handdator

Visa fullständig version : Manuell tidtagning?


hammer95
2006-12-05, 22:13
Någon här som sysslar med friidrott? Kanske sprinter? Hur tillförlitlig är manuell tidtagning? Rent teoretiskt bör man springa 0.3 s snabbare än vad manuell tidtagningen visar, efter som det tar 0,3 s för ljudet att färdas 100 m.

Ame
2006-12-05, 22:19
Man brukar lägga till 3-tiondelar om man tar manuellt (eller ja, det är vad jag lärt mig iaf, beror väl på vem du frågar också). Givetvis så kan det ju vara så att man egentligen sprang fortare också, antar att det är för att man inte ska bli besviken på att man inte springer så fort som man trodde att man gjorde när mna har eltidtagning senare på tävling.

hammer95
2006-12-05, 22:24
Det är nämligen så här att jag satsar på att bli sprinter och jag springer väldigt snabb, det vet jag..:) MEn jag fick en så otroligt bra tid på 60m, när jag sprang för brant uppförsbacke. Vill inte skriva den här, men den kan vara för bra för att vara sann. Däremot vet jag att jag har ett naturligt bra löpsteg (morsan har varit svensk mästarinna på 60m) och så är jag riktigt explosiv av all hård benträning... Kan jag pm:a dig??

Ame
2006-12-05, 22:28
Sure, pm:a på bara :)

jontahontas
2006-12-05, 22:36
0.24 lägger man till på de manuella tiderna för att få den elektriska tiden.

All manuell tidtagning numera sker dock såhär;
Man tar tid manuellt, avrundar till tiondel och skriver i resultatlistorna "manuell tidtagning".

Edit; För den som är petig och jobbig, men 3 tiondelar e ju en rätt bra angivelse :)

Sundsarn
2006-12-06, 16:52
Jag vet inte riktigt och blir lite osäker nu när jag läser allas inlägg men iaf.

Vi testade och räknade på vår genomsnittliga reaktionsförmåga hos oss i klassen. Har för mig att vi fick det till ~0,8s vilket jag även har för mig är gränsen för löpgrenar i friidrott? isf borde man få en fördröjning på 0.8 s i starten Hur det blir mot slutet har jag ingen aning om iaf.

Om det är bakvänt vid stoppning borde 0,24s kunna stämma ganska bra då...

bara ett instick.

Zerom
2006-12-06, 16:55
Är den för bra för att vara sann så är den troligen inte sann heller :P

hammer95
2006-12-06, 18:16
Är den för bra för att vara sann så är den troligen inte sann heller :P
Kan vara, det ja:smash:

Jazzman
2006-12-06, 19:27
Jag vet inte riktigt och blir lite osäker nu när jag läser allas inlägg men iaf.

Vi testade och räknade på vår genomsnittliga reaktionsförmåga hos oss i klassen. Har för mig att vi fick det till ~0,8s vilket jag även har för mig är gränsen för löpgrenar i friidrott? isf borde man få en fördröjning på 0.8 s i starten Hur det blir mot slutet har jag ingen aning om iaf.

Om det är bakvänt vid stoppning borde 0,24s kunna stämma ganska bra då...

bara ett instick.

Om du menar minsta tillåtna reaktionstid innan det blir tjuvstart så är det 0.1s.

I övrigt så kan det bli vilka tider som helst med manuell tidtagning beroende på vem som tar tiden. Själv har jag sprungit på runt 10.5 på 100 och 6.5 på 60 med "rätt" tidtagare, och nej riktigt så snabb var jag inte, haha.
/Jazz

Njabbesh
2006-12-06, 20:30
Om du menar minsta tillåtna reaktionstid innan det blir tjuvstart så är det 0.1s.

I övrigt så kan det bli vilka tider som helst med manuell tidtagning beroende på vem som tar tiden. Själv har jag sprungit på runt 10.5 på 100 och 6.5 på 60 med "rätt" tidtagare, och nej riktigt så snabb var jag inte, haha.
/Jazz
Sprang du 6.5 respektive 10.5 med elektronisk tidt?

Vad är ditt pb på tävling? Jag tvivlar inte på att du är en snabb sate, så ta det ovanstående med ro.

Hades
2006-12-06, 20:36
Sprang du 6.5 respektive 10.5 med elektronisk tidt?

Vad är ditt pb på tävling? Jag tvivlar inte på att du är en snabb sate, så ta det ovanstående med ro.
Du missförstod nog vad han menade. Han menade att om man har "rätt" person (fast egentligen helt fel alltså) som tar tiden så kan resultatet bli mycket bättre än det egentligen är.

Jazzman
2006-12-06, 20:51
Sprang du 6.5 respektive 10.5 med elektronisk tidt?

Vad är ditt pb på tävling? Jag tvivlar inte på att du är en snabb sate, så ta det ovanstående med ro.

Hehe, precis som Hades skrev så var det rätt person som tog manuell tid för att det skulle bli fenomenala tider, alltså inte rätt-rätt tider utan "rätt" tider :Virro .

Men iaf 6.80 på 60 och 10.82 på 100 med elektronisk tidtagning på tävling. Idag skulle jag nog göra runt 2 minuter på 100 ;)
/Jazz