handdator

Visa fullständig version : Transfetter förbjuds i NY.


Krokodil
2006-12-05, 19:53
Från AB.

"Transfetter förbjuds i New York
I USA har man länge diskuterat ett totalförbud mot transfetter - de hälsofarliga fetter som framför allt förekommer i frityrolja och småkakor.

På tisdagen togs första steget. Nu förbjuds transfetter på restauranger i New York.

Många matkedjor har redan slutat använda transfetter och snabbmatskedjan McDonalds experimenterar nu med hälsosammare varianter, enligt nyhetsbyrån AP"

Anonym112
2006-12-05, 20:36
Då försvinner genast 75% av all mat i USA :D

Eddie Vedder
2006-12-05, 21:22
Jag måste säga att jag skäms en del, Danmark å USA har alltså kommit bra mycke längre än Sverige å de e länder me mycke sämre matkultur än Sverige. Varför måste vi slicka livsmedelsindustrin i arslet så förbannat?!

Dng
2006-12-05, 22:29
Det är väl just därför dom har tagit sig i kragen.

Baha
2006-12-06, 05:44
SLV=tunga långt uppe i arsel på livsmedelindustri tyvärr*spy*

Sverker
2006-12-06, 07:24
Tyvärr vadå ?

Du får gärna förklara dig bättre.

Sverker
2006-12-06, 07:30
Livsmedelsverket är visst upplyst i frågan:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14929

Det går att läsa vidare om transfetter i länken i texten.



Det är alltså upp till var och en att ta beslut om sin kost. Livsmedelsverket kan ju inte bestämma vad du exakt ska stoppa i dig från dag till dag.
Att minska intaget av mättat fett och av härdade fetter är en gammal rekommendation. Läser vi lite noggrannare i texten finns det en stor användning av transfria fetter i svenska livsmedel. Det är vi som konsumenter som bör uppmärksamma tillverkarna på att vi vill ha mat gjord med transfritt fett.

zirak
2006-12-06, 08:08
Det är alltså upp till var och en att ta beslut om sin kost. Livsmedelsverket kan ju inte bestämma vad du exakt ska stoppa i dig från dag till dag.
Att minska intaget av mättat fett och av härdade fetter är en gammal rekommendation. Läser vi lite noggrannare i texten finns det en stor användning av transfria fetter i svenska livsmedel. Det är vi som konsumenter som bör uppmärksamma tillverkarna på att vi vill ha mat gjord med transfritt fett.

*gah!* I vissa fall bör storebror (STATEN) bestämma... *gah!*

Sverige vill ju ofta framstå som en förebild innom mat, miljö och hälsa vilket blir rent *bs* när man ser att man inte vågar klämma åt livsmedelsjättarna lite.

Johan
2006-12-06, 09:05
I USA skriver dom nästan alltid med stora bokstäver om deras produkt är fri från transfett, vilket kan göra det lättare för konsumenterna att välja bort transfettet, vilket är ju bra.
Mycket mer hype om transfett där borta.

Trance
2006-12-06, 09:40
*gah!* I vissa fall bör storebror (STATEN) bestämma... *gah!*

Sverige vill ju ofta framstå som en förebild innom mat, miljö och hälsa vilket blir rent *bs* när man ser att man inte vågar klämma åt livsmedelsjättarna lite.

Eller kosttillskottsbolagen. Kanske dags att förbjuda kreatin...

zirak
2006-12-06, 10:14
Eller kosttillskottsbolagen. Kanske dags att förbjuda kreatin...

:confused: I don't get it?

jwzrd
2006-12-06, 10:22
Förbjuda transfetter för att de är farliga men inte cigaretter, sprit eller annat farligt? Ffs, folk väljer väl själv vad de vill stoppa i truten, eller?

L-Sami
2006-12-06, 10:26
Ja, varför inte om det finns en möjlighet att använda nyttigare råvaror så.

pejo
2006-12-06, 10:27
folk väljer väl själv vad de vill stoppa i truten, eller?
Är det verkligen så enkelt?
Jag har inte tid att kolla innehållsförtekningen på varenda produkt när jag handlar. Går man på restaurang så vet man inte heller vad man får i sig.

Akilles
2006-12-06, 10:28
Ffs, folk väljer väl själv vad de vill stoppa i truten, eller?

Utan lagstiftning, ja. Vilket antagligen är just vad som är problemet?

jwzrd
2006-12-06, 10:34
Är det verkligen så enkelt?
Jag har inte tid att kolla innehållsförtekningen på varenda produkt när jag handlar. Går man på restaurang så vet man inte heller vad man får i sig.

Och det vet du nu menar du då eller? Vad finns i Colan?

jwzrd
2006-12-06, 10:34
Utan lagstiftning, ja. Vilket antagligen är just vad som är problemet?

Så berätta då varför vi inte lagstiftat bort folks möjlighet att röka.

Trance
2006-12-06, 10:36
:confused: I don't get it?

Finns studier som misstänker att det kan ge njurskador.

Vinter
2006-12-06, 10:42
Det finns inget som tvingar folk att leva sundare även om dom förbjuder transfetter. Tyvärr. Blir nog så att folk äter mer godis eller nåt istället.

Trance
2006-12-06, 10:44
Det finns inget som tvingar folk att leva sundare även om dom förbjuder transfetter. Tyvärr. Blir nog så att folk äter mer godis eller nåt istället.

...va?

Akilles
2006-12-06, 10:44
Så berätta då varför vi inte lagstiftat bort folks möjlighet att röka.

Precis som det i NY tydligen är förbjudet med transfetter på restauranger, så är det även förbjudet med rökning på restauranger, både där och i Sverige och på andra ställen. :)

Skälet till att rökning inte ör förbjudet brukar sägas vara tobaksindustrins stora makt.

Vinter
2006-12-06, 10:47
...va?
que?

jwzrd
2006-12-06, 10:47
Precis som det i NY tydligen är förbjudet med transfetter på restauranger, så är det även förbjudet med rökning på restauranger, både där och i Sverige och på andra ställen.

Men inte av samma skäl, Akilles. Gäster är förbjudna att röka eftersom det drabbar andra - t ex personalen. Mitt "bruk" av transfetter drabbar inte dig på samma vis som mitt bruk av cigaretter gör om vi skulle dela restaurang. I båda fallen handlar det om att jag väljer vad jag gör med mina lungor. Ska man ge sig på att lagstifta för att hindra folk att vara dumskallar med sina kroppar så finns det i runda tal 3485712394857029347815902384715908273490817234 andra saker som bör stå på tur för lagstiftning.

Trance
2006-12-06, 10:48
que?

Was?

jwzrd
2006-12-06, 10:48
que?

Ja, du sa en ovanligt dum sak. Att någon tar bort transfetter ur t ex frityrolja betyder inte att vi som gillar friterat käk slutar äta det och ger oss på godisdisken istället.

Akilles
2006-12-06, 10:51
Men inte av samma skäl, Akilles. Gäster är förbjudna att röka eftersom det drabbar andra - t ex personalen. Mitt "bruk" av transfetter drabbar inte dig på samma vis som mitt bruk av cigaretter gör om vi skulle dela restaurang. I båda fallen handlar det om att jag väljer vad jag gör med mina lungor. Ska man ge sig på att lagstifta för att hindra folk att vara dumskallar med sina kroppar så finns det i runda tal 3485712394857029347815902384715908273490817234 andra saker som bör stå på tur för lagstiftning.

Du hann inte läsa min edit va?

jwzrd
2006-12-06, 10:53
Du hann inte läsa min edit va?

Nej jag ser den nu och det ändrar ingenting. Det visar att förbudet inte handlar om ohälsa utan om att döda "demoner" för att känna sig bättre.

Vinter
2006-12-06, 10:55
Ja, du sa en ovanligt dum sak. Att någon tar bort transfetter ur t ex frityrolja betyder inte att vi som gillar friterat käk slutar äta det och ger oss på godisdisken istället.

Jag som trodde det handlade om fetma emedemien i USA eller? Jag tror folk där kommer att kompensera genom att äta något annat dom tycker smakar bra som snacks, doughnuts. Problemet är väll mer mängden dom äter och inte alltid vad dom äter eller?

jwzrd
2006-12-06, 11:02
Jag som trodde det handlade om fetma emedemien i USA eller? Jag tror folk där kommer att kompensera genom att äta något annat dom tycker smakar bra som snacks, doughnuts. Problemet är väll mer mängden dom äter och inte alltid vad dom äter eller?

Vet du vad transfetter är?

Vinter
2006-12-06, 11:09
Vet du vad transfetter är?

Ja, men förbudet gäller restauranger. Det är alltså frittfram att åka till närmaste texaco mack och köpa sig en låda fettdrypande doughnuts.

Har jag klarat intagningsprovet till kollos "inne lista" snart, så man slipper dumma kommentarer? :D

pejo
2006-12-06, 11:19
Jwzrd,
Jag funderade lite på att skriva ett långt inlägg om varför jag tycker att ditt resonemang och dina jämförelser med rökning haltar. Men eftersom jag ej är lika intresserad av att föra debatt för debattens skull så väljer jag att hoppa av genom att slänga in en frågeställning som du kan fundera över. Den är iofs kanske lika lite relaterad till transfetter som rökning är.

Skulle du vilja att maten som serveras på restaurang innehöll DDT? Skulle du vilja behöva läsa innehållsförteckningen på varje produkt om den ens finns när du är och handlar så att produkten inte innehåller DDT? Tänk dig dessutom att du handlar för fyra personer.

För övrigt (inte för att det heller har något med transfetter att göra) så har jag ingen aning om vad Cola innehåller men det spelar ingen roll eftersom jag inte gillar läskedrycker.

zirak
2006-12-06, 11:34
Jwzrd,
Jag funderade lite på att skriva ett långt inlägg om varför jag tycker att ditt resonemang och dina jämförelser med rökning haltar. Men eftersom jag ej är lika intresserad av att föra debatt för debattens skull så väljer jag att hoppa av genom att slänga in en frågeställning som du kan fundera över. Den är iofs kanske lika lite relaterad till transfetter som rökning är.

Skulle du vilja att maten som serveras på restaurang innehöll DDT? Skulle du vilja behöva läsa innehållsförteckningen på varje produkt om den ens finns när du är och handlar så att produkten inte innehåller DDT? Tänk dig dessutom att du handlar för fyra personer.

För övrigt (inte för att det heller har något med transfetter att göra) så har jag ingen aning om vad Cola innehåller men det spelar ingen roll eftersom jag inte gillar läskedrycker.

:thumbup:

Ska man behöva vända på alla paket och kolla? Och dessutom vara hyffsta insatt i vad saker är och vad de kan ha för tänkbara namn och förkortningar?

Javatomten och technonisse: hur ofta finns era exempel som ingridienser i t.ex. ett paket småkakor?

jwzrd
2006-12-06, 11:46
Ja, men förbudet gäller restauranger. Det är alltså frittfram att åka till närmaste texaco mack och köpa sig en låda fettdrypande doughnuts.

Har jag klarat intagningsprovet till kollos "inne lista" snart, så man slipper dumma kommentarer? :D

Innelista? Men alltså... jag kan fortfarande få mitt transfett isf och jag kan antagligen även få samma käk men UTAN transfetterna. Förklara vad som ska ersättas med godis och varför.

jwzrd
2006-12-06, 11:51
Jwzrd,
Jag funderade lite på att skriva ett långt inlägg om varför jag tycker att ditt resonemang och dina jämförelser med rökning haltar. Men eftersom jag ej är lika intresserad av att föra debatt för debattens skull så väljer jag att hoppa av genom att slänga in en frågeställning som du kan fundera över. Den är iofs kanske lika lite relaterad till transfetter som rökning är.

Skulle du vilja att maten som serveras på restaurang innehöll DDT? Skulle du vilja behöva läsa innehållsförteckningen på varje produkt om den ens finns när du är och handlar så att produkten inte innehåller DDT? Tänk dig dessutom att du handlar för fyra personer.

För övrigt (inte för att det heller har något med transfetter att göra) så har jag ingen aning om vad Cola innehåller men det spelar ingen roll eftersom jag inte gillar läskedrycker.

Bra inlägg och bra argument först och främst!

Det jag är ute efter är helt enkelt den princip som går ut på att skydda folk genom förbud. Jag röker inte och tycker därför att det är en bra ide att förbjuda rökning där det är rimligt att anta att även jag kommer att vilja befinna mig, t ex en restaurang. Men att förbjuda rökning helt och hållet - trots att jag avskyr alla aspekter av det - vore dumt. Vill man röka så ska man givetvis få göra det.

Samma sak tycker jag gäller i viss mån för transfetter. Det finns flera risker med ett ivrigt munkbruk, transfetterna de innehåller är bara en av dem. Man kan sen t ex göra en riskanalys av alla faror munkar medför för brukaren, tror du att transfetter kommer högst?

Vinter
2006-12-06, 12:03
Innelista? Men alltså... jag kan fortfarande få mitt transfett isf och jag kan antagligen även få samma käk men UTAN transfetterna. Förklara vad som ska ersättas med godis och varför.

Vad jag menar är att folk inte kommer att ändra matvanor pga att man förbjuder vissa fetter. Det finns även en viss stämpel på diet food i USA som något som bara kvinnor äter(tyvärr) kan ju vara lite annorlunda i NY kanske. Jag menar att endel kommer att ändra matvanor när förbudet träder in, men inte alltid till det bättre, jag har t.ex sett folk som åker och köper kaffe och en låda doughnuts istället för mat på lunchen. Förbudet kan faktiskt kanske ha motsatt effekt i USA, pga det enorma utbudet av mat, godis, etc etc.
Jag tycker man ser lite av samma utveckling i sverige, ungarna köper godis istället för skolmat ibland, kanske blir en vana med tiden.

Ta innelistan som ett skämt(smilie), jag ska förklara bättre vad jag skriver.

hasse36
2006-12-06, 12:21
Äter man mat som innehåller skadliga nivåer av transfett, finns det nog anledning att se över kosthållningen - transfett eller inte.

Det räcker med att man redovisar hur mycket transfett en produkt innehåller. I dag måste man leta efter härdat fett i innehållsdeklarationen för att hitta möjligt transfett. Härdat fett är bra fett och inget vi skall undvika.

Mjölkfett innehåller 4% transfett. Skall man förbjuda mjölk och smör?

Whistler
2006-12-06, 12:47
Jag läste topicen som "Toaletter förrbjuds i NY". Tänkte att nu har det slått slint på riktigt där borta i amerikat.

jwzrd
2006-12-06, 12:55
Vad jag menar är att folk inte kommer att ändra matvanor pga att man förbjuder vissa fetter. Det finns även en viss stämpel på diet food i USA som något som bara kvinnor äter(tyvärr) kan ju vara lite annorlunda i NY kanske. Jag menar att endel kommer att ändra matvanor när förbudet träder in, men inte alltid till det bättre, jag har t.ex sett folk som åker och köper kaffe och en låda doughnuts istället för mat på lunchen. Förbudet kan faktiskt kanske ha motsatt effekt i USA, pga det enorma utbudet av mat, godis, etc etc.
Jag tycker man ser lite av samma utveckling i sverige, ungarna köper godis istället för skolmat ibland, kanske blir en vana med tiden.

Ta innelistan som ett skämt(smilie), jag ska förklara bättre vad jag skriver.

Jo, det du säger här håller jag helt och hållet med om. Men du skrev en bit upp att folk faktiskt skulle ändra sina matvanor genom att börja äta godis istället för transfettsmat.

maRRtin
2006-12-06, 12:59
Vad jag menar är att folk inte kommer att ändra matvanor pga att man förbjuder vissa fetter.
Det är inte det som är tanken med förbudet heller.
Transfett är ett helt onödigt fett och går att ersätta med annat som inte har samma hälsomässiga nackdelarna. Folk kommer inte känna någon smakskillnad, jag gjorde det i alla fall inte när MAX tog bort sitt transfett förra året.

maRRtin
2006-12-06, 13:14
Det jag är ute efter är helt enkelt den princip som går ut på att skydda folk genom förbud.
Ja men nu rör dig sig om ett förbud som folk inte kommer att märka någon skillnad av (förutom bättre blodvärden?)
Inte riktigt samma sak som att förbjuda rökning.

zirak
2006-12-06, 13:48
En massa dynga

Härdat fett är bra fett och inget vi skall undvika.
Detta är det dummaste jag har läst i år. *slap*

Mjölkfett innehåller 4% transfett.
http://www.slv.se/SiteSeeker/ShowCache.aspx?url=http%3A%2F%2Fwww.slv.se%2Ftempl ates%2FSLV_Page.aspx%3Fid%3D11895&query=transfett&ilang=sv

Skall man förbjuda mjölk och smör?
Jag är Paleolit så det är ok för mig. :D

Zera
2006-12-06, 14:49
Härdat fett är bra fett och inget vi skall undvika.
Detta är det dummaste jag har läst i år. *slap*


Är det inte i delvis härdade fetter som transfetter förekommer? Fast inte i "helt" härdat fett?

Sverker
2006-12-06, 19:37
Är det inte i delvis härdade fetter som transfetter förekommer? Fast inte i "helt" härdat fett?


Ja. Ett fullständigt härdat fett innehåller bara mättade fettsyror. Är rapsolja eller sojaolja råvara till härdningen så blir det ett fett med ca 80 - 90 % stearinsyra.

Bucyrus
2006-12-06, 20:40
Nästa gång ni köper t.ex. bröd, kolla innehållet. Delvis härdade fetter vanligare än man kanske tror. Finns mer att läsa här: http://www.konsumentsamverkan.se/

Vinter
2006-12-07, 02:52
Det är inte det som är tanken med förbudet heller.
Transfett är ett helt onödigt fett och går att ersätta med annat som inte har samma hälsomässiga nackdelarna. Folk kommer inte känna någon smakskillnad, jag gjorde det i alla fall inte när MAX tog bort sitt transfett förra året.
Det handlar väll om några sköna miljoner för dom största kedjorna för att byta ut fetterna mot något som har lägre hållbarhet etc, får se om man märker någon skillnad i vården i NY efter en tid. Blir intressant.

Vinter
2006-12-07, 02:58
Jo, det du säger här håller jag helt och hållet med om. Men du skrev en bit upp att folk faktiskt skulle ändra sina matvanor genom att börja äta godis istället för transfettsmat.
Jag menade det mer generellt, dvs problemet är inte själva transfetterna utan deras kassa matvanor.