handdator

Visa fullständig version : Få upp flåset?


razores
2003-02-13, 08:06
Jag lyckas aldrig få upp flåset under mina träningspass längre.
Har börjat cykla en hel del på sistone så min kondition tycks ha förbättrats en hel del. Just nu cyklar jag ca 7-8 min före passet men det verkar inte räcka längre... För att jag ska få pulsen känns det som om jag måste ta i en hel men man vill ju inte köra slut på sig före passet ens har börjat... Samtidigt sjunker pulsen ganska snabbt igen om jag inte håller tempot uppe.
Hur gör ni för att få upp flåset? Någon som har liknande "problem"?

Kanske ska börja springa lite på löpbandet innan eller ro lite intensivt före för att få upp flåset?

Har för övrigt köpt en bok som heter "Brother Iron, sister steel" av Dave Draper (Ni vet väl vem det är...) Den är väldigt intressant, han förespråkar en massa superset mellan antagonister för att "keep your heart rate up". Man kanske borde prova det? För hur kul är det att träna när man inte svettas???

Bamse
2003-02-13, 08:55
Du ska vara glad att ha lite kondition ;)

Fan, jag har kondition som en flodhäst. Blir helt slut bara av att cykla till gymmet. Bulk eller ej - måste fan börja köra kondition nu innan jag dör bara några år efter tonåren :insane:

Spud
2003-02-13, 09:55
styrketräning är ju en sådan aktivitet där man oftast inte blir sådär superanfådd. varför vill du bli det?

Tanman
2003-02-13, 10:39
Jag hoppas att du inte menar att 7-8minuter är en hel del :)
Med "få upp flåset" menar du att du vill få bättre kondition eller menar du att du vill bli varm i kroppen inför styrkepasset. Eftersom jag tror på det förstnämnda så tycker jag att du ska värma upp längre. Ska du köra ett hårt styrkepass så värm upp med 10min cykel och 10 min rodd. Sen kan du gå över till z_bumbis gedigna uppvärming med vikterna...

shirunai
2003-02-13, 10:52
Originally posted by Spud
styrketräning är ju en sådan aktivitet där man oftast inte blir sådär superanfådd. varför vill du bli det?

därför vissa vara vältränad inte bara muskler...han kanske kör nån idrott eller bara vill försvara sig på gatan vem vet :)

razores
2003-02-13, 11:02
Spud: Därför att jag tycker min styrketräning blir mer intensiv då och jag kan göra fler reps eftersom jag lättare kan ge musklern syre. Iallafall jag upplever att min intensitet ökar när jag har en högre puls. Om jag kan lyfta mer vikt eller linkande med lägre puls bryr jag mig inte om för en tung vikt är inte mitt primära mål med styrketräningen.

Bamse: Gräset är alltid grönare på andra sidan... ;)

Tanman: Som jag skrev så har jag börjat cykla en hel del, dvs INTE 7-8 minuter per gång... :)
Det jag menar är att jag vill bli varm i kroppen och börja svettas lite innan själva passet. Har som sagt förbättrat min kondition och därför märker jag att den uppvärmningen som jag gör nu inte räcker till för att just få upp flåset.
Så du menar att jag ska köra 20 min uppvärmning? Hur gör du själv?

JJ
2003-02-13, 11:09
Jag tycker att du stegvis ska öka intensiteten på uppvärmningen så blir du nog varm. 5 min cykling och 3 min löpning kanske? Eller bara öka belastningen vid cyklingen?
Jag värmer oftast upp med roddmaskinen, men kompletterar med ett par minuter cykling om jag ska träna benen.

Tanman
2003-02-13, 11:17
Razores: misstänkte det. Jag själv fuskar som 17 med uppvärmning men så är jag en tanig uthållighetsidrottare utan stora biceps. Jag kör oftast rodd eller kajakmaskin 10 min innan passet och sedan ett uppvärmingssätt innan varje ny övning.

Spud
2003-02-13, 16:05
Originally posted by razores
Spud: Därför att jag tycker min styrketräning blir mer intensiv då och jag kan göra fler reps eftersom jag lättare kan ge musklern syre. Iallafall jag upplever att min intensitet ökar när jag har en högre puls. Om jag kan lyfta mer vikt eller linkande med lägre puls bryr jag mig inte om för en tung vikt är inte mitt primära mål med styrketräningen.



aaah, jag fick intrycket av ditt första inlägg att du ville få upp flåset då du styrketränade

"Jag lyckas aldrig få upp flåset under mina träningspass längre"

(jag tänkte att träningspass = styrketräning). och därför undrade jag varför du ville bli anfådd under tiden du tränade

:)