handdator

Visa fullständig version : Vikter vid löpning!


Englund
2006-12-05, 17:49
Någon som har testat med vikter (tippar på 2 kg) runt fotlederna när man löper?
Jag testade tidigare idag och det kändes väll rätt bra. Inte allt för tungt men ändå tillräckligt för att pulsen skulle gå upp en del. Vilka är för och nackdelarna med att löpa på detta vis?!

Torsk_ole
2006-12-05, 17:55
Är inte det väldigt slitsamt?

jontahontas
2006-12-05, 18:15
Varför ska du belasta just på det sättet? Okej släde det kan man förstå. Men vad vill du uppnå? :S

Englund
2006-12-05, 18:26
Men vad vill du uppnå? :S

Det är ju det jag inte vet. Därför jag undrar vilka för och nackdelar det finns med att träna på det viset.

Olsson
2006-12-05, 19:00
Sliter mer och kan ge felbelastningar. Vill du ha högre puls, spring fortare. Vanlig hederlig backträning funkar fint annars för att öka motståndet.

Eddie Vedder
2006-12-05, 20:57
Känns som de blir varken lr, du lär ju inte få ut mycke konditionsmässigt eftersom du förmodligen inte kommer kunna hålla samma tempo jämfört me om du hade sprungit utan, jag vet själv hur de e å springa när man e dyblöt å har extra tyngd i form av tunga blöta kläder å släpa på. Styrkemässigt kommer de ju heller inte ge nånting jämfört me va ett benpass på gymmet skulle ge dej.
En väldigt kort period testade många fotbollslag å träna me västar me tyngder under försäsongen å de dog ju ut lika snabbt som de kom så jag tvivlar på att de ger nån bra effekt, bara ökad skaderisk.

Ame
2006-12-05, 21:12
Det är ju det jag inte vet. Därför jag undrar vilka för och nackdelar det finns med att träna på det viset.

Men du måste väl veta vad det är du vill med träningen? Bättre kondition, starkare ben, etc...?

Vi brukar köra med däck som vi springer och släpar i typ 30-40m som löpstyrkeövning.

bulldoggen
2006-12-05, 21:37
Förr i världen när jag höll på med karate sprang jag med vikter under sommaruppehållen. Jag var noga med att vara väldigt konsekvent att aldrig springa utan dem. Hade 2kg manschetter runt anklarna. De fördelar jag upplevde var att när man hade sprungit ca 3 veckor så man var uppe på samma sträckor och tider som utan manschetterna, och sen tog av dom, så var det väldigt lätt att springa och man orkade mycket längre. Man flyttade så att säga upp ett snäpp på konditionsskalan på kortare tid än om man bara hade löptränat som vanligt. Huruvida detta hade att göra med psyket eller om man verkligen hade byggt bättre kondition låter jag vara osagt.
En annan effekt var väl att man sparkade fortare och hårdare efter dessa perioder.
Edit: kan säga att jag personligen aldrig upplevde några problem med leder eller snedbelastningar, men hör ofta om folk som har upplevt det.

Baan
2006-12-05, 21:43
Tror det är enklare bara fylla en ryggsäck med något, om inte anant så mer realistisk belastning -- om du nu inte övar på att ha väldigt tunga skor på dig.

jontahontas
2006-12-05, 22:34
Jag tror inte på ryggsäck heller. Möjligtvis som förberedelse inför lumpen eller någon form av extremtävling. Alternativt för skojs skull, men då är det ju anhything goes basicly.

Det enda jag ser som bra för att bli bra på att just springa är släde alternativt eller fallskärm.

Baan
2006-12-05, 22:44
Jag tror inte på ryggsäck heller. Möjligtvis som förberedelse inför lumpen eller någon form av extremtävling. Alternativt för skojs skull, men då är det ju anhything goes basicly.

Det enda jag ser som bra för att bli bra på att just springa är släde alternativt eller fallskärm.

Praktiskt enkelt med ryggsäck, det är det inte med släde, om du springer i terräng iaf. Men visst, ryggsäck är klassisk införlumpenträning..

jontahontas
2006-12-05, 22:57
Men vem fan springer i terräng? :D

Ärligt så jo vafan, dra på sig en rygga å ut å springa e ju lite köttigt och ganska ballt så det e ju värt att träna sig duktig på. Däremot så kommer det knappast hjälpa en som satsar på tex terräng-SM.

Baan
2006-12-05, 23:01
Men vem fan springer i terräng? :D

Ärligt så jo vafan, dra på sig en rygga å ut å springa e ju lite köttigt och ganska ballt så det e ju värt att träna sig duktig på. Däremot så kommer det knappast hjälpa en som satsar på tex terräng-SM.

Nä, tanken är väl möjligtvis att förbränna lite mer (personligen skulle jag morgonpromenera med tung ryggsäck) samt bli bra på att springa med ryggsäck :) Mer än det tror jag inte man får. Jo, kanske kassa knän.

Englund
2006-12-05, 23:37
Känns som de blir varken lr, du lär ju inte få ut mycke konditionsmässigt eftersom du förmodligen inte kommer kunna hålla samma tempo jämfört me om du hade sprungit utan, jag vet själv hur de e å springa när man e dyblöt å har extra tyngd i form av tunga blöta kläder å släpa på. Styrkemässigt kommer de ju heller inte ge nånting jämfört me va ett benpass på gymmet skulle ge dej.
En väldigt kort period testade många fotbollslag å träna me västar me tyngder under försäsongen å de dog ju ut lika snabbt som de kom så jag tvivlar på att de ger nån bra effekt, bara ökad skaderisk.

Tack, det var nämligen något sådant jag ville höra. Det är så att jag vill få bättre kondis, har inte så dålig nu men jag vill förbättra den ännu mer. Siktar på milen under 40 min inom en snar framtid.