handdator

Visa fullständig version : Udda fråga, men kastrera eller ej?


Synergisten
2006-12-06, 18:00
Suck,har två hundar, ena en liten tik på snaret 3, den andra en relativt nyadopterad stooor kille på 5 år. Hannen är halvgalen så fort han kommer utomhus, och som ett tips har vi fått höra att vi skulle överväga kastrering. Hjälper detta trots hans ålder? Någon som vet? Har givetvis tagit privatlektioner i lydnad etc, men så fort en annan hund kommer närmare än 100 meter blir han tokig.

Me_Myself
2006-12-06, 18:05
Suck,har två hundar, ena en liten tik på snaret 3, den andra en relativt nyadopterad stooor kille på 5 år. Hannen är halvgalen så fort han kommer utomhus, och som ett tips har vi fått höra att vi skulle överväga kastrering. Hjälper detta trots hans ålder? Någon som vet? Har givetvis tagit privatlektioner i lydnad etc, men så fort en annan hund kommer närmare än 100 meter blir han tokig.



Det hjälper för vissa och inte för andra. Som en sista utväg är det helt klart värt ett försök.

babbett
2006-12-06, 18:05
Kastrera!

Bronkitkorv
2006-12-06, 18:07
Nej det är absolut inte att rekomendera...

babbett
2006-12-06, 18:08
Nej det är absolut inte att rekomendera...

Varför inte?

Synergisten
2006-12-06, 18:11
Kastrera!

...är som säkert förstått orolig över att man gör det i "onödan"...mendet går ju inte att ha det såhär, lilan kommer snart in i löptid och han kommer ju att gå igenom vägen för att snusa på henne, även om de på adoptionsstället sa att han kan ju inte göra ngt m henne för hon är för liten..Men hon ska ju oxå få ha det bra..Jobbigt beslut.

babbett
2006-12-06, 18:20
...är som säkert förstått orolig över att man gör det i "onödan"...mendet går ju inte att ha det såhär, lilan kommer snart in i löptid och han kommer ju att gå igenom vägen för att snusa på henne, även om de på adoptionsstället sa att han kan ju inte göra ngt m henne för hon är för liten..Men hon ska ju oxå få ha det bra..Jobbigt beslut.

Jag kastrerade en hane tidigare av medicinska skäl...det fick bara positiva följder. Han hade tex. ätit dåligt i rätt täta perioder pga, löptikar i grannskapet. Efter kastreringen åt han bra och regelbundet och jag behövde inte oroa mig för hans hull.
Hanen jag har nu ska kastreras när jag har pengar igen, han stressar och är bara intresserad av lukter...markera och lukta är allt han gör när vi är ute.
En kompis har haft två krypta hundar som har kastrerats och hon har bara bra saker att säga.
Och varför utsätta både sig själv och hunden för all stress? + risken för tjuvparning när man har en tik hemma.

Pretender
2006-12-06, 18:25
Kanske bättre att kontakta någon hundkunnig person, som har någon erfarenhet av sådant?

Pretender

Synergisten
2006-12-06, 18:26
Jaa, han är helt okontaktbar ute, grymtar o snusar och stirrig som fan. risk för parning är det dock inte, han väger 40 kg o hon 2,7..hihi..och dess hundar du talar om är oxå äldre eller?

Synergisten
2006-12-06, 18:27
Kanske bättre att kontakta någon hundkunnig person, som har någon erfarenhet av sådant?

Pretender

jo,jag har googlat, pratat m en djurskötare etc och står i kö till veterinären..men tänkte det säkert finns ngn här som har ngn form av erfarenhet, värt att kolla.

Me_Myself
2006-12-06, 18:31
Jaa, han är helt okontaktbar ute, grymtar o snusar och stirrig som fan. risk för parning är det dock inte, han väger 40 kg o hon 2,7..hihi..och dess hundar du talar om är oxå äldre eller?


Jag hade kastrerat.
Det enda negativa jag har hört av folk är att dem blivit glada för mat och lätt lagt på sig men för vissa behöver inte det vara en nackdel.

Man kan testa en kemisk kastrering först och se hur han kommer reagera.

Fed up
2006-12-06, 18:32
Vad gör ni när tiken löper? Håller dem åtskiljda totalt i typ en månad? verkar jobbigt...?

Synergisten
2006-12-06, 18:36
Vad gör ni när tiken löper? Håller dem åtskiljda totalt i typ en månad? verkar jobbigt...?

Som jag skrev i början så är han relativt nyadopterad, för tre månader sedan, så hon har ej löpt sedan han kom till oss. De där vi adopterade honom ifrån sa att det inte skulle bli ngra problem, men nu när vi sett hur stirrig han blir så fasar vi.Vi kan omöjligt ha dem skilda så mycket, det är ju inte vad vi vill.

mangemani
2006-12-06, 18:40
nu kanske det inte var kastrering,men en utav våra hundar fick nått fel invärtes och blev tvungen att opereras.
den hunden har alltid varit en ledar hund och ska hela tiden moppsa upp sej och visa att hon är ledar hunden.
våran andra hund har haft det tufft pga detta samt att när man går ut med hunden så ska hon alltid visa vilken som bestämmer i området genom att gå bärsärkar gång på alla småa hundar som man möter.
men iaf,under operationen så tog dom bort någonting innuti henne som då gjorde att allt detta försvan...hon blev som en helt ny hund,lugn,sansad och nästan lite underlägsen andra hundar.

blev iaf en förbättring.

Fatalist
2006-12-06, 18:50
Jag kastrerade en hane tidigare av medicinska skäl...det fick bara positiva följder. Han hade tex. ätit dåligt i rätt täta perioder pga, löptikar i grannskapet. Efter kastreringen åt han bra och regelbundet och jag behövde inte oroa mig för hans hull.
Hanen jag har nu ska kastreras när jag har pengar igen, han stressar och är bara intresserad av lukter...markera och lukta är allt han gör när vi är ute.
En kompis har haft två krypta hundar som har kastrerats och hon har bara bra saker att säga.
Och varför utsätta både sig själv och hunden för all stress? + risken för tjuvparning när man har en tik hemma.


Å andra sidan kapar du av stackarens MANLIGHET.

aliquis
2006-12-06, 19:15
Usch, får mig bara att tänka på hur efterblivna hundar är =P

Synergisten
2006-12-06, 19:18
Usch, får mig bara att tänka på hur efterblivna hundar är =P

Varför orka kommentera sådär, låt oss som älskar våra hundar få göra det, du kan vara negtiv i din egen lilla hörna.

Löjtnant Blank
2006-12-06, 19:44
Varför orka kommentera sådär, låt oss som älskar våra hundar få göra det, du kan vara negtiv i din egen lilla hörna.
Det där är inte rätt sätt att dissa aliquis. Om du verkligen vill göra honom ledsen - skriv något nedsättande om Nintendo, Amiga eller IRC.

För övrigt saknar jag en poll. Jag skulle gärna vilja vara med och bestämma över din hunds kulors framtida öde.

regus
2006-12-06, 19:49
För övrigt saknar jag en poll. Jag skulle gärna vilja vara med och bestämma över din hunds kulors framtida öde.

Du behöver nog bara vänta i två minuter så har Aliquis fixat det. *whistle*

Fed up
2006-12-06, 20:03
Som jag skrev i början så är han relativt nyadopterad, för tre månader sedan, så hon har ej löpt sedan han kom till oss. De där vi adopterade honom ifrån sa att det inte skulle bli ngra problem, men nu när vi sett hur stirrig han blir så fasar vi.Vi kan omöjligt ha dem skilda så mycket, det är ju inte vad vi vill.

Inte bli några problem? även ostirriga hanar brukar ju bli som tokiga när de träffar löpande tikar?
Kastrering låter ju som det enda vettiga, enligt mig, men vi har bara en tik, så egentligen vet jag inget om det hela.
Hoppas det ordnar sig.

babbett
2006-12-06, 20:09
Å andra sidan kapar du av stackarens MANLIGHET.


Det måste ju till en kille för att uttrycka sig så *slap*

Det blir nog lugnast, både för hunden och för ägarna att kastrera! :thumbup:

Det är inte naturligt för en hund att alltid vara kåt och aldrig få sätta på någon...

Fed up
2006-12-06, 20:44
förresten, du kan ju testa att skicka PM till emmzan här på forumet, hon är ju veterinär, så hon kanske vet?

emmzan
2006-12-06, 20:49
Emmzan är kommen :D

Det är svårt att uttala sig om en eventuell kastrations effekter på förhand - det är väldigt varierande. Det finns de som har så inlärt beteende att det inte ger någon effekt att kapa bort "manligheten" som någon tidigare skrev.

Jag själv hade under några år en gammal schäferhane som varit militärhund hela livet och var helt rabiat på andra hanhundar, för att inte säga omåttligt intresserad av löptikar. Han fick prostataproblem och kastrerades vid 10 el 11 års ålder - efter det tittade han knappt på tikarna när dom löpte. Dom ställde upp sig med bakdelen i ansiktet på honom och han bara tittade och fattade inte vad dom pysslade med. Ett visst mått av hanhunds-aggressivitet fanns kvar men kastrationen gav ändå väldigt stora effekter där också.


Vad du kan göra är att prova en s k kemisk kastration där man injicerar ett preparat som ger samma verkan som en kirurgisk kastration men som har en hållbarhet enligt FASS på ca 3 månader, detta är något som också är individbaserat men man kan alltid prova. Om detta ger en "god" effekt på hanhunden kan man genomföra en riktig kastration och då får samma effekt...


/Emma

Krokodil
2006-12-06, 20:54
Vad du kan göra är att prova en s k kemisk kastration där man injicerar ett preparat som ger samma verkan som en kirurgisk kastration men som har en hållbarhet enligt FASS på ca 3 månader, detta är något som också är individbaserat men man kan alltid prova. Om detta ger en "god" effekt på hanhunden kan man genomföra en riktig kastration och då får samma effekt...


/EmmaVissa "unghundar" på Kolo skulle behöva en sån kur... *host Tigerkotten host* :D