handdator

Visa fullständig version : Nästan 7milj med i Svenska Kyrkan!


IATOAON
2006-12-05, 11:33
Hur kan det vara möjligt i ett land som Sverige att nästan 7milj människor fortfarande är medlemmar i Svenska kyrkan?

Förr blev man ju medlem automatiskt genom att bara bli född eftersom vi hade en statskyrka. Den är nu avskaffad men varför har befolkningen då inte tagit sitt ansvar och aktivt trätt ur kyrkan? Givetvis finns där fortfarande folk som vill vara medlemmar men jag tvivlar på att alla 7milj är av den åsikten.

Det är inte på något sätt krångligt att gå ur. Man kontaktar närmsta församlingshem som har förtryckta blanketter. Bara att skriva på och få bevittnat, lämna in och sen är saken biff. Som en extra bonus får du dessutom 1% lägre inkomstskatt nästa taxeringsperiod.

Mitt hopp vid fortsatt inaktivitet står till att man numera måste döpa sina barn i kyrkan för de skall bli medlemmar och förhoppningsvis kommer denna "tradition" allt mer dö ut!

Mer info hur du lämnar kyrkan finns här:
Begär urträde ur Svenska Kyrkan (http://www.svenskakyrkan.se/ArticlePages/200508/16/20050816103610_svkhjs637/20050816103610_svkhjs637.dbp.asp)

babbett
2006-12-05, 11:41
Folk är för lata för att gå ur...

Sen måste man ändå betala begravningsskatt *screwy*

...om man inte är med i svenska kyrkan, varför ska man då begravas på en gravplats som svenska kyrkan står för? :confused:

Hades
2006-12-05, 11:45
Bra att du påminde mig. Skall ordnas omgående.

Dav0d
2006-12-05, 12:00
De har MONOPOL! *gah!* :smash:

Baan
2006-12-05, 12:01
Hur vet man om man är med ;)

thomast
2006-12-05, 12:03
Hur är det med begravningar (sin egen, man vill inte ge sina nära och kära ytterligare ett helvete när man dör) när man gått ur svenska kyrkan? Är det några problem?

Halldin
2006-12-05, 12:04
Hur är det med begravningar (sin egen, man vill inte ge sina nära och kära ytterligare ett helvete när man dör) när man gått ur svenska kyrkan? Är det några problem?
Nä.

Emselie
2006-12-05, 15:13
Fasen, jag har funderat på det där med att gå ur flera gånger men aldrig kommit till skott... Ska banne mig fixas!

Me_Myself
2006-12-05, 15:22
Jag har gått ur.
Det finns blanketter på internet som man kan skriva ut och sen skicka in. Fort gjort.

blekfet2
2006-12-05, 15:25
Jag har gått ur.
Det finns blanketter på internet som man kan skriva ut och sen skicka in. Fort gjort.


sweet

thomast
2006-12-05, 15:25
Nä.


Har du eller någon annan källa på det påståendet?

Yankeee
2006-12-05, 15:29
Har du eller någon annan källa på det påståendet?

http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19901144.HTM

mister_power
2006-12-05, 15:35
Hur kan det vara möjligt i ett land som Sverige att nästan 7milj människor fortfarande är medlemmar i Svenska kyrkan?

Förr blev man ju medlem automatiskt genom att bara bli född eftersom vi hade en statskyrka. Den är nu avskaffad men varför har befolkningen då inte tagit sitt ansvar och aktivt trätt ur kyrkan? Givetvis finns där fortfarande folk som vill vara medlemmar men jag tvivlar på att alla 7milj är av den åsikten.

Det är inte på något sätt krångligt att gå ur. Man kontaktar närmsta församlingshem som har förtryckta blanketter. Bara att skriva på och få bevittnat, lämna in och sen är saken biff. Som en extra bonus får du dessutom 1% lägre inkomstskatt nästa taxeringsperiod.

Mitt hopp vid fortsatt inaktivitet står till att man numera måste döpa sina barn i kyrkan för de skall bli medlemmar och förhoppningsvis kommer denna "tradition" allt mer dö ut!

Mer info hur du lämnar kyrkan finns här:
Begär urträde ur Svenska Kyrkan (http://www.svenskakyrkan.se/ArticlePages/200508/16/20050816103610_svkhjs637/20050816103610_svkhjs637.dbp.asp)

Hatar du kyrkan?

Nej men seriöst det här lite typiskt svenskt, först gnäller vi som fan på att det kostar att vara med i kyrkan o alla ska gå ur kyrkan, men sen när vi ska gifta oss eller nån släkting dör o då måste betala en jävla massa pengar för att det är kyrkans enda sätt och få in pengar (Hyra ut kyrkan som ex.) Nej då måste vi gnälla på det istället.

Hellre betalar jag skatt till kyrkan än till ex fastighetsskatt

jesuz
2006-12-05, 15:35
Jag vill se den siffran efter årsskiftet.

Mitt urträde, och många i min närhets dessutom, träder i kraft då. :D

NiXPhoenix
2006-12-05, 15:36
Nä.


Det är visst "problem", man får endast en så kallad borgerlig begravning, de brukar vara mer fattiga på innehåll. Man får ingen präst och inte heller någon kyrka att vara i utan ceremonin sker istället i ett kapell.
Sen om man läser i det där Yankeee länkade till så verkar det som om att okristna får hålla till godo med andra platser på kyrkogården än de som är med i kyrkan.


mister_power: Okej, kyrkan kan hyras ut till okristna, det visste jag inte, det är ju schysst. Men det är säkert olika på olika platser i landet. Kyrkan jag har erfarenhet av har ett speciellt kapell, där får till exempel begravning av icke medlemmar hålla till.

Edde_1
2006-12-05, 15:37
Hatar du kyrkan?

Nej men seriöst det här lite typiskt svenskt, först gnäller vi som fan på att det kostar att vara med i kyrkan o alla ska gå ur kyrkan, men sen när vi ska gifta oss eller nån släkting dör o då måste betala en jävla massa pengar för att det är kyrkans enda sätt och få in pengar (Hyra ut kyrkan som ex.) Nej då måste vi gnälla på det istället.

Hellre betalar jag skatt till kyrkan än till ex fastighetsskatt

+1
och hellre kyrkan än tv-licens.

Tigerkotten
2006-12-05, 15:37
Det är mest så att jag inte vet vad man blir "utan" om man går ur kyrkan.

T ex, hur mycket betalar man till den?
Hur är det ang bröllop i kyrkan?
Hur är det med begravning?

Yankeee
2006-12-05, 15:38
Det är mest så att jag inte vet vad man blir "utan" om man går ur kyrkan.


Största nackdelen är väl att du hamnar i helvetet http://www.mocoforo.com/foro/style_emoticons/default/diablo.gif

IATOAON
2006-12-05, 15:39
Hatar du kyrkan?


Det kan man påstå ja. Avskyr all form av religöst utövande som går ut på dyrkan av en gud eller liknande.
Mitt förakt mot den kristna kyrkan är dock betydligt större än mot judendomen, hinduismen, buddismen och islam tex.

Sonny
2006-12-05, 15:44
Det kan man påstå ja. Avskyr all form av religöst utövande som går ut på dyrkan av en gud eller liknande.
Mitt förakt mot den kristna kyrkan är dock betydligt större än mot judendomen, hinduismen, buddismen och islam tex.:hbang:

J.Saarela
2006-12-05, 15:48
Största nackdelen är väl att du hamnar i helvetet http://www.mocoforo.com/foro/style_emoticons/default/diablo.gif

hahahahah



jag ska gå ur så fort jag ids.

Fartman
2006-12-05, 15:50
Jag ska då fan inte gå ur kyrkan.

mister_power
2006-12-05, 16:03
Det kan man påstå ja. Avskyr all form av religöst utövande som går ut på dyrkan av en gud eller liknande.
Mitt förakt mot den kristna kyrkan är dock betydligt större än mot judendomen, hinduismen, buddismen och islam tex.

Men idagens Sverige står väl inte direkt kyrkan för kristendomen om du förstår vad jag menar, att den mer står för en symbol för giftemål och begravningar.

Men om du ska hata all dyrkan får du väl för fan hata islam o judendom lika mycket som kristendomen, som håller på krigar fortfarande därnere tack vare religion. Sen har vi ju USA för sig som försöker vara lite mer kristna än vad de egentligen är.

Men jag har också lite svårt för den där extrema dyrkan, känns lite som man vill säga "Skaffa ett eget liv"

Angel
2006-12-05, 16:05
vadå ta sitt ansvar och gå ur? Jag VILL vara med i kyrkan.

Sen gör svenska kyrkan mycket annat bra med.

Angel
2006-12-05, 16:08
Krisgrupper, skolpräster, präster för livets slut. jourpräster.

RÖR INTE MIN PRÄLLE

Yankeee
2006-12-05, 16:08
Krisgrupper, skolpräster, präster för livets slut. jourpräster.

RÖR INTE MIN PRÄLLE

Pedofiler?

Angel
2006-12-05, 16:09
Pedofiler?

Bara dom katolska

IATOAON
2006-12-05, 16:10
vadå ta sitt ansvar och gå ur? Jag VILL vara med i kyrkan.

Sen gör svenska kyrkan mycket annat bra med.

"Givetvis finns där fortfarande folk som vill vara medlemmar men jag tvivlar på att alla 7milj är av den åsikten."

Du missade den biten?

De bra grejorna kyrkan gör har ingenting med religionen att göra och hade med fördel sköts utan inblandning av kyrkan.

Angel
2006-12-05, 16:12
Nej det tycker jag inte.

Dessutom är präster dom enda som har en total tystnadsplikt!

hultman
2006-12-05, 16:13
Nej, jag tänker inte gå ur. Kyrkan gör väldigt mycket bra för samhället, och utan resurser så blir det väldigt svårt den att åstadkomma någonting alls. Snålt, småaktigt och relativt elakt att gå ur, i mitt tycke.

Yankeee
2006-12-05, 16:13
Bara dom katolska

http://www.comicguide.net/images/smilies/abso.gif

Angel
2006-12-05, 16:15
Visst får väl alla göra som dom vill, men ja stör mig på sådana som klagar på att ANDRA är med i kyrkan. gå ur själv då och låt andra vara med om dom vill god dammit. Vad e problemet?

IATOAON
2006-12-05, 16:15
Nej, jag tänker inte gå ur. Kyrkan gör väldigt mycket bra för samhället, och utan resurser så blir det väldigt svårt den att åstadkomma någonting alls. Snålt, småaktigt och relativt elakt att gå ur, i mitt tycke.
Jepp men att förespråka barnaga, kvinnodiskriminering, hets mot folkgrupp och i viss mån rasism är helt ok och goda gärningar?

IATOAON
2006-12-05, 16:16
Visst får väl alla göra som dom vill, men ja stör mig på sådana som klagar på att ANDRA är med i kyrkan. gå ur själv då och låt andra vara med om dom vill god dammit. Vad e problemet?
Att massvis med människor är med av ren lathet, de orkar inte ta tag i problemet och gå ur. Vilket orättfärdigt genererar massvis med pengar till deras organisation.

Angel
2006-12-05, 16:17
Att massvis med människor är med av ren lathet, de orkar inte ta tag i problemet och gå ur. Vilket orättfärdigt genererar massvis med pengar till deras organisation.

Men låt dom vara lata då. Det e deras beslut, inte ditt!

Mental
2006-12-05, 16:19
Näe, en annan sak jag inte fattar, är varför alla bölar i kyrkan och söker tröst hos religionen när det blir kämpigt. Det var några som tog livet av sig på min skola, och nog fan satt de där på rad, de kaxiga ateisterna och religionshatarna, på rad i kyrkan bölandes.

Av någon anledning vill vi ha kyrkan till stöd när det krisar, vi vill bara inte vara med och betala för det. Det käns lite som att kyrkan får ta över de medmänskliga aspekterna som det statliga i sammhället misslyckas med.

Ska man gå ur får man se till att vara konsekvent då, inte döpa sina barn där, inte gifta sig där och inte begrava sig där, och inte heller belasta prästerna när livet är tungt.

Har en kompis som jobbar extra som värd på ett sjukhuskapell, och det är tydligen många som söker tröst där när de fått besked om att de är döende eller att deras barn är det, jävla hycklare, stå på egna ben då.

Yankeee
2006-12-05, 16:20
Näe, en annan sak jag inte fattar, är varför alla bölar i kyrkan och söker tröst hos religionen när det blir kämpigt.

Vilka alla?

Dessutom kanske det kan vara så att folk söker stöd hos kyrkan för att det inte finns så många andra ställen att gå till?

Angel
2006-12-05, 16:22
för att kyrkan är en plats man skall kunna söka tröst i.

Sen att många människor som är döende lr fått något sådant besked söker sig till kyrkan är ingen konstigt, man ifrågasätter sin existent, man vill hoppas på en fortsättning, ett mirakel, något att hålla fast vid.

IATOAON
2006-12-05, 16:23
Ska man gå ur får man se till att vara konsekvent då, inte döpa sina barn där, inte gifta sig där och inte begrava sig där, och inte heller belasta prästerna när livet är tungt.


Tro mig, jag kämpar verkligen för att slippa ha med kyrkan och göra överhuvudtaget, det är fan inte lätt. Iofs är det bara en grej kvar och det är just vad som händer när jag dör. Vägrar fan kremeras i deras regi, det är ju fan ett hån värre än något annat.

Döpa mina eventuella barn skulle jag aldrig någonsin få för mig då jag inte anser mig ha rätt och ta det beslutet åt dom. Gifta mig i kyrkan skulle heller aldrig komma på frågan. Sist men inte minst skulle jag aldrig söka tröst hos en präst om det fanns behov, finns betydligt kompententare folk som kan hantera det.

Tricklev
2006-12-05, 16:23
Sen att många människor som är döende lr fått något sådant besked söker sig till kyrkan är ingen konstigt, man ifrågasätter sin existent, man vill hoppas på en fortsättning, ett mirakel, något att hålla fast vid.

Man blir desperat mao.

Jag ska gå ur, bara inte orkat än. *whistle*

Nina L
2006-12-05, 16:24
Kyrkan har spelat ut sin roll. Så snart folk fattar att det inte är nått farligt att gå ur så kommer Sverige att bli sekulariserat på riktigt. Powah to teh people.

Bronkitkorv
2006-12-05, 16:26
Du ska fan inte säga åt mej att gå ur kyrkan din jävel..
Jag är väl fan med för att jag vill det.
Även om jag tycker att hela kyrkan suger med sin jävla skenhelighet och sina löjliga meningslösa ritualer..

aliquis
2006-12-05, 21:11
Jag har också tänkt göra det, men har ju inte orkat ta reda på vilken jävla pastorsexpeditionsbajsåke jag tillhör så jag har inte orkat innan ;D

Dock kan man ju fundera på varför egentligen, kyrkorna bevaras ju visst med statliga pengar ändå, så det kyrkoskatten betalar är ju deras aktiviteter och personal, och även om jag inte gillar religösa fanatiker kan jag inte se vad som är fel med det och varför man behöver förfäras över att folk stödjer det och är medlemmar.

Visst är skolavslutning i kyrkan fint? Bröllop, dop och begravningar också, även om jag inte tror på snacket runtomkring. Träffar och olika former av möten där människor möts och har trevligt tillsammans är ju inte särskilt negativa heller, möjligheten för någon att få tala ut med någon annan och stöd till de behövande (även om det sker i guds namn) har jag svårt att se något fel med också.

aliquis
2006-12-05, 21:12
Folk är för lata för att gå ur...

Sen måste man ändå betala begravningsskatt *screwy*

...om man inte är med i svenska kyrkan, varför ska man då begravas på en gravplats som svenska kyrkan står för? :confused:Vart skall du annars begravas? På parkeringen? Soptippen?

Jorgen
2006-12-05, 21:16
Jepp men att förespråka barnaga, kvinnodiskriminering, hets mot folkgrupp och i viss mån rasism är helt ok och goda gärningar?

Vad har du gått i för kyrka? Det där har jag aldrig hört när jag varit i kyrkan, iofs går jag inte dit utan anledning, bröllop, begravning eller liknande, det är kanske sådant som dom pratar om när jag inte är där.

aliquis
2006-12-05, 21:16
Det är mest så att jag inte vet vad man blir "utan" om man går ur kyrkan.

T ex, hur mycket betalar man till den?
Hur är det ang bröllop i kyrkan?
Hur är det med begravning?Runt eller strax över 1.5% av din inkomst.
Nej.
Nej.

Gifter du dig får du hitta på något eget någonstans, vid begravning får man väl betala begravningsbyrån för någon form av ceremoni eller plats eller så antar jag, men det lär ju inte bli lika fint som i en kyrka.

Det senare kanske än mer gäller bröllop.

aliquis
2006-12-05, 21:18
Jepp men att förespråka barnaga, kvinnodiskriminering, hets mot folkgrupp och i viss mån rasism är helt ok och goda gärningar?Hahahaha, ja det är ju precis vad jag associerar kyrkan med! ... :smash:

Cilia
2006-12-05, 21:19
IATOAON behöver lite mer kärlek i sitt liv och mindre hat.
Det är inte bra att känna så starka agressioner för något som inte behöver påverka en det minsta som faktiskt svenska kyrkan gör.

Jag är med i den och märker inte av den vad ska man då inte göra om man inte ens är med?

Kay
2006-12-05, 21:31
Det kan man påstå ja. Avskyr all form av religöst utövande som går ut på dyrkan av en gud eller liknande.
Mitt förakt mot den kristna kyrkan är dock betydligt större än mot judendomen, hinduismen, buddismen och islam tex.

Ditt snack om att skriva sig ur kyrkan är lika irriterande som alla religiösa utövare som förespråkar sin tro. Orkar inte lyssna på alla människors övertygelser hela tiden.*Stänger och låser dörren innan du ger mig en broschyr eller tidning*

aliquis
2006-12-05, 21:41
Vilka alla?

Dessutom kanske det kan vara så att folk söker stöd hos kyrkan för att det inte finns så många andra ställen att gå till?Och? Nej så det finns det inte, men då är det ju bara att välja om man vill ha kvar den möjligheten eller inte och isf göra sitt val därifrån. Annars får man väl starta något eget och ta betalt för det, vad som nu är bättre med det, att det inte är religion inblandat kanske. Men en del vill säkert tro på skitsnacket för att liranda sorjen/...

aliquis
2006-12-05, 21:47
Tro mig, jag kämpar verkligen för att slippa ha med kyrkan och göra överhuvudtaget, det är fan inte lätt. Iofs är det bara en grej kvar och det är just vad som händer när jag dör. Vägrar fan kremeras i deras regi, det är ju fan ett hån värre än något annat.

Döpa mina eventuella barn skulle jag aldrig någonsin få för mig då jag inte anser mig ha rätt och ta det beslutet åt dom. Gifta mig i kyrkan skulle heller aldrig komma på frågan. Sist men inte minst skulle jag aldrig söka tröst hos en präst om det fanns behov, finns betydligt kompententare folk som kan hantera det.Klart du inte kremeras i "deras regi", de bara bränner dig väl?

aliquis
2006-12-05, 21:49
Kyrkan har spelat ut sin roll. Så snart folk fattar att det inte är nått farligt att gå ur så kommer Sverige att bli sekulariserat på riktigt. Powah to teh people.Ändras inte bara vår religionsstatustjosan från säg 80% kristna, 15% muslimer osv till typ mestadels muslimer? ;D

Tricklev
2006-12-05, 21:51
Kyrkan är djävulens verk!

dynamo
2006-12-06, 06:54
Gick ur för många år sedan. Visst kan det vara mysigt med traditionella ritualer såsom dop och kyrkligt bröllop, men jag vill inte sponsra någon religion enbart pga det.

Har för mig att det räcker med att ena parten i ett äktenskap är med i kyrkan för ett kyrkligt bröllop. Om ingen av parterna är kristen, vad är då vitsen med det? Går säkert få fint bröllop ändå. Antar att det gäller dop också. Jag vill dock inte att mina eventuella ungar ska döpas. Det finns väl andra, mer personliga, sätt att samlas kring barnet, få visa upp det och välkomna det till världen.

Nina L
2006-12-06, 07:00
Ändras inte bara vår religionsstatustjosan från säg 80% kristna, 15% muslimer osv till typ mestadels muslimer? ;D
Uff, säg inte så. Jag är inte vidare förtjust i någodera, men ändock mer bekant med den krista kyrkan. Synd att sverige är en demokrati så vi inte kan förbjuda regliöst utövande. http://users.pandora.be/eforum/emoticons4u/happy/046.gif

Kanske man skulle beskatta det? Det är väl statens sätt att styra människorna?

Angel
2006-12-06, 07:25
Varför ska ni gå ur kyrkan och sen ändå hoppas att ni får gifta er där?

hultman
2006-12-06, 08:04
Varför ska ni gå ur kyrkan och sen ändå hoppas att ni får gifta er där?

Det är enligt samma metodik som man avskyr public service: snålhet och möjligheten att förlita sig på andra. Många anser sig ha rätten att slippa betala någonting de enligt lag bör göra, men nog fasen kan de klaga på att programutbudet är dåligt ändå.

s_himself
2006-12-06, 08:46
Ska faen också anmäla mig. Har alltid tänkt att gå ur.. Men det blir inte av!

Newi
2006-12-06, 09:10
Men låt dom vara lata då. Det e deras beslut, inte ditt!

Vad fan grinar du om? Bara för att någon snubbe på ett internetforum säger att han tycker att folk som inte stöder kyrkan borde lämna den, så betyder väl inte det att han tvingar någon? Alla kan göra sitt eget val. Trådskaparen gav oss bara en påminnelse, och uppenbarligen fanns det folk som ville lämna kyrkan bara att dom inte tänkt på det.

Scratch89
2006-12-06, 09:14
Jag måste fylla 18 innan jag kan gå ur, har jag för mig. Men jag kommer iallafall inte vara kvar. Jag vill inte gifta mig i kyrkan, och jag vill inte heller att mina barn ska tvingas döpas där.

snelhest
2006-12-06, 09:15
Jag har inte gått ur eftersom att jag inte vet hur man gör och jag vet inte vilken församling jag är medlem i eller om jag är medlem i någon församling överhuvudtaget. Om jag är medlem i någon förväntar jag mig faktiskt att de på något sätt håller nån form av kommunikation med mig speciellt om de har fräckheten att ta pengar av mig.

Nu jobbar jag ju iofs inte så kan inte tänka mig att jag betalat dem nånting men om jag nån gång i framtiden tar och gör ett handtag går jag givetvis ur den här djävulsdyrkande sekten omedelbart.

Hades
2006-12-06, 09:16
Jag har inte gått ur eftersom att jag inte vet hur man gör och jag vet inte vilken församling jag är medlem i eller om jag är medlem i någon församling överhuvudtaget. Om jag är medlem i någon förväntar jag mig faktiskt att de på något sätt håller nån form av kommunikation med mig speciellt om de har fräckheten att ta pengar av mig.

Nu jobbar jag ju iofs inte så kan inte tänka mig att jag betalat dem nånting men om jag nån gång i framtiden tar och gör ett handtag går jag givetvis ur den här djävulsdyrkande sekten omedelbart.
Ring skattemyndigheten och fråga vilken församling du är med i.

IATOAON
2006-12-06, 09:24
Jag måste fylla 18 innan jag kan gå ur, har jag för mig. Men jag kommer iallafall inte vara kvar. Jag vill inte gifta mig i kyrkan, och jag vill inte heller att mina barn ska tvingas döpas där.

Nejfan, du kan gå ur när du vill. Det måste dock bevittnas. Jag var 13 eller 14 när jag gick ur.

dynamo
2006-12-06, 10:58
Varför ska ni gå ur kyrkan och sen ändå hoppas att ni får gifta er där?

Att man inte tror på gud kan ju vara en anledning. Kyrkan är ofta en fin byggnad, bra anpassad för ändamålet att gifta sig, vare sig man tror på gud eller ej.

Själv bryr jag mig inte nämnvärt. Med det jag skrev ville jag mest säga att man inte är totalbannad från kyrkan bara för att man inte tror på gud eller inte är medlem i svenska kyrkan.

Halldin
2006-12-06, 11:10
Snålt, småaktigt och relativt elakt att gå ur, i mitt tycke.
*bs*

aliquis
2006-12-06, 16:36
Församlingssök:
http://www.svenskakyrkan.se/sok/sok_forsamling.asp

Den vanliga urlen:
http://www.humanisterna.se/hTexter.asp?f=s&t=71

tossefar
2006-12-06, 16:59
Jag betalar jättegärna pengar för att fortsätta ha vackra kyrkor i gott skick. Resten skiter jag i, ge fan i mina kyrkor bara.

edit: förövrigt tycker jag synd om kristna människor, det är nästan tragiskt år 2006.

Baha
2006-12-06, 17:52
min mamma brukar gå dit ibland, min mormor med..själv e jag inte spec. kristen men tjjen ville döpa barn med så det blev så oxå.

ville förut gå ut men känns fel att göra det tycker jag när jag vet att några av mina när nyttjar det ibland o liknande. finns så mkt annat skit att spara in på istället