handdator

Visa fullständig version : kosten utgör 80% av träningen


joshish
2006-12-06, 22:58
Hej.

jag läste någonstans att vad man äter är nästan 80% av träningen vilket låter rimligt.
Men vad är rätt mat?

Inga maträtter alltså utan bara enskilda produkter.

Något ja borde äta mer eller mindre av, nått jag inte borde äta alls?


( styrke tränar 4 gånger i veckan )

Trance
2006-12-06, 23:03
Hej.

jag läste någonstans att vad man äter är nästan 80% av träningen vilket låter rimligt.
Men vad är rätt mat?

Inga maträtter alltså utan bara enskilda produkter.

Något ja borde äta mer eller mindre av, nått jag inte borde äta alls?


( styrke tränar 4 gånger i veckan )

Ät spagetti och köttfärssås. Eller mer allvarligt, ät mycket protein, ät en del fett och fyll på med kolhydrater tills du känner att du börjar bli fet. En grönsak kan du också äta lite då och då.

joshish
2006-12-06, 23:06
Några tips om vad som innehåller mycket protein?

simmarn
2006-12-06, 23:11
ägg är väl i princip bara protein ;)

Ulf A Big
2006-12-06, 23:13
Om du äter normalt dvs ganska nyttig husmanskost,dvs skippar godiset och äter ett mellanmål istället så möter du upp ditt behov av näringsämnen relativt optimalt. Jag tror mer på att rätt upplagd träning står för 80% av resultatet och maten för 20%.

HajduMan
2006-12-06, 23:28
Jag tycker det är fel att säga att mat eller träning är en viss procent ur ett muskelbygge. Det är en kombination av bra kost och rätt träning som bygger muskler.

blekfet2
2006-12-06, 23:32
Personligen tycker jag att det är varken träning eller kosten som bygger muskler, det är sömn :D

5% träning 5%kost 90% sömn

isato
2006-12-06, 23:39
ägg är väl i princip bara protein ;)

och ganska mycket fett

Dnepr
2006-12-06, 23:44
Kosten kan aldrig vara 80% av träningen, för träning och kost är ju olika saker. Men däremot kan den vara det x antal procent av resultaten eller den ev. framgången. Jag har hört att maten är 60 och träningen 40%, sen vet inte jag hur mycket det ligger i det, det enda jag vet är att kosten är otroligt viktig.

Cerberus
2006-12-07, 02:21
Det är sant att träning bara är en stimuli och utan en någorlunda kost kompromissas resultaten rejält.

Ja skulle nog säga 20% träning, 30% kost & vila och 50% psyke(järnvilja, disciplin, kunskaper osv). Så upplever jag det :D

Jay-Z
2006-12-07, 06:33
Gener ska ju utgöra 50 %, så kost kanske är 25 %.

Zakath
2006-12-07, 07:18
Se till att äta naturligt, näringsrikt och oraffinerat om du vill äta bra. Variera gärna kosten så gott det går också.

damir_T
2006-12-07, 07:22
Gener ska ju utgöra 50 %, så kost kanske är 25 %.

Haha gener på mej har utgjort en hel del...

och vad jag har lärt mig om det där som ni snckar om är...



1/3 träna

1/3 Äta'

1/3, vila,

FreCKo
2006-12-07, 08:04
alltså, bara för att man käkar rätt så betyder inte det att man tränar rätt, eller tvärtom. Gör man dom två rätt + att få tillräckligt med sömn = goodie goodie.

joshish
2006-12-07, 12:40
Tack för svaren men vad kan man käka förutom ägg och kött som man kan behöva för träning?

nötter?

Trance
2006-12-07, 12:43
Tack för svaren men vad kan man käka förutom ägg och kött som man kan behöva för träning?

nötter?

All vanlig mat, läs Grubs deffguide.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Han nämner vanlig bra mat där som är bra att äta oavsett man deffar eller inte. Vill man gå upp i vikt så lägger man oftast till lite extra kolhydrater.

Ulf A Big
2006-12-07, 12:58
Den här är bra, handfast och pedagogisk
http://www.rf.se/arkiv/sok_kost.pdf

Pata
2006-12-07, 13:53
Några tips om vad som innehåller mycket protein?

Någon form av dött, tillagat djur? *whistle*

Stab
2006-12-07, 13:59
Haha gener på mej har utgjort en hel del...

och vad jag har lärt mig om det där som ni snckar om är...



1/3 träna

1/3 Äta'

1/3, vila,

Har du postat någon gång utan att glorifiera dina egna gener?

Skulle nog säga att en blandning av gener, kost, träning, sömn och alla är beroende av varandra, svårt att sätta % på var och en.

Fredrik_S
2006-12-07, 19:11
Om det tillexempel skulle vara 80% mat och 20% träning.
Då skulle man bli vid optimal träning och optimal kost växa 100% av sin maximala tillväxt.

Skulle man bara äta optimalt och inte träna alls så skulle man växa till 80% av sin maximala muskeltillväxt. Vilket givetvis inte är sant.

Man kan ju även träna optimalt i många år utan å växa ett skit med fel mat.

Jag skulle vilja säga att regelbundenhet är en av dom viktigaste som de flesta faller på. Tillexmpel 5 dagars bra träning bra mat 2 dagars dålig träning dålig mat.

King Grub
2006-12-07, 19:21
Runt 50% av resultaten lär vara gener, det är dom flesta forskare inom området ense om. Av omgivningens (kost, sömn, träning, osv) faktorer utgör med största säkerhet träningen den största biten av kakan. Man kan träna hårt och äta dåligt och få resultat (även om dessa antagligen blir långt under vad dom kunnat vara), men man kan inte äta optimalt utan att träna och se ut som en kroppsbyggare.

larre
2006-12-07, 19:51
Runt 50% av resultaten lär vara gener, det är dom flesta forskare inom området ense om. Av omgivningens (kost, sömn, träning, osv) faktorer utgör med största säkerhet träningen den största biten av kakan. Man kan träna hårt och äta dåligt och få resultat (även om dessa antagligen blir långt under vad dom kunnat vara), men man kan inte äta optimalt utan att träna och se ut som en kroppsbyggare.

Är verkligen generna så avgörande? Låter i mina öron som taget av en person som är missnöjd med sina resultat. Jag blir nästa ledsen i ögat av att höra att så mycket som 50% skulle avgöras av generna.

damir_T
2006-12-07, 20:05
Är verkligen generna så avgörande? Låter i mina öron som taget av en person som är missnöjd med sina resultat. Jag blir nästa ledsen i ögat av att höra att så mycket som 50% skulle avgöras av generna.

Jag tycker det stämmer :D *drool*

Halldin
2006-12-07, 20:19
Är verkligen generna så avgörande? Låter i mina öron som taget av en person som är missnöjd med sina resultat. Jag blir nästa ledsen i ögat av att höra att så mycket som 50% skulle avgöras av generna.
Finns väldigt många orättvisa exempel på detta. :/

Ta bara damir_T som smilar i posten ovan, så fort ökar inte medelsvensson.

King Grub
2006-12-07, 20:19
Är verkligen generna så avgörande? Låter i mina öron som taget av en person som är missnöjd med sina resultat. Jag blir nästa ledsen i ögat av att höra att så mycket som 50% skulle avgöras av generna.

"Tyvärr" är det nog så; generna har en högst avgörande roll när det gäller hur långt man kan gå och hur bra man svarar på träningen.

Det är inga tunna tvivlare som dragit den slutsatsen. :D

Since the sequencing of the human genome there has been an expectation that we will be able to unveil many of the secrets underlying ways in which the human body is put together, the differences that exist between individuals in muscle and bone mass and composition, and how adaptable they are to physical activity. Although there have been some successes in identifying genes that are associated with particular musculoskeletal functions, it seems that, as for many other human attributes, human body size and composition are as much a matter of environment as of natural endowment, with each having about 50% influence.

Rennie MJ. Exp Physiol. 2005 Jul;90(4):427-36. Body maintenance and repair: how food and exercise keep the musculoskeletal system in good shape.

damir_T
2006-12-07, 20:22
Finns väldigt många orättvisa exempel på detta. :/

Ta bara damir_T som smilar i posten ovan, så fort ökar inte medelsvensson.

HAHAHAHAHAHAHA ;) Okej, det var kul :) fick mig ett gått skratt.. :) men vad vet du om mig anars då. om ökningarna, de ska preics komma, ! Vart lite seg nu.. *whistle* *drool*

Dnepr
2006-12-07, 20:27
Om det tillexempel skulle vara 80% mat och 20% träning.
Då skulle man bli vid optimal träning och optimal kost växa 100% av sin maximala tillväxt.

Skulle man bara äta optimalt och inte träna alls så skulle man växa till 80% av sin maximala muskeltillväxt. Vilket givetvis inte är sant.

Man kan ju även träna optimalt i många år utan å växa ett skit med fel mat.

Jag skulle vilja säga att regelbundenhet är en av dom viktigaste som de flesta faller på. Tillexmpel 5 dagars bra träning bra mat 2 dagars dålig träning dålig mat.

Av resultatet man får av träning och mat så brukar man dela upp % på lite olika sätt. Om man sköter detta så är ju det grunden till 100% av resultatet man åstadkommer. Missköter du det ena så faller ju det sammantagna resultatet också. Träningen gör mer än maten för du kan få muskler av träning och "icke optimal kost", men du får sällan några direkta muskler av bra mat och ingen träning.

tano
2006-12-07, 20:27
När man säger 50% av resultatet beror på gener låter det faktiskt väldigt taget ur luften. På vilket sätt kan man uppskatta värdet? vad är det man jämför med? Svårt jämföra individer, svårt hitta några som är exakt på samma nivå.
Sedan tar vi t.ex. Damir, väldigt stark snabbt, men samtidigt väldigt stor, det är väl ganska bevisat att man blir starkare om man äter upp sig så det är ju svårt jämföra med någon som hela livet varit en tunnis. (hans kompisar verkar ju dock vara väldigt starka trots att de är tunnisar).

Hursomhelst är det ju inte så att man antingen ligger i topp gener eller i botten, antagligen ligger de flesta någonstans i mitten. Klagar man på sina gener riktar man sin uppmärksamhet åt helt fel håll.

Cerberus
2006-12-07, 20:29
Gener är en dålig ursäkt för att inte göra sitt bästa :D

Gpajpen
2006-12-07, 20:30
du blir ingen coleman utan ultimata gener, oavsett hur mycket du skjuter i dig.

damir_T
2006-12-07, 20:31
När man säger 50% av resultatet beror på gener låter det faktiskt väldigt taget ur luften. På vilket sätt kan man uppskatta värdet? vad är det man jämför med? Svårt jämföra individer, svårt hitta några som är exakt på samma nivå.
Sedan tar vi t.ex. Damir, väldigt stark snabbt, men samtidigt väldigt stor, det är väl ganska bevisat att man blir starkare om man äter upp sig så det är ju svårt jämföra med någon som hela livet varit en tunnis. (hans kompisar verkar ju dock vara väldigt starka trots att de är tunnisar).

Hursomhelst är det ju inte så att man antingen ligger i topp gener eller i botten, antagligen ligger de flesta någonstans i mitten. Klagar man på sina gener riktar man sin uppmärksamhet åt helt fel håll.

Jag har ju gått ner typ 30 kg... :) LR om du / ni inte visste.!.. Och som du sa mina polare. De är tunna men stark :D

Dnepr
2006-12-07, 20:40
Jag har ju gått ner typ 30 kg... :) LR om du / ni inte visste.!.. Och som du sa mina polare. De är tunna men stark :D

Du har väl aldrig vägt 130+?

Yes
2006-12-07, 20:51
Gener är en dålig ursäkt för att inte göra sitt bästa :D
Eller en anledning till ytterligare ansträngning.

damir_T
2006-12-07, 20:55
Du har väl aldrig vägt 130+?

Nej >120... Kolla länken på min signatur

Dnepr
2006-12-07, 21:02
Nej >120... Kolla länken på min signatur

Hur menar du då att du gått ner 30? För du väger väl inte 90 nu? Du kanske har gått ner till 90 och sen upp över 10 kg igen?

damir_T
2006-12-07, 22:07
Hur menar du då att du gått ner 30? För du väger väl inte 90 nu? Du kanske har gått ner till 90 och sen upp över 10 kg igen?

Exakt;) jag väger 105 :P! Fast jag gick ner till 90 först;) sen lite muskler och så, vätska och så va man uppe i vikt igen, ska ner nu IGEN till 100 :P ca...!

Fartman
2006-12-07, 23:47
Men det här uttalandet kommer ju från någon kändis-pt som intervjuvades av AB. Och då handlade det typ om att "komma i form" (läs: viktminskning/banta), då tycker iaf jag att det stämmer rätt bra.

krosus
2006-12-07, 23:53
100% träning
100% kost
100% vila

I nämnd ordning.

damir_T
2006-12-08, 07:25
100% träning
100% kost
100% vila

I nämnd ordning.

100% = En hel....