handdator

Visa fullständig version : Tejpning av nyblivet ärr


Semiramis
2006-12-05, 09:56
Jag har tagit bort en liten och helt ofarlig knöl på ryggen men nu så säger läkaren att jag bör tejpa ärret vid träning för att annars finns det risk för att det går upp. Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av/vet något om sådant. Ärret är väl ca 2 cm och vågrätt, sitter på skulderbladet, precis där man inte kommer åt. Sköterskan menade att jag skulle tejpa upp till ett halvår, jag tycker det låter sjukt länge, funderar på att göra det i ett par månader. Någon som vet?

isato
2006-12-05, 15:14
Ett halvår är bara för att det skall bli ett snyggt ärr. Sola inte såret/ärret på ett halvår iaf

Flow
2006-12-05, 15:34
Dessvärre är det helt korrekt. Det är måttligt skoj att ständigt hålla på att tejpa. Men om man inte gör det mer än någon månad (som jag gjorde) så blir tyvärr resultatet därefter. Själv tog jag bort ett rätt litet födelsemärke, men det slutade med att ärret är tre gånger så stort som födelsemärket var :(

Så i slutändan får du nog välja vilket som känns jobbigast - Besväret att tejpa, eller att få ett större och fulare ärr :)

flenders
2006-12-05, 15:47
Ah, ärr är snyggt.

Semiramis
2006-12-05, 21:51
Vad för tejp ska man använda? På Apoteket verkar de helt förvirrade!

isato
2006-12-05, 22:02
vanlig vit kirurgtejp eller vad det heter......

Nilsjohan
2006-12-05, 22:55
Jag har tagitbort ett födelsemärke mellan skulderbladen och struntade i rekomendationerna av läkaren. Numera ser det ut som jag har ett ärr från en skottskada.

emmzan
2006-12-06, 09:55
För att ansluta mig till kören.. Jag tog bort ett pyttemärke i korsryggen, det höll i 2 dagar innan det sprack och dessutom helt omöjligt att tejpa. Skottskada jovisst..

Semiramis
2006-12-06, 10:46
Tack för hjälpen och tipsen, jag hade naturligtvis hoppast att jag skulle få höra att det inte alls var nödvändigt med tejpningen men det var ju samstämmigt pro så det blir till att komma till gymet med tejprullen i handen :D

Nina L
2006-12-06, 10:49
Tejpa is teh shit. Jag har tejpat både här och där. Be sjuksköterskan att visa dig hur.

strandberg
2006-12-07, 20:56
Vad för tejp ska man använda? På Apoteket verkar de helt förvirrade!


Hejsan!
Jag råkade ut för en liten olycka i sommras vilket gjorde att jag fick sys och resultatet blev 3 ganska stora ärr. Jag slutade dock att tejpa så fort dom sa att jag kunde ta bort det. Det skulle jag inte gjort för när jag besökte vårdcentralen där jag bor sa hon att jag kunde fått betydligt finare ärr om jag fortsatt tejpa. Jag tejpade med "Steri-Strip" som finns att köpa på Apoteket.
Jag tyckte det funkade bra.

MVH Strandberg

Semiramis
2007-01-05, 19:39
Nu har det gått två månader och jag har följt råden och tejpat ärret och vad man kan se nu är att det verkar bli jättefint, bara ett litet streck, ingen skottskada här. Inte har det varit så besvärligt heller, tejpen har suttit bra, jag har använt vanlig kirurgtejp. Jag fortsätter tejpningen i några månader till för säkerhets skull.