar inte någon större roll, det kan ju vara vatten.
Men det som skulle vara bra om du visste om du hade tappat något i BF. Mät runt midjan där det oftast sitter mest fett (killar iaf) och se om det blir några förändringar. Sen om du rullar ditt fett som du har på kroppen mellan fingrarna ska det ju vara som ärtor i det eller kulor eller hur man ska uttrycka det, är så fallet tappar du fett.
Jag är inne på 4 veckan och har inte heller tappat så mycket i vikt, kanske 2 kg men det är bättre att skynda långsamt än att tappa alla muskler.

Tyvärr så har jag inte tappat något kroppsfett heller, har kaliper som jag mäter med.
ärtor/kulor har jag från navlen och uppåt typ men inte nedanför navlen där det är lite mer fett kvar, men jag har alltid fått höra att man känner det när det inte är så mycket fett kvar på ett visst ställe, inte att det betyder att man tappar fett, men betyder de det så är det ju alltid betrygande.

Jag tappar ju vikt i veckan, det har jag gjort sen jag börja på CKD men det är nog bra vatten, vatten som sen är tillbaks på söndagen efter uppladdningen.

Kan även tillägga att jag har testat några veckor med endast 24 timmars uppladdning för jag var rädd för att jag la på mig fett då och det kanske var där jag gjorde fel men det var det inte så jag är nu tillbaks på 36 timmar igen.

Tack för att du tar dig tid och försöker hjälpa mig, det uppskattas :)

Nate
2003-02-13, 15:55
Pink ---> menar du som celluliter eller?

Celluliter syns ju hela tiden men man kan även se nåt liknande om man klämmer ihop huden. Jag har sånt oavsett om jag dietar eller inte året runt. Minns när man var mindre och klämde på låren och tänke "usch, sådär kommer man se ut hela tiden då man blir vuxen":booty:

Mr Pink
2003-02-13, 15:58
Om in ställer er upp och så tar ni tag i "the love handels" och så rullar ni det mellan fingrarna så ska man få en kännsla av att det är som ärtor i fettet, ni kan även tänka på hur seluliter ser ut som gropar, så ska även fettet på magen kännas, då är man på väg ner i BF. Det känns bäst där fettlagret är mellan 15 - 7 mm iaf för mig.

Emptiness: Jag fick det här "ärt" tipset av en som har vart 3:a i EM i BB (tror det var det) så jag tror nog han kan det här med att deffa. Du kan ju testa nästa gång du har ätar dagar så våldar du bara i dig skit mat, då känner du att "ärtorna" blir mindre. Men då får man äta i mer än 36 h.

Diana
2003-02-13, 20:15
tack för ärt-tipset:D

emptyness:kan de va så att du får i dej dolda kolisar från nånstans? eller att balansen mellan mättat o omättat fett är fel(har för mej att de inte har nån betydelse men..) eller va ätar du på dina laddar dagar? prova att bara käka kolisar o protte o minimalt me fett när du kolisladdar.. kliper kan va mkt otillförlitliga(om man inte vet EXAKT) hur o var man ska mäta, har du en elektrisk kaliper typ omron ellr nått så kasta skiten! dom funkar bara på medelsvenssons dvs inte på vältränade människor, eftersom mätningen lätt störs av vatten och muskler, har du en såndär vanlig nyp kaliper så mät på så många ställen som möjlit de ger mer exakt svar ,sen tycker ja du ska ge de lite mer tid eftersom du har så pass lite fett kvar som 3-5 kg kan de gå mkt långsamt.

Emptiness
2003-02-13, 23:00
Tack för svaren jag fått än så länge, man vill ju få rätt på detta :)

Tycker ni det skulle vara dumt att köra med 100-110g protein per dag istället för 140g per dag om det hade fått mig att komma in i ketosis igen?

Diana:

Dolda kolhydrater får jag inte i mig det är jag säker på då detta är första veckan jag inte kommer in i ketosis och den enda förändringen är mindre mat men annars samma mat, idag har det blivit lite ägg, olja (raps), bacon, lax och linfrö.

När det gäller uppladdningen så har jag testat att endast köra i 24h för att minimera risken att lägga på sig fett så mycket som möjligt och de helgerna har jag också testat att nästan enbart f i mig kolhydraterna från pasta. Detta fungera på samma sätt som om jag äter annat mer onyttigt, går upp en del i vatten som sen försvinner. Första 24h ligger jag på 700g kolh och nästa 12h (då jag har dom) på 350g kolh.
Jag har också testat att ligga på endast 400g kolh. under en 24h uppladdnng för att se om det blev någon skillnad men det blev det inte, förutom då att jag upp lite mindre i vätskevikt och tappa lite mindre vätska sen i veckan.

Jag mäter med en "nyp" kaliper och jag kollar på samma ställe varje gång så även om det inte skulle vara exakt rätt ställe/n för att få ut BF% så borde jag ändå märkt att det blivit mindre fett tycker jag.

Diana
2003-02-15, 01:05
hmm,, låter jäklit skumt att de inte minskat alls på 4 veckor, har bara hört att folk fått bra effekter,, för de flesta har dock fettminskningen börjat vid vecka två,, en sak ja oxå tycker måna säger e att inte lita alltför mkt på kaliper, speciellt inte sånatdär omron skit,, fortsätt mixa me intaget så kansk du hittar ditt optimala tillslut?

Emptiness
2003-02-15, 08:15
Originally posted by Diana
hmm,, låter jäklit skumt att de inte minskat alls på 4 veckor, har bara hört att folk fått bra effekter,, för de flesta har dock fettminskningen börjat vid vecka två,, en sak ja oxå tycker måna säger e att inte lita alltför mkt på kaliper, speciellt inte sånatdär omron skit,, fortsätt mixa me intaget så kansk du hittar ditt optimala tillslut?

Ja jag testade att köra 110g fett och 110g protein nu sista dagen på högfettsdagarna och jag kom in i ketosis direkt enligt ketostixen så nästa vecka tror jag att jag ska se hur det går med 140g protein och 110g fett, får hoppas man både hmnar i ketosis och att fettet trillar av, men nu är det dags för lördagsbullarna hehe :eating:

Tack för hjälpen..

Diana
2003-02-15, 13:19
ja tror definitivt de funkar bäst me mer protte än fett! men de e väl såklart individuellt ,,som allt annat,