handdator

Visa fullständig version : KTA programmet


tusenkonstnar
2006-12-05, 11:52
Hej,
tänkte höra om det är någon här som har testat att köra efter KTA programmet.
* Gav det bra resultat?
* Hur klarade händer och senor av det?

tusenkonstnar
2006-12-06, 21:01
*bump*

ikariotis
2006-12-06, 21:10
va är det för nytt super program?

Bondlurk
2006-12-06, 21:14
Jag tror inte det är särskilt nytt, har hört talas om det, och att det skulle vara ganska intensivt. Jag hörde från bla. "Mart|n" att han hade fått bra resultat av det, fast han påstod att det inte var ett program för folk som inte var extremt erfarna inom grippers.

Mart|n
2006-12-07, 12:50
Jag tror inte det är särskilt nytt, har hört talas om det, och att det skulle vara ganska intensivt. Jag hörde från bla. "Mart|n" att han hade fått bra resultat av det, fast han påstod att det inte var ett program för folk som inte var extremt erfarna inom grippers.

Hallå! Då har du nog hört lite fel! Jag har aldrig testat KTA. :)

Men jimcg har, och han har fått bra resultat av det!

Jag rekommenderar er att regga er på www.gripboard.com och läsa mer om det där (finns ifs inte allt för mycket att läsa om det, såvida man inte köper programmet).


Man ska ha tränat grippers ett tag så att man är lite van. Sen får man välja en lämplig gripper över ens mål gripper som man ska göra negativa med. Läste om en som kunde stänga CoC #2 och hade CoC #3 som målgripper, och han hade CoC #4 att göra negativa med.... Tror han slet av lite senor och knäckte nåt ben i handen.

Dav0d
2006-12-07, 13:33
Hallå! Då har du nog hört lite fel! Jag har aldrig testat KTA. :)

Men jimcg har, och han har fått bra resultat av det!

Jag rekommenderar er att regga er på www.gripboard.com och läsa mer om det där (finns ifs inte allt för mycket att läsa om det, såvida man inte köper programmet).


Man ska ha tränat grippers ett tag så att man är lite van. Sen får man välja en lämplig gripper över ens mål gripper som man ska göra negativa med. Läste om en som kunde stänga CoC #2 och hade CoC #3 som målgripper, och han hade CoC #4 att göra negativa med.... Tror han slet av lite senor och knäckte nåt ben i handen.


Slet av senor - Kanske
Knäckte något ben - Skit snack... Om han inte är jävligt dum och oerfaren.

Mart|n
2006-12-07, 16:37
Slet av senor - Kanske
Knäckte något ben - Skit snack... Om han inte är jävligt dum och oerfaren.

Påstår du att jag snackar skit? ;)

Har du kanske testat att göra flera negativa singlar med CoC #4? Och då "när" du inte kan stänga en gripper tyngre än #2?

Nu vet jag inte vad för gripper du klarar av att stänga. Jag är iaf hyfsat nära på att stänga CoC #4 och känner mig jävligt sliten efter några försök på den.

Dav0d
2006-12-07, 17:04
Påstår du att jag snackar skit? ;)

Har du kanske testat att göra flera negativa singlar med CoC #4? Och då "när" du inte kan stänga en gripper tyngre än #2?

Nu vet jag inte vad för gripper du klarar av att stänga. Jag är iaf hyfsat nära på att stänga CoC #4 och känner mig jävligt sliten efter några försök på den.

Påstår inte att du ljuger, påstår att du troligtvis är fel informerad :)

Alltså jag själv stänger en RB180, och min polare kom med en RB350. Körde lite negativa på den, kändes lite i början men efter ett tag så var det väl bara musklerna som inte orkade med, slitna senor kan jag tänka mig att man får efter ett tag. Men brytna ben ? wtf ?

Liten Men Fet
2006-12-07, 17:42
Påstår inte att du ljuger, påstår att du troligtvis är fel informerad :)

Alltså jag själv stänger en RB180, och min polare kom med en RB350. Körde lite negativa på den, kändes lite i början men efter ett tag så var det väl bara musklerna som inte orkade med, slitna senor kan jag tänka mig att man får efter ett tag. Men brytna ben ? wtf ?

Jag har för mig att det var en tråd uppe för ett tag sen om just den här killen som bröt ett ben, det var länkat till ett greppforum där det berättades om det. Är väl inte alls omöjligt, han kan ju haft en svaghet i ett ben som brast när han belastade det riktigt tungt. Jag känner en som som bröt ett finger när hon stängde in bildörr och bara sköt igen dörren, inga fingrar i kläm alltså. Hon hade en cysta på ett finger.

Dumleman
2006-12-07, 18:26
Påstår inte att du ljuger, påstår att du troligtvis är fel informerad :)

Alltså jag själv stänger en RB180, och min polare kom med en RB350. Körde lite negativa på den, kändes lite i början men efter ett tag så var det väl bara musklerna som inte orkade med, slitna senor kan jag tänka mig att man får efter ett tag. Men brytna ben ? wtf ?
Jag är osäker men jag tror inte att RB350 finns, säker på att det var en RB och inte en HG?

Dav0d
2006-12-08, 00:39
Jag är osäker men jag tror inte att RB350 finns, säker på att det var en RB och inte en HG?

Väldigt säker! HG är ju inte ens jobbiga.
Det var någonstans över 300 har jag för mig iallafall. Det var 6 månader sedan han kom ner med dem därav kommer jag inte riktigt ihåg.

Men jag ska testa denna typ av träning och se om jag bryter några ben ^^
Har slappat som fan med mina grippers senaste tiden, irriterande *gah!* :smash:

tusenkonstnar
2006-12-08, 09:27
Parentes
*
Tycker inte att det låter konstigt alls att bryta ngt ben i handen tillslut. Om det skulle hända efter några försök låter det konstigt men man kan ju få stressfrakturer om man under en längre tid överbelastar.
Har haft klubbkompisar som brutit tår(!) på det sättet när jag boxades.
*



Nu åter, är det någon som har lite erfarenheter av KTA och kan säga om de fick bra reslutat av det?

Ledde det till några skador?


Själv är jag precis på den nivå att jag otalkad kan stänga CoC2 om jag är utvilad, men jag fixar det inte två dagar i rad. Gissar att jag inte ens har genetik för att kunna stänga 3:an men skulle vilja ta mig upp på 2.5 nivån iaf eller åtminstone RB180

Svedberg
2006-12-08, 12:41
Nu åter, är det någon som har lite erfarenheter av KTA och kan säga om de fick bra reslutat av det?

Ledde det till några skador?


Själv är jag precis på den nivå att jag otalkad kan stänga CoC2 om jag är utvilad, men jag fixar det inte två dagar i rad. Gissar att jag inte ens har genetik för att kunna stänga 3:an men skulle vilja ta mig upp på 2.5 nivån iaf eller åtminstone RB180

PMa Jimcg han är den enda här som jag vet tränat med KTA.

Alla har nog genetik för att stänga en 3a med sättning tror jag om dom inte har nått annat fel på händerna. Hur länge tog det dig att stänga 2an och vad klarade du i början?

tusenkonstnar
2006-12-08, 13:49
PMa Jimcg han är den enda här som jag vet tränat med KTA.

Alla har nog genetik för att stänga en 3a med sättning tror jag om dom inte har nått annat fel på händerna. Hur länge tog det dig att stänga 2an och vad klarade du i början?

I början låg jag på en nivå där jag var en liten bit ifrån att kunna stänga 1:an (uppskattningsvis, jaghade från början endast en HG200 och den stängde jag inte direkt, har nu gjort mig av med mina HG's då det ju mjuknar signifikant samt "vrider" sig i handen).

I år räknat så tog det två år från att jag började med grippers till att jag stängde den men det är ganska missvisande eftersom jag under väldigt lång tid hade en skada så att jag inte kunde träna, när den gick över körde jag sedan för långa pass misstänker jag för när jag drog ner på mängden/pass så känns det som det lossnade lite.

Men sammanfattningsvis kan jag väl säga som så att:
* Kunde inte riktigt stänga 1:an när jag började
* Det tog lång tid att stänga 2:an, över ett halvår iaf

Därav jag antagit att jag helt enkelt inte har förutsättningarna att kunna stänga en trea.

watertouch
2006-12-08, 13:53
Jag har kört KTA i en vecka nu, har bestämt mig för att sluta. Dels för att träna annan underarmsträning och dels för att den höga volymen 6ggr veckan inte känns rätt för mig jusst nu.
Det enda intressanta i KTA programmet är träningsschemat, resten är typ det som står i jenses greppguide. Så 174kr är det inte värt! om man inte är total noob o knappt vet vad en gripper är, då får man lite tips.

Fettecke
2006-12-08, 14:09
Nån som kan förklara vad KTA går ut på, samt möjligen förklara programmet?

watertouch
2006-12-08, 14:13
Nån som kan förklara vad KTA går ut på, samt möjligen förklara programmet?

Du tränar singlar 6ggr i veckan, och bygger varje dag på med ex antal set. Detta tar ju på senor o shit, så sen när du är klar o vilar så blir du starkare. 2månader ungefär är programmet på.

hejhopp
2006-12-08, 14:56
Jag har kört KTA i en vecka nu, har bestämt mig för att sluta. Dels för att träna annan underarmsträning och dels för att den höga volymen 6ggr veckan inte känns rätt för mig jusst nu.
Det enda intressanta i KTA programmet är träningsschemat, resten är typ det som står i jenses greppguide. Så 174kr är det inte värt! om man inte är total noob o knappt vet vad en gripper är, då får man lite tips.

Kan du dela med dig av programmet?

watertouch
2006-12-08, 16:06
Skicka pm med mailadress.

Dumleman
2006-12-08, 16:13
Jag har svårt att tro att det finns ett optimalt träningsprogram som passar alla och bara man kör det så blir man über så tro inte blint på det där kta. obs jag inte ens har sett programmet.

wargen
2010-01-23, 11:32
Jag började igår med KTA och körde idag det andra passet. Det känns fint, men jag undrar hur jag kommer känna mig om ett par dagar!?

Zaqwer
2010-01-23, 12:46
Jag började igår med KTA och körde idag det andra passet. Det känns fint, men jag undrar hur jag kommer känna mig om ett par dagar!?

Första veckan är inte så farlig. Körde KTA för 1 år sedan ungefär, framåt vecka 3 var jag rätt sliten vet jag, började sakna lite skinn här och där i händerna och att ta sig igenom ett helt pass var en plåga på grund av dom tunga negativa singlarna.

Skaderisken som det skrevs om tidigare i tråden kan jag intyga om, fick lov att avbryta programmet med vänsterhanden efter ett tag. Vet inte exakt vad för skada det var men hade i alla fall ont i underarmen 2-3 månader.

Men resultaten jag fick med högern gick inte att klaga på, hade stått stilla i utvecklingen länge innan men bara halvvägs igenom KTA fick jag ihop #2 som var mitt mål då.

wargen
2010-01-23, 15:13
Som sagt - det är ett "borderline injury"-upplägg...

hugok
2010-01-23, 18:31
Jag är i 3e veckan nu. Ska köra det sista passet på vecka 3 idag. Utävrdering hittills:
Det är ett helvete att genomföra det trots att jag inte kommit så långt. Räkna med att lägga ned nästan 2 timmar 6 gånger i veckan om man vill ha in handvård också. Mina händer är som sandpapper redan och ändå använder jag salva 3-4 gånger om dagen. De sista seten på varje pass är riktigt frustrerande, jag får knappast ihop dem i början på overcrushen och får bara försöka så gott jag kan. Efter varje pass känner man sig svagare tills man får sin vilodag till nästa vecka då man får nya krafter

Men nog om det negativa. När jag började för 3 veckor sedan behärskade jag 2an bra och kunde reppa en del med den. I början av denna vecka under uppvärmningen märkte jag att jag inte var så jättelångt från 3an och jag dominerade totalt 2an som dessutom var ganska mycket filad i overcrushen, och jag fick ny motivation. Nästa vecka väntar den välförtjänade "back down week" för att sedan uppföljas av fas 2 som självklart är tuffare än fas 1.

Tips: Slarva inte med handvården. I programmet står det om att man ska lägga händerna i mycket varmt vatten i ca 2 minuter och sedan ta dem till mycket kallt vatten i ca 2 minuter. Gör detta!! Innan jag började med KTA hade jag ofta ont i lederna av greppträningen men efter att jag börjat avtog det sakta och jag är i stort sett helt återställd nu trots den höga träningsdosen. Jag tror att det beror på handbaden. Glöm heller inte att träna fingrarnas extensorer med gummiband.

wargen
2010-01-23, 22:02
man ska lägga händerna i mycket varmt vatten i ca 2 minuter och sedan ta dem till mycket kallt vatten i ca 2 minuter. Gör detta!! Innan jag började med KTA hade jag ofta ont i lederna av greppträningen men efter att jag börjat avtog det sakta och jag är i stort sett helt återställd nu trots den höga träningsdosen. Jag tror att det beror på handbaden. Glöm heller inte att träna fingrarnas extensorer med gummiband.

Jag håller helt med! Kallvarma växlingar och extensorövningar är viktigt för mig också!

wargen
2010-01-23, 22:06
Jag håller helt med! Kallvarma växlingar och extensorövningar är viktigt för mig också!

Märkligt förresten att extensorövningar inte nämns i KTA!?

En annan fundering; är det någon som testat ett liknande program som KTA för en annan muskelgrupp eller övning - typ bänk eller böj. Jag som håller på med styrkelyft funderar på att testa det just i bänken eller kanske böjen. Man får ju tweaka det litet, men man kan ju använda delar av tänket.

wird
2011-07-19, 20:46
Bump!

Är det någon som vill dela med sig av programmet? Jag skulle gärna snappa upp lite idéer från programmet.

Mvh