handdator

Visa fullständig version : SVMC Namnlista - Rädda MC:n från utrotning!


tjille
2006-12-06, 20:46
Hej alla glada pågar, motorcyklister som icke motorcyklister!

Nu är det dags för en gemensam kamp gentemot staten och kapitalet!

Anledningen är den att regeringen försöker få igenom ett beslut om att höja försäkringspremien med ett antal tusenlappar för MC, vilket adekvat kommer leda till att (majoriteten) ungdomar får ställa hojjen i garaget och leka med tunnbanden på gatan igen.

Ni kan läsa det mesta här:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=595226&previousRenderType=6

Nu besitter jag inte den språkliga magin att leda er till fackeltåg eller lynchmobb, men så är inte heller tanken.

Allt som krävs er eran enkla insats med en simpel underskrift!

http://www.svmc.se/templates/CampaignStartPage.aspx?id=1476


Låt nöjen förbli nöjen!

Tack på förhand
/ Henke

Fed up
2006-12-06, 20:47
Usch, mina 800 om året är mer än nock med tanke på hur ofta jag kör...

Löjtnant Blank
2006-12-06, 20:49
Kan inte säga att jag bryr mig nämnvärt, men lycka till hur som helst.

blekfet2
2006-12-06, 20:51
Kan inte säga att jag bryr mig nämnvärt, men lycka till hur som helst.


Den dagen du blir karl nog att skaffa Mc så kommer du nog vara glad över att vi skrev under :D



Så jävla drygt om höjningen blir av.

Nilsjohan
2006-12-06, 20:57
:laugh: smakar det så kostar det

Sebbe_H
2006-12-06, 20:58
Så sjukt segt, försäkringer kostar f*n redan nu, jag kommer inte ha råd att köra om dom höjer. :(

tjille
2006-12-06, 21:00
:laugh: smakar det så kostar det

Tänk om någon skulle få för sig att beskatta dig på gymmet med en viss summa gånger antal kg vikt du tar ... :(
Den här höjningen är ungefär lika logisk som att det där skulle ske.

Så skriv under ändå!

det skadar aldrig att vara osjälvisk för ett gott ändamål!

Mental
2006-12-06, 21:03
Tänk om MC folket kunde leka lite mindre :( det är ju det faktum att många MC förare kör vårdslöst som driver upp premierna som fan. Det är så tråkigt för de som faktiskt kör lagligt och ansvarsfullt.

Estremo
2006-12-06, 21:07
För de som säger att de inte bryr sig så kan det vara tänkvärt att det här påverkar kostnaderna även för andra fordon och oavsett hur gammal man är. Jag tycker det svider ganska bra redan nu att vara 18 år och köra sporthoj.

Nilsjohan
2006-12-06, 21:12
Tänk om någon skulle få för sig att beskatta dig på gymmet...
Jag får till och med bidrag av arbetsgivaren för att gå till gymmet, 1500 i friskvårdsbidrag per år. :laugh:

blekfet2
2006-12-06, 22:04
Jag får till och med bidrag av arbetsgivaren för att gå till gymmet, 1500 i friskvårdsbidrag per år. :laugh:

*rolleyes* :D

skaparn
2006-12-06, 22:26
Nu vet jag inte riktigt exakt hur man tänkt förändra trafikförsäkringssytemet, men idén med alla försäkringssystem är att de ska vara stabila såtillvida att in- och utflöden balanserar varandra. Är det då så fruktansvärt att man förändrar premien efter att ha upptäckt att skadorna ökat så pass att balansen rubbats?

tjille
2006-12-06, 23:03
Men en ökning på över 100%? Låter inte det lite väl extremt?

Trance
2006-12-06, 23:07
Motorcyklisterna borde ju betala den skada motorcyklisterna åsamkar är ju min första tanke. Sedan vet jag inte hur det är med exakta siffror.

NiXPhoenix
2006-12-06, 23:15
Tja, det låter ju inte lika allvarligt som det där förslaget -76 i alla fall...

"SMC anser att det här är det största hotet mot motorcyklarnas existens sedan 1976 när Rapport 13 presenterades. Den utredningen föreslog att alla motorcyklar skulle ha en maxeffekt på 250 kubik, lyckligtvis stoppades den efter en massiv kampanj av SMC. "

Eh, sen när blev kubik ett mått på effekt?

Sebbe_H
2006-12-06, 23:17
Förrförra året så var det ju snack om att förbjuda alla sporthojar helt, "det är som att köra en formel1 bil på gatan".

blekfet2
2006-12-06, 23:21
Förrförra året så var det ju snack om att förbjuda alla sporthojar helt, "det är som att köra en formel1 bil på gatan".

Hemska tanke.

Då borde man förbjuda rullatorer också, med tanke på hur fort dom fort dom kan gå i nerförsbacke.

Sebbe_H
2006-12-06, 23:22
Hemska tanke.

Då borde man förbjuda rullatorer också, med tanke på hur fort dom fort dom kan gå i nerförsbacke.

Ja, kundvagnar också.

NiXPhoenix
2006-12-06, 23:25
Förrförra året så var det ju snack om att förbjuda alla sporthojar helt, "det är som att köra en formel1 bil på gatan".



Hehe, lite rätt tycker jag allt att de har i det.
Men då skulle de vara tvungna att förbjuda alla supersportbilar också. Sen är det ett enormt problem vad som ska räknas in i såna där kategorier.

Man ska i alla fall vara glad att det inte är som i Norge och Danmark, nu vet jag inte hur det är för motorcyklar där, det kanske inte är några konstigheter, men dyra sportbilar kan kosta 50-150% mer pga av konstiga straffskatter. BMW M5 och Mercedes AMG-modeller är det jag sett exempel på.