handdator

Visa fullständig version : Solcellers effektivitet uppe i över 40%


aliquis
2006-12-06, 19:35
http://hardware.slashdot.org/article.pl?sid=06/12/06/027228

Mer spam ;D

Men även det var/är ju tufft, har ju varit mycket mindre förr, hur mycket var jag osäker på men verkar som att man 2003 räknade med 8% ...

Klar förbättring där mao.

Baan
2006-12-06, 19:38
Tror det finns en hel del problem med solceller som fortfarande gör att det kanske bara är lite rolig kuriosa och inget mer. Om jag minns rätt är det aktuella priset och att även materialet till tillverkning är en bristvara mer eller mindre (osäker på detta). Pratade med en från energimyndigheten som anser solceller är långt ifrån någon användbar teknik.

Själv tycker jag att man självklart ska fortsätta satsa på mer miljövänliga tekniker även om det går segt, ja helst pumpa stora mängder pengar. Finns ingen tid att förlora där.

Empe
2006-12-06, 19:56
Kärnfusion FTW!

Baan
2006-12-06, 19:58
Kärnfusion FTW!

Det är väl det som är mest avlägset idag vad jag förståt, fastän det är nästan det som har haft största forksningsinvesteringarna. Tror det är 50 år man talar om innan det blir verklighet.

Fatalist
2006-12-06, 20:00
M a o har de högra verkningsgrad än kroppen ;)

bubbe
2006-12-06, 20:00
kanske inte är så effektivt till försörjning av det vanliga elnätet (än?), men till tex segelbåten är det perfekt, att få batteriet jämnt laddat utan att vara tvungen att åka in till hamn för att ladda upp det.

Fanns en segelbåt där man la paneler längs med hela skrovet, och laddade en batteribank som sedan drev en speciell rotor som inte behövde växlas ner för att passa till drivningen. Tror det var ungefär 30 min körning (in/ut från hamn) på en dags laddning.

Gandalf
2006-12-06, 20:04
Kärnfusion har Frankrike pumpat in miljarder i dom senaste 20 åren och dom står fortfarande och stampar på samma fläck, solceller och vindkraft har nu stora bolag börjat investera i eftersom dom ser att nu börjar det bli lönsamt, solceller är absolut ingen kuriosa längre utan en bra investering både för tillverkaren och köparen.
Men självklart så försöker kärnkraft anhängarna försvara sin gamla kärnkraft och för det mesta så för dom fram gamla åsikter om förnyelsebar energi, all utveckling går framåt och utvecklingen kör nu om dom gamla kärnkraftskramarna.
Ny Teknik hade ett par bra artiklar om just detta för några nummer sedan, men tyvär så har jag ingen bra länk.

aliquis
2006-12-06, 20:16
Framförallt tyvärr så får jag inte ny teknik hemskickat av någon anledning, muppar på cf? ;/

Noodles
2006-12-07, 07:42
Framförallt tyvärr så får jag inte ny teknik hemskickat av någon anledning, muppar på cf? ;/

Om du är snäll kan du få av mig. Vi får alltid två nummer hemskickade trots att vi sagt åt dem hur onödigt det känns.

Jag hoppas att solcellerna har en framtid. Materialtillgången är ett problem men Nobelpriset i kemi 2000 visade ju bland annat att ledande polymerer kan användas till solceller.

http://nobelprize.org/nobel_prizes/chemistry/laureates/2000/press-sv.html

Bronkitkorv
2006-12-07, 10:08
Jag går här och väntar på kvantdriften jag.....
solceller...trams..

Empe
2006-12-07, 10:42
Kärnfusion har Frankrike pumpat in miljarder i dom senaste 20 åren och dom står fortfarande och stampar på samma fläck, solceller och vindkraft har nu stora bolag börjat investera i eftersom dom ser att nu börjar det bli lönsamt, solceller är absolut ingen kuriosa längre utan en bra investering både för tillverkaren och köparen.
Men självklart så försöker kärnkraft anhängarna försvara sin gamla kärnkraft och för det mesta så för dom fram gamla åsikter om förnyelsebar energi, all utveckling går framåt och utvecklingen kör nu om dom gamla kärnkraftskramarna.
Ny Teknik hade ett par bra artiklar om just detta för några nummer sedan, men tyvär så har jag ingen bra länk.

De har ju hållt på å bygga en partikelaccelerator som sträcker sig under schwiz också har jag för mig. Stor som fan var den iallafall. Och det är inget som är gjort på några år. När den väl äl färdig kommer de kunna börja studera kärnfusion på riktigt.

Noodles
2006-12-07, 12:15
De har ju hållt på å bygga en partikelaccelerator som sträcker sig under schwiz också har jag för mig. Stor som fan var den iallafall. Och det är inget som är gjort på några år. När den väl äl färdig kommer de kunna börja studera kärnfusion på riktigt.

Du menar inte CERN-anläggningen? Den har ju funnits ett tag.

aliquis
2006-12-07, 13:19
Empe: Fick mig att tänka på sådant där i stil med "kan man inte leda över energin från en stjärna istället?"

Vilket fick mig att tänka på hur jävla många det finns.

Vilket fick mig att tänka på en sak jag tänkte på för ett par dagar sedan, att det är konstigt hur jävla gott om plats vi har det utifall att vi är ensamma i universum, och isf lär vi se till att ta oss härifrån eftersom planeten förr eller senare är dödsdömd.

Frågan är bara om inte hela universum är det på lite längre sikt, och isf känns det ju lite meningslöst, å andra sidan kommer vi ju alla dö så det är ju redan meningslöst =P

Achryl
2006-12-07, 13:42
Du menar inte CERN-anläggningen? Den har ju funnits ett tag.

så går det när man tittar på repriser på Discovery :D

Loke
2006-12-07, 13:59
Jag förstår inte varför man jobbar på traditionella solceller när det finns genetik. Fotosyntesen är ju redan uppfunnen, koldioxid är knappast en bristvara. Voila, solenergi förpackad som biologiskt material. Visst, skulle man täcka hela världens energibehov med hjälp av odlingar så skulle man vara tvungen att odla upp hela kina, men hur stor yta måste man inte täcka med solceller för de ska kunna täcka hela världens energibehov? Hellre gröna växter än metalliska solceller...

Empe
2006-12-07, 14:15
så går det när man tittar på repriser på Discovery :D

CERN har haft partikel-acceleratorer länge ja. Men den jag snackade om är den nyaste och största som förhoppningsvis ska tas i bruk redan år 2007. Det står mer om de olika acceleratorerna på wikipedia.

Noodles
2006-12-07, 15:28
CERN har haft partikel-acceleratorer länge ja. Men den jag snackade om är den nyaste och största som förhoppningsvis ska tas i bruk redan år 2007. Det står mer om de olika acceleratorerna på wikipedia.

Ok. Har inte koll på de senaste acceleratorerna. Tyckte bara att beskrivningen av en accelerator som korsar gränsen Frankrike-Schweiz lät som CERN. :)

Noodles
2006-12-07, 15:29
Jag förstår inte varför man jobbar på traditionella solceller när det finns genetik. Fotosyntesen är ju redan uppfunnen, koldioxid är knappast en bristvara. Voila, solenergi förpackad som biologiskt material. Visst, skulle man täcka hela världens energibehov med hjälp av odlingar så skulle man vara tvungen att odla upp hela kina, men hur stor yta måste man inte täcka med solceller för de ska kunna täcka hela världens energibehov? Hellre gröna växter än metalliska solceller...

De beräkningar jag har sett säger inte att ytan är ett problem vad gäller solceller. Problemet är tillgången till material att bygga dem. "Metalliska solceller" kan man också undvika om man använder ledande polymerer som jag nämnde ovan.

Empe
2006-12-07, 17:07
Ok. Har inte koll på de senaste acceleratorerna. Tyckte bara att beskrivningen av en accelerator som korsar gränsen Frankrike-Schweiz lät som CERN. :)

CERN är en hel anläggning med tusentals anställda. CERNs nyaste partikelaccelerator var det jag menade. Det är också den största.