handdator

Visa fullständig version : Hur ofta tränar ni en speciell övn. för Abductor och adductor?


Extas
2006-12-06, 17:14
hur ofta använder ni tex, dom speciella abductor och adductor maskinerna ?

z_bumbi
2006-12-06, 17:17
Abduktion varannat, var tredje pass.

Adduktion aldrig och skulle jag köra det så tycker jag kablar är bättre.

polaren
2006-12-06, 17:52
Vad är abductor och adductor för något? *gah!* Jag kan inte alla namn på musklerna

Gpajpen
2006-12-06, 17:53
1 gång/livstid

z_bumbi
2006-12-06, 18:32
Vad är abductor och adductor för något? *gah!* Jag kan inte alla namn på musklerna

Abduktion, att föra något bort från kroppens mittlinje. När det gäller benen är det röven som sköter om det mesta av det arbetet.

Adduktion, att föra något mot mittlinjen. När det gäller benen är det adduktorerna som sköter om den saken (eller de är mest kända för att göra det i alla fall). Det sitter fyra stycken mellan pubisbenet och lårbenet (Ja jag vet att t ex M Magnus inte är som de andra barnen men är man mer intresserad så får man slå upp dem och se vad som skiljer dem åt.)

Maskinerna brukar kallas för gynstolar om det förklarar bättre vilka maskiner som det syftas på.

polaren
2006-12-06, 21:00
Maskinerna brukar kallas för gynstolar om det förklarar bättre vilka maskiner som det syftas på.

Tack för förklaringen, gynstol har jag aldrig kört (bara i en riktig gynstol när vi besökte ungdomsmottagningen i 8an-9an ;)).

Ame
2006-12-06, 21:24
Aldrig, borde nog dock göra det.

Timme
2006-12-06, 21:28
Räcker med knäböj och marklyft för mig...

Fartman
2006-12-06, 21:29
Tack för förklaringen, gynstol har jag aldrig kört (bara i en riktig gynstol när vi besökte ungdomsmottagningen i 8an-9an ;)).

Du vet väl att det bara är tjejer som behöver göra det... jag tror nog att du blivit lurad :/

Ontopic: Aldrig. Borde jag det?

Sheogorath
2006-12-06, 21:35
Tränar abduktion varje pass jag kör press. Kör det som en balansövning i cablecrossen med sån där lädergrej runt foten. Så här, fast med båda händerna på höften. Annars är det ingen match.

http://www.exrx.net/AnimatedEx/HipAbductor/CBHipAbduction.gif

Har det mer som skadeförebyggande och uppvärmning innan jag går på de tunga seten. Adduktion tränar jag aldrig.

eleni
2006-12-06, 21:40
Aldrig. Utfall med fri stång funkar finfint :)

polaren
2006-12-06, 21:59
Du vet väl att det bara är tjejer som behöver göra det... jag tror nog att du blivit lurad :/

Ontopic: Aldrig. Borde jag det?
Jag var klassens clown så var det givet ;)

Fartman
2006-12-06, 22:00
Var man klassens clown så var det givet ;)
Att följa med "farbror doktorn" in på "undersökning"? :MrT:

DavidN
2006-12-07, 08:25
aldrig, jag tränar knäböj

tano
2006-12-07, 10:16
ibland, men jag använder inte maskiner, finns andra sätt.

Liten Men Fet
2006-12-07, 14:12
Vad är fördelen med att träna dom övningarna? Vad är det man får där som man inte får i knäböj, benpress, raka mark, lårcurl och benspark?

Tolkia
2006-12-07, 17:30
Att följa med "farbror doktorn" in på "undersökning"? :MrT:
Det var nog snarare fråga om en provsittning - men annars brukar det på UM oftast vara fröken/fru barnmorska, om det lockar mer. :D

(ursäkta off topic)

Mer on topic är den där dragapparaten verkligen något jag borde ta tag i. :em:

Sheogorath
2006-12-07, 17:38
Vad är fördelen med att träna dom övningarna? Vad är det man får där som man inte får i knäböj, benpress, raka mark, lårcurl och benspark?

Adduktormusklerna verkar vara hyfsat överflödiga att ha specifika övningar för, särskilt om man har bred fotställning i någon av t.ex. böj, mark, benpress etc. Att träna abduktion ståendes på ett ben är däremot väldigt bra för stabiliteten över knä och höft, vilket motverkar sk. löparknä. Särskilt om man inte tar stöd någonstans. Finns att läsa om på ExRx om man är intresserad.

polaren
2006-12-07, 18:36
Att följa med "farbror doktorn" in på "undersökning"? :MrT:

Haha! NEj! Att hoppa upp i stolen när hela klassen blev visade runt på mottagningen ;)

Nog om detta, det har inget med tråden att göra!

Liten Men Fet
2006-12-07, 18:45
Adduktormusklerna verkar vara hyfsat överflödiga att ha specifika övningar för, särskilt om man har bred fotställning i någon av t.ex. böj, mark, benpress etc. Att träna abduktion ståendes på ett ben är däremot väldigt bra för stabiliteten över knä och höft, vilket motverkar sk. löparknä. Särskilt om man inte tar stöd någonstans. Finns att läsa om på ExRx om man är intresserad.

Tack för svaret, det kan ju vara mycket intressant för mig då som lider av något som liknar löparknä. Stretchövningar jag fått tips om har inte haft så stor effekt då jag är ovanligt vig och inte lider av stelhet alls.
Ska testa övningen du länkade till i din tidigare post för det var den du menade?

Sheogorath
2006-12-07, 18:54
Tack för svaret, det kan ju vara mycket intressant för mig då som lider av något som liknar löparknä. Stretchövningar jag fått tips om har inte haft så stor effekt då jag är ovanligt vig och inte lider av stelhet alls.
Ska testa övningen du länkade till i din tidigare post för det var den du menade?

Jepp. Men ta som sagt inte stöd med händerna som han på bilden utan se det som en balans/koordinationsövning.

emil123
2006-12-07, 19:54
Kan tänkas ibland när man kör ben om jag vill ha lite pump på skinkorna.

emmzan
2006-12-07, 19:59
Jag kommer framöver lägga in sumomark i mitt schema med huvudsakligt syfte att stärka adduktorerna för att få stabilare knän i böjen.

mistermr
2006-12-07, 19:59
En gång i veckan.

mvh