handdator

Visa fullständig version : Nya rön hit, Nya rön dit - Dags att slå spiken i Grubs kista


Sidor : [1] 2

Stab
2006-12-06, 17:14
Efter att ha haft ett litet prat med en polare här på kolo (AP) så förde jag fram ett problem jag haft som tydligen inte var själv med. Denna konstanta skit om "nya rön" som faktiskt diskrediterar beprövade och bra metoder. Det förvirrar ynglingarna här och de tillber Grub som Atlas med jätte baffen. Denna tråd riktar sig mot de yngre och de slaviska dyrkarna, det finns en del folk som inte ens behöver läsa tråden och ni vet vilka ni är. Och vill betona att jag inte försöker diskreditera Grub helt och hållet som faktiskt besitter mycket kunskap, dock kanske få lite sunshine på att teorin inte alltid är som praktiken.

Det talas ständigt om detta kcal+ och kcal- och kan börja med att inleda med denna tråd med; http://forum.body.se/showthread.php?t=2843 som ex.
Som sagt det handlar alltid om den totala energi förbränningen utan att ens tänka på dygnen. Det har pratats om att 1h PW per dag är desamma som tex. 7h PW på en dag. Dessa nya "rön" har också diskrediterat själva "kostsystemet" och på så sätt handlar det bara om + & - medans innehållet inte är lika viktigt. Det är klart som fan att innehållet är minst lika viktigt som den totala förbränningen på en dag.

Och jag säger dag för att man räknar fan inte på en vecka man räknar på ett dygn för att människan är designad för att vara aktiv mellan sol upp och nedgång. Detta på grund av flera faktorer såsom att solen faktiskt ger människan energi och t.ex. d-vitamin. Finns studier på hur det påverkar tillväxten också men orkar inte leta fram dessa.

Det påstås att GI inte har något betydelse, och visst GI är hypat men grunden i GI är ju att avgöra om något är långsamt,medel,snabbt och det är klart som fan att det utgör skillnad om man äter risgrynsgröt eller dextro på morgonen(i samma kcal mängd) Bortsätt från något så basalt som att det utgör en skillnad i träningstryck, energi, ork så utsöndras något med lägre/medel gi sakta, iaf i en fart som inte är jämförbar med dextro. Intar man dextro/malto/fruktos i någon slags MRP på morgonen, lunch eller när det nu faller in så peakar man ju insulinet och man kommer inte undan från blodsockerfallet. Man lagrar mer fett när insulinet peakar och det har negativa aspekter över hela dagen. Jag vet inte en enda person inom kroppsbyggning, tävlade eller inte tävlade samt elit idrottare som skiter i detta och bara ser till den totala mängden kcal.

Detta är också något som Mr.Grub själv har påpekat förr och nu på senare tid valt att diskreditera. Det har varit snack om att skumbananer har varit det optimala. Den enda gången snabba kolhyderater såsom dextro/malto fungerar är vid träning. Sedan självklart lever man inte perfekt och det är såklart man kan unna sig snabba kolhyderater i form av vittbröd, godis eller dylikt men man ska LÄRA ut rätt.

Det har varit mycket snack om EEA och folk har börjat i stort sett fastat 3-4h och t.o.m skippar måltider för att få en "EEA peak" innan träningen när ett konstant ätande på tex. 6-7mål per dag(ink mellanmål) ger ett stadigt näringsflöde som logiskt nog är det "mest optimala".

Det har också pratats om att tex. vid mellanmål så spelar det ingen roll om man intar kasain/vassle pulver eller via föda. Vilket också låter väldigt dumt eftersom det är logiskt att när vassle är ett så pass snabbt protein som peakar efter runt 40min (koncentrat) så det som inte tas upp används självklart inte. Medans samma mängd kasain utsöndras under ca 6-8h och ger ett stadigt näringsflöde(bara att känna efter själv, mättnaden?), då kan man själv räkna ut när man ska ta vad och när vad ger bäst effekt.

Nu går jag inte ut och påstår att EEA tillskott är skit för dom är väldigt bra i deff syfte, man får i stort sätt "tomma kalorier" mycket bra innehåll för lite kcal och kan då skära ner och underlätta deffen, men att köra det under sin byggfas är inte något som kan anses vara bra när man ska ta sig över till ett + med ett bra innehåll på det +:et. Och man kan med fördel "kcal bomba" vid träningen för att höja sitt + utan onödig fettinlagring.

Sedan var det inte längesen det var sjukt anabolt att köra HIIT/intervall efter sitt styrkepass i en cirkus 15min, numer har det påståtts vara katabolt.

Så för att kortfatta det; Man äter inte MRPs istället för mat när man deffar, man tar inte snabba kolhyderater vid något annat tillfälle än vid träning just på grund av fettinlagring och självknulladet av sin energi. Man svälter inte sig själv 4h för att ta EEA innan träning när man kunde ha dragit en kasain shake/ätit kesella vid mellis för att sedan köra en hederlig protein shake bestående av både vassle och kasain/snabba kolisar.

Och nu har jag dragit dom negativa aspekterna av träningen som blir av vid dessa sätt. Sedan behöver man inte vara en rocketscientist för att förstå att man inte sockar bombar sig själv även om man hamnar på ett lägre kcal för att det har först och främst negativa hälsoeffekter. OCH 3 mål mat per dag är inte lika bra som 6 mål mat utspritt över en dag i samma mängd. Det säger sig själv att kroppen inte tar upp all näring som den kan göra om man ger den chansen att få en konstant utsöndring och detta faller in starkast om man faktiskt väger in på en hel del och dessa 3 mål då skulle vara av en större mängd.

Alla som har tränat ett tag borde veta att kroppen faktiskt svarar annorlunda på det. Snabbare metabolism, ofta en mer anabol proteinsyntes och möjligheten att lägga på sig så mycket LBM% som möjligt med så lite %BF som möjligt.

Nu försöker jag inte spåra ut som Allan här och skrika ut lyft tungt klia mig på pungen och skutta runt med ett par osynliga meloner under mina armar och att allt ska gå "back to basic" samt att ny information inte skall gälla men man får faktiskt ta och se det till både den praktiska och teoretiska biten. Som tex att helkropp är ett ypperligt exempel på nygammal teori som faktiskt kan användas med resultat.

Man blir inte grov av att läsa studier framför burken och leta nya optimala sätt att kring gå hur människokroppen faktiskt fungerar. Kroppsbyggare/Elit idrottare med erfarenhet och massa skulle skratta åt många av dessa "rön". *bs*

Syftet är att föra upp en disskution och få lite ljus på detta teoretiskt insöade sätt att tänka inom träning. Kladdade ihop denna tråd snabbt så skit i om den inte är så akademiskt korrekt, budskapet når förhoppningsvis fram. Eller vad säger du AP? let the testo talk :devil: :banned

Officer
2006-12-06, 17:20
Jag skulle lika gärna ha skrivit hela denna posten själv :hbang: :laugh: Förutom det att allan har liite större armar än 35 dock :D



Det är så mycket snack om vad som är optimalt och inte. Jag är säker på att Grub endast förmedlar det senaste till oss, inte hans personliga åsikter. Men det är lätt hänt att folk blir förvirrade när det kommer poster på nya rön heela tiden som går emot allt vad man har trott på under senaste fem decennierna. Den nya generationen verkar inte växa lika bra trots nya rön.


Det är ju fan sunt förnuft att man ska äta nyttigt. En kalori är inte alltid en kalori oavsett nya rön för mig iallafall.

Stab
2006-12-06, 17:23
Jag skulle lika gärna ha skrivit hela denna posten själv :hbang: :laugh: Förutom det att allan har liite större armar än 35 dock :D



Det är så mycket snack om vad som är optimalt och inte. Jag är säker på att Grub endast förmedlar det senaste till oss, inte hans personliga åsikter. Men det är lätt hänt att folk blir förvirrade när det kommer poster på nya rön heela tiden som går emot allt vad man har trott på under senaste fem decennierna. Den nya generationen verkar inte växa lika bra trots nya rön.


Det är ju fan sunt förnuft att man ska äta nyttigt. En kalori är inte alltid en kalori oavsett nya rön för mig iallafall.


True, drar igång låten Lil Flip - Game Over

Officer
2006-12-06, 17:25
"Om en kalori är en kalori skulle kroppen svara exakt likadant på om vi åt 2000 kcal från smör som från 2000 kcal av spenat. Är en kalori verkligen en kalori, eller kommer en del av fiberinnehållet i spenaten att förhindra kroppen från att ta upp all energi och därmed minska andelen kalorier som verkligen når cellerna?
Eftersom en del av fiberinnehållet inte tas upp av kroppen kan vi lätt se att redan vi första steget av kroppens processer (matsmältning) är det ursprungliga kaloriinnehållet i födoämnet redan förändrat och lägre än de 3000 kcal från smör.
Slutpoängen i exempel 1 är att innehållsförteckningen på livsmedel inte alltid ger en bra indikation om antalet kalorier som verkligen når cellerna för försörjning eller inlagring. Funktionellt är en kalori inte en kalori."

/Bartoll

Stab
2006-12-06, 17:26
"Om en kalori är en kalori skulle kroppen svara exakt likadant på om vi åt 2000 kcal från smör som från 2000 kcal av spenat. Är en kalori verkligen en kalori, eller kommer en del av fiberinnehållet i spenaten att förhindra kroppen från att ta upp all energi och därmed minska andelen kalorier som verkligen når cellerna?
Eftersom en del av fiberinnehållet inte tas upp av kroppen kan vi lätt se att redan vi första steget av kroppens processer (matsmältning) är det ursprungliga kaloriinnehållet i födoämnet redan förändrat och lägre än de 3000 kcal från smör.
Slutpoängen i exempel 1 är att innehållsförteckningen på livsmedel inte alltid ger en bra indikation om antalet kalorier som verkligen når cellerna för försörjning eller inlagring. Funktionellt är en kalori inte en kalori."

/Bartoll

Precis det jag ville ha sagt.

King Grub
2006-12-06, 17:27
Tyvärr stämmer inte det du skriver, "Det säger sig själv att kroppen" osv osv. Bara för att du vill krångla till saker och tro att det påverkar något annorlunda med ett gram där, en minut där, en kalori där, innebär inte att det fysiologiskt gör det.

Allan
2006-12-06, 17:31
Jag fattar inte vad du menar.

Stab
2006-12-06, 17:31
Tyvärr stämmer inte det du skriver, "Det säger sig själv att kroppen" osv osv. Bara för att du vill krångla till saker och tro att det påverkar något annorlunda med ett gram där, en minut där, en kalori där, innebär inte att det fysiologiskt gör det.

Var det där din respons? Vart är arsenalen? Bring out the guns *slap*

King Grub
2006-12-06, 17:33
Jag har redan postat referenser för allt jag sagt. Finns inget att bemöta. Det är påstående i ditt inlägg som "krånglar till" saker, inte det jag sagt. Citatet av Bartoll hör inte hit - han har rätt, men det har inte med den här saken att göra - jag har aldrig jämfört 1000 kcal fett och sagt att det ger samma fysiologiska effekt som 1000 kcal kolhydrat (spenat/smör).

Stab
2006-12-06, 17:33
Jag fattar inte vad du menar.

Komplicerad skit? Snarare tvärt om, vi får väl hoppas att någon annan fattar då?

Officer
2006-12-06, 17:34
Jag har redan postat referenser för allt jag sagt. Finns inget att bemöta.

En fråga till dig Grub. Hur många referenser krävdes det för dig att sluta med skumbananerna som du trodde stenhårt på under flera år?
Och samma med HIIT som du förespråkade så hårt som du körde direkt efter passen? Som enligt dig hjälpte dig att hålla dig stenhårt året runt?

Stab
2006-12-06, 17:35
Jag har redan postat referenser för allt jag sagt. Finns inget att bemöta. Det är påstående i ditt inlägg som "krånglar till" saker, inte det jag säger.

Dina referenser för allt du sagt håller inte. Isf diskrediterar du dig själv när du vänder din kappa efter vinden.

King Grub
2006-12-06, 17:36
Jag är fullt beredd att uppdatera mig, ja. Att hålla fast vid föreställningar när annat visas är ju bara obstinat och korkat. Och jag kommer att uppdatera mig igen, det är jag övertygad om.

Allan
2006-12-06, 17:37
Nu försöker jag inte spåra ut som Allan här och skrika ut lyft tungt klia mig på pungen och skutta runt med ett par osynliga meloner under mina armar och att allt ska gå "back to basic" samt att ny information inte skall gälla men man får faktiskt ta och se det till både den praktiska och teoretiska biten. Som tex att helkropp är ett ypperligt exempel på nygammal teori som faktiskt kan användas med resultat.


Jag känner inte igen mig alls i den beskrivningen. Jag tror du blandar ihop mig med någon annan (och jag tror jag vet vem också)...

Stab
2006-12-06, 17:37
Jag har redan postat referenser för allt jag sagt. Finns inget att bemöta. Det är påstående i ditt inlägg som "krånglar till" saker, inte det jag sagt. Citatet av Bartoll hör inte hit - han har rätt, men det har inte med den här saken att göra - jag har aldrig jämfört 1000 kcal fett och sagt att det ger samma fysiologiska effekt som 1000 kcal kolhydrat (spenat/smör).

Hur många referenser krävdes det för dig att först uttala dig om att snabba kolhyderater->insulin peak->fettinlagrande och sedan att det inte gör någon skillnad i helheten när man bara ser till den totala förbränningen?

mini
2006-12-06, 17:37
När du nu la ner tid på att skriva ett långt inlägg med goda intentioner kunde du för det första ha lagt ner lite extra tid på att använda ett språk som tjänar dina syften. När du lägger in sordomar för att understryka något låter du bara obildad, och jag tvivlar starkt på dina kunskaper.
Det andra, och ännu viktigare, är att du borde letat upp de källor du ibland hänvisar till att du inte orkar leta upp, samt hitta och hänvisa till källor som styrker dina andra påståenden.
Du ber att vi ska sätta dina hänvisningar till logik och sunt förnuft framför Grubs länkar till studier och undersökningar. För denna gång säger jag tack men nej tack. Underbygg dina argument mer, skippa generella antaganden och spekulationer och packetera det hela snyggt kanske jag lyssnar mer uppmärksamt nästa gång.

King Grub
2006-12-06, 17:39
Hur många referenser krävdes det för dig att först uttala dig om att snabba kolhyderater->insulin peak->fettinlagrande och sedan att det inte gör någon skillnad i helheten när man bara ser till den totala förbränningen?

Det krävdes att man gjorde praktiska studier på människor som visade att dom teoriserande fakta man tidigare baserade sina antaganden på inte stämde.

Jämför när man för några år sedan sade, att insulin var anabolt. Praktiska mätningar har dom senaste åren visat att så inte var fallet hos människan. Jag uppdaterade mig. Skulle jag hållit fast vid att det var det, bara för att jag trott och sagt det tidigare, liksom alla andra gjorde?

Metal_boy_
2006-12-06, 17:40
När du nu la ner tid på att skriva ett långt inlägg med goda intentioner kunde du för det första ha lagt ner lite extra tid på att använda ett språk som tjänar dina syften. När du lägger in sordomar för att understryka något låter du bara obildad, och jag tvivlar starkt på dina kunskaper.
Det andra, och ännu viktigare, är att du borde letat upp de källor du ibland hänvisar till att du inte orkar leta upp, samt hitta och hänvisa till källor som styrker dina andra påståenden.
Du ber att vi ska sätta dina hänvisningar till logik och sunt förnuft framför Grubs länkar till studier och undersökningar. För denna gång säger jag tack men nej tack. Underbygg dina argument mer, skippa generella antaganden och spekulationer och packetera det hela snyggt kanske jag lyssnar mer uppmärksamt nästa gång.


Visst, att kräva lite mer underlag kan vara klokt. Men att anta att någon är obildad för att han svär? Är det inte lite larvigt mini? Jag trodde inte att du var så fördomsfull.

HenrY
2006-12-06, 17:42
Hur många referenser krävdes det för dig att först uttala dig om att snabba kolhyderater->insulin peak->fettinlagrande och sedan att det inte gör någon skillnad i helheten när man bara ser till den totala förbränningen?

Jag förstår inte syftet med frågan, vad spelar det för roll?

Om han nu uppdaterar sig, till något som har bevisats fungera bättre, vad gör det?

Edit: O jeflar va många svar som hann komma in i tråden när jag skrev....

Stab
2006-12-06, 17:43
När du nu la ner tid på att skriva ett långt inlägg med goda intentioner kunde du för det första ha lagt ner lite extra tid på att använda ett språk som tjänar dina syften. När du lägger in sordomar för att understryka något låter du bara obildad, och jag tvivlar starkt på dina kunskaper.
Det andra, och ännu viktigare, är att du borde letat upp de källor du ibland hänvisar till att du inte orkar leta upp, samt hitta och hänvisa till källor som styrker dina andra påståenden.
Du ber att vi ska sätta dina hänvisningar till logik och sunt förnuft framför Grubs länkar till studier och undersökningar. För denna gång säger jag tack men nej tack. Underbygg dina argument mer, skippa generella antaganden och spekulationer och packetera det hela snyggt kanske jag lyssnar mer uppmärksamt nästa gång.

mini: om jag inte minns fel skrev jag något i stilen med; att jag skrivit ner allt relativt fort och att jag inte använt mig av ett kanske fulländat akademiskt språk? Om du finner det oläsbart så har du faktiskt möjligheten att skita i det och inte kommentera. Men om du känner dig kapabel till att argumentera för/emot så go ahead.

mini
2006-12-06, 17:43
Visst, att kräva lite mer underlag kan vara klokt. Men att anta att någon är obildad för att han svär? Är det inte lite larvigt mini? Jag trodde inte att du var så fördomsfull.
Är språket obildat står det i vägen för budskapet. Det är ett faktum, och det är synd om man tycker att man har något viktigt att säga.
Nu var det inte det tråden handlade om dock. Har du mer att säga om mina fördomar är du välkommen att skicka pm.

Baan
2006-12-06, 17:44
Visst, att kräva lite mer underlag kan vara klokt. Men att anta att någon är obildad för att han svär? Är det inte lite larvigt mini? Jag trodde inte att du var så fördomsfull.

Med tanke på att det är onödigt så ja, klart att man är obildad alt. lider av något syndrom. Vill du ha en seriös diskussion svär du inte, det är normen.

---

Annars förstår jag inte riktigt trådstartarens poäng. När du skriver något sånt här långt så skriv inledning och sammanfattning nästa gång ;) Jag får inte så mycket mer ut av texten förutom att du anser att Grub lurat dig eller något sånt.

Baan
2006-12-06, 17:46
Dessutom, kommit till visdom effter en diskusson med AP? Ha ha ha!

Gpajpen
2006-12-06, 17:46
har bara läst halva inlägg #1 och redan är det flertalet direkta faktafel.

läst hela nu och tror snarare folk skrattar åt dig Stab.

Stab
2006-12-06, 17:46
Det krävdes att man gjorde praktiska studier på människor som visade att dom teoriserande fakta man tidigare baserade sina antaganden på inte stämde.

Jämför när man för några år sedan sade, att insulin var anabolt. Praktiska mätningar har dom senaste åren visat att så inte var fallet hos människan. Jag uppdaterade mig. Skulle jag hållit fast vid att det var det, bara för att jag trott och sagt det tidigare, liksom alla andra gjorde?

Nej, man kan inte hålla fast vid något som helt och hållet avstryks men är det verkligen så? Det tror jag knappast och det tror inte heller folk med praktiskt erfarenhet och kunskap. Det gör skillnad som jag personligen sett av egna och andras erfarenheter.

Metal_boy_
2006-12-06, 17:46
Med tanke på att det är onödigt så ja, klart att man är obildad alt. lider av något syndrom. Vill du ha en seriös diskussion svär du inte, det är normen.

Säger vem? Något syndrom kanske, men det har ju inte med hur bildad man är att göra. Hur påverkar ett dåligt ordförråd kunnskapen om något?

mini
2006-12-06, 17:47
mini: om jag inte minns fel skrev något i stilen med; att jag skrivit ner allt relativt fort och att jag inte använt mig av ett kanske fulländat akademiskt språk? Om du finner det oläsbart så har du faktiskt möjligheten att skita i det och inte kommentera. Men om du känner dig kapabel till att argumentera för/emot så go ahead.
Men varför tar du inte tre minuter extra för att göra dig mer förstådd och få fler att se ditt budskap?
Så, varför ska man tro på dina icke underbyggda sunt-förnuftsargument och inte på vetenskapliga undersökningar?

Stab
2006-12-06, 17:48
Är språket obildat står det i vägen för budskapet. Det är ett faktum, och det är synd om man tycker att man har något viktigt att säga.
Nu var det inte det tråden handlade om dock. Har du mer att säga om mina fördomar är du välkommen att skicka pm.

Den handlade inte heller om hurvidare mitt språk var akademiskt nog för dig så har du mer att säga om det så är du välkommen att skicka pm.

Handcuff
2006-12-06, 17:49
Jag har aldrig uppfattat dessa "rön" på de sätt som beskrivs i den här tråden.

Ex rönen kring att GI skulle vara irrelevant. Där har det påpekats att den irrelevansen förutsätter en "normal" kosthållning (som Grub påpekat flera ggr) och inga extrema sockerbombningar osv...

Håller med om att man ska ta vissa påståenden med en nypa salt och använda sunt fönuft....annars, tja då får man skylla sig själv :thumbup:

Allan
2006-12-06, 17:50
Jag fattar fortfarande inte. Det är nog språket i såna fall.

Trance
2006-12-06, 17:51
Det beror lite på vad man väljer att läsa i Grubs poster. Ett ett exempel på vad Grub skulle kunna säga: GI spelar ingen roll i normal kosthållning. Det är rätt långt ifrån att säga att man kan äta enbart malto som kolhydrat. Samma med en kalori in och ut så har han ofta nämnt hur mycket protein som rekommenderas, hur mycket fett som rekommenderas och varför man skall äta kokhydrater. Även att det spelar enbart för viktupp- och nedgång, det är stor skillnad på om man vill bygga muskler alternativt förlora de sista procenten fett inför tävling.

Jag kan se att Grub kan vara förvirrande för en del, men läser man dem i sitt kontext och relaterar till vad som sägs innan så är det inte direkt något revolutionerande han skriver. Det handlar inte heller om att någon rapport är den "enda" vägen, utan han skriver även frekvent att det inte alltid fastställt att det gör någon praktiskt skillnad eller att han själv använder det.

Skaffa distans människor.

Stab
2006-12-06, 17:51
Men varför tar du inte tre minuter extra för att göra dig mer förstådd och få fler att se ditt budskap?
Så, varför ska man tro på dina icke underbyggda sunt-förnuftsargument och inte på vetenskapliga undersökningar?

Hade jag velat skriva detta som en högskole arbete så hade jag gjort det. Nu skrev jag det väldigt casual och that´s it.

mini
2006-12-06, 17:53
Hade jag velat skriva detta som en högskole arbete så hade jag gjort det. Nu skrev jag det väldigt casual och that´s it.
Jag får väl quota mig själv:

Så, varför ska man tro på dina icke underbyggda sunt-förnuftsargument och inte på vetenskapliga undersökningar?

Baan
2006-12-06, 17:54
Men är poängen Back To Stupid eller?

Jorgen
2006-12-06, 17:55
Givetvis släpper vi den här trevliga språkdiskussionen nu.
Eller hur?

Stab
2006-12-06, 17:56
Jag får väl quota mig själv:

Jag tvingar dig inte att tro på vad jag skriver. Det är upp till var och en att bilda en uppfattning kring det hela. Eftersom jag talar för att man skall se på det åt det mer praktiska hållet är det svårt att slänga upp vetenskapliga studier på allt då det skulle isf vara åt det teoretiska hållet, right? Det är baserat på en såklart viss läsning, personliga och andras erfarenheter av vad som gör skillnad och vad som inte gör med en väldigt stor logik i det hela.

jwzrd
2006-12-06, 17:57
Stab, så om du kunde summera dig själv lite. Vad är det Grubben påstår som är fel?

mini
2006-12-06, 17:59
Ok. Du ville inte övertyga någon, inte argumentera för din sak riktigt heller. Inte diskutera på en högre nivå än Jag har rätt till min åsikt. Du ville bara skriva av dig lite. Då vet jag.

Officer
2006-12-06, 18:01
Stab, så om du kunde summera dig själv lite. Vad är det Grubben påstår som är fel?



Jag ska försöka förklara vad Stab och jag menar.

Som jag skrev tidigare så kan Grub mest av alla här. Det medför också att han har en hel del anhängare och dyrkare (jag är/var en av de), som följer slaviskt allt det han postar.
Folk blir helt enkelt förvirrade när det visar sig att deras idol också "vänder kappan efter vinden", och går emot allt slit man själv har gått igenom med en viss "korrekt" kosthållning som var menad att vara rätt från början, men som inte längre är det.
Poängen är den att man inte behöver följa alla senaste rön för att växa och bli stor. Eller hur?

Stab
2006-12-06, 18:03
Stab, så om du kunde summera dig själv lite. Vad är det Grubben påstår som är fel?

Trodde det var klart, AP kunde ju tydligen plocka ut det direkt. Betoningen är att det är för mycket kcal +- och för lite av själva innehållet. Jag påstår att det gör skillnad medans Grub påstår att man bara behöva lägga sig på exempelvis - under en deff utan att tänka på att dela upp målen, använda sig av sega kolhyderater, protein fördelning för att i slutändan så är det bara - som räknas.

BigForre
2006-12-06, 18:03
Det beror lite på vad man väljer att läsa i Grubs poster. Ett ett exempel på vad Grub skulle kunna säga: GI spelar ingen roll i normal kosthållning. Det är rätt långt ifrån att säga att man kan äta enbart malto som kolhydrat. Samma med en kalori in och ut så har han ofta nämnt hur mycket protein som rekommenderas, hur mycket fett som rekommenderas och varför man skall äta kokhydrater. Även att det spelar enbart för viktupp- och nedgång, det är stor skillnad på om man vill bygga muskler alternativt förlora de sista procenten fett inför tävling.

Jag kan se att Grub kan vara förvirrande för en del, men läser man dem i sitt kontext och relaterar till vad som sägs innan så är det inte direkt något revolutionerande han skriver. Det handlar inte heller om att någon rapport är den "enda" vägen, utan han skriver även frekvent att det inte alltid fastställt att det gör någon praktiskt skillnad eller att han själv använder det.

Skaffa distans människor.

Sådär, skönt att någon äntligen sa det...ger en stor fet :thumbup: . Minns ett underbart inlägg om en apa som satt i ett träd som skulle passa in här...ska leta lite...

Allan
2006-12-06, 18:04
Jag ska försöka förklara vad Stab och jag menar.

Som jag skrev tidigare så kan Grub mest av alla här. Det medför också att han har en hel del anhängare och dyrkare (jag är/var en av de), som följer slaviskt allt det han postar.
Folk blir helt enkelt förvirrade när det visar sig att deras idol också "vänder kappan efter vinden", och går emot allt slit man själv har gått igenom med en viss "korrekt" kosthållning som var menad att vara rätt från början, men som inte längre är det.

Och då är det Grubs fel???????

Poängen är den att man inte behöver följa alla senaste rön för att växa och bli stor. Eller hur?

Vilket han också sagt. Vid ett flertal tillfällen

Metal_boy_
2006-12-06, 18:04
Jag ska försöka förklara vad Stab och jag menar.

Som jag skrev tidigare så kan Grub mest av alla här. Det medför också att han har en hel del anhängare och dyrkare (jag är/var en av de), som följer slaviskt allt det han postar.
Folk blir helt enkelt förvirrade när det visar sig att deras idol också "vänder kappan efter vinden", och går emot allt slit man själv har gått igenom med en viss "korrekt" kosthållning som var menad att vara rätt från början, men som inte längre är det.
Poängen är den att man inte behöver följa alla senaste rön för att växa och bli stor. Eller hur?

Det är ju bara kolla, vilka är dom stora grabbarna? Inte är det slavarna på kostforumen iaf :D

MilkmaN
2006-12-06, 18:04
Jag ska försöka förklara vad Stab och jag menar.

Som jag skrev tidigare så kan Grub mest av alla här. Det medför också att han har en hel del anhängare och dyrkare (jag är/var en av de), som följer slaviskt allt det han postar.
Folk blir helt enkelt förvirrade när det visar sig att deras idol också "vänder kappan efter vinden", och går emot allt slit man själv har gått igenom med en viss "korrekt" kosthållning som var menad att vara rätt från början, men som inte längre är det.
Poängen är den att man inte behöver följa alla senaste rön för att växa och bli stor. Eller hur?

Du tycker inte stabs gigantiska rant var lite... överdriven då?

Stab
2006-12-06, 18:05
Ok. Du ville inte övertyga någon, inte argumentera för din sak riktigt heller. Inte diskutera på en högre nivå än Jag har rätt till min åsikt. Du ville bara skriva av dig lite. Då vet jag.

mini : ugly betty förfan gå och lägg dig det är inte så att du tillför något i disskutionen och läste du inte JöRRes inlägg.

Officer
2006-12-06, 18:05
Du tycker inte stabs gigantiska rant var lite... överdriven då?

nej, för han är min polare :D

King Grub
2006-12-06, 18:06
Folk blir helt enkelt förvirrade när det visar sig att deras idol också "vänder kappan efter vinden", och går emot allt slit man själv har gått igenom med en viss "korrekt" kosthållning som var menad att vara rätt från början, men som inte längre är det.
Poängen är den att man inte behöver följa alla senaste rön för att växa och bli stor. Eller hur?

Om du har läst i det jag skrivit, att man "måste" göra si eller så eller att man får dramatiska skillnader genom att göra en liten förändring här eller ändra några gram där eller ett par minuter där... har du nog inte läst så noga.

För det mesta skriver jag tvärtom, att "så och så är det... men jag kan inte säga om det kommer att göra någon märkbar skillnad i praktiken" eller liknande.

Till stab: du verkar vilja att jag skall "försvara" mig. Vanligtvis tycker jag om att diskutera sådant här... men ditt inlägg ger mig för ovanlighetens skull inte det minsta intresse av det. Det finns inget att bemöta. Du får givetvis tycka och tro vad du vill, men om din "poäng" är att jag har ändrat mina åsikter om olika saker under dom... vad är det? 4 år jag skrivit här, då har du helt rätt. Visst är det så. Men det är inget jag varken vill eller tycker att jag behöver "försvara". Så är det. Och jag kommer att ändra mig igen. Jag ser fram emot att lära mig nya saker, t o m. Näringslära i kombination med träningslära är en ny "vetenskap" och ständigt i omvälvning.

Stab
2006-12-06, 18:09
Om du har läst i det jag skrivit, att man "måste" göra si eller så eller att man får dramatiska skillnader genom att göra en liten förändring här eller ändra några gram där eller ett par minuter där... har du nog inte läst så noga.

För det mesta skriver jag tvärtom, att "så och så är det... men jag kan inte säga om det kommer att göra någon märkbar skillnad i praktiken" eller liknande.

Till stab: du verkar vilja att jag skall "försvara" mig. Vanligtvis tycker jag om att diskutera sådant här... men ditt inlägg ger mig för ovanlighetens skull inte det minsta intresse av det. Det finns inget att bemöta. Du får givetvis tycka och tro vad du vill, men om din "poäng" är att jag har ändrat mina åsikter om olika saker under dom... vad är det? 4 år jag skrivit här, då har du helt rätt. Visst är det så. Men det är inget jag varken vill eller tycker att jag behöver "försvara". Så är det. Och jag kommer att ändra mig igen. Jag ser fram emot att lära mig nya saker, t o m.

Ärligt talat spelar det ingen roll om du väljer att "försvara" dig det är inte bara riktat mot dig utan mot hela detta sättet att tänka inom träning. Det jag ville föra fram var till störst del kidsen som lyder dina råd utan ifrågasättning. Dom blir förmodligen grövre på att lyssna på erfarna killar som inte droppar studier på studier som diskrediterar varandra.

Baan
2006-12-06, 18:09
OK för att propagera för KISS även när det gäller kosthållning, men att skylla människors dumhet på Grub är lite väl off.

jwzrd
2006-12-06, 18:10
Jag ska försöka förklara vad Stab och jag menar.

Som jag skrev tidigare så kan Grub mest av alla här. Det medför också att han har en hel del anhängare och dyrkare (jag är/var en av de), som följer slaviskt allt det han postar.
Folk blir helt enkelt förvirrade när det visar sig att deras idol också "vänder kappan efter vinden", och går emot allt slit man själv har gått igenom med en viss "korrekt" kosthållning som var menad att vara rätt från början, men som inte längre är det.
Poängen är den att man inte behöver följa alla senaste rön för att växa och bli stor. Eller hur?

Det beror på att det finns en skillnad mellan att, som de allra flesta, tala ur röven och att citera/referera studier. Det senare leder till att det man säger är aktuellt och ändras, det tidigare saknar trovärdighet - men ändras inte.

jwzrd
2006-12-06, 18:12
Trodde det var klart, AP kunde ju tydligen plocka ut det direkt. Betoningen är att det är för mycket kcal +- och för lite av själva innehållet. Jag påstår att det gör skillnad medans Grub påstår att man bara behöva lägga sig på exempelvis - under en deff utan att tänka på att dela upp målen, använda sig av sega kolhyderater, protein fördelning för att i slutändan så är det bara - som räknas.

Nej, STUDIER visar att det är så. Grub själv har säkert en egen uppfattning av vad _exakt_ som fungerar bra för honom precis som du sannolikt har din.

Baan
2006-12-06, 18:12
Det beror på att det finns en skillnad mellan att, som de allra flesta, tala ur röven och att citera/referera studier. Det senare leder till att det man säger är aktuellt och ändras, det tidigare saknar trovärdighet - men ändras inte.

Om man är någorlunda smart rövsnackare, ja, men även dom uppdaterar sina rövteorier (tror jag), fast på ett mer smidigt sätt antar jag. ;)

Trance
2006-12-06, 18:13
Ärligt talat spelar det ingen roll om du väljer att "försvara" dig det är inte bara riktat mot dig utan mot hela detta sättet att tänka inom träning. Det jag ville föra fram var till störst del kidsen som lyder dina råd utan ifrågasättning. Dom blir förmodligen grövre på att lyssna på erfarna killar som inte droppar studier på studier som diskrediterar varandra.

Störst blir de nog om de tränar hårt och äter mycket. Något som Grub faktiskt rätt sällan säger emot.

Stoltz
2006-12-06, 18:14
Ärligt talat spelar det ingen roll om du väljer att "försvara" dig det är inte bara riktat mot dig utan mot hela detta sättet att tänka inom träning. Det jag ville föra fram var till störst del kidsen som lyder dina råd utan ifrågasättning. Dom blir förmodligen grövre på att lyssna på erfarna killar som inte droppar studier på studier som diskrediterar varandra.

...Försökte du precis antyda att Grub inte är så erfaren inom kost och träning?

Stab
2006-12-06, 18:15
Störst blir de nog om de tränar hårt och äter mycket. Något som Grub faktiskt rätt sällan säger emot.

Jupp, men det jag påstår är att man ökar i mer LBM% med minsta möjliga %BF genom att bara inta snabba kolhyderater i samband med träning och inte inta snabba vid andra tillfällen såsom en MRP tex. Är bra less på att repetera mig själv.

jwzrd
2006-12-06, 18:16
Om man är någorlunda smart rövsnackare, ja, men även dom uppdaterar sina rövteorier (tror jag), fast på ett mer smidigt sätt antar jag. ;)

Om du inte förstår analogin så bör du inte kommentera den. Poängen med att tala ur röven är att innehållet är... värdelöst. Det är därför röven - när den ska tala - centreras över porslinstronen. Givetvis ändras innehållet, ibland luktar det, andra gånger sprätter det och ytterligare andra gånger kanske det låter spännande. Du må tycka att det är smidigare än att hålla sig a jour inom något område men det ändrar inte faktumet att det är... bajs.

Stab
2006-12-06, 18:17
...Försökte du precis antyda att Grub inte är så erfaren inom kost och träning?

Du har en Grub quote i signen. Vifta inte med 15cm qken den är för liten för helikoptern.

Snake
2006-12-06, 18:18
K.I.S.S. *gah!*

Ha lite distans som någon (Trance?) skrev ffs.

Baan
2006-12-06, 18:19
Om du inte förstår analogin så bör du inte kommentera den. Poängen med att tala ur röven är att innehållet är... värdelöst. Det är därför röven - när den ska tala - centreras över porslinstronen. Givetvis ändras innehållet, ibland luktar det, andra gånger sprätter det och ytterligare andra gånger kanske det låter spännande. Du må tycka att det är smidigare än att hålla sig a jour inom något område men det ändrar inte faktumet att det är... bajs.

Helvete vad du fattar bra då. Jag menar självklart att även om man snackar skit så betyder det inte att man är konsekvent livet ut, jag har sett en del ändra sig fastän det knappast är Grub-klass på dom. Är jag tydligare nu?

Trance
2006-12-06, 18:19
Jupp, men det jag påstår är att man ökar i mer LBM% med minsta möjliga %BF genom att bara inta snabba kolhyderater i samband med träning och inte inta snabba vid andra tillfällen såsom en MRP tex. Är bra less på att repetera mig själv.

När skriver Grub något annat? Sedan nu är det ju du som optimerar och är anal, tror du verkligen i mrp lite då och då spelar någon större roll?

jwzrd
2006-12-06, 18:20
Helvete vad du fattar bra då. Jag menar självklart att även om man snackar skit så betyder det inte att man är konsekvent livet ut, jag har sett en del ändra sig fastän det knappast är Grub-klass på dom. Är jag tydligare nu?

Ja, det var exakt det du sa nyss. Hur fan hör det hit Baan?

Stab
2006-12-06, 18:22
När skriver Grub något annat? Sedan nu är det ju du som optimerar och är anal, tror du verkligen i mrp lite då och då spelar någon större roll?

Pratar inte om då och då, pratar om hur man lär ut sedan att man kan vara "suboptimal" ibland är väl ett faktum. Och Grub har vid ett flertal tillfällen skrivit något annat. Läs om ifall du inte kopplar man1

Nu måste jag dra iväg, får väl dela ut några slaps ifall det kladdats till imorrn.

Baan
2006-12-06, 18:22
Ja, det var exakt det du sa nyss. Hur fan hör det hit Baan?

Att låg kunskap inte alls behöver innebära att man är mer konsekvent och tvärtom, även om det är i regel som du säger. Hemmasnickare teorier utvecklas också ganska bra, fast det ändrar ju inte faktumet att dom är hemmasnickrade.

mini
2006-12-06, 18:23
mini : ugly betty förfan gå och lägg dig det är inte så att du tillför något i disskutionen och läste du inte JöRRes inlägg.
Du verkar ju inte smartare nu. Både för att du går till personangrepp på mitt utseende vilket är oerhört oförskämt, men också för att du inte förstår min fråga. Jag undrar varför du tycker att man ska sätta dina ord framför Grubs. Du hänvisar till kompisar, grejer du läst och hört, logik och sunt förnuft. Det räcker inte riktigt. Du vet det och hänvisar till att den som vill ta det till sig kan göra det, vi andra kan bara strunta i att skriva, men precis som du vill belysa problemet med Grubs poster vill jag belysa problemet med dina.

Trance
2006-12-06, 18:33
Pratar inte om då och då, pratar om hur man lär ut sedan att man kan vara "suboptimal" ibland är väl ett faktum. Och Grub har vid ett flertal tillfällen skrivit något annat. Läs om ifall du inte kopplar man1

Nu måste jag dra iväg, får väl dela ut några slaps ifall det kladdats till imorrn.

Grub har vad jag vet aldrig någonsin rekommenderat en gainer som ett mellanmål eller frukost. Att du misstolkar eller vill misstolka är ju ditt problem.

När man säger kalorier in och ut så förutsätter man ett visst intag av t.ex. protein. Man förutsätter att folk inte är idioter, är de det så är viktnedgång inte deras största problem. Läs gärna Lyle MacDoanlds artiklar, han är väldigt bra tycker jag. www.bodyrecomposition.com

Conny_S
2006-12-06, 18:36
Var tysta och var glada att vi har Grub. Det är inte många som har tillgång till en gratis guldgruva på Internet.

För övrigt: ät, träna och håll käften.


MVH Conny_S

Inzza
2006-12-06, 18:38
om jag förstår första posten rätt, så handlar det mer om att använda sitt sunda förnuft istället för att blint lita på alla forskningsrapporter om hur man skall bli så optimal som det bara går.

LadyG
2006-12-06, 18:40
Men snälla, somliga läser ju King Grubs inlägg som Fan läser bibeln.

Jag har aldrig uppfattat att han skulle beordat massorna till underkastelse och dyrkan eller att han skulle komma med påbud att den enda vägen till storhet och styrka skulle vara si eller så. Han förmedlar forskningsresultaten sådana de är och det är upp till var och en att anamma eller förkasta dem, men skyll inte på Grubben om ni inte begriper.

Svordomar, avsaknad av källhänvisningar och personangrepp. Det är verkligen rätt sätt att starta en seriös och mogen debatt på.

Vad var meningen med en så lång, osammanhängande utläggning i början? Avundsjuka? Vaknat på fel sida? Sur för att deffen gått åt fanders eller vad?

Kurash
2006-12-06, 18:40
Man blir inte grov av att läsa studier framför burken och leta nya optimala sätt att kring gå hur människokroppen faktiskt fungerar. Kroppsbyggare/Elit idrottare med erfarenhet och massa skulle skratta åt många av dessa "rön". *bs*



Grov blir man av att äta och träna, kan studierna hjälpa en, så varför inte?
"Kring gå" är nog inte rätt ord. "Ta reda på" hur kroppen fungerar passar bättre.
Hur många kroppsbyggare på elitnivån säljer inte själva dessa produkter som vetenskapen utvecklat?
Om du verkligen har nåt upplägg som funkar bra kan du väl bara posta det istället för att börja snacka om kistor, ugly betty, internetpenisar och annat trams.

Stoltz
2006-12-06, 18:41
Du har en Grub quote i signen. Vifta inte med 15cm qken den är för liten för helikoptern.

Jag ställde en simpel fråga.
Är du inte förmögen att svara på den utan vägrar pg. a att jag har ett citat av Grub från en post där han ställde en killes dilemma på klar kant för killen, så har du ingenting i en argumentation att göra.

Vad hade sen min penis med saken att göra i detta sammanhang?

Diggler
2006-12-06, 18:52
Om jag har förstått tråden rätt, så säger den att Grub ibland har fel. Det är verkligen revolutionerande kunskap det där!

Vad är då lämpligt straff till Grub för att ha skrivit saker som ibland är fel? Arkebusering? Hängning? Korsfästning? Defenestrering? Skampåle? Eller skall vi helt enkelt nöja oss med att ibland har Grub fel?

Allan
2006-12-06, 18:53
Vad är då lämpligt straff till Grub för att ha skrivit saker som ibland är fel? Defenestrering?

Ahhh, nu blev det lite klass på bestraffningarna!

Baan
2006-12-06, 18:54
Om jag har förstått tråden rätt, så säger den att Grub ibland har fel. Det är verkligen revolutionerande kunskap det där!

Vad är då lämpligt straff till Grub för att ha skrivit saker som ibland är fel? Arkebusering? Hängning? Korsfästning? Defenestrering? Skampåle? Eller skall vi helt enkelt nöja oss med att ibland har Grub fel?

Men kan man skylla på Grub i det läget? Grub använder sig vanligtvis av vetenskapliga källor för att bevisa sina påstående, ja kanske alltid vad vet jag, men då har ju inte Grub-personen fel, utan artikeln. Det är alltså inte snubben som förmedlar facit som det är fel på, utan facit.

Yes
2006-12-06, 19:13
Måste säga att det blev dåligt med spik i Grubs kista. Jag tar nog hellre Grubs råd före Stabs i varje fall. Att sedan många inte kan sätta in det Grub skriver i rätt sammanhang är ju inget han kan beskyllas för, inte heller att det dyker upp ny forskning med nya rön. Man får helt enkelt hålla lite distans, som Trance påpekade. Att något presenteras i en forskningsrapport gör det inte automatiskt sant, vad forskningen visar är inte heller alltid av praktiskt intresse och diverse forskningsrapporter ger inte nödvändigtvis en bra helthetsbild. Så istället för att försöka ge Grub smisk på stjärten(vilket för övrigt ingen har lyckats med) får man sätta allt i rätt sammanhang och kanske dra sina egna slutsatser, och kanske inte räkna med att allt han serverar skall vara färdigtuggat.

Sedan, kanske framförallt, bör man inte slåss mot väderkvarnar och halmgubbar.

Dnepr
2006-12-06, 19:14
Men kan man skylla på Grub i det läget? Grub använder sig vanligtvis av vetenskapliga källor för att bevisa sina påstående, ja kanske alltid vad vet jag, men då har ju inte Grub-personen fel, utan artikeln. Det är alltså inte snubben som förmedlar facit som det är fel på, utan facit.

Mycket handlar nog om hur man förmedlar facit. Om man lite från distans säger "den här rapporten kom för ngn dag sedan och det kan ju vara bra för er att ta till er detta" Eller "nu står det klart att det är livsfarligt eller nu är det bevisat att det är helt oviktigt" "när man har sagt att det är skitviktigt ett otal ggr innan. Det är nog då som folk kanske inte tar allt som ploppar upp på lika stort allvar.

Eddie Vedder
2006-12-06, 19:23
Mycket handlar nog om hur man förmedlar facit. Om man lite från distans säger "den här rapporten kom för ngn dag sedan och det kan ju vara bra för er att ta till er detta" Eller "nu står det klart att det är livsfarligt eller nu är det bevisat att det är helt oviktigt" "när man har sagt att det är skitviktigt ett otal ggr innan. Det är nog då som folk kanske inte tar allt som ploppar upp på lika stort allvar.
Jovisst är det så å de e ju då läsarens egna sunda förnuft avgör. Jag menar, vill man ta åt sej allt så lider ju ingen annan av de. Ta alla dessa debatter om fruktos(måste varit ca. 237 000 trådar lr nåt): De är, enligt mej, definitivt av värde att få förståelsen om fruktosens påverkan på metabolismen fr.a. när de oftast framställs såsom "nyttigt socker" eftersom de har lågt GI å utvinns ifrån någonting som är nyttigt d.v.s. frukt.
Sen om man för alltid utesluter frukt ur sin kost p.g.a. detta så e de ju de ens eget problem, å att sen anlita en psykolog för att bota sin ortorexi kan nog va på sin plats.

Va jag försöker säga är alltså "don't shoot the messenger"! Man tar åt sej den informationen man vill, å funkar de inte kan man ju inte skylla,på nån annan, du blir ju inte automatiskt tvingad att ändra kostvanor för att en studie råkar visa att du inte äter helt optimalt enligt va forskarna kom fram till.

Dnepr
2006-12-06, 19:29
Jovisst är det så å de e ju då läsarens egna sunda förnuft avgör. Jag menar, vill man ta åt sej allt så lider ju ingen annan av de. Ta alla dessa debatter om fruktos(måste varit ca. 237 000 trådar lr nåt): De är, enligt mej, definitivt av värde att få förståelsen om fruktosens påverkan på metabolismen fr.a. när de oftast framställs såsom "nyttigt socker" eftersom de har lågt GI å utvinns ifrån någonting som är nyttigt d.v.s. frukt.
Sen om man för alltid utesluter frukt ur sin kost p.g.a. detta så kan e ju de ens eget problem, å att sen anlita en psykolog för att bota sin ortorexi kan nog va på sin plats.

Man gör ju det lite lätt för sig om man bara spottar ut massa info och räknar med att alla dessa osäkra läsare ska kunna sortera och värdera på egen hand. Jag tycker man bör vara lite försiktig, för det är ju tragiskt när den ena efter den andra tror att frukt helt plötsligt är onyttigt, eller att långsamma kolhydrater numera är helt oviktigt. Man bör nog tänka på vem det är som tar del av den informationen man presenterar, och hur man lägger fram det.

Kurash
2006-12-06, 19:35
Man gör ju det lite lätt för sig om man bara spottar ut massa info och räknar med att alla dessa osäkra läsare ska kunna sortera och värdera på egen hand. Jag tycker man bör vara lite försiktig, för det är ju tragiskt när den ena efter den andra tror att frukt helt plötsligt är onyttigt, eller att långsamma kolhydrater numera är helt oviktigt. Man bör nog tänka på vem det är som tar del av den informationen man presenterar, och hur man lägger fram det.

Menar du att det är upp till var och en att ta ansvar för andras dumhet? Håller inte med. Jag förstår din poäng, men folk måste ju få hänvisa till studier utan att behöva varna yngre läsare.

Dnepr
2006-12-06, 19:37
Menar du att det är upp till var och en att ta ansvar för andras dumhet? Håller inte med. Jag förstår din poäng, men folk måste ju få hänvisa till studier utan att behöva varna yngre läsare.

Självklart är bollen i sista läget hos unga, osäkra Adam, men som jag sagt innan så tycker iaf jag att det handlar om hur man presenterar nya rön för sina läsare.

Allan
2006-12-06, 19:39
Det här är ingen skola, och folk som skriver här är inga lärare. Var och en får ta ansvar för det han läser, och att han själv begriper det. Att komma efteråt och skylla på en specifik skribent är ganska fegt.

Allan
2006-12-06, 19:41
Självklart är bollen i sista läget hos unga, osäkra Adam, men som jag sagt innan så tycker iaf jag att det handlar om hur man presenterar nya rön för sina läsare.

Nej, forumet är också till för att Grub och Sverker m fl ska kunna sitta och bolla avancerad kostkunskap med varandra. På samma sätt ska Sverigeeliten i SL kunna ha vettigt utbyte av sin vistelse här, utan att vara tvungen att ta hänsyn till att Erik 14 år också läser det som skrivs.

blekfet2
2006-12-06, 19:41
Tack pojkar och flickor för en mycket roande tråd :hbang:

Baan
2006-12-06, 19:43
Självklart är bollen i sista läget hos unga, osäkra Adam, men som jag sagt innan så tycker iaf jag att det handlar om hur man presenterar nya rön för sina läsare.

Visst skulle Grub vara pedagogisk, repetera sig själv, försöka hjälpa alla så mycket som möjligt, men det här börjar då låta som ett heltidsjobb. Att han kan vara korthuggen ibland och att han inte gillar generalisera över nya rapporter (vilket jag tycker är skitbra) är ju en ganska praktisk sak om man vill få tid över till annat än hjälpa alla på kolozzeum.

Kurash
2006-12-06, 19:43
Nej, forumet är också till för att Grub och Sverker m fl ska kunna sitta och bolla avancerad kostkunskap med varandra. På samma sätt ska Sverigeeliten i SL kunna ha vettigt utbyte av sin vistelse här, utan att vara tvungen att ta hänsyn till att Erik 14 år också läser det som skrivs.

Haha, Erik dör i bänkpressen och forumet får skulden. "Tvingades till kloss-bänk av internet-huliganer"

Bondlurk
2006-12-06, 19:45
Haha, Erik dör i bänkpressen och forumet får skulden. "Tvingades till kloss-bänk av internet-huliganer"

Haha :smash:

Eddie Vedder
2006-12-06, 20:04
Självklart är bollen i sista läget hos unga, osäkra Adam, men som jag sagt innan så tycker iaf jag att det handlar om hur man presenterar nya rön för sina läsare.
Jag förstår precis din poäng, tro mej, å jag hade hållt me dej om de inte vore så att detta är ett forum på internet där vem som helst får leta tips å dela me sej av mer lr mindre "vetenskaplig" information. Jag tycker tvärtom att de e väldigt objektiv information man kan få här då allt kan ifrågasättas å alla har rätt att öppet opponera sej mot de som presenteras.
Sen tror jag allvarligt talat inte att lilla osäkra Adam kan ta till sej så oerhört mycke ändå, den akademiska engelskan i dom abstracts som presenteras e ju inte den mest "lättsmälta".

skaparn
2006-12-06, 20:04
Det hela väcker ju frågan om hur stort ansvar profeten har för att någon läser det han skriver, men utan vett att förstå. Någon läser då endast lite grann och interpolerar sedan fram något någon förstår.

Det ovan beskrivna scenariot är dumt nog utan att någon i efterhand väljer att anklaga profeten för att ha varit vilseledande.

Snälla. Gör inte så att King Grub tröttnar på att hålla oss uppdaterade med vad nytt är på forskningsfronten genom att komma med lika pantade som långa inlägg där den påstådda djärvheten i kritiken bygger på skribentens egna felaktiga tolkningar. Go Grub!

Eddie Vedder
2006-12-06, 20:08
Det hela väcker ju frågan om hur stort ansvar profeten har för att någon läser det han skriver, men utan vett att förstå. Någon läser då endast lite grann och interpolerar sedan fram något någon förstår.

Det ovan beskrivna scenariot är dumt nog utan att någon i efterhand väljer att anklaga profeten för att ha varit vilseledande.

Snälla. Gör inte så att King Grub tröttnar på att hålla oss uppdaterade med vad nytt är på forskningsfronten genom att komma med lika pantade som långa inlägg där den påstådda djärvheten i kritiken bygger på skribentens egna felaktiga tolkningar. Go Grub!
Ursäkta men va detta riktat mot mej? I såna fall gjorde jag mej missförstådd för jag menar exakt samma sak. Visserligen postade du i exakt samma minut som jag så de kanske inte va så.

HenrY
2006-12-06, 20:16
Snälla. Gör inte så att King Grub tröttnar på att hålla oss uppdaterade med vad nytt är på forskningsfronten genom att komma med lika pantade som långa inlägg där den påstådda djärvheten i kritiken bygger på skribentens egna felaktiga tolkningar. Go Grub!

:thumbup: :thumbup:

blekfet2
2006-12-06, 20:18
:thumbup: :thumbup:

+100

TaNK
2006-12-06, 20:40
:thumbup: :thumbup:


+1

Halldin
2006-12-06, 20:53
Snälla. Gör inte så att King Grub tröttnar på att hålla oss uppdaterade med vad nytt är på forskningsfronten genom att komma med lika pantade som långa inlägg där den påstådda djärvheten i kritiken bygger på skribentens egna felaktiga tolkningar. Go Grub!
:thumbup:

rQx
2006-12-06, 20:55
För att ta exemplet med EAA så är det ju klart att de flesta av oss nappar på att ha en stor ökning av proteinsyntesen jämfört med vasslepulver. Detta gör oss inte till slavar under honom utan det är väl snarare smart att följa nya rön som kommer fram även om man får ändra sig längre fram?

jwzrd
2006-12-06, 21:03
Nej, forumet är också till för att Grub och Sverker m fl ska kunna sitta och bolla avancerad kostkunskap med varandra. På samma sätt ska Sverigeeliten i SL kunna ha vettigt utbyte av sin vistelse här, utan att vara tvungen att ta hänsyn till att Erik 14 år också läser det som skrivs.

+140

He-man
2006-12-06, 21:29
Men snälla, somliga läser ju King Grubs inlägg som Fan läser bibeln.

Jag har aldrig uppfattat att han skulle beordat massorna till underkastelse och dyrkan eller att han skulle komma med påbud att den enda vägen till storhet och styrka skulle vara si eller så. Han förmedlar forskningsresultaten sådana de är och det är upp till var och en att anamma eller förkasta dem, men skyll inte på Grubben om ni inte begriper.

Svordomar, avsaknad av källhänvisningar och personangrepp. Det är verkligen rätt sätt att starta en seriös och mogen debatt på.

Vad var meningen med en så lång, osammanhängande utläggning i början? Avundsjuka? Vaknat på fel sida? Sur för att deffen gått åt fanders eller vad?

Detta inlägg var ett av de klokaste i hela tråden, speciellt det sista stycket tror jag stämmer riktigt bra på dem som ger grub skulden för sina misslyckanden!

Daniel_S
2006-12-06, 21:37
Internet och Kolozzeum är stort nog även för Stab. Tycker Stab att det fokuseras för mycket på detaljer i Grubs och andras trådar och poster, så får han presentera sin syn i andra trådar. Men att göra det på det här sättet är otroligt usligt, poängen försvann med påhoppen på andra skribenter, kvar fanns bara avundsjukan av att själv inte vara inflytelserik tyckare.

Backar man en tre, fyra steg så är k.i.s.s. och Grubs rapporter inte alls i något motsatsförhållande, som nu Stab vill få det till.

Bucyrus
2006-12-06, 21:41
+140

+300............för övrigt tycker jag att Stab ska be Mini om ursäkt!

Englund
2006-12-06, 21:56
Studier är ju studier och sunt förnuft är ju, ja just det, sunt förnuft. Men allt som oftast går dessa hand i hand. Vilkas föräldrar här gav er JÄTTEMYCKET socker när ni var små?, och vilkas föräldrar visste mycket om GI?
Vilkas föräldrar sa inte åt er att gå ut och leka när ni vad små?, och vilkas föräldrar visste mycket om träning och att man mår bättre och konditionen förbättras vid ett aerobt arbete?
Vilkas föräldrar ville inte att ni skulle lägga er tidigt på kvällen?, och vilkas föräldrar visste att för lite sömn hör ofta ihop med övervikt?

Kan ju vara det som trådskaparen villa komma fram till att sunt förnuft och vetenskapen ofta går hand i hand.

Grisen
2006-12-06, 22:24
Tack allan, King Grub, mini och skaparn för att ni finns.

Jorgen
2006-12-06, 22:30
mini : ugly betty förfan gå och lägg dig det är inte så att du tillför något i disskutionen och läste du inte JöRRes inlägg.

Jag tycker att du skall passa dig jävligt noga för vad du skriver hädanefter.

Arf Pingvin
2006-12-06, 22:40
När du nu la ner tid på att skriva ett långt inlägg med goda intentioner kunde du för det första ha lagt ner lite extra tid på att använda ett språk som tjänar dina syften. När du lägger in sordomar för att understryka något låter du bara obildad, och jag tvivlar starkt på dina kunskaper.
Det andra, och ännu viktigare, är att du borde letat upp de källor du ibland hänvisar till att du inte orkar leta upp, samt hitta och hänvisa till källor som styrker dina andra påståenden.
Du ber att vi ska sätta dina hänvisningar till logik och sunt förnuft framför Grubs länkar till studier och undersökningar. För denna gång säger jag tack men nej tack. Underbygg dina argument mer, skippa generella antaganden och spekulationer och packetera det hela snyggt kanske jag lyssnar mer uppmärksamt nästa gång.

+1

Slartibartfast
2006-12-06, 22:46
det är väl snarare smart att följa nya rön som kommer fram även om man får ändra sig längre fram?

Varför det? Varför förlita sig på studier som, som du själv säger, kommer att ändra 180 grader inom snar framtid?

Är det inte smartare att göra som de stora erfarna killarna gör?

mystic[-_-]
2006-12-06, 22:49
Varför det? Varför förlita sig på studier som, som du själv säger, kommer att ändra 180 grader inom snar framtid?

Är det inte smartare att göra som de stora erfarna killarna gör?

Med andra ord ÄT,TRÄNA,SOV

Ello
2006-12-06, 23:11
Det hela väcker ju frågan om hur stort ansvar profeten har för att någon läser det han skriver, men utan vett att förstå. Någon läser då endast lite grann och interpolerar sedan fram något någon förstår.

Det ovan beskrivna scenariot är dumt nog utan att någon i efterhand väljer att anklaga profeten för att ha varit vilseledande.

Snälla. Gör inte så att King Grub tröttnar på att hålla oss uppdaterade med vad nytt är på forskningsfronten genom att komma med lika pantade som långa inlägg där den påstådda djärvheten i kritiken bygger på skribentens egna felaktiga tolkningar. Go Grub!

+1

Trance
2006-12-06, 23:16
Varför det? Varför förlita sig på studier som, som du själv säger, kommer att ändra 180 grader inom snar framtid?

Är det inte smartare att göra som de stora erfarna killarna gör?

Preppa?

Dnepr
2006-12-06, 23:21
Att följa studier är lite som att följa modetrender. Har du inget sunt förnuft så får du ändra ditt leverne (din garderob) ganska ofta.

Ett tag var kanel skitbra och alla hurrade för hur mycket kanel dom använde. Nu är det skitfarligt. Ett exempel av många.

rQx
2006-12-06, 23:22
Varför det? Varför förlita sig på studier som, som du själv säger, kommer att ändra 180 grader inom snar framtid?

Är det inte smartare att göra som de stora erfarna killarna gör?

Om man inte ändrar sitt mönster utan tränar som erfarna killar så kommer vi om 100 år att träna och äta etc exakt likadant som vi gör nu? Även om studier säger att det vi gör inte är bra så ska vi inte bry oss för det KANSKE kommer en ny studie som säger att det är bra och viseversa.

Om alla skulle följa det tankesättet så skulle till exempel inte EsaPro ha några kunder alls eftersom det bara är studier som säger att proteinsyntesen ökar. Nu vet ju inte jag om min proteinsyntes ökar för att jag tar det men jag testar, det är ju inte dyrare än vassle.

Bara för det säger jag inte att man ska göra som alla studier säger, se på allt med kritiska ögon och skapa en egen uppfattning om det.

Så ser jag på det, man kan inte neglegera studierna, men inte förlita sig blint på dem.

Alexx
2006-12-06, 23:35
Om man inte ändrar sitt mönster utan tränar som erfarna killar så kommer vi om 100 år att träna och äta etc exakt likadant som vi gör nu? Även om studier säger att det vi gör inte är bra så ska vi inte bry oss för det KANSKE kommer en ny studie som säger att det är bra och viseversa.

Om alla skulle följa det tankesättet så skulle till exempel inte EsaPro ha några kunder alls eftersom det bara är studier som säger att proteinsyntesen ökar. Nu vet ju inte jag om min proteinsyntes ökar för att jag tar det men jag testar, det är ju inte dyrare än vassle.

Bara för det säger jag inte att man ska göra som alla studier säger, se på allt med kritiska ögon och skapa en egen uppfattning om det.

Så ser jag på det, man kan inte neglegera studierna, men inte förlita sig blint på dem.


Frågan är varför man ska ändra på ett vinnande koncept?

Växer du av att träna, äta och sova, varför börja krångla med esapro och nya tillskott för att studier visar att det ger bättre resultat. Du märker ändå inget i praktiken.

He-man
2006-12-06, 23:45
Frågan är varför man ska ändra på ett vinnande koncept?

Växer du av att träna, äta och sova, varför börja krångla med esapro och nya tillskott för att studier visar att det ger bättre resultat. Du märker ändå inget i praktiken.

Många bäckar små :thumbup:

Nä det är inte säkert att det ger någon praktisk skillnad alla gånger, men det har också grub varit noga med att påpeka otaliga gånger. Sen finns det ju dem som är intresserade av att lära sig mer om träning och nutrition och därför vill ta del av de senaste studierna.

Zakath
2006-12-06, 23:45
Jag tror snarare att Stab har slagit spiken i sin egen kista i och med den här tråden.

Som det redan sagts och visats många gånger om i den här tråden så är det ganska klart att Grub har en sundare inställningen till kunskap gällande kost/träning än många andra, t.ex. trådskaparen.

Yes
2006-12-06, 23:45
;1952085']Med andra ord ÄT,TRÄNA,SOV
Det gör ju å andra sidan alla, så det var inte mycket till vägledning...

He-man
2006-12-06, 23:47
Det gör ju å andra sidan alla, så det var inte mycket till vägledning...

:laugh:

Dnepr
2006-12-06, 23:50
Det gör ju å andra sidan alla, så det var inte mycket till vägledning...

Det konceptet har byggt mer/bättre kroppar än vasslepimplare och Eaa-fanatiker innan/under/efter passet.

Clyde
2006-12-07, 00:07
Att följa studier är lite som att följa modetrender. Har du inget sunt förnuft så får du ändra ditt leverne (din garderob) ganska ofta.

Ett tag var kanel skitbra och alla hurrade för hur mycket kanel dom använde. Nu är det skitfarligt. Ett exempel av många.

Ett tag vart man katabol om man inte åt sex mål om dagen, och var tredje timme.

Ett tag var folk rädda att få diabetes av potatis och bananer för dom hade "högt" GI.

Ett tag trodde man att träning på fastande mage brände mer fett än om redan ätit.

Ett tag trodde man att ju fler gånger man åt en måltid med protein, desto fler och mer gånger stimulerade man även proteinsyntesen.

Ett tag riskerade man att bli fet om dagens sista mål innehöll kolhydrater.

Etc Etc Etc Etc Etc.


Vart bara tvungen att fylla i listan lite *innocent*

Tricklev
2006-12-07, 00:09
Clyde: Är du helt säker på att du inte har förväxlat kolozzeum med aftonbladet nu? :MrT:

Anonym112
2006-12-07, 00:09
Stab har en mycket bra poäng.

Äter du proteinet först i en måltid, äter endast supersnabba kolhydrater kring träningen, håller lågt fett till frukost, mixar inte kolhydrater+fett i samma mål, samt inga kolhydrater på kvällen, så kommer du att lägga på dig mindre fett än en ideal tvilling som äter lika mycket KCAL, men gör helt tvärtom.

Man kan inte alltid räkna enbart på hur många kalorier som glidit in/ut.

AJO
2006-12-07, 00:19
Jupp, men det jag påstår är att man ökar i mer LBM% med minsta möjliga %BF genom att bara inta snabba kolhyderater i samband med träning och inte inta snabba vid andra tillfällen såsom en MRP tex. Är bra less på att repetera mig själv.


Snabba kolhydrater kan ju bidra till att du får sämre insulinkänslighet och därmed stämmer väl det du säger (om det skulle leda till sämre insulinkänslighet alltså).

Om du både styrketränar och koditionstränar, kommer det kanske inte göra någon skillnad precis som Grub säger och Grub brukar väl också nämna att; "detta gäller tränande individer"

Yes
2006-12-07, 00:28
Det konceptet har byggt mer/bättre kroppar än vasslepimplare och Eaa-fanatiker innan/under/efter passet.
Menar du att vasslepimplarna och EAA-fanatikerna inte äter, tränar och sover?

"Äta, träna och sova" är inget "koncept". Det är fullständigt intetsägande och det är en smula pinsamt att så många(vet dock inte om mystic gör det) tar det på allvar. Om någon vill lära sig köra bil snabbt tror du det ultimata svaret är; "gasa, växla, bromsa och styra"?

Dnepr
2006-12-07, 00:32
Menar du att vasslepimplarna och EAA-fanatikerna inte äter, tränar och sover?

"Äta, träna och sova" är inget "koncept". Det är fullständigt intetsägande och det är en smula pinsamt att så många(vet dock inte om mystic gör det) tar det på allvar. Om någon vill lära sig köra bil snabbt tror du det ultimata svaret är; "gasa, växla, bromsa och styra"?

Om du äter kyckling efter passet så gör det stor skillnad i praktiken eller? Vasslegrabbarna lägger för stor vikt på petitesser. Jag vet många bitiga killar som äter, tränar och sover och som inte håller på med gram och minutjakter.

Gpajpen
2006-12-07, 00:34
Stab har en mycket bra poäng.

Äter du proteinet först i en måltid, äter endast supersnabba kolhydrater kring träningen, håller lågt fett till frukost, mixar inte kolhydrater+fett i samma mål, samt inga kolhydrater på kvällen, så kommer du att lägga på dig mindre fett än en ideal tvilling som äter lika mycket KCAL, men gör helt tvärtom.

Man kan inte alltid räkna enbart på hur många kalorier som glidit in/ut.
seriöst så snackar du mer skit än vad som får plats på internet.

proteinet först i en måltid? varför?
du är medveten om att maten blandas i magen?

supersnabba kolhydrater bör tas, om nån gång, så runt träning.

liten mängd fett till frukost är också en bra idé som ingen har sagt emot.

kolhydrater+fett ska man inte mixa i samma mål? för att? låter som du hittat på själv. VAD i hela världen skulle vara fördelen med det?

kolhydrater på kvällen spelar ingen roll, energiintag över dagen spelar roll.
äter du mkt kolhydrater på kvällen som i sin tur leder till ett energiöverskott så går du upp i vikt ja.

Anonym112
2006-12-07, 00:36
Läs på lite innan du svarar. Ist för att svara med "varför".

Gpajpen
2006-12-07, 00:38
Läs på lite innan du svarar. Ist för att svara med "varför".
ursäkta?

vart ska jag läsa om att kolhydrater+fett inte bör blandas i samma måltid?
och vart FAN ska jag läsa fördelen med att tugga upp tonfiskburken innan äpplet istället för tvärtom ?

jag svarade dessutom inte på någonting, jag frågade. därför "varför"

Anonym112
2006-12-07, 00:45
ursäkta?

vart ska jag läsa om att kolhydrater+fett inte bör blandas i samma måltid?
och vart FAN ska jag läsa fördelen med att tugga upp tonfiskburken innan äpplet istället för tvärtom ?

jag svarade dessutom inte på någonting, jag frågade. därför "varför"


varsågod:
http://www.intensemuscle.com/showthread.php?t=5722&highlight=protein+reviewing


varsågod igen:
http://intensemuscle.com/showthread.php?t=16277&highlight=mixing+carbs+fats

Hoppas du lärde dig nånting :)

Yes
2006-12-07, 00:55
Om du äter kyckling efter passet så gör det stor skillnad i praktiken eller? Vasslegrabbarna lägger för stor vikt på petitesser. Jag vet många bitiga killar som äter, tränar och sover och som inte håller på med gram och minutjakter.
Har jag sagt något om vad det gör för skillnad?

Här snackas det om hur man bör äta(träna och sova). Tycker du "äta(träna och sova)" svarar på det? Alla som planerar ett leva en längre tid äter och sover och de allra flesta tränar också på ett eller annat sätt, om det så är en promenad en gång om året. Så hur blev "äta, träna och sova" ett beprövat koncept för att packa på sig muskler?

Du får gärna tycka vassle och EAA är petitesser, det bryr jag mig inte om. Vad jag bryr mig om är det anti-intellektuella dravlet som ständigt återkommer - någon levererar alltid denna fullständigt intetsägande dumhet, nästan som en uppmaning till alla att stänga av och sluta tänka.

För övrigt måste jag banka huvudet i väggen av vanmakt varje gång jag ser eländet, så du förstår säkert att jag blir mycket upprörd.

Dnepr
2006-12-07, 00:58
Har jag sagt något om vad det gör för skillnad?

Här snackas det om hur man bör äta(träna och sova). Tycker du "äta(träna och sova)" svarar på det? Alla som planerar ett leva en längre tid äter och sover och de allra flesta tränar också på ett eller annat sätt, om det så är en promenad en gång om året. Så hur blev "äta, träna och sova" ett beprövat koncept för att packa på sig muskler?
. Du får gärna tycka vassle och EAA är petitesser, det bryr jag mig inte om. Vad jag bryr mig om är det anti-intellektuella dravlet som ständigt återkommer - någon levererar alltid denna fullständigt intetsägande dumhet, nästan som en uppmaning till alla att stänga av och sluta tänka.

För övrigt måste jag banka huvudet i väggen av vanmakt varje gång jag ser eländet, så du förstår säkert att jag blir mycket upprörd.


Inte hur, att det är det man ska lägga vikt vid. Det handlar inte så mycket om att tänka, Ät bra mat, gärna varierat, bra fördelning på p-k-f. Variera träningen om/när det känns det bra. Träna regelbundet och kanske runt 3-4 pass/veckan. Sov ordentligt. Har du ngt att tillägga?

Diggler
2006-12-07, 01:06
Om vi skall ha det riktigt KISSigt och härligt, varför inte ersätta hela träningsforumet med en stickypost där det står, kort och koncist: "DJUUUUPA BÖÖÖJ OCH TUNGA STÅNGRODDAR!!!!!KISS FÖR HELVETE!!!!" och all diskussion förbjuden? Kostforumet kan vara liknande: "TONFISK OCH RIS!!!! KISS FÖR HELVETE!!!!", och Kostillskottsdelen kan vara en sticky med: "SVENSKT KRAFTSPORTSPROTEIN OCH RYSSFEMMOR!!!!KISS FÖR HELVETE!!!!!"

Yes
2006-12-07, 01:08
Ja det handlar inte så mycket om att tänka, Ät bra mat, gärna varierat, bra fördelning på p-k-f. Variera träningen om/när det känns det bra. Sov ordentligt. Har du ngt att tillägga?
Har du verkligen så svårt att se skillnaden mellan "äta, träna och sova" och att diskutera hur man ska äta träna och sova?

Ja, det finns mycket att tillägga:

Vad är bra mat? Hur mycket? Hur ofta? När?
Vad är bra fördelning på proteiner, kolhydrater och fett?
Hur ska träningen varieras? Varför ska den varieras? Hur mycket ska det varieras? Hur ofta?
På vilket sätt(utöver "varierat") ska man träna? Varför? Vilket ger bäst resultat(plus, hur mäter vi resultat och vad är "bra" resultat)?

Vi kan börja där iaf...

Yes
2006-12-07, 01:10
Om vi skall ha det riktigt KISSigt och härligt, varför inte ersätta hela träningsforumet med en stickypost där det står, kort och koncist: "DJUUUUPA BÖÖÖJ OCH TUNGA STÅNGRODDAR!!!!!KISS FÖR HELVETE!!!!" och all diskussion förbjuden? Kostforumet kan vara liknande: "TONFISK OCH RIS!!!! KISS FÖR HELVETE!!!!", och Kostillskottsdelen kan vara en sticky med: "SVENSKT KRAFTSPORTSPROTEIN OCH RYSSFEMMOR!!!!KISS FÖR HELVETE!!!!!"
Precis... Det enda jag har att tillägga är "mjölk!"(efter djupa böj och tunga stångroddar).

Dnepr
2006-12-07, 01:13
Har du verkligen så svårt att se skillnaden mellan "äta, träna och sova" och att diskutera hur man ska äta träna och sova?

Ja, det finns mycket att tillägga:

Vad är bra mat? Hur mycket? Hur ofta? När?
Vad är bra fördelning på proteiner, kolhydrater och fett?
Hur ska träningen varieras? Varför ska den varieras? Hur mycket ska det varieras? Hur ofta?
På vilket sätt(utöver "varierat") ska man träna? Varför? Vilket ger bäst resultat(plus, hur mäter vi resultat och vad är "bra" resultat)?

Vi kan börja där iaf...

Du lägger vikt vid fel saker. Och det märks att du inte tränat särskilt länge. Tror du att Kalle får stora skillnader om han äter 2 gr protein om dagen eller 2.5 gr? Det är när du tränat i flera år som du kan börja putsa på "överkursen". Det roliga var att du inte la in varken vassle eller ngt annat, utan du började bena i träningen och maten. Det spelar inte SÅ stor roll hur du varierar din träning, träna mycket basövningar, komplettera kanske med ngn isolationsövning osv. Du hade fattat hela grejen om du hade tränat lite längre. Det blir lite komiskt när nybörjare börjar med att jaga gram och minuter istäöllet för att fokusera på rätt saker.

Yes
2006-12-07, 01:33
Du lägger vikt vid fel saker. Och det märks att du inte tränat särskilt länge. Tror du att Kalle får stora skillnader om han äter 2 gr protein om dagen eller 2.5 gr? Det är när du tränat i flera år som du kan börja putsa på "överkursen". Det roliga var att du inte la in varken vassle eller ngt annat, utan du började bena i träningen och maten. Det spelar inte SÅ stor roll hur du varierar din träning, träna mycket basövningar, komplettera kanske med ngn isolationsövning osv. Du hade fattat hela grejen om du hade tränat lite längre.
Nej, Denpr, jag hade "fattat" hela grejen om jag varit kanske en smula dummare. Tur för mig så känner jag igen substanslöst struntprat när jag ser det. Eftersom jag är snäll, om än något irriterad över att du inte läser vad jag skriver, så skall jag förklara igen.

"Äta, träna, sova" är en självklarhet för alla och säger ingenting om hur man bör äta, träna och sova. Är du med så långt?

Om du förstår det bör du också inse varför det är meningslöst att från din sida börja tjaffsa om hur man bör äta, träna och sova. Du försöker bara lägga till substans till det tidigare substanslösa struntpratet. Är du med såhär långt också? Isåfall har vi inget mer att prata om.

Din syn på det hela tycks för den delen inte heller ha någon vidare substans, även om det är lite mer än "äta, träna och sova". Jag måste tyvär säga att din träningserfarenhet inte är mycket att hänga i granen om det är det bästa du har att komma med.

Dnepr
2006-12-07, 01:38
Nej, Denpr, jag hade "fattat" hela grejen om jag varit kanske en smula dummare. Tur för mig så känner jag igen substanslöst struntprat när jag ser det. Eftersom jag är snäll, om än något irriterad över att du inte läser vad jag skriver, så skall jag förklara igen.

"Äta, träna, sova" är en självklarhet för alla och säger ingenting om hur man bör äta, träna och sova. Är du med så långt?

Om du förstår det bör du också inse varför det är meningslöst att från din sida börja tjaffsa om hur man bör äta, träna och sova. Du försöker bara lägga till substans till det tidigare substanslösa struntpratet. Är du med såhär långt också? Isåfall har vi inget mer att prata om.

Din syn på det hela tycks för den delen inte heller ha någon vidare substans, även om det är lite mer än "äta, träna och sova". Jag måste tyvär säga att din träningserfarenhet inte är mycket att hänga i granen om det är det bästa du har att komma med.

Vad är det som man ska göra förutom att träna regelbundet och mest basövningar, att äta exempelvis 40-P 30-K 30-F i oraffinerad och bra mat (bra proteiner, kolhydrater och bra fetter)?? Och få sig bra med sömn.

Vad ska man tillägga som skulle göra en skillnad i praktiken?

Kom nu med ngt förutom det jag sa och bena inte i det jag sagt, för då stödjer du ju bara min tes (alltså, man kan säkert skräddarsy träning och maten lite extra för varje individ, men det är fortfarande träning och mat)

Alexx
2006-12-07, 01:43
Har du verkligen så svårt att se skillnaden mellan "äta, träna och sova" och att diskutera hur man ska äta träna och sova?

Ja, det finns mycket att tillägga:

Vad är bra mat? Hur mycket? Hur ofta? När?
Vad är bra fördelning på proteiner, kolhydrater och fett?
Hur ska träningen varieras? Varför ska den varieras? Hur mycket ska det varieras? Hur ofta?
På vilket sätt(utöver "varierat") ska man träna? Varför? Vilket ger bäst resultat(plus, hur mäter vi resultat och vad är "bra" resultat)?

Vi kan börja där iaf...



Är du allvarlig eller förstår du verkligen inte innebörden av träna, äta och sova när det är i samband med styrketräning?

Dnepr
2006-12-07, 01:46
Är du allvarlig eller förstår du verkligen inte innebörden av träna, äta och sova när det är i samband med styrketräning?

Killen har bara tränat ngt år men argumenterar som om han hade örnkoll. Det finns inget övrigt att tillägga till det vi sagt du och jag, det vet alla som tränat ett tag, att man sen kan börja pilla med överkursgrejer efter några år, som kanske ändå inte gör ngn skillnaden i praktiken, är en annan diskussion.

Yes
2006-12-07, 01:57
Vad är det som man ska göra förutom att träna regelbundet och mest basövningar, att äta exempelvis 40-P 30-K 30-F i oraffinerad och bra mat (bra proteiner, kolhydrater och bra fetter)?? Och få sig bra med sömn.

Vad ska man tillägga som skulle göra en skillnad i praktiken?

Kom nu med ngt förutom det jag sa och bena inte i det jag sagt, för då stödjer du ju bara min tes (alltså, man kan säkert skräddarsy träning och maten lite extra för varje individ, men det är fortfarande träning och mat)

Till att börja med, är vi på det klara med den här biten?

"Äta, träna, sova" är en självklarhet för alla och säger ingenting om hur man bör äta, träna och sova. Är du med så långt?

Om det gått fram så, bra - då kan vi fortsätta.

Ena frågan jag tog upp var "vad är bra mat?". Oraffinerat och näringsrikt skulle jag säga är en bra början. Där kan vi sedan kolla på hur mycket mat, hur ofta och mer specifikt vilka olika typer av mat. Fördelningen på proteiner, kolhydrater och fetter kan man också titta närmare på. Ditt exempel där funkar säkert.

Bra med sömn är givetvis också viktigt. Där kan vi fråga oss vad som utgör just bra sömn, hur mycket vi behöver och vilka vanor vi mår bäst av.

Att "träna regelbundet och mest basövningar" säger i princip ingenting. Vad är regelbundet? Hur ofta? Hur mycket? Vilka övningar? Varför? Hur ska övningarna utföras?

Dnepr
2006-12-07, 02:02
Till att börja med, är vi på det klara med den här biten?



Om det gått fram så, bra - då kan vi fortsätta.

Ena frågan jag tog upp var "vad är bra mat?". Oraffinerat och näringsrikt skulle jag säga är en bra början. Där kan vi sedan kolla på hur mycket mat, hur ofta och mer specifikt vilka olika typer av mat. Fördelningen på proteiner, kolhydrater och fetter kan man också titta närmare på. Ditt exempel där funkar säkert.

Bra med sömn är givetvis också viktigt. Där kan vi fråga oss vad som utgör just bra sömn, hur mycket vi behöver och vilka vanor vi mår bäst av.

Att "träna regelbundet och mest basövningar" säger i princip ingenting. Vad är regelbundet? Hur ofta? Hur mycket? Vilka övningar? Varför? Hur ska övningarna utföras?

Du hade alltså inget nytt att komma med? Utan nu vill du ha ett specificerat träningsprogram med bifogat kostupplägg :laugh:

Då är du alltså på det klara med att det är träningen och maten då, för ngt annat såg jag inte att du skrev.

Dnepr
2006-12-07, 02:10
Att "träna regelbundet och mest basövningar" säger i princip ingenting. Vad är regelbundet? Hur ofta? Hur mycket? Vilka övningar? Varför? Hur ska övningarna utföras?

Okej, då ska vi se. För det första; säger basövningar i princip ingenting? Jo, det säger att man ska köra basövningar. Hur ofta man ska/bör träna har jag redan föreslagit tidigare i tråden, och jag kan gärna citera det igen om du har missat det. Yes, det viktiga är INTE om man kör 3 eller 4 ggr/vecka, eller om man kör bänk eller hantelpress. Det viktiga är ATT man gör det och det regelbundet, att man sover bra och att man äter bra. Maten behöver vi ju inte dra en gång till, för den är vi ju klara med. Gör man dessa tre grundläggande bitarna, så kommer resultaten förr eller senare.

Yes
2006-12-07, 02:22
Är du allvarlig eller förstår du verkligen inte innebörden av träna, äta och sova när det är i samband med styrketräning?
Är du allvarlig och förstår inte att det saknas innebörd?

Jag förstår däremot hur det tolkas, som något slags generella riktlinjer - en allmänt luddig idé om hur det ska ätas, tränas och sovas, utan någon vidare tanke bakom.

Killen har bara tränat ngt år men argumenterar som om han hade örnkoll. Det finns inget övrigt att tillägga till det vi sagt du och jag, det vet alla som tränat ett tag, att man sen kan börja pilla med överkursgrejer efter några år, som kanske ändå inte gör ngn skillnaden i praktiken, är en annan diskussion.
Det säger väl en del om dig när du tar upp min ringa träningserfarenhet i något som definitivt inte har med erfarenhet att göra. Bara det faktum att jag just nu ger dig smisk på stjärten, trots mindre träningserfarenhet, borde väl tydligt visa på det. Du måste dock förstå att anledningen till att du blir uppläxad av en nybörjare inte beror på att denna nybörjare har någon örnkoll, utan för att han vet hur tjurskit luktar.

Skillnaden här är att jag försöker blanda in lite tänkande i min träning medan du försöker eliminera det mesta av tänkandet. Jag försöker få kunskap och du strävar efter ignorans. Du kan vifta hur mycket du vill med din träningserfarenhet, jag har i varje fall lärt mig något av min.

Tyvär är det lönlöst att tjaffsa med dig, det går helt enkelt inte fram trots att jag skrivit med all önskvärd tydlighet. Jag har viktigare saker att göra, rulla tummarna t.ex.

Dnepr
2006-12-07, 02:28
Är du allvarlig och förstår inte att det saknas innebörd?

Jag förstår däremot hur det tolkas, som något slags generella riktlinjer - en allmänt luddig idé om hur det ska ätas, tränas och sovas, utan någon vidare tanke bakom.


Det säger väl en del om dig när du tar upp min ringa träningserfarenhet i något som definitivt inte har med erfarenhet att göra. Bara det faktum att jag just nu ger dig smisk på stjärten, trots mindre träningserfarenhet, borde väl tydligt visa på det. Du måste dock förstå att anledningen till att du blir uppläxad av en nybörjare inte beror på att denna nybörjare har någon örnkoll, utan för att han vet hur tjurskit luktar.

Skillnaden här är att jag försöker blanda in lite tänkande i min träning medan du försöker eliminera det mesta av tänkandet. Jag försöker få kunskap och du strävar efter ignorans. Du kan vifta hur mycket du vill med din träningserfarenhet, jag har i varje fall lärt mig något av min.

Tyvär är det lönlöst att tjaffsa med dig, det går helt enkelt inte fram trots att jag skrivit med all önskvärd tydlighet. Jag har viktigare saker att göra, rulla tummarna t.ex.
Du säger inte ngt av vikt här Yes, du säger att du smiskar mig, men vilka argument har du då? Sista inläggen har du ju bara hållt med och börjat fråga hur man ska träna etc.

Alexx
2006-12-07, 02:31
Är du allvarlig och förstår inte att det saknas innebörd?

Jag förstår däremot hur det tolkas, som något slags generella riktlinjer - en allmänt luddig idé om hur det ska ätas, tränas och sovas, utan någon vidare tanke bakom.


Det säger väl en del om dig när du tar upp min ringa träningserfarenhet i något som definitivt inte har med erfarenhet att göra. Bara det faktum att jag just nu ger dig smisk på stjärten, trots mindre träningserfarenhet, borde väl tydligt visa på det. Du måste dock förstå att anledningen till att du blir uppläxad av en nybörjare inte beror på att denna nybörjare har någon örnkoll, utan för att han vet hur tjurskit luktar.

Skillnaden här är att jag försöker blanda in lite tänkande i min träning medan du försöker eliminera det mesta av tänkandet. Jag försöker få kunskap och du strävar efter ignorans. Du kan vifta hur mycket du vill med din träningserfarenhet, jag har i varje fall lärt mig något av min.

Tyvär är det lönlöst att tjaffsa med dig, det går helt enkelt inte fram trots att jag skrivit med all önskvärd tydlighet. Jag har viktigare saker att göra, rulla tummarna t.ex.



Med tanke på att du har över 3000 poster på kolo borde du ha läst ett och annat, och då borde det vara svårt att INTE veta vad det innebär att träna, äta och sova, när det handlar om att bygga muskler.


Att hålla saker enkelt är långt ifrån detsamma som att sträva efter ignorans. Det är att tänka för mkt som just är negativt för träningen, eftersom du knappast orkar hålla på med bb många år om du snöar in dig på hur många gram protein du ska ha vid vilken tidpunkt.

Med sunt förnuft kommer du en bra bit på vägen, då man borde fatta att regelbunden träning inte innebär att styrketräna 4ggr om dagen och att bra mat inte innebär att basera sin kost på kebabtallrikar och varva det med hamburgare.

Håll det enkelt så kommer du längre.

Yes
2006-12-07, 03:07
Med tanke på att du har över 3000 poster på kolo borde du ha läst ett och annat, och då borde det vara svårt att INTE veta vad det innebär att träna, äta och sova, när det handlar om att bygga muskler.
Ja, precis, som jag skrev handlar det om allmänt luddiga idéer om kost och träning. "Äta, träna och sova" specificerar ingenting. Det är därför Groggen nödgas lägga till oraffinerad mat och basövningar. Börjar vi gräva lite djupare måste det specificeras ytterligare. Fortsätter vi syna det hela i sömmarna kommer vi snart till ett komplett tränings- och kostupplägg. Då är vi också på den nivån där allt helt plötsligt inte är så enkelt och självklart, när det krävs riktig kunskap som vägledning.


Att hålla saker enkelt är långt ifrån detsamma som att sträva efter ignorans. Det är att tänka för mkt som just är negativt för träningen, eftersom du knappast orkar hålla på med bb många år om du snöar in dig på hur många gram protein du ska ha vid vilken tidpunkt.
Jo, det är ignorans. Träning och kost är komplicerade ämnen och det är ingorans att bortse från den djupare kunskapen. Vad är det annars att hålla sig till "äta, träna och sova" istället för att lära sig något från t.ex. Grubs enorma kunskaper?

Att snöa in sig på hur många gram protein vid en given tidpunkt är möjligtvis att snöa in sig på oväsentligheter. Sådan kunskap kan dock, kanske, vara av nytta om man kan få in det i en helhet.

Med sunt förnuft kommer du en bra bit på vägen, då man borde fatta att regelbunden träning inte innebär att styrketräna 4ggr om dagen och att bra mat inte innebär att basera sin kost på kebabtallrikar och varva det med hamburgare.

Håll det enkelt så kommer du längre.
Men det finns inget i "äta, träna och sova" som säger att man inte skall träna 4ggr om dagen och basera sin kost på kebabtallrikar. Det har varit min poäng från början. Tydligen måste jag kläckt en väldigt revolutionerande tanke eftersom den enkla poängen är så svår att ta till sig. Groggen kommer t.ex. inte förstå det hur mycket jag än försöker banka in det, varför det är så meningslöst att tjaffsa med honom.

Sunt förnuft är visserligen bra men det behövs substans till klyshorna om vi ska komma någonstans. Det behövs kunskap och man behöver förstå helheten bakom både kost och träning. En hel del "specialkunskaper" är också bra. Det behöver inte nödvändigtvis handla om optimal näringstiming, men det finns mycket vi inte kommer fram till med bara sunt förnuft.

Nej, jag kommer inte längre om jag håller det enkelt. Det som får mig att nå längst är att bygga upp min förståelse för kost och träning, och utvecklas. Dock inte genom att snöa in mig på oväsentligheter, utan genom att placera varje sak där den hör hemma - genom en intellektuell ansats och inte KISSiga byxor.

PowPow
2006-12-07, 03:50
Jag förstår inte diskussionen riktigt. Vad vill trådskaparen att King Grub ska försvara? Det enda han har gjort är ju att, efter önskemål, presentera vad som händer inom forskningen. Om något ändras, och om nya upptäckter görs så hade det ju varit ren idioti att bortse från dem.

Jag har i alla fall aldrig läst honom diktera om hur användare bör leva, träna och äta. Han har väl bara delget vad forskningen pekat på.

Forskning bedrivs hela tiden, på massa områden. För ett antal år sedan ansågs löpande band-tekniken vara den mest hållbara och ekonomiskt lönsamma tekniken för framtagning av produkter - idag används den knappt. Men innebär det att dåtidens bilbyggare inte skulle byggt några bilar? Och bör vi idag låta bli ta till oss den forskning som presenterar de mest effektiva företagsledningsteknikerna, av den anledningen att de säkert kommer visas vara mindre effektiva än vi idag kanske tror? Jag menar, det lär ju komma mer precisa undersökningar i framtiden, som kanske visar på något annat.

varland
2006-12-07, 04:05
Jag läste hela första inlägget och kan säga, det Stab säger är intressant och kanske kan väcka lite tankar om träning hos folk som faktiskt är dumma nog att hållla fast vid något King Grub har sagt för två år sedan.

Alla som kan tänka lite själva förstår nog att det är skillnad på att läsa något, reflektera över hur man kan dra nytta av detta i sin träning eller spekulera på om detta är något man vill anpassa för att få in i sin träning.
Jag tror stenhårt på att det är när man reflekterar, funderar och anpassar andras teorier och forskningsresultat efter ens egna preferenser och teologi inom träning som man får ut mest av sin träning.

Märk väl att med får ut mest menar jag inte mest muskelmassa, utan jag menar för självkänslan och psyket.
Grub levererar material som man kan läsa, tolka och om det passar en själv, använda i sin träning. Det är ett hjälpmedel, precis som exrx.net är ett hjälpmedel för att hitta övningar för en muskelgrupp och hur dessa ser ut.

Om du inte vill ha brett grepp när du bänkar för att du tycker att det känns bättre när du har lite smalare än någon rekommenderar: har lite smalare då, det betyder inte att allt de säger helt plötsigt är irrelevant.
Att se på det så svart och vitt är bara ignorant och dumt -- vilket det känns lite som trådskaparen gör.
Att "vända kappan efter vinden" som argument inom detta ämne... Styrketräning är så vitt jag vet ett rätt så ungt ämne inom forskning, och det är klart att olika forskningar får olika utgångar. Det är det som gör det till en dynamisk och intressant sport att följa.

sissa
2006-12-07, 04:10
Efter att ha haft ett litet prat med en polare här på kolo (AP) så förde jag fram ett problem jag haft som tydligen inte var själv med. Denna konstanta skit om "nya rön" som faktiskt diskrediterar beprövade och bra metoder. Det förvirrar ynglingarna här och de tillber Grub som Atlas med jätte baffen. Denna tråd riktar sig mot de yngre och de slaviska dyrkarna, det finns en del folk som inte ens behöver läsa tråden och ni vet vilka ni är. Och vill betona att jag inte försöker diskreditera Grub helt och hållet som faktiskt besitter mycket kunskap, dock kanske få lite sunshine på att teorin inte alltid är som praktiken.

För att förespråka "träna hårt och ät - svårare behöver det oftast inte vara " så verkar du vara hemskt insatt i diverse detaljer(?). Jag förstår inte ett jota av allt snack :D , men jag får intrycket av att du inte är emot teorin bakom,men att du vill stå för den rätta teorin.

sissa
2006-12-07, 04:52
Mycket handlar nog om hur man förmedlar facit. Om man lite från distans säger "den här rapporten kom för ngn dag sedan och det kan ju vara bra för er att ta till er detta" Eller "nu står det klart att det är livsfarligt eller nu är det bevisat att det är helt oviktigt" "när man har sagt att det är skitviktigt ett otal ggr innan. Det är nog då som folk kanske inte tar allt som ploppar upp på lika stort allvar.


Samtidigt så tror jag faktiskt att grub postar saker om kost och sånt för att han är väldigt väldigt intresserad av det. Inte för att han jobbar som nån som ska se till alla andras träning och liv optimeras. Man måste överväga tanken att grub gör det här för sitt eget höga nöjes skull, hur oförskämt och egoistiskt det än låter :D (Sen att det som en bonus genererar att många lär sig saker är ju en trevlig bonus)

Sen är det klart att man väljer hur man presenterar saker och hur man skriver här på forumet osv, men det finns ju en gräns för vad som är rimligt att "begära" innan det blir att man börjar be om ursäkt för sig själv,förminskar sig själv och sätter andras intressen före ens egna. Det ska man ju inte behöva göra liksom. Inte ens om det innebär att några inte kan tolka en rapport

Klein
2006-12-07, 06:26
Otroligt fånig tråd. Ett forum är inget ställe att utbilda sig på. En debatt är blott och bart oväsen framfört av personer som blåser i sina egna horn, vare sig den pågår i en forumtråd eller i en dagstidning. Ett forum tjänar endast till att ärligt och uppriktigt utbyta personliga erfarenheter med varandra. Den teoretiska biten får man tillägna sig i massiva vetenskapliga verk *och sedan verifiera mot verkligheten* om man känner att man behöver den som grund. Och jag personligen anser att näringsteorin är fullkomligt onödig i byggarsammanhang. Du behöver endast tung träning, ett matkonto på 3-4 tusen kronor där kött är största utgiften samt envishet för att bygga en så bra fysik som din genetik tillåter. Du behöver ingen professor för att fatta att du måste vräka i dig mat för att gå upp i vikt; du behöver ingen professor för att fatta att utan rejäla mängder kött så blir det inga stora muskler; du behöver ingen professor för att fatta att det ger mer att träna med fria vikter och köra övningar som tillåter dig att lasta på så mycket vikt som möjligt och du behöver ingen professor för att tala om för dig om det är bukfettet eller dina muskler som växer; du behöver bara testa själv och se vad som funkar bäst. De flesta är dock så förbannat inskränkta och lata att de inte vågar testa själva utan väljer istället att blint följa esoterisk kunskap uttrumpetad av någon guru som står i kontakt med andevärlden. King Grub i detta fall. Ni som blint lever som någon annan lär har bara er själva att skylla för er dumhet.

skaparn
2006-12-07, 06:46
Ni som blint lever som någon annan lär har bara er själva att skylla för er dumhet.

Jaha? Du klargör att ytterligheter inte är särskilt konstruktiva. Varför skulle näringsfysiologi skilja sig från annan vetenskap där vi tar hjälp av duktiga forskare som med vedertagna metoder studerar händelseförlopp och samband.

Du har säkert rätt i att man inte behöver en "professor" för att bli grov, men man behöver heller inte en hävstång för att lyfta upp något väldigt tungt. Däremot går det lättare.

Noodles
2006-12-07, 07:05
Forskning bedrivs hela tiden, på massa områden. För ett antal år sedan ansågs löpande band-tekniken vara den mest hållbara och ekonomiskt lönsamma tekniken för framtagning av produkter - idag används den knappt. Men innebär det att dåtidens bilbyggare inte skulle byggt några bilar? Och bör vi idag låta bli ta till oss den forskning som presenterar de mest effektiva företagsledningsteknikerna, av den anledningen att de säkert kommer visas vara mindre effektiva än vi idag kanske tror? Jag menar, det lär ju komma mer precisa undersökningar i framtiden, som kanske visar på något annat.

+1

Jag förstår inte heller varför folks bästa argument mot studier är att de senare kan ifrågasättas av nyare forskning. Det är hela grunden i vetenskapen att våga ompröva sina tidigare resultat och att inget är för heligt för att ifrågasättas. Om en ny studie har genomförts under mer pålitliga förhållanden och på större urval är det motiverat att ifrågasätta en tidigare studie som inte var lika omfattande.

Sedan är det lite komiskt att Slarti är en av de som kritiserar att folk blint följer studier för att vara optimala. Hela titeln på tråden är komisk eftersom det låter som ett personligt korståg mot Grub och argumenten är ärligt talat inte övertygande.

Grub är en av de första att erkänna hur ickeoptimal han själv är. Om det sedan finns medlemmar (Slarti förr i tiden?) som vill låta livet kretsa kring ett teoretiskt optimalt leverne är det deras ansvar.

Vad gäller vilka ämnen som är farliga för hälsan är en del löjliga i sin envishet att inte använda hjärnan. "Öh. Allt ger ju f-n cancer. Man kan inte lyssna på forskare". Ofta har de läst lite för mycket kvällspress och ett och annat hälsolarm för mycket. När det till slut gjordes en stor studie på asapartams hälsoeffekter är åtminstone jag villig att lyssna på den. Detta gäller oavsett om tidigare, mindre omfattande studier har visat att det är ofarligt.

Zakath
2006-12-07, 07:22
varsågod:
http://www.intensemuscle.com/showthread.php?t=5722&highlight=protein+reviewing


varsågod igen:
http://intensemuscle.com/showthread.php?t=16277&highlight=mixing+carbs+fats

Hoppas du lärde dig nånting :)

Hört talas om källkritik?

Klein
2006-12-07, 07:44
Jaha? Du klargör att ytterligheter inte är särskilt konstruktiva. Varför skulle näringsfysiologi skilja sig från annan vetenskap där vi tar hjälp av duktiga forskare som med vedertagna metoder studerar händelseförlopp och samband.

Du har säkert rätt i att man inte behöver en "professor" för att bli grov, men man behöver heller inte en hävstång för att lyfta upp något väldigt tungt. Däremot går det lättare.

Poängen var att du inte skall lära dig näringsfysiologi på ett forum om du nu känner att du behöver teoretisk hjälp. Allt det där är bara mat för din hjärna, inte din kropp som själv vet vad den behöver. Lyssna på den för den är klokare än all vetenskap i världen.

Robban
2006-12-07, 08:06
Mer Grub till folket! :hbang:

DavidN
2006-12-07, 08:42
hoho..
Jag orkade läsa igenom hela tråden från början till slut :)
Man blir lite stolt över många medlemmar och moderationen efter en sån här tråd.

Tummen upp för vettigt folk! (ni ver vilka ni är)

Stab
2006-12-07, 09:27
Grub har vad jag vet aldrig någonsin rekommenderat en gainer som ett mellanmål eller frukost. Att du misstolkar eller vill misstolka är ju ditt problem.

När man säger kalorier in och ut så förutsätter man ett visst intag av t.ex. protein. Man förutsätter att folk inte är idioter, är de det så är viktnedgång inte deras största problem. Läs gärna Lyle MacDoanlds artiklar, han är väldigt bra tycker jag. www.bodyrecomposition.com

Jag misstolkar inget. Jag syftade på att vid ett flertal tillfällen har det frågats om MRPs (som nästan är som en gainer) till tex. frukost och då har svaret varit att det inte direkt spelar en roll just på grund av att det är det hela energi intaget över en dag som spelar roll. (och det är där jag mfl. inte håller med)

Och det är såklart att Grub förutsätter ett korrekt protein intag på låt oss säga ett dags intag under deff på 2500kcal dock tar han inte hänsyn till några andra faktorer eller har iaf inte gjort det på senare tid utan mer generaliserat och betonat att - eller + är allt när jag går ut och påstår att tex. snabba kolhyderater innan sömn får insulinet att gå i taket som ger fettinlagrande egenskaper. Och ja har läst någon Lyle artikel förut.

jwzrd
2006-12-07, 09:36
Jag misstolkar inget. Jag syftade på att vid ett flertal tillfällen har det frågats om MRPs (som nästan är som en gainer) till tex. frukost och då har svaret varit att det inte direkt spelar en roll just på grund av att det är det hela energi intaget över en dag som spelar roll. (och det är där jag mfl. inte håller med)

Och det är såklart att Grub förutsätter ett korrekt protein intag på låt oss säga ett dags intag under deff på 2500kcal dock tar han inte hänsyn till några andra faktorer eller har iaf inte gjort det på senare tid utan mer generaliserat och betonat att - eller + är allt när jag går ut och påstår att tex. snabba kolhyderater innan sömn får insulinet att gå i taket som ger fettinlagrande egenskaper. Och ja har läst någon Lyle artikel förut.

Så vad är felet i det du säger att Grub säger i ditt första stycke?

Det du säger om insulin och fettinlagring är endast delvis sant också. Du säger ju i princip att någon som enbart äter snabba kolhydrater, men endast för 1500kcal om dagen... blir fet eftersom insulinet ser till att lagra in fett hela tiden. Jo, det är det du säger. En annan sak du glömmer är vad du menar som alternativ till de snabba kolhydraterna, du vet väl - hoppas jag - att vassleprotein t ex ger ett lika stort insulinpåslag?

King Grub
2006-12-07, 09:37
insulinet att gå i taket som ger fettinlagrande egenskaper.

Det du inte verkar veta är att fettinlagring sker lika bra utan insulin. Acylationstimulerande protein åstadkommer oberoende av insulin triglyceridsyntes i fettcellen genom närvaron av chylomikroner i blodplasman.

Och insulinpåverkan från en normal kost påverkar inte kroppssammansättningen:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1649307&postcount=15

Och som nämns ovan, protein stimulerar frisättning av insulin lika mycket eller mer än vad kolhydrat gör.

Stab
2006-12-07, 09:37
För att ta exemplet med EAA så är det ju klart att de flesta av oss nappar på att ha en stor ökning av proteinsyntesen jämfört med vasslepulver. Detta gör oss inte till slavar under honom utan det är väl snarare smart att följa nya rön som kommer fram även om man får ändra sig längre fram?

Ja, men studierna visade ju resultat med ett intag när magsäcken var tom? 4h utan näring om jag minns det rätt?

Vad tror du själv är "mest optimalt" om man ska dra det i kolo termer;
(Shake=Vassle+Snabba Kolhyderater)
(Mellanmål; Föda i form av segt protein+sega kolhyderater alt bara protein)
Frukost.Mellanmål.Lunch.Mellanmål.Preshake.Träning .Postshake.Middag.Kvällsmål

Eller ett upplägg med EEA där man fastar 3-4h innan träning och gör det samma under 2h efter. Då är frågan om det verkligen är så optimalt när man drar ner på den riktiga födan runt omkring. Det sist nämda är uppenbarligen inget som är effektivt under en byggfas iaf.

King Grub
2006-12-07, 09:40
När det gäller EAA har jag upprepade gånger påpekat att det inte finns något som säger att det gör praktisk positiv skillnad på tillväxten. En kroppsbyggare får mer än han behöver av samtliga aminsyror från proteinsyntesen ändå.

Rhino
2006-12-07, 09:44
Det var inte så länge sedan "det säger sig självt att jorden är platt - det syns ju att det är så!". Sedan kommer någon teoretiker och menar att det inte skulle vara så - skandal!

Stab
2006-12-07, 09:48
Så vad är felet i det du säger att Grub säger i ditt första stycke?

Det du säger om insulin och fettinlagring är endast delvis sant också. Du säger ju i princip att någon som enbart äter snabba kolhydrater, men endast för 1500kcal om dagen... blir fet eftersom insulinet ser till att lagra in fett hela tiden. Jo, det är det du säger. En annan sak du glömmer är vad du menar som alternativ till de snabba kolhydraterna, du vet väl - hoppas jag - att vassleprotein t ex ger ett lika stort insulinpåslag?

Sen när jag har förespråkat vassle innan tex. sömn? Detta är vad som stör mig. Du säger att vassleprotein och tex. dextro ger samma insulin pådrag? Så i praktiken när lilla lancélot ska slagga så spelar det ingen roll om han intar samma mängd dextro som vassle(i kcal mått) om båda gör att han hamnar på samma minus eller plus. För att förenkla allt då; Kolhyderater är energi. Protein är byggstenar. Hur får du det till att ett intag av snabb energi som man inte kan förbränna under natten inte ger en fettinlagrande effekt? När lancélot äter sina snabba kolhyderater utan att förbränna dom lagras det som fett eftersom energin inte bränns. Det är därför bara snabba kolhyderater är ok vid tränings samband. Nu kanske du inte menade det så? Utan bara vill poängtera att det har samma insulin pådrag? Rent sunt förnuft spelar ju in på detta.

Kurash
2006-12-07, 09:50
Är inte protein energi menar du?

Officer
2006-12-07, 09:52
Jag tror att vi borde avrunda här.
Det är uppenbart att King Grub inte sagt något som är fel eller har förvrängt fakta.
Stab menar i grund och botten att det handlar om att man inte behöver ta åt sig av alla nya studier hit och dit för att behöva växa sig grov.

Lite action är då aldrig fel ;)

Trance
2006-12-07, 09:53
När det till slut gjordes en stor studie på asapartams hälsoeffekter är åtminstone jag villig att lyssna på den. Detta gäller oavsett om tidigare, mindre omfattande studier har visat att det är ofarligt.

Varför lyssnar du hellre på de som utförde studien än EFSA som säger emot dem?

Stab
2006-12-07, 09:53
Är inte protein energi menar du?

Skalade ner det ganska enormt. Men du borde förstå att det är kolhyderaterna som står för den största delen energi/ork.

Trance
2006-12-07, 09:54
Hur får du det till att ett intag av snabb energi som man inte kan förbränna under natten inte ger en fettinlagrande effekt? När lancélot äter sina snabba kolhyderater utan att förbränna dom lagras det som fett eftersom energin inte bränns. Det är därför bara snabba kolhyderater är ok vid tränings samband. Nu kanske du inte menade det så? Utan bara vill poängtera att det har samma insulin pådrag? Rent sunt förnuft spelar ju in på detta.

Så långsammare kolhydrater förbränns inte under natten?

jwzrd
2006-12-07, 09:56
Sen när jag har förespråkat vassle innan tex. sömn? Detta är vad som stör mig. Du säger att vassleprotein och tex. dextro ger samma insulin pådrag? Så i praktiken när lilla lancélot ska slagga så spelar det ingen roll om han intar samma mängd dextro som vassle(i kcal mått) om båda gör att han hamnar på samma minus eller plus. För att förenkla allt då; Kolhyderater är energi. Protein är byggstenar. Hur får du det till att ett intag av snabb energi som man inte kan förbränna under natten inte ger en fettinlagrande effekt? När lancélot äter sina snabba kolhyderater utan att förbränna dom lagras det som fett eftersom energin inte bränns. Det är därför bara snabba kolhyderater är ok vid tränings samband. Nu kanske du inte menade det så? Utan bara vill poängtera att det har samma insulin pådrag? Men det har ju stora praktiska skillnader.

Du lägger krokben för dig själv när du "förklarar" för mig hur det ligger till med respektive makronutrienter. Protein är även energi min gode Stab. Fettinlagring och "fettuttag" sker precis hela tiden så att det konstant finns fria fettsyror nog att försörja alla fettsyreförbrukande processer i kroppen. Samma sak gäller proteinsyntsen och samma sak gäller för kolhydrater i kroppen. Det sätt du kan påverka nettoeffekten är genom att antingen tanka kroppen med mindre energimängd från fett, kolhydrater och protein för att på så vis förskjuta just inlagrings/uttagsbalansen så att en nettoförlust uppstår.

Vad du tror dig kunna åstakomma med detaljonani fungerar inte så enkelt. Kroppen är inte en liten klockradio, Stab. MEN samtidigt är det också så att du måste fårstå sammanhanget i vilket "det enda som gäller vid deff är kaloriminus/kaloriplus" gäller. Sammanhanget är givetvis en sund och balanserad kost. Det går inte att överleva på enbart fett t ex. Om du satsar på en ketodiet så kanske du inte mentalt orkar hålla energibalansen osv.

"Hur får du det till att ett intag av snabb energi som man inte kan förbränna under natten inte ger en fettinlagrande effekt?"

Det där rymmer en missuppfattning. Fettinlagring sker som bekant hela tiden. MEN sannolikt, som under en deff med cardio osv, så går största delen av kolhydraterna åt till att återfylla dina glykogenförråd i musklerna du tränat idag samt levern.

En annan missuppfattning är att du tänker så kortsiktigt. Om du äter exakt det du förbränner, du ligger på +-0 MEN lägger till 300g protein innan läggdags, vad förväntar DU dig att kroppen gör med all extraenergi? Summan är att 300g protein mätt i kalorier kommer att lagras in i din kropp på ett eller annat sätt.

Stab
2006-12-07, 10:00
Jag tycker att du skall passa dig jävligt noga för vad du skriver hädanefter.

Det finns en anledning till att man lackar, som du uppenbarligen såg också? Fine, med disskution och fine med att tala för/emot men att lägga all energi på hurvida det är akademiskt skrivet eller inte skrivet, stavfel etc. Är inget som tillför något. Detta är förfan ett träningsforum och man skall inte behöva sätta sig ner och skriva ett essä om ämnet man vill ta upp. Sedan tror jag majoriteten här med läsförståelse förstår det relativt bra. Så alla dessa internet heroes/attention whores som hänger i "Allmänt" hela dagarna borde hålla sig borta från träningsdisskutioner om dom inte är kapabla att tala om just _träning_. Så var en söt liten moderator och se på helheten tack.

Stab
2006-12-07, 10:02
Så långsammare kolhydrater förbränns inte under natten?

Långsamma kolhyderater är ju som sagt långsamma och utsöndras saktare. Detta gör att det självklart är en mindre fettinlagrande effekt. Men nej det är inte direkt optimalt att käka sin gröt kl 22 när man ska sova kl 23 om det är det du frågar.

Dnepr
2006-12-07, 10:03
En annan missuppfattning är att du tänker så kortsiktigt. Om du äter exakt det du förbränner, du ligger på +-0 MEN lägger till 300g protein innan läggdags, vad förväntar DU dig att kroppen gör med all extraenergi? Summan är att 300g protein mätt i kalorier kommer att lagras in i din kropp på ett eller annat sätt.

Fan vilket bra exempel. Det måste vara väldigt vanligt att nån drar i sig hela dagsbehovet eller ännu ett dagsbehov av protein precis innan läggdags.

jwzrd
2006-12-07, 10:03
Långsamma kolhyderater är ju som sagt långsamma och utsöndras saktare. Detta gör att det självklart är en mindre fettinlagrande effekt. Men nej det är inte direkt optimalt att käka sin gröt kl 22 när man ska sova kl 23 om det är det du frågar.

Men vad har du som backar upp det du säger? Vad stödjer du dina uttalanden på?

jwzrd
2006-12-07, 10:04
Fan vilket bra exempel. Det måste vara väldigt vanligt att nån drar i sig hela dagsbehovet av protein precis innan läggdags.

Haha du är så tröttsam Groggen, kan du inte bara ge dig? Ärligt talat alltså?

Stab
2006-12-07, 10:06
Du lägger krokben för dig själv när du "förklarar" för mig hur det ligger till med respektive makronutrienter. Protein är även energi min gode Stab. Fettinlagring och "fettuttag" sker precis hela tiden så att det konstant finns fria fettsyror nog att försörja alla fettsyreförbrukande processer i kroppen. Samma sak gäller proteinsyntsen och samma sak gäller för kolhydrater i kroppen. Det sätt du kan påverka nettoeffekten är genom att antingen tanka kroppen med mindre energimängd från fett, kolhydrater och protein för att på så vis förskjuta just inlagrings/uttagsbalansen så att en nettoförlust uppstår.

Vad du tror dig kunna åstakomma med detaljonani fungerar inte så enkelt. Kroppen är inte en liten klockradio, Stab. MEN samtidigt är det också så att du måste fårstå sammanhanget i vilket "det enda som gäller vid deff är kaloriminus/kaloriplus" gäller. Sammanhanget är givetvis en sund och balanserad kost. Det går inte att överleva på enbart fett t ex. Om du satsar på en ketodiet så kanske du inte mentalt orkar hålla energibalansen osv.

"Hur får du det till att ett intag av snabb energi som man inte kan förbränna under natten inte ger en fettinlagrande effekt?"

Det där rymmer en missuppfattning. Fettinlagring sker som bekant hela tiden. MEN sannolikt, som under en deff med cardio osv, så går största delen av kolhydraterna åt till att återfylla dina glykogenförråd i musklerna du tränat idag samt levern.

En annan missuppfattning är att du tänker så kortsiktigt. Om du äter exakt det du förbränner, du ligger på +-0 MEN lägger till 300g protein innan läggdags, vad förväntar DU dig att kroppen gör med all extraenergi? Summan är att 300g protein mätt i kalorier kommer att lagras in i din kropp på ett eller annat sätt.

Ja, lägger du till 300g protein innan du sover kan knappast kroppen ta upp detta som om du hade spridit ut detta utöver flera tillfällen. Men det är sagt tidigare. Fast 300g protein ger inte samma effekt som 300g exempelvis malto vid ett +-0 innan läggdags. Det är bara sunt förnuft och låg nivå på kostlära.

jwzrd
2006-12-07, 10:09
Ja, lägger du till 300g protein innan du sover kan knappast kroppen ta upp detta som om du hade spridit ut detta utöver flera tillfällen. Men det är sagt tidigare. Fast 300g protein ger inte samma effekt som 300g exempelvis malto vid ett +-0 innan läggdags. Det är bara sunt förnuft och låg nivå på kostlära.

Förklara skillnaden istället för att tala romantiserande om att den finns och hur tydlig den är.

Dnepr
2006-12-07, 10:11
Förklara skillnaden istället för att tala romantiserande om att den finns och hur tydlig den är.

Dra du i dig ex antal kcal från druvsocker innan du lägger dig, och så kör vi protein i stället. För det ger ju självklart samma effekt.

Trance
2006-12-07, 10:11
Långsamma kolhyderater är ju som sagt långsamma och utsöndras saktare. Detta gör att det självklart är en mindre fettinlagrande effekt. Men nej det är inte direkt optimalt att käka sin gröt kl 22 när man ska sova kl 23 om det är det du frågar.

Vad är det exakt som säger att det är så?

Trance
2006-12-07, 10:14
Dra du i dig ex antal kcal från druvsocker innan du lägger dig, och så kör vi protein i stället. För det ger ju självklart samma effekt.

Klart det inte gör. Men om du enbart ätit protein och fett hela dagen så skulle jag säga att druvsockret är bättre än proteinet.

jwzrd
2006-12-07, 10:25
Dra du i dig ex antal kcal från druvsocker innan du lägger dig, och så kör vi protein i stället. För det ger ju självklart samma effekt.

Hur kan du ens uttala dig om någon skillnad utan att först bestämma hur den övriga kosten ser ut? Om du äter enbart isterband hela dagen och sen en vassle-shake innan du lägger dig och jag äter vanligt bra käk anpassat efter min energiförbrukning och avslutar med druvsocker. Vaffan, jag blir trött verkligen, det är som att förklara logik för en liten snoris.

becoming
2006-12-07, 10:27
Jag skulle lika gärna ha skrivit hela denna posten själv :hbang: :laugh: Förutom det att allan har liite större armar än 35 dock :D



Det är så mycket snack om vad som är optimalt och inte. Jag är säker på att Grub endast förmedlar det senaste till oss, inte hans personliga åsikter. Men det är lätt hänt att folk blir förvirrade när det kommer poster på nya rön heela tiden som går emot allt vad man har trott på under senaste fem decennierna. Den nya generationen verkar inte växa lika bra trots nya rön.


Det är ju fan sunt förnuft att man ska äta nyttigt. En kalori är inte alltid en kalori oavsett nya rön för mig iallafall.



grattis har ni redan insett att grub "ändrar åsikter" varje vecka :)

mini
2006-12-07, 10:28
Det finns en anledning till att man lackar, som du uppenbarligen såg också? Fine, med disskution och fine med att tala för/emot men att lägga all energi på hurvida det är akademiskt skrivet eller inte skrivet, stavfel etc. Är inget som tillför något. Detta är förfan ett träningsforum och man skall inte behöva sätta sig ner och skriva ett essä om ämnet man vill ta upp. Sedan tror jag majoriteten här med läsförståelse förstår det relativt bra. Så alla dessa internet heroes/attention whores som hänger i "Allmänt" hela dagarna borde hålla sig borta från träningsdisskutioner om dom inte är kapabla att tala om just _träning_. Så var en söt liten moderator och se på helheten tack.

Men du är ju inte kapabel att läsa min fråga. Ett bra exempel på hur språk står i vägen för budskapet. Du förstod inte vad jag skrev. Jag tar det igen då, långsamt och tydligt.

Du gör anspråk (ganska stora sådana) på att slå spiken i Grubs kista. Detta genom att hänvisa till studier du inte orkar leta upp, sunt förnuft och logik. Hur kommer det sig att man ska sätta dina ord framför vetenskapligt underbyggda studier?

En annan fråga som dyker upp är ju hur det kommer sig att du anser att problemet är så stort? Tror du att alla som diskuterar ett fenomen automatiskt lever som de lär? Grub är väl typexemplet på motsatsen, vilket han har varit tydlig med. Tror du jwzrd optionanerar för att han skulle kunna, i teorin? Tycker du att man ska låta bli att diskutera saker som är överkurs för de flesta just för att det är det?
Det finns en hel del mer grundläggande näringslära behandlat i ett stort antal andra trådar. De som ligger på den nivån är naturligtvis välkomna att läsa dem.

Jag tror du demoniserar Grubs poster. Bara för att en av dina vänner överdrivit betydelsen av dem och tappat bort den där helheten innebär det inte att alla andra gör det.

Stab
2006-12-07, 10:31
Klart det inte gör. Men om du enbart ätit protein och fett hela dagen så skulle jag säga att druvsockret är bättre än proteinet.

Och vem fan kör atkins med ett avslutpå druvsocker? Du slänger fram teorier som är helt irrelevanta och inte kan appliceras någonstans?

tano
2006-12-07, 10:32
Jag ska försöka förklara vad Stab och jag menar.

Som jag skrev tidigare så kan Grub mest av alla här. Det medför också att han har en hel del anhängare och dyrkare (jag är/var en av de), som följer slaviskt allt det han postar.
Folk blir helt enkelt förvirrade när det visar sig att deras idol också "vänder kappan efter vinden", och går emot allt slit man själv har gått igenom med en viss "korrekt" kosthållning som var menad att vara rätt från början, men som inte längre är det.
Poängen är den att man inte behöver följa alla senaste rön för att växa och bli stor. Eller hur?


Men herregud, ändrar man totalt sin kosthållning är ju något fel, normal mat har alltid fungerat. DET ÄR SUNT FÖRNUFT!

ÄT NORMALT, OCH LÄR ER MER OM TRÄNING! denna tråd är idiotisk....

Officer
2006-12-07, 10:34
Men herregud, ändrar man totalt sin kosthållning är ju något fel, normal mat har alltid fungerat. DET ÄR SUNT FÖRNUFT!

..


Thats our point, biatch :)

Stab
2006-12-07, 10:35
Men du är ju inte kapabel att läsa min fråga. Ett bra exempel på hur språk står i vägen för budskapet. Du förstod inte vad jag skrev. Jag tar det igen då, långsamt och tydligt.

Du gör anspråk (ganska stora sådana) på att slå spiken i Grubs kista. Detta genom att hänvisa till studier du inte orkar leta upp, sunt förnuft och logik. Hur kommer det sig att man ska sätta dina ord framför vetenskapligt underbyggda studier?

En annan fråga som dyker upp är ju hur det kommer sig att du anser att problemet är så stort? Tror du att alla som diskuterar ett fenomen automatiskt lever som de lär? Grub är väl typexemplet på motsatsen, vilket han har varit tydlig med. Tror du jwzrd optionanerar för att han skulle kunna, i teorin? Tycker du att man ska låta bli att diskutera saker som är överkurs för de flesta just för att det är det?
Det finns en hel del mer grundläggande näringslära behandlat i ett stort antal andra trådar. De som ligger på den nivån är naturligtvis välkomna att läsa dem.

Jag tror du demoniserar Grubs poster. Bara för att en av dina vänner överdrivit betydelsen av dem och tappat bort den där helheten innebär det inte att alla andra gör det.


Kryp tillbaka under stenen eller ska jag säga allmänt? Snälla, du tillför INGET. Visst jag kan ta att du vill ha källor på allt som skrivs men som sagt det är svårt att gå upp med ett studie krig mot grub som har några tusental på lager när jag faktiskt försöker betona den praktiska biten och inte den teoretiska.

Du har hängt upp dig total på ämnets topic som faktiskt kan läsas med lite sarkasm om man besitter någon slags självdistans. Det är inte ett korståg mot en person. Det är ett korståg mot dom som följer studier blint utan sunt förnuft.

Officer
2006-12-07, 10:36
..jag faktiskt försöker betona den praktiska biten och inte den teoretiska.

Du har hängt upp dig total på ämnets topic som faktiskt kan läsas med lite sarkasm om man besitter någon slags självdistans. Det är inte ett korståg mot en person. Det är ett korståg mot dom som följer studier blint utan sunt förnuft.


:hbang: :thumbup:

jwzrd
2006-12-07, 10:36
Och vem fan kör atkins med ett avslutpå druvsocker? Du slänger fram teorier som är helt irrelevanta och inte kan appliceras någonstans?

Vad sägs om att bemöta det andra säger istället för att bara fåna dig?

Halldin
2006-12-07, 10:41
Hur många här följer studier blint till punkt och pricka utan att blanda in sunt förnuft då?

:/

jwzrd
2006-12-07, 10:42
Hur många här följer studier blint till punkt och pricka utan att blanda in sunt förnuft då?

:/

Jag vill minnas att du är en av de som skulle fasta och greja för att kunna inta dina EAA på ett optimalt vis.

mini
2006-12-07, 10:42
Kryp tillbaka under stenen eller ska jag säga allmänt? Snälla, du tillför INGET. Visst jag kan ta att du vill ha källor på allt som skrivs men som sagt det är svårt att gå upp med ett studie krig mot grub som har några tusental på lager när jag faktiskt försöker betona den praktiska biten och inte den teoretiska.

Du har hängt upp dig total på ämnets topic som faktiskt kan läsas med lite sarkasm om man besitter någon slags självdistans. Det är inte ett korståg mot en person. Det är ett korståg mot dom som följer studier blint utan sunt förnuft.
Fast blir inte korståget lite tandlöst när du inte vet vilka du slåss emot (väderkvarnar?) eller vad ditt vapen är? Blir inte du en ganska dålig härförare om du inte kan motivera dina trupper varför de ska följa dig?

Blir du inte ganska pinsam när du inte klarar av att bemöta mig på ett bättre sätt än att ta till att jag är ful?

mini
2006-12-07, 10:43
:hbang: :thumbup:

Och vad sägs om att du släpper pompomsen och tillför något själv?

Officer
2006-12-07, 10:44
Och vad sägs om att du släpper pompomsen och tillför något själv?

Varför prata mer än nödvändigt som många andra? Stab talar för mig också.

Trance
2006-12-07, 10:44
Och vem fan kör atkins med ett avslutpå druvsocker? Du slänger fram teorier som är helt irrelevanta och inte kan appliceras någonstans?

Ok det ville du inte svara på. Ett problem är hur du påstår saker som är komplexa, hastighet på kolhydrater och dess påverkan på vilken tid på dygnet det är utan att säga var du får det ifrån.

Ingen försvarar att ta en gainer när man inte skall och om du läser vad Grub skriver så är han fan mer KISS än vad du är. Du gillar bara inte vad han skriver utan vill att alla skall följa din metod. Jag menar t.ex. varför i helvete skulle inte en hårt tränande få äta sin gröt på kvällen. Nej Gunde, ingen gröt! Du måste optimera med kasein annars går det åt helvete och du blir the blob!

Så sluta optimera så.

jwzrd
2006-12-07, 10:45
Varför prata mer än nödvändigt som många andra? Stab talar för mig också.

Du är Stabs merkin och han din mouth piece?

Officer
2006-12-07, 10:46
Du är Stabs merkin och han din mouth piece?

Ungefär så ja ;)

jwzrd
2006-12-07, 10:47
Ungefär så ja ;)

Haha bra :Virro

Stab
2006-12-07, 10:49
Vad sägs om att bemöta det andra säger istället för att bara fåna dig?

Är du frustrerad? Känner du dig ignorerad? Fick du pansar-pung? Vill du fyllas av el och knappa på t-bordet som det inte finns någon morgon dag ang. detta?

Om du vill sitta och disskutera hurvidare det är en skillnad på något så basalt som att äta 300gr druvsocker respektive 300gr protein(du angav inte källan till proteinet men ok) Innan läggdags om vi har ett +-0 innan intaget så måste jag nog säga att du verkligen inte verkar ha något vettigt för dig. Vet inte om du läst någon studie som har förändrat dig? För jag kan då minnas att du gett ut rådet till någon kid; att gå fram till dom erfarna gubbarna på gymmet och hängt på dom för att lära sig så mycket som möjligt. Någonstans måste det ha slagit slint i detta studie vs studie sätt att tänka.

Du kanske borde backa tillbaka och välja rätt väg för enligt mig är du ganska vilsen nu. Sunt förnuft finns alltid att luta sig tillbaka på.

Halldin
2006-12-07, 10:50
Jag vill minnas att du är en av de som skulle fasta och greja för att kunna inta dina EAA på ett optimalt vis.
Men dwnz, hur länge ska du älta det?
Att inta det på ett optimalt vis skulle se ut ungefär såhär:

Fasta 4h
EAA+K direkt innan träning
EAA+K under träning
EAA+K 1h efter träning
EAA+K 2h efter träning
EAA+K 3h efter träning

Jag gör inte så. Jag har aldrig planerat att göra så.

Jag försökte lära mig hur jag ska inta EAAt på ett sätt som passar mig (och det passar mig faktiskt mitt liv i övrigt jäkligt bra just nu) precis som jag ville lära mig hur jag ska ta mitt vassle eller mitt kreatin när det var nytt för mig.

Att jag tyckte EAA-upplägget var intressant är inte samma sak som att jag följer det blint, och jag följer definitivt inte studier i allmänhet blint.

:/

Grisen
2006-12-07, 10:52
Jag tror att vi borde avrunda här.
Det är uppenbart att King Grub inte sagt något som är fel eller har förvrängt fakta.
Stab menar i grund och botten att det handlar om att man inte behöver ta åt sig av alla nya studier hit och dit för att behöva växa sig grov.

Lite action är då aldrig fel ;)

Avrunda? Du vet hur det funkar på kolo. Har man startat en eld i motvind får man ta konsekvenserna. Jag tycker det verkar som om jwzrd med fler håller på att slå spiken i Stabs kista.

Nilsjohan
2006-12-07, 10:54
Kryp tillbaka under stenen eller ska jag säga allmänt? Snälla, du tillför INGET. Visst jag kan ta att du vill ha källor på allt som skrivs men som sagt det är svårt att gå upp med ett studie krig mot grub som har några tusental på lager när jag faktiskt försöker betona den praktiska biten och inte den teoretiska.
Vad menar du med att betona den praktiska biten? Ett studiekrig kanske hade varit intressant, och det var kanske det jag hoppades få se när jag öppnade tråden. Med lite kunskap och planering så hade du kunnat göra det till en intressant diskussion som varit givande för alla.

Dnepr
2006-12-07, 10:54
Klart det inte gör. Men om du enbart ätit protein och fett hela dagen så skulle jag säga att druvsockret är bättre än proteinet.

Ännu ett dåligt exempel. Vem fan äter bara protein och fett en hel dag, och mår bra, och sen drar i sig snabba kolhydrater innan läggdags? Han kan ju räcka upp handen.

jwzrd
2006-12-07, 10:55
Är du frustrerad? Känner du dig ignorerad? Fick du pansar-pung? Vill du fyllas av el och knappa på t-bordet som det inte finns någon morgon dag ang. detta?

Om du vill sitta och disskutera hurvidare det är en skillnad på något så basalt som att äta 300gr druvsocker respektive 300gr protein(du angav inte källan till proteinet men ok) Innan läggdags om vi har ett +-0 innan intaget så måste jag nog säga att du verkligen inte verkar ha något vettigt för dig. Vet inte om du läst någon studie som har förändrat dig? För jag kan då minnas att du gett ut rådet till någon kid; att gå fram till dom erfarna gubbarna på gymmet och hängt på dom för att lära sig så mycket som möjligt. Någonstans måste det ha slagit slint i detta studie vs studie sätt att tänka.

Du kanske borde backa tillbaka och välja rätt väg för enligt mig är du ganska vilsen nu. Sunt förnuft finns alltid att luta sig tillbaka på.

Men det är ju _DU_ som påstår att det finns en viktig och intressant skillnad i fettinlagringen, inte jag. Jag vill veta vad du har för belägg för det samt vad skillnaden faktiskt är. Har du gått så vilse i vad andra säger här att du glömmer din egna, om än helt godtyckliga, ståndpunkt min gode Stab?

Du glömmer en annan sak också Stabis. Jag är för ett totalt pragmatiskt förhållningssätt till sina resultat och dit räknas INTE att läsa Body och komma fram till att den enda vägen är den som innebär kasein innan läggdags Or Else! Min väg handlar om att lära sig vad som fungerar och varför; du tror att det är din väg också. Skillnaden är att det är mycket få av de saker jag lärt mig som inte samtidigt kan visas i studier. Du å andra sidan försöker få fram här att alla [andra] mikrodetaljonanister är dumma i skallen som tror att studier hit och dit ger någon avsevärd skillnad... för att i nästa sekund snacka - helt utan belägg - om hur både protein och kolhydrater har olika hastighet och att dessa har en signifikant inverkan på din fettinlagring. Mikrodetaljer om något! Gör dig själv en tjänst och lägg ner vad det än är du försöker uppnå för den enda här som står i ditt läger är AP och han gör det mest för att vara snäll mot dig.

Det du bidragit med hittils är att visa vilken detaljonanist du är, hur dåligt du har på fötterna, att du klarar av att förolämpa alla som inte delar just Din syn och att du nu - efter detta inlägg - även är fullt kapabel till att bli riktigt tjurig.

Puss i ljumsken Mr Olympia-killen.

Trance
2006-12-07, 10:55
Ännu ett dåligt exempel. Vem fan äter bara protein och fett en hel dag, och mår bra, och sen drar i sig snabba kolhydrater innan läggdags? Han kan ju räcka upp handen.

Vem märker skillnad om man äter gröt eller kasein på kvällen om man får i sig tillräckligt med protein under dagen. Räck upp handen.

Tolkia
2006-12-07, 10:56
Men gode gud.

Att det är skönt om man hittar någon yttre faktor (person eller sak) att skylla sina och andras misslyckanden på kan jag förstå - att det känns trevligt om man kan kasta skulden på den som fört ut "fel" budskap istället för att ta på sig själv skulden för att man valt att tro på det och göra efter det, eller i det här fallet mer adekvat uttryckt att man valt att tolka det och göra efter sin (kanske inte alltid helt korrekta eller ens genomtänkta) tolkning av det. Vem som helst kan göra något dumt, och det kan vara lite tungt att inse att man kanske inte var så smart som man trodde (eller att det inte var fullt så enkelt som man trodde).

Att man väljer att därefter med hög röst skrika ut sin dumhet på gator och torg har jag däremot lite svårare att förstå.

Dnepr
2006-12-07, 10:57
Vem märker skillnad om man äter gröt eller kasein på kvällen om man får i sig tillräckligt med protein under dagen. Räck upp handen.

Är gröt druvsocker? Innehåller gröt bara kolhydrater? Innehåller gröt snabba kolisar? Gröt är bra innan du lägger dig, druvsocker är skit. Ditt exempel innan rörde ju snabba kolhydrater, nu säger du gröt.

jwzrd
2006-12-07, 10:57
Men dwnz, hur länge ska du älta det?
Att inta det på ett optimalt vis skulle se ut ungefär såhär:

Fasta 4h
EAA+K direkt innan träning
EAA+K under träning
EAA+K 1h efter träning
EAA+K 2h efter träning
EAA+K 3h efter träning

Jag gör inte så. Jag har aldrig planerat att göra så.

Jag försökte lära mig hur jag ska inta EAAt på ett sätt som passar mig (och det passar mig faktiskt mitt liv i övrigt jäkligt bra just nu) precis som jag ville lära mig hur jag ska ta mitt vassle eller mitt kreatin när det var nytt för mig.

Att jag tyckte EAA-upplägget var intressant är inte samma sak som att jag följer det blint, och jag följer definitivt inte studier i allmänhet blint.

:/

Dwnz? Haha men bubben då, blev vi sura? Ser du inte komiken i att ställa dig bakom AP och Stab i deras förvirrade och haltande attack mot allting gott med en åsikt som går rakt emot din tidigare... när just Stabs och APs huvudlinje innebär: Var inte så lättlurad att du springer åt ett nytt håll varje gång Grub fiser. FFS Halldin, nu fes Stab och du ändrade precis riktning!

Officer
2006-12-07, 10:58
Gör dig själv en tjänst och lägg ner vad det än är du försöker uppnå för den enda här som står i ditt läger är AP och han gör det mest för att vara snäll mot dig.


Stab är inte riktigt politiskt korrekt kanske, men innerst inne menar han väl. Sunt förnuft grabbar!
Tråd låst :D

Stab
2006-12-07, 10:58
Fast blir inte korståget lite tandlöst när du inte vet vilka du slåss emot (väderkvarnar?) eller vad ditt vapen är? Blir inte du en ganska dålig härförare om du inte kan motivera dina trupper varför de ska följa dig?

Blir du inte ganska pinsam när du inte klarar av att bemöta mig på ett bättre sätt än att ta till att jag är ful?

Att jag klarar av att bemöta dig på ett annat sätt är en självklarhet, tro mig. Frågan är om jag verkligen ger dig tillräckligt med respekt för att göra det dock? Uppenbarligen inte. Jag anser helt enkelt att du inte är värd det. Mitt råd till dig; Fortsätt i Allmänt och tag-teama med NinaL om hurvidare ni kan designa lite avatar, disskutera hurvidare llorenzo llamaz skulle slita av thongen med tänderna osv. Den dagen du lyfter dig upp och blir påläst inom kost och träning så kan vi avsluta där vi började, tillsvidare lär dig din plats.

jwzrd
2006-12-07, 10:59
Att jag klarar av att bemöta dig på ett annat sätt är en självklarhet, tro mig. Frågan är om jag verkligen ger dig tillräckligt med respekt för att göra det dock? Uppenbarligen inte. Jag anser helt enkelt att du inte är värd det. Mitt råd till dig; Fortsätt i Allmänt och tag-teama med NinaL om hurvidare ni kan designa lite avatar, disskutera hurvidare llorenzo llamaz skulle slita av thongen med tänderna osv. Den dagen du lyfter dig upp och blir påläst inom kost och träning så kan vi avsluta där vi började, tillsvidare lär dig din plats.

Utmärkt drag, tryck på den du tror är svagast istället för att bemöta de som är dig övermäktiga i debatten.

Trance
2006-12-07, 11:00
Är gröt druvsocker? Innehåller gröt bara kolhydrater? Innehåller gröt snabba kolisar? Gröt är bra innan du lägger dig, druvsocker är skit. Ditt exempel innan rörde ju snabba kolhydrater, nu säger du gröt.

Stab nämnde att gröt var dåligt på kvällen. Sedan tog jag upp druvsocker eftersom ni tog upp idiotiska exempel som Grub aldrig föreslagit.

Men ok, hur stor skillnad blir det om jag äter druvsocker istället för gröt när jag lägger mig? Jag säger inte att det är "lika bra" men undrar bara vad det är exakt som skiljer och vad den praktiska påverkan är, jag menar ni som vet detta kan ju svara.

Halldin
2006-12-07, 11:03
Dwnz? Haha men bubben då, blev vi sura? Ser du inte komiken i att ställa dig bakom AP och Stab i deras förvirrade och haltande attack mot allting gott med en åsikt som går rakt emot din tidigare... när just Stabs och APs huvudlinje innebär: Var inte så lättlurad att du springer åt ett nytt håll varje gång Grub fiser. FFS Halldin, nu fes Stab och du ändrade precis riktning!
Har du inte sett bilden? :/ Jag tyckte den var grymt rolig. :)
No offenze off kårs.

Och nej, du har helt fel bild av hur min träning, min kost och mitt liv ser ut, och det är väl kanske inte lätt att veta från att läsa några inlägg på ett forum.
Summarum är att jag inte följer studier blint, och på många sätt inte alls är "optimal", och så är det bara.
Jag tar till mig dom delar som passar mig, precis som många andra här också gör.

mini
2006-12-07, 11:05
Att jag klarar av att bemöta dig på ett annat sätt är en självklarhet, tro mig. Frågan är om jag verkligen ger dig tillräckligt med respekt för att göra det dock? Uppenbarligen inte. Jag anser helt enkelt att du inte är värd det. Mitt råd till dig; Fortsätt i Allmänt och tag-teama med NinaL om hurvidare ni kan designa lite avatar, disskutera hurvidare llorenzo llamaz skulle slita av thongen med tänderna osv. Den dagen du lyfter dig upp och blir påläst inom kost och träning så kan vi avsluta där vi började, tillsvidare lär dig din plats.

Såhär säger alltid de som inte klarar av att bemöta frågan/kritiken. "Jag kan, men jag vill inte. Din mamma!" Spiken i kistan Stab? Flexa dina intellektuella muskler nu och gör dig själv en tjänst. Just nu består din fan club fortfarande bara av AP. Och korståget går bra?

jwzrd
2006-12-07, 11:07
Har du inte sett bilden? :/ Jag tyckte den var grymt rolig. :)
No offenze off kårs.

Och nej, du har helt fel bild av hur min träning, min kost och mitt liv ser ut, och det är väl kanske inte lätt att veta från att läsa några inlägg på ett forum.
Summarum är att jag inte följer studier blint, och på många sätt inte alls är "optimal", och så är det bara.
Jag tar till mig dom delar som passar mig, precis som många andra här också gör.

Nej jag har inte sett bilden, vad ändrar det?

Jag vet inte hur din träning eller kost ser ut MEN det finns ett par trådar om EAA och optimalitet där du framträdde som hårt anal om hur man måste äta för att göra bästa resultat. Det är den attityden Stab angriper. Ser du konflikten i att först försöka optimera en mikrodetalj till sin spets och sedan sälla sig till de angriper den attityden?

Dnepr
2006-12-07, 11:07
Men ok, hur stor skillnad blir det om jag äter druvsocker istället för gröt när jag lägger mig? Jag säger inte att det är "lika bra" men undrar bara vad det är exakt som skiljer och vad den praktiska påverkan är, jag menar ni som vet detta kan ju svara.

Gröt innehåller näring som bekant, jag förstår faktiskt inte att du öht jämför gröt med druvsocker. Vad tror du blir mest mätt av? Vilket somnar du bäst av? Osv. Jag orkar inte ens marknadsföra gröt mot druvsocker. Förrestem vem äter druvsocker innan sänggående? Känner du många?

Vem vet att man fått i sig exakt av allt som man gjort sig av med den dagen? Att proteinet i kroppen är precis helt mättat, och inte kommer suga åt sig några extra gram under natten? Vem vet det? Klart att man kan dra exemplet "men om du nu fått i dig precis +-0, vad gör då en praktiskt skillnad". Vem kan med säkerhet säga att dom vet att dom ligger på exakt +-0 när dom sitter där på sängkanten? Inte jag iaf och det är en av av flera anledningar till att jag väljer gröt framför druvsocker.

Stab
2006-12-07, 11:07
Utmärkt drag, tryck på den du tror är svagast istället för att bemöta de som är dig övermäktiga i debatten.

Återigen så känner du dig ignorerad och pansar-pungen är tillräckligt hård för att sänka dig till botten av barn delen i en pool.

Jag har redan kommenterat dig innan men du vill ha mer fröken isterband? Du påstår att det är DETALJER att man undviker snabba kolhyderater vid alla andra tillfällen än vid träning? Och allra helst vid säng gång.. sedan är det lite hugget som stucket om man ens vill inta sega kolhyderater. Skiter man i sin %bf och bara är ute efter maximal muskeltillväxt kan man göra detta med fördel. Gör man inte det så är kvarg eller kasain only utmärkt vid sängång.
Det är inte detaljer att göra på detta sätt. Detaljer skulle vara dessa 100-olika EEA upplägg som åsidosätter kosten. Som sagt innan jag är inte för 100% Praktik och uppenbarligen inte 100% teori. Men ta lite av båda världar med sunt förnuft och basic kost lära.

Halldin
2006-12-07, 11:09
Jag vet inte hur din träning eller kost ser ut MEN det finns ett par trådar om EAA och optimalitet där du framträdde som hårt anal om hur man måste äta för att göra bästa resultat. Det är den attityden Stab angriper. Ser du konflikten i att först försöka optimera en mikrodetalj till sin spets och sedan sälla sig till de angriper den attityden?
Jag vet exakt vad du menar, och jag förstår att jag framstod på det sättet i dom trådarna, men det är verkligen inte så.
Ursäkta missförståndet.

DavidN
2006-12-07, 11:11
...och basic kost lära.

men... du saknar ju basic "kost lära"

Trance
2006-12-07, 11:13
Gröt innehåller näring som bekant, jag förstår faktiskt inte att du öht jämför gröt med druvsocker. Vad tror du blir mest mätt av? Vilket somnar du bäst av? Osv. Jag orkar inte ens marknadsföra gröt mot druvsocker. Förrestem vem äter druvsocker innan sänggående? Känner du många?

Ja, gröt innehåller näring men det är ju ingenting som säger att jag faktiskt behöver den näringen. Jag tror jag mår bäst av gröten. Jag tror jag somnar bäst av gröten, gröten är även godare. Själv känner jag ingen som äter druvsocker men poängen var ju att det blir FET av att äta det men inte gröt.


Vem vet att man fått i sig exakt av allt som man gjort sig av med den dagen? Att proteinet i kroppen är precis helt mättat, och inte komer suga några gram under natten? Vem vet det? Klart att man kan dra exemplet "men om du nu fått i dig precis +-0, vad gör då en praktiskt skillnad". Vem kan med säkerhet säga att dom vet att dom ligger på exakt +-0 när dom sitter där på sängkanten? Inte jag iaf och det är en an av flera anledningar till att jag väljer gröt framför druvsocker.

Det vet man inte, men man brukar väl ligga lite i överkant. Gröt innehåller ju inte fullvärdigt protein vad jag vet, så det spelar ju ingen större roll där. Jag kan dock propagera lite för gröt själv:

Inte helt klarlagt hur rent druvsocker påverkar insulinresistens på lång sikt vad jag vet. Inte heller hur det påverkar andra hormoner. Magen mår bättre av gröt. Jag själv mår bättre av gröt etc. Men detta var ju inte poängen. Poängen är att det sägs att Stab inte säger Grub kör för komplext, ni skall köra enklare. Utan han säger Grub kör för komplext, ni måste istället köra min KOMPLEXA ENDA SUPERLÖSNING för att bli stora.

Stab
2006-12-07, 11:14
men... du saknar ju basic "kost lära"

Givande inlägg av internet thugen-DavidN ökänd på stureplan med Chaolin-Fu-Gay.

tano
2006-12-07, 11:15
internet egona är hårt pressade....:laugh:

jwzrd
2006-12-07, 11:17
Återigen så känner du dig ignorerad och pansar-pungen är tillräckligt hård för att sänka dig till botten av barn delen i en pool.

Jag har redan kommenterat dig innan men du vill ha mer fröken isterband? Du påstår att det är DETALJER att man undviker snabba kolhyderater vid alla andra tillfällen än vid träning? Och allra helst vid säng gång.. sedan är det lite hugget som stucket om man ens vill inta sega kolhyderater. Skiter man i sin %bf och bara är ute efter maximal muskeltillväxt kan man göra detta med fördel. Gör man inte det så är kvarg eller kasain only utmärkt vid sängång.
Det är inte detaljer att göra på detta sätt. Detaljer skulle vara dessa 100-olika EEA upplägg som åsidosätter kosten. Som sagt innan jag är inte för 100% Praktik och uppenbarligen inte 100% teori. Men ta lite av båda världar med sunt förnuft och basic kost lära.

Varför pratar du om min pung Stab? Tror du ärligt talat att det retar mig att prata om den?

Som varje inlägg från dig så berättar du att din syn är det sunda förnuftets, du gillar en bra kombination av teori och praktisk. Jag ser också saker och ting så. MEN sen backar du den synen med hur exakt timing av det ena och det andra skulle ge dig någon särskillt skillnad och, min vän, då sätter du dig själv i klistret. Särskillt ditt prat om snabba vs. sega kolhydrater. Frukos, Stab, är en långsam kolhydrat; vet du varför? För att den måste passera levern innan den når ditt blodomlopp. Frukosbruk är, som du läst många gånger, starkt knutet till det metabola syndromet, fetma och början till allehanda välfärdssjukdomar. Trots det förespråkar du just Sega(tm) kolhydrater.

Nu vet jag givetvis att du inte alls menar just sega eller långsamma kolhydrater utan sammansatta maträtter, t ex pasta, ris och potatis som ger dig en smidig utsöndring av kolhydrater i blodomloppet snarare än t ex en stor drink med malodextrin på tom mage som ger en snabb höjning av blodsockret med efterföljande insulinspik.

Det du säger om EAA håller jag heller inte med om. Det är på intet sätt optimalt att, som Halldin säger, låta bli all form av näring under ett stort antal timmar för att tro sig maximera sin proteinsyntes. Kroppen behöver en mängd olika mikronutrienter förutom makronutrienterna. Hade du faktiskt kunnat något om kostlära - som du påstår - så hade du vetat detta. En drink med EAA och/eller maltodextrin är i princip helt näringsbefriad och ger dig inte alls någon särskillt optimalitet bortsett från det fall där en förvirrad person enbart tittar på en av alla miljoner parametrar i kroppens biokemi som styr dig.

Åter igen, lägg ner.

Stab
2006-12-07, 11:18
Jag vet exakt vad du menar, och jag förstår att jag framstod på det sättet i dom trådarna, men det är verkligen inte så.
Ursäkta missförståndet.

Vad som hände nu var att du utnämde dig till receiver. Jwzrd utnämde sig till giver. Ration mellan er är förmodligen Kraftig:Liten. Han greppade din höft tog din, skulle säga andra oskuld men förmodligen första - Thrustade dig och sedan kastade dig åt sidan. Känner du dig inte som en smutsig crackwhore som precis har fått höra "TA DEN DJUPT" "JAG ÄR THORSTEN FLINCK MÖT MIN LEM" osv?

stå upp för dig själv förfan

Halldin
2006-12-07, 11:21
Vad som hände nu var att du utnämde dig till receiver. Jwzrd utnämde sig till giver. Ration mellan er är förmodligen Kraftig:Liten. Han greppade din höft tog din, skulle säga andra oskuld men förmodligen första - Thrustade dig och sedan kastade dig åt sidan. Känner du dig inte som en smutsig crackwhore som precis har fått höra "TA DEN DJUPT" "JAG ÄR THORSTEN FLINCK MÖT MIN LEM" osv?

stå upp för dig själv förfan
Skulle du få se hur min kost, träning och mitt liv sett utan sedan flera månader tillbaka kanske det skulle framgå bättre att jag inte är reciever och att denna tråden inte ändrar något.

jwzrd
2006-12-07, 11:22
Vad som hände nu var att du utnämde dig till receiver. Jwzrd utnämde sig till giver. Ration mellan er är förmodligen Kraftig:Liten. Han greppade din höft tog din, skulle säga andra oskuld men förmodligen första - Thrustade dig och sedan kastade dig åt sidan. Känner du dig inte som en smutsig crackwhore som precis har fått höra "TA DEN DJUPT" "JAG ÄR THORSTEN FLINCK MÖT MIN LEM" osv?

stå upp för dig själv förfan

Till skillnad från din höft som hittils ansatts av precis alla i tråden utom AP, men eftersom ditt huvud är i sanden - som andra strutsars - så antar du att smärtan handlar om andras dumhet snarare än din egen.

Dnepr
2006-12-07, 11:23
Ja, gröt innehåller näring men det är ju ingenting som säger att jag faktiskt behöver den näringen. Och ingenting säger väl heller att du skulle må sämre av den näringen, av långsamma kolhydrater och ett protein som jag tror blir mycket bättre med en skvätt mjölk på gröten. Testa gärna och återkom med hur du upplever likheter och skillnader.


Det vet man inte, men man brukar väl ligga lite i överkant. Ligger du lite i överkant så vet du inte helt säkert om du ligger just lite i överkant, hur många kostdiagram du än sitter och läser på sängkanten. Tänk om kroppen fungerat annorlunda just den dagen och att du kanske skulle tillgodogöra dig lite gröt som sista mål? Det finns ju en möjlighet, men det finns ingen som helst möjlighet att du skulle må bra, eller ha nytta av druvsocker vid samma tidpunkt.

Inte helt klarlagt hur rent druvsocker påverkar insulinresistens på lång sikt vad jag vet Inte gröt heller, vad jag vet.

Kan du se ngn fördel med druvsocker istället för gröt som vid ett sista mål innan kvällen, om inte, så kan vi avsluta jämförandet.

Stab
2006-12-07, 11:24
Varför pratar du om min pung Stab? Tror du ärligt talat att det retar mig att prata om den?

Som varje inlägg från dig så berättar du att din syn är det sunda förnuftets, du gillar en bra kombination av teori och praktisk. Jag ser också saker och ting så. MEN sen backar du den synen med hur exakt timing av det ena och det andra skulle ge dig någon särskillt skillnad och, min vän, då sätter du dig själv i klistret. Särskillt ditt prat om snabba vs. sega kolhydrater. Frukos, Stab, är en långsam kolhydrat; vet du varför? För att den måste passera levern innan den når ditt blodomlopp. Frukosbruk är, som du läst många gånger, starkt knutet till det metabola syndromet, fetma och början till allehanda välfärdssjukdomar. Trots det förespråkar du just Sega(tm) kolhydrater.

Nu vet jag givetvis att du inte alls menar just sega eller långsamma kolhydrater utan sammansatta maträtter, t ex pasta, ris och potatis som ger dig en smidig utsöndring av kolhydrater i blodomloppet snarare än t ex en stor drink med malodextrin på tom mage som ger en snabb höjning av blodsockret med efterföljande insulinspik.

Det du säger om EAA håller jag heller inte med om. Det är på intet sätt optimalt att, som Halldin säger, låta bli all form av näring under ett stort antal timmar för att tro sig maximera sin proteinsyntes. Kroppen behöver en mängd olika mikronutrienter förutom makronutrienterna. Hade du faktiskt kunnat något om kostlära - som du påstår - så hade du vetat detta. En drink med EAA och/eller maltodextrin är i princip helt näringsbefriad och ger dig inte alls någon särskillt optimalitet bortsett från det fall där en förvirrad person enbart tittar på en av alla miljoner parametrar i kroppens biokemi som styr dig.

Åter igen, lägg ner.

Fruktos behöver du inte ens dra upp trodde jag var skrev i total klar text när jag pratade om långsamma kolhyderater såsom havregryns gröt, en pasta m.m. Och jag med många där till anser att det faktiskt gör skillnad trots det totala energi - eller + med hurvidare man använder sig av just långasamma kolhyderater istället för snabba. Och detta exempel med 300gr dextro innan sömn är det nog ingen som gör så det är väl inte speciellt relevant. Men jag påstår fortfarande att det är mycket mer fettinlagrande än protein i samma mängd om kosten bestått av alla delar under dagen.

Men bra då är vi iaf ense om EEA och dess optimeringar för att fucka upp kosten. Annars håller jag med vi lägger ner.

jwzrd
2006-12-07, 11:26
Fruktos behöver du inte ens dra upp trodde jag var skrev i total klar text när jag pratade om långsamma kolhyderater såsom havregryns gröt, en pasta m.m. Och jag med många där till anser att det faktiskt gör skillnad trots det totala energi - eller + med hurvidare man använder sig av just långasamma kolhyderater istället för snabba. Och detta exempel med 300gr dextro innan sömn är det nog ingen som gör så det är väl inte speciellt relevant. Men jag påstår fortfarande att det är mycket mer fettinlagrande än protein i samma mängd om kosten bestått av alla delar under dagen.

Men bra då är vi iaf ense om EEA och dess optimeringar för att fucka upp kosten. Annars håller jag med vi lägger ner.

Då så, vi lägger ner.

Trance
2006-12-07, 11:30
Och ingenting säger väl heller att du skulle må sämre av den näringen, av långsamma kolhydrater och ett protein som jag tror blir mycket bättre med en skvätt mjölk på gröten. Testa gärna och återkom med hur du upplever likheter och skillnader.


Ligger du lite i överkant så vet du inte helt säkert om du ligger just lite i överkant, hur många kostdiagram du än sitter och läser på sängkanten. Tänk om kroppen fungerat annorlunda just den dagen och att du kanske skulle tillgodogöra dig lite gröt som sista mål? Det finns ju en möjlighet, men det finns ingen som helst möjlighet att du skulle må bra, eller ha nytta av druvsocker vid samma tidpunkt.

Inte gröt heller, vad jag vet.

Kan du se ngn fördel med druvsocker istället för gröt som vid ett sista mål innan kvällen, om inte, så kan vi avsluta jämförandet.

Du missuppfattade. Jag sade att druvsocker var negativt jämfört med gröt helt klart. Det var dock inte poängen.

blekfet2
2006-12-07, 11:30
Så vem kom segrande ut ur denna diskution?

:D

Trance
2006-12-07, 11:31
Fruktos behöver du inte ens dra upp trodde jag var skrev i total klar text när jag pratade om långsamma kolhyderater såsom havregryns gröt, en pasta m.m. Och jag med många där till anser att det faktiskt gör skillnad trots det totala energi - eller + med hurvidare man använder sig av just långasamma kolhyderater istället för snabba. Och detta exempel med 300gr dextro innan sömn är det nog ingen som gör så det är väl inte speciellt relevant. Men jag påstår fortfarande att det är mycket mer fettinlagrande än protein i samma mängd om kosten bestått av alla delar under dagen.

Men bra då är vi iaf ense om EEA och dess optimeringar för att fucka upp kosten. Annars håller jag med vi lägger ner.

Så det spelar någon roll om jag äter potatis eller fullkornsris med andra ord eftersom potatis har dödschockhögt GI?

Stab
2006-12-07, 11:31
Bra, förresten är det för mycket begärt att det blir hall of fame + att jörgen skickar hem en scout medalj i kattguld? Blir faktiskt lite våt bara jag tänker på det ; - ).

DavidN
2006-12-07, 11:31
Givande inlägg av internet thugen-DavidN ökänd på stureplan med Chaolin-Fu-Gay.
HIIIYAH!!










:D

Dnepr
2006-12-07, 11:32
Du missuppfattade. Jag sade att druvsocker var negativt jämfört med gröt helt klart. Det var dock inte poängen.

Vad är din poäng då?

Stab
2006-12-07, 11:35
Så det spelar någon roll om jag äter potatis eller fullkornsris med andra ord eftersom potatis har dödschockhögt GI?

Börja med att kasta bort termer. Tänk bara på nivån att det är bättre om det är långsamt/låg-medelsnabbt än snabbt.

Tråden är done.

Trance
2006-12-07, 11:36
Vad är din poäng då?

Att man inte kan säga att en lösning är komplex och sedan ersätta den med en annan lika komplex lösning men som är baserad på vad man själv tror. Säger Stab att gröt är dåligt på kvällen så vill jag veta varför.

Angående druvsocker så är jag fullständigt övertygad om att det är relativt värdelöst för de flesta vid sänggående. Men jag ville att Stab skulle säga varför det är så extremt dåligt och varför man blir fet av det. Näring, smak, mättnad etc är ju uppenbart. Men vad mer är dåligt, se det helt enkelt som ett kunskapstest.

Trance
2006-12-07, 11:37
Börja med att kasta bort termer. Tänk bara på nivån att det är bättre om det är långsamt/låg-medelsnabbt än snabbt.

Tråden är done.

Ok, då undrar jag vad som är snabbt som Grub har sagt att det är ok att äta förutom vid träning. Men vill du inte svara så förstår jag det.

Dnepr
2006-12-07, 11:40
Att man inte kan säga att en lösning är komplex och sedan ersätta den med en annan lika komplex lösning men som är baserad på vad man själv tror. Säger Stab att gröt är dåligt på kvällen så vill jag veta varför.

Angående druvsocker så är jag fullständigt övertygad om att det är relativt värdelöst för de flesta vid sänggående. Men jag ville att Stab skulle säga varför det är så extremt dåligt och varför man blir fet av det. Näring, smak, mättnad etc är ju uppenbart. Men vad mer är dåligt, se det helt enkelt som ett kunskapstest.

Det blir ju lite komiskt att jämföra en snabb, näringfattig kolhydrat med gröt, som jag tror man kan leva på, iaf med lite mjölk och/eller juice till. Ingen kan kanske med säkerhet säga ifall druvsockret gör dig fetare vid ett intag som sista måltid, men alla vet att gröt är mycket bättre vid det tillfället. Du behöver inte hacka på Stab för det, du kan fråga mig.

Stab
2006-12-07, 11:41
Ok, då undrar jag vad som är snabbt som Grub har sagt att det är ok att äta förutom vid träning. Men vill du inte svara så förstår jag det.

När små ynglar frågat så har han sagt att det GÖR inget, han kanske inte har gett rådet att göra det men han har sagt att det inte spelar någon roll.(och det har gällt dextro/malto i tex. MRPs)
Att det är det totala kcal + eller - som räknas enbart. Detta har vi disskuterat i för många sidor nu. Nu får du inget mer svar.

Trance
2006-12-07, 11:44
Det blir ju lite komiskt att jämföra en snabb, näringfattig kolhydrat med gröt, som jag tror man kan leva på, iaf med lite mjölk och/eller juice till. Ingen kan kanske med säkerhet säga ifall druvsockret gör dig fetare vid ett intag som sista måltid, men alla vet att gröt är mycket bättre vid det tillfället. Du behöver inte hacka på Stab för det, du kan fråga mig.

Stab kunde med säkerhet säga att det gör dig fetare, det var hela poängen.

Dnepr
2006-12-07, 11:45
När små ynglar frågat så har han sagt att det GÖR inget, han kanske inte har gett rådet att göra det men han har sagt att det inte spelar någon roll.(och det har gällt dextro/malto i tex. MRPs)
Att det är det totala kcal + eller - som räknas enbart. Detta har vi disskuterat i för många sidor nu. Nu får du inget mer svar.

Det har faktiskt jag också sett. Bara kortfattat ha sagt "GI är helt irrelavant". I ett för övrigt väl sammansatt kostupplägg ja. Och vad är det då? Jo oraffinerad mat som oftast innehåller lågt GI. Ja jag vet att det finns knäckebröd, potatis osv, men dom är ju undantagen som bekräftar regeln.

Dnepr
2006-12-07, 11:47
Stab kunde med säkerhet säga att det gör dig fetare, det var hela poängen.

Kan du med säkerhet säga att det inte gör dig fet då? Vad jag tror, så är det inte bra med näringsfattiga snabba kolisar (förutom efter träning) och i synnerhet inte innan sänggående. Vad som är negativt med det, kan vi ju bara spekulera om, men det är fan inte bra. Gröt är aldrig fel.

Stab
2006-12-07, 11:49
Det har faktiskt jag också sett. Bara kortfattat ha sagt "GI är helt irrelavant". I ett för övrigt väl sammansatt kostupplägg ja. Och vad är det då? Jo oraffinerad mat som oftast innehåller lågt GI. Ja jag vet att det finns knäckebröd, potatis osv, men dom är ju undantagen som bekräftar regeln.

+1. GI är en bra tumregel för kanske inte så pålästa och det finns självklart undantag men man behöver inte sitta och diskreditera det till den gräns att folk inte tror att det spelar en roll. För det gör det, och till stor del också.

Trance: DEN ÄR DÖD NU.

Trance
2006-12-07, 11:52
Kan du med säkerhet säga att det inte gör dig det då? Vad jag tror, så är det inte bra med näringsfattiga snabba kolisar och i synnerhet inte innan sänggående. Vad som är negativt med det, kan vi ju bara spekulera om, men det är fan inte bra.

Ok, jag skriver noggrant så du förstår nu:

1. Jag anser inte att det är bra.
2. Stab säger att det lagras i fett och att långsamma inte gör det, detta VET han.
3. Jag undrar vad han baserar det på.

Så enkelt är detta argumentet. Säger inte att han har absolut fel, men om han skall säga hur någonting ÄR så bör han väl visa varför det är så.

Kurash
2006-12-07, 11:52
+1. GI är en bra tumregel för kanske inte så pålästa och det finns självklart undantag men man behöver inte sitta och diskreditera det till den gräns att folk inte tror att det spelar en roll. För det gör det, och till stor del också.

Trance: DEN ÄR DÖD NU.

Talriksmodellen är en bra tumregel. GI är mest ett koncept för medierna att tjäna pengar.

Trance
2006-12-07, 11:54
+1. GI är en bra tumregel för kanske inte så pålästa och det finns självklart undantag men man behöver inte sitta och diskreditera det till den gräns att folk inte tror att det spelar en roll. För det gör det, och till stor del också.

Trance: DEN ÄR DÖD NU.

Sluta bara att svara om du inte vill svara, enkelt.

Varför är inte mättnadsindex en lika bra tumregel?

Yip_man
2006-12-07, 11:57
Från att varit en vanlig användare som skrev ett uppärksammat inlägg om spik i kistan. Ser jag dig numera som en 18:årig pojk som nyss lärt sig ordet "pansarpung" och antagligen också läst Ove rytters effektiv näringslära eller liknande för att "kicka lite butt" här på kolozzeum.

Att sunt förnuft är viktigt tror jag majoriteten av de tränande redan vet om, det är inget som behövs berättas i någon sorts penis mätar tävling. Om nu din mening var att få lite "respekt" här på forumet så skulle nog denna tråd må bäst av att kastas och aldrig kommas ihåg.

Detta är bara en liten inblick i hur jag uppfattat dig i denna tråd.

träna hårt, sov, käka:thumbup:

Stab
2006-12-07, 12:04
Från att varit en vanlig användare som skrev ett uppärksammat inlägg om spik i kistan. Ser jag dig numera som en 18:årig pojk som nyss lärt sig ordet "pansarpung" och antagligen också läst Ove rytters effektiv näringslära eller liknande för att "kicka lite butt" här på kolozzeum.

Att sunt förnuft är viktigt tror jag majoriteten av de tränande redan vet om, det är inget som behövs berättas i någon sorts penis mätar tävling. Om nu din mening var att få lite "respekt" här på forumet så skulle nog denna tråd må bäst av att kastas och aldrig kommas ihåg.

Detta är bara en liten inblick i hur jag uppfattat dig i denna tråd.

träna hårt, sov, käka:thumbup:

Respekt? Om du tror att jag är ute efter internet-respekt så är du helt fel ute och det borde du förstå med tanke på mina inlägg? Jag kunde inte bry mig mindre om alla dessa internet heroes.. *slap* Och sunt förnuft hägrar tydligen inte bland alla här. Mitt mål var knappast att göra mig till någon själv uttalad kost/tränings-guru utan snarare att föra fram det som redan sagts.

Men disskutionen är död nu så en moderator får gärna låsa!

Noodles
2006-12-07, 12:07
Varför lyssnar du hellre på de som utförde studien än EFSA som säger emot dem?

Därför att jag i det här fallet väljer att ta det säkra före det osäkra. Jag klarar mig utan överdriven konsumtion av asapartam. Om det finns studier som visar att asapartam är skadligt och andra som hävdar att det inte är det så tänker inte jag chansa.

mini
2006-12-07, 12:21
Stab, berätta gärna om du lever som du lär? Hur står det till med ditt tillskottsanvändande till exempel?

Snake
2006-12-07, 12:22
Men disskutionen är död nu så en moderator får gärna låsa!

Är den död för att du känner dig besegrad?

Stab
2006-12-07, 12:28
Är den död för att du känner dig besegrad?

Nej för att dom som var värda min tid med respons har hållit med om det var dags att lägga ner. Ni andra buzz off please.

och mini: Vem har påstått att det är fel att pröva på tex. kreatin sorter jag skrev klart och tydligt att jag inte var allan som skrek ut lyft tungt. Men när det påverkar basic kost och träning det är då något är fel. Kosttillskott är _tillskott_ inte kost_ersättare_.

Återigen har du inte tillfört så du har brännt dina broar av fler svar fröken flod. Du behöver nog bara k** och fråga om någon vilsen skäl på forumet kan ställa upp i cherry poppet.

Officer
2006-12-07, 12:30
mini Du behöver nog bara k** och fråga om någon vilsen själ på forumet kan ställa upp i cherry poppet.




jag kan ställa upp :em:

Stab
2006-12-07, 12:34
jag kan ställa upp :em:

Grymt AP, du gör forumet en tjänst. Se bara till att leva upp till ditt namn och göra det Arnold style. -Lyft av och på med en arm, dra ett djungelvrål med orden "CURLAR DIG DJUUUPT" avsluta med den beprövade optimala bracket metoden kring EEA.

Officer
2006-12-07, 12:36
Grymt AP, du gör forumet en tjänst. Se bara till att leva upp till ditt namn och göra det Arnold style. -Lyft av och på med en arm, dra ett djungelvrål med orden "CURLAR DIG DJUUUPT" avsluta med den beprövade optimala bracket metoden kring EEA.

Meh. Mini är en fin kvinna.