handdator

Visa fullständig version : Känner du dig annorlunda?


Nina L
2006-12-05, 06:44
Jag läste det här inlägget (http://bruden.blogspot.com/2006/12/annorlundare-annorlundast.html) i min favoritblogg och fick lust till en poll.

Själv har jag alltid känt mig annorlunda. Mamma att jag var mycket speciell (Det är väl mammors jobb) men framförallt märkte jag det när jag jämförde mig med andra. Jag var inte alls som de andra flickorna. Hade jag jämfört mig med pojkarna så hade det kanske blivit ett annat utslag, men så funkade det i alla fall inte. Sen dess sitter det i. (Och blir kanske en självuppfyllande profetia.) Jag är fast försvissad om att jag är bra mycket annorlunda än andra, på gott och ont. http://ferskywalker.fotopages.com/images/smilies/shy.gif

Sofia4_4
2006-12-05, 07:05
Jag har också känt mig annorlunda. Jag såg annorlunda ut när jag var liten och därför hade väldigt få kompisar. Det gjorde att jag gick omkring ensam och lärde mig inte den sociala spelet. När jag fixade migsjälv och blev som alla andra utseendemässigt kunde jag fortfarande inte det sociala spelet och var för ärlig - jag sa precis som jag tänkte nästan hela tiden. Det kunde folk inte ta. De som klarade av det var såna som mig som levde ensamt och var ensamvargar och betedde sig likadant.
Jag har nu lärt mig att vara någorlunda diplomatsik. Sen tänkte jag, alla har nåt som ingen annan har och de känner sig säkert annorlunda för det. Och det är väl normalt. Så jag tycker inte längre att jag är annorlunda. Mina kompisar kallar mig galning för att det tycker att jag har konstiga tankar. För mig är de tankarna normala, för de lever jag med varje dag.

Capt
2006-12-05, 07:49
Ja. Om jag jämför mig med mina kompisar och bekanta, så känner jag mig mycket mognare och lugnare. Bättre på att hantera situationer på ett bra sätt, med samtal och diskussion. Inte "öööö. du håller inte med, ska jag spöa dig??!" Så på så sätt känner jag mig annorlunda.

Sen ser jag mig som överlägsen de flesta, inte pågrund av hur mycket pengar de har, eller vart de bor. Utan om hur de bemöter människor, och vilken respekt dem visar. Jag är jäkligt ödmjuk, och visar en otrolig respekt för alla...

Nina L
2006-12-05, 07:57
Jag är jäkligt ödmjuk, och visar en otrolig respekt för alla...Och blygsam! http://www.drunkendonkey.net/eng/html/emoticons/giggle.gif

The_RobRoy
2006-12-05, 07:58
Och blygsam! http://www.drunkendonkey.net/eng/html/emoticons/giggle.gif

+1 *whistle*

tano
2006-12-05, 08:26
Ja, det känner jag, eller det vet jag. I vissa avseenden är jag annorlunda än många andra, och andra egenskaper är vi lika.

Det blir ju snabbt filosofiskt det här, men det stämmer verkligen bra att alla människor är sina egna. Trots det är vi människor och egenskaperna vi har, delar vi säkert med hundratals andra. Så bara för att folk i din vänkrets är annorlunda dig (och de på utsidan "verkar" lika) så kan det finnas tusen i grannbyn som är som dig istället.

Sedan förändras man ju också, var väldigt noggran i grundskolan och gick ut med mvg i allt. Blev mer slapphänt i gymnasiet inte alls lika noggran (ändå mvg i allt) men just noggranheten släppte jag och blev mer lika andra, medans det fanns någon annan som var väldigt strikt.

Min poäng var bara som sagt att man inte är ensam om någon egenskap, men att man kanske totalt skiljer sig från de personer man i vardagen möter. Även angående upplevelser, som ju verkligen kan vara individuella, så finns det säkerligen personer som upplevt nästan samma sak. Ganska häftigt egentligen...

Krokodil
2006-12-05, 08:32
Känner du dig annorlunda?
Det kan man lugnt säga...

mini
2006-12-05, 08:35
Känner inte alla så i princip? Jag tror alla ha tankar man inte kan tänka sig att andra har, beteenden man inte ser hos andra och problem man tror sig vara ensam om.
Dessutom, annorlunda än vem? Hela den resterande homogena befolkningen? *rolleyes*

Kanske är det jag som tror fel.
Svaret på frågan är att ja, jag känner mig annorlunda än många. Finns dock några jag känner mig mycket lik. Brushan tex.

Emselie
2006-12-05, 08:43
Känner inte alla så i princip? Jag tror alla ha tankar man inte kan tänka sig att andra har, beteenden man inte ser hos andra och problem man tror sig vara ensam om.
Dessutom, annorlunda än vem? Hela den resterande homogena befolkningen? *rolleyes*

Kanske är det jag som tror fel.
Svaret på frågan är att ja, jag känner mig annorlunda än många. Finns dock några jag känner mig mycket lik. Brushan tex.

+1

Bra sagt!

Nina L
2006-12-05, 08:49
Känner inte alla så i princip?Det var just min tanke, därav pollen (där abbe fn representerar den homogena vanliga befolkningen).

jwzrd
2006-12-05, 08:50
Jag tror alla säger det men bara få menar det, som med allt annat.

Börje H
2006-12-05, 08:52
Jag tror alla säger det men bara få menar det, som med allt annat.

+1
Faktiskt. Det är nog lite halvlåg status på att känna sig "vanlig".

flenders
2006-12-05, 08:54
De flesta på forumet är annorlunda. *screwy* :D

Eva_E
2006-12-05, 08:56
Ja, jag är annorlunda!

Och det är jag faktiskt ganska stolt över!

Jag var illa mobbad en stor del av grundskolan. En trist historia, som jag inte ska gå in i detalj på här... Men revanschlustan är en stark drivkraft, och jag tycker jag har lyckats ganska bra, med tanke på förutsättningarna:

Jag har en längre och djupare utbildning än de allra flesta, och jag har åstakommit en hel del i mitt yrkesliv. Just nu har jag bytt inriktning på detta, och jag är fullt och fast övertygad om att jag kommer att vara framgångsrik i den inriktningen också på sikt, även om det är lite motigt just nu.

Jag kan springa längre än de flesta i min ålder. Jag sprang mitt första maratonlopp när jag var 47, och det är inte särskilt vanligt...
Jag är också starkare och tränar hårdare än de allra flesta 49-åriga tanter. Och det syns på min kropp, så den är jag faktiskt också ganska stolt över.

Dessutom är jag en mycket bra, fast som sagt ganska ovanlig, morsa! Jag tror inte det är så där jättevanligt att mammor går på hådrockskonsert med sina tonårsdöttrar, och båda uppskattar det lika mycket!

Det har funnits perioder då jag kunnat skära av mig tummen för att vara lite mer som alla andra... Bara en sån sak som att ingen av mina vänner eller min släkt någonsin förstod vad jag gjorde på jobbet...

Sammantaget är jag alltså alldeles unik, definitivt ingen medelmåtta i något enda avseende - och jäkligt glad över det!

Ska vi parlera lite franska: Vive la difference!!!

Eva

sissa
2006-12-05, 08:56
Varken eller. Jag saknar plattform just nu. Jag är mycket ensam och för att känna sig annorlunda så måste ju iallafall ha några att känna annorlunda jämfört med.

Men jag vet inte. Jag är iallafall inte uppfylld av en allmän "jag -är -annorlunda- känsla" , det är väl mer då att i vissa sammanhang, beroende på vem man är med. Med vissa kan man ju känna sig rejält avvikande och med andra känner man en större samhörighet.

Nina L
2006-12-05, 08:57
+1
Faktiskt. Det är nog lite halvlåg status på att känna sig "vanlig".Att inte känna sig annorlunda är inte detsamma som att känna sig vanlig. (Även om det visst kan verka så rent teoretiskt.)

Baan
2006-12-05, 08:57
hm, nä..

aliquis
2006-12-05, 08:57
Ingen aning.

aliquis
2006-12-05, 08:58
De flesta på forumet är annorlunda. *screwy* :DAnnorlunda än Nina L

Nina L
2006-12-05, 09:00
Annorlunda än Nina LFörsöker du göra dig lustig på min bekostnad? (Din mamma!)

Frippe_L
2006-12-05, 09:02
Ibland kan det kännas som man är konstig/annorlunda ja men eg. är man väl som alla andra innerst inne.

"Det är ni som är de konstiga, det är jag som är normal!" /J Thåström

Trance
2006-12-05, 09:03
Fullständigt normal.

skaparn
2006-12-05, 09:06
Attans att det jag tänkt skriva redan är skrivet. Annorlunda är ju en fråga om att avvika från en standard, och när den inte finns eftersom alla är unika, så blir man helt plötsligt inte annorlunda. Det mest annorlunda är nog att inte vara annorlunda. Extremnormal. Det ska jag bli.

Nina L
2006-12-05, 09:11
Attans att det jag tänkt skriva redan är skrivet. Annorlunda är ju en fråga om att avvika från en standard, och när den inte finns eftersom alla är unika, så blir man helt plötsligt inte annorlunda. Det mest annorlunda är nog att inte vara annorlunda. Extremnormal. Det ska jag bli.
Men den frågan är inte intressant. Vad jag vill diskutera är hur så många kan känna sig annorlunda, varför det är så, och om man mår bättre av att inte tänka i de banorna? Hur det verkligen förhåller sig är lätt att räkna ut, men jag funderar över människors tankevärld.

sissa
2006-12-05, 09:14
Attans att det jag tänkt skriva redan är skrivet. Annorlunda är ju en fråga om att avvika från en standard, och när den inte finns eftersom alla är unika, så blir man helt plötsligt inte annorlunda. Det mest annorlunda är nog att inte vara annorlunda. Extremnormal. Det ska jag bli.


alla är unika, men skulle det inte gå att "räkna ut" nåt slags medelsvenssonbeteende? men jag vet inte, det kanske skulle visa sig att alla stack ut från den normen på ett eller annat sätt ändå. krävs väl att man isåfall begränsar det, ( kopplar det till en given situation) lite svårt att täcka in alla beteenden i alla slags situationer.

L-Sami
2006-12-05, 09:15
Ja, annorlunda är jag.

Sofia4_4
2006-12-05, 09:17
Men den frågan är inte intressant. Vad jag vill diskutera är hur så många kan känna sig annorlunda, varför det är så, och om man mår bättre av att inte tänka i de banorna? Hur det verkligen förhåller sig är lätt att räkna ut, men jag funderar över människors tankevärld.

Jag tror att det är överlevnadsinstinkt i de dagarna att känna sig annorlunda trots att alla som är "annorlunda" blir inte det i en värld full av annorlunda människor. Jag säger som skaparn, att den som är annorlunda idag är den värsta nörden - han som är normal. Idag är målet för alla att synas, att inte vara med i massan. När hela publiken kliver upp på scen, de som syns blir de få som sitter kvar i publiken.

Jag hade en diskution med en kompis som är gothare. Han ville inte vara en vanlig svensson och därför var han gothare och tyckte "annorlunda". Fast eftersom det finns redan en rörelse av gothare så blev han en av massan gothare, som är lika varandra.

Honn
2006-12-05, 09:41
Om jag känner mig annorlunda eller ej avgör oftast av vilka som finns omkring mig. I vissa sällskap känner jag mig som ett ufo, medans i andra känner jag mig som en naturlig del av flocken.

knazcandy
2006-12-05, 09:47
Känner mig absolut annolunda. Har jag gjort så länge jag kan minnas. Beror förmodligen på att jag är uppvuxen med föräldrar som missbrukat alkohol och narkotika. Vi passade inte in i samhället. Att inte passa in var jättetufft när man gick i skolan, speciellt i ett litet samhälle där alla är svenssonfamiljer och har märkeskläder, volvo och villa. Min uppväxt bidrog till mycket destruktiva tankar och handlingar som i sin tur bidrog till att jag funderade på om jag var galen (åter igen, avvikande). Så jag började umågs med andra människor som var speciella såsom bråkstakar, missbrukare och människor med attityder och sociala problem osv, jag själv var lugn som en filbunke och sysslade aldrig med något skit men jag kände någon slags tillhörighet till det utstötta.

Idag tror jag att jag tillhör något som är ganska normalt, fast ibland, när jag blir sårad eller arg, går jag tillbaka till det gamla. Allt för att hålla masken.

Jay-Z
2006-12-05, 09:53
Jag känner mig semi-magsjuk idag, så ja, lite annorlunda.

skaparn
2006-12-05, 10:07
Men den frågan är inte intressant. Vad jag vill diskutera är hur så många kan känna sig annorlunda, varför det är så, och om man mår bättre av att inte tänka i de banorna? Hur det verkligen förhåller sig är lätt att räkna ut, men jag funderar över människors tankevärld.

Den känsla jag tror många har gnagande inombords är en känsla av att inte vara tillräckligt bra relativt sin omgivning. Man jämför sig med de bästa och ser i dessa stunder endast positiva sidor hos den man jämför sig med. Därför kan man kanske känna sig annorlunda i den bemärkelsen att man presterar sämre än andra. Det har givetvis inget med annorlunda i dess rätta bemärkelse att göra, men kan vara en förklaring ifall många går och känner sig "annorlunda".

Jag verkar kanske lite ordmärkande när jag håller mig kvar vid en terminologisk diskussion. Men faktum kvarstår; säger du att många känner sig annorlunda så får alla dessa många fel. De är ju högst vanliga eftersom de delar en känsla av att vara annorlunda med så många andra.

Angående tankevärlden är det som sagt samma gamla vanliga visa av att många tyngs av alltför mycket grubbleri över att vara otillräcklig. Tror jag.

skaparn
2006-12-05, 10:08
Jag känner mig semi-magsjuk idag, så ja, lite annorlunda.

I tider av vinterkräksjuka? Bah! Du är mainstream.

pragmatist
2006-12-05, 10:11
Jag är den enda normala människan på hela planeten, alla andra är ju mer eller mindre galna.

Snake
2006-12-05, 10:12
Det är ni som e dom konstiga --Thåström

Tricklev
2006-12-05, 10:13
Jag är normal, och alla andra som skrivit/röstat i tråden är relativt normala. Men eftersom det känns elakt att hoppa på någon privatpersons historia så säger jag inte mer än så. ;)

sissa
2006-12-05, 10:21
Men den frågan är inte intressant. Vad jag vill diskutera är hur så många kan känna sig annorlunda, varför det är så, och om man mår bättre av att inte tänka i de banorna?

Även om man står väldigt nära personerna i de relationerna man har så har du ju inte full tillgång till alla deras tankar och känslor ( och särskilt inte de tankar och känslor som skulle upplevas som annorlunda eller konstiga om de blottades) Med sig själv så känner man ju till alla tankar man har. Både de smickarande och de mindre smickarande. Jag tror att man i mkt större usträckning förenklar människor än att man förenklar sig själv. I jämförelse med andra så blir det väl då lätt att man är annorlunda eftersom du inte är i en avskalad och förenklad version.

Sen kan man väl förvisso uppleva att andra är annorlunda och speciella. Att man själv är jävligt blek och vanlig i jämförelse.Men ja, då känner man sig säkert annorlunda i nån mening också. Eller försöker allt man kan att vara det iallafall.

Arnesson
2006-12-05, 10:25
Jag känner mig inte annorlunda utöver att alla individer är olika personligheter. Det trivs jag bra med också, har ingen önskan att vara annorlunda och är gärna en i mängden



(Dock med större penis, det är ju Internetstorlek som gäller nu :cool:)

wintersnowdrift
2006-12-05, 10:29
Vad jag vill diskutera är hur så många kan känna sig annorlunda, varför det är så, och om man mår bättre av att inte tänka i de banorna? Hur det verkligen förhåller sig är lätt att räkna ut, men jag funderar över människors tankevärld.

Jag upplever (eller upplevde under mina tonår i alla fall, om 2,5 månader kan jag lägga den perioden till handlingarna) definitivt att det finns en tydlig norm för hur man "ska" vara, och därmed också en standard att avvika ifrån. Vuxenvärlden kan jag inte uttala mig om ännu *whistle*. Klart att alla är unika och således också mer eller mindre "berättigade" att känna sig annorlunda, men jag tror att även olikhetskänslan i sig varierar och att den skillnaden kanske har större betydelse.

Jag läste blogginlägget du länkade till och tycker att hon är inne på just det - hur annorlunda ska man känna sig och vad är det som i så fall som ska skilja sig från mängden för att man verkligen ska klassas som annorlunda? En homosexuell tjej eller kille avviker ju från den heterosexuella normen (gud vad genusvetenskaplig jag känner mig nu...) = annorlunda. Men samtidigt finns idag en ganska stor homo-community (jfr även alla emo-människor som gaddar ihop sig i sin "annorlundighet", eller biffiga styrketräningsfanatiker som får konstiga blickar på tunnelbanan eller blir nobbade på krogen och sedan skriver av sig om eländet på Kolozzeum). Dvs, även om man upplever att man inte är som människorna man möter i sin vardag så finns det ganska stora möjligheter att finna likasinnade med samma egenheter. Man kan således vara extremt udda samtidigt som man klassas som helt och hållet normal, fast i olika grupperingar.

Beroende på var i samhället man har sin utgångspunkt så känner man garanterat också av att olika ideal och normer trycker på. Jag gick t.ex. i gymnasiet i Stockholms innerstad där höga betyg, mycket pengar, märkeskläder och festande på Stureplan var vad man hade att leva upp till för att passa in. Hade jag gått estetisk linje på landsorten hade anpassningskraven garanterat varit helt andra.

Det är säkert svårare för vissa "personlighetstyper", men jag hoppas att alla människor kan hitta åtminstone någon miljö där de känner att de kommer till sin rätt, blir förstådda och sedda för den man verkligen är/vill vara. Samtidigt som ingen vill vara helt vanlig är det nog få personer som vill känna sig som freaks hela livet.

//Kristin (leg. hobbypsykolog)

Edit: Ser nu att jag är långsam (as usual) och att många redan är inne på min linje.

PowPow
2006-12-05, 10:45
Som nämnt: annorlunda i relation till vad?
Jag är inte lika dan som min granne, så visst är jag annorlunda. Finns ju ingen som är uppbyggd precis som jag, och känner precis som jag i alla lägen. På det viset är jag ju unik. Men det är ju alla, så det kan knappast betyda att man är annorlunda.

Det känns lite som om folk som ska betona sig egen annorlundahet bara för att de är så jävla rädda för att vara som alla andra. Ju mindre ovanliga drag man har, desto mer måste man betona det faktum att man är annorlunda. Eller? Samma sak med folk som påstår sig vara lite "wild and crazy"; dessa personerna brukar, enligt min erfarenhet, visa sig vara de tråkigaste av alla. Och jag tror de vet om det - varför skulle de annars gå omkring och försöka övertala folk som att de inte är tråkiga, utan att de vilda och galna?

Jay-Z
2006-12-05, 11:14
I tider av vinterkräksjuka? Bah! Du är mainstream.

Meh, alla andra har ju vinterkräksjukan! Jag är som ett Amex Black.

Loke
2006-12-05, 11:18
Heh, jo jag har väl känt mig lite annorlunda, fast till skillnad från många av er andra så tror jag faktiskt att jag är ganska konstig i och med att "annorlunda" är ett ord som folk ofta har använt för att beskriva mig, speciellt som barn. Det känns inte som det är något jag och min mamma har hittat på.

Sen har jag till och med på papper från psykolog att jag är lite konstig, fast det har nog snarast med att psykologer älskar att ställa någon diagnos på alla. Jag känner mig inte lika konstig som de som fått samma diagnos. De är ju jättekonstiga.

Muskelbyggaren
2006-12-05, 11:35
+1 på wintersnowdrifts första stycke.

Som alla skriver känner sig de flesta annorlunda, vilket nog både är en bra och intressant sak. Alla har ett behov av att känna sig lite speciella på något vis. Vad som är tydkligt är att människor som genomgått något traumatiskt ofta har en tendens att förstora upp det traumatiska till den grad att det påverkar hela personens liv och ska alltid så göra.

För att svara på frågan själv skulle jag säga att jag är annorlunda på vissa vis. Genuint annorlunda tror jag inte riktigt på. När jag var mindre fanns det saker som jag lärde mig mycket sämre än de andra barnen, och nu pratar jag inte om rövarspråket utan rätt betydelsefulla saker. Samtidigt är jag precis som de andra barnen i de flesta avseenden. Vilket är rimligt då jag precis som de föddes på 80-talet i Sverige och har mötts av ungefär samma kultur och samhälle som dem.

Det är viktigt att dela känslor och känna gemenskap med andra. För hur skön är inte känslan av att efter att blivit nedtryckt av en lärare eller chef, få tala ut med klasskompis/arbetskamrat som upplevde precis samma sak! Vi till och med söker möjligheten att få jämföra upplevelser genom att manipulera och vinkla våra egna historier för att få medgiva.

En TV-serie som passar detta ämne är Dexter, som belyser annorlundaskap från geniala, humoristiska och brutala sidor. Det går inte i Sverige än men jag brukar flyga över Atlanten på söndagkvällarna och titta på den.

Stoltz
2006-12-05, 11:50
Ja, jag känner mig nog lite annorlunda. Sen om jag ser det som så stora grejer, det är väl diskutabelt.

Jag har inte träffat någon annan som var över 1,90 m innan de fyllde 13 :D

Medan kamraterna oroade sig för sin fotbollsmatch på lördagen oroade jag mig för var sjutton min enorma tillväxt skulle sluta och om jag skulle behöva ta medecin för att hindra växandet och under en liten period, hur länge jag skulle leva med det. (För att det inte ska låta hur dramatiskt som helst så tillägger jag: Jag slutade växa, tog inga medeciner och behövde inte oroa mig länge för att det skulle vara livshotande :) )

Jag lägger en väldigt stor vikt vid heder och ifall jag lovar något, så vill jag verkligen hålla det, och jag har kommit in i någon sorts tankebana där jag anser att ifall någon råkar i trubbel på stan, på en fest, whatever - Så är det på något sätt min plikt att försöka få det att lugna sig (På gott och ont egentligen).

Så..hm.. Ja, till viss del är jag väl annorlunda.

Yankeee
2006-12-05, 15:06
Alla är annorlunda och ingen är annorlunda, det beror på vad man fokuserar på. Som vi redan har sett kan alla hitta saker som gör dem annorlunda, men folk har en tendens att glömma de saker som vi alla har gemensamt.

Nina L
2006-12-05, 15:10
Sen har jag till och med på papper från psykolog att jag är lite konstig, fast det har nog snarast med att psykologer älskar att ställa någon diagnos på alla. Jag känner mig inte lika konstig som de som fått samma diagnos. De är ju jättekonstiga.
Vad har du för diagnos?

mangemani
2006-12-05, 15:19
hmm,tja,lite skulle jag väl tro.
jag är inte en sådan som faller för skitsnack bakom andras ryggar(alltså jag deltar inte,inte ens om dom börjar prata om sådant med en,jag säger då ingenting och tom går min väg ibland),är inte en sån som ändrar personlighet för att folk ska tycka om en bättre,inte en sån som deltar i en massa taskigheter för att "vara en i gänget"(så att säga),är inte en sån som måste låtsas vara "cool" för att folk ska tycka att man är "cool" mm.

detta är rätt så vanligt,spelar ingen roll vart man är,på jobbet,på gymmet,bland folk man känner,på skolan osv,överallt så pågår detta.
detta (tror jag nog) får folk att börja fundera lite över en och kanske tom börjar se snett på en."varför är inte han med och diskuterar om den där personen för?" osv...och tja,inte vet jag(och ska jag verkligen bry mej?),det gör väl mej annorlunda i folks ögon.

Spinkot
2006-12-05, 15:50
Jag dricker pepsi och har långt hår

Tigerkotten
2006-12-05, 16:00
Om ni bara visste.

Dnepr
2006-12-05, 16:02
Ja jag känner mig annorlunda och jag vet att jag är det. Men det stör mig inte för jag är glad att jag skiljer mig från mängden på ett positivt sätt.

haiduc
2006-12-05, 16:28
Jag tror att omgivningen betraktar mig som mer annorlunda om jag själv. Eftersom jag är bög och bor i en liten håla... Men dom flesta andra verkar ha större problem så jag är rätt nöjd ändå :)

Kwon
2006-12-05, 16:28
Jag är nog exakt likadan som 99 % av alla andra snubbar i Europa.

Eller vad tror ni? :D

Bronkitkorv
2006-12-05, 16:47
När jag tänker på hur folk så desperat följer trender och mode och så gärna vill tillhöra en grupp av nåt slag så tror jag nog inte att folk egentligen är så annorlunda som dom tror att dom är.
En EMO pojke går ensam i parken och tänker... "jag är liksom inte som andra människor, jag är... eeeeemmo liksom"

Varför är han EMO ?
Hur många EMO pojkar finns det inte ?
Är DU kanske en EMO eller gothare och isåfall känner du dej annorlunda ?

Pingu
2006-12-05, 16:49
Jag är nog exakt likadan som 99 % av alla andra snubbar i Europa.

Eller vad tror ni? :D

Finns väl bara en chubby ass gillande Kwon *kissass*

Kwon
2006-12-05, 16:51
När jag var ung och hårdrockare, då följde jag hela subkulturen, dvs svarta tröjor med demonmotiv på tex.

När jag sedan efter det blev hip-hopare så hade jag huvtröjor med eget tryck på och liknande.

Senare på raves och liknande när jag var mer aktiv i trancescenen och musiken hade jag ansiktsmask och kläder som hörde te scenen.

Alla har väl gjort någonting liknande under mellan/högstadie/gymnasiet.

Nuförtiden så följer jag dock ingen trend. :)

Kwon
2006-12-05, 16:51
Finns väl bara en chubby ass gillande Kwon *kissass*

Haha, skulle tippa på att det finns fler! (med samma preferenser) *kissass*

Fed up
2006-12-05, 16:56
Jag tror att folk ser mig som mer annorlunda än jag känner mig. Men ibland känner jag mig iof. väldigt annorlunda, när alla omkring en är råpuckon men beter sig som att det är jag som är pucko för att de inte fattar mina skämt tex.

Kwon
2006-12-05, 16:57
Det e bara för att du har färgat hår som dom ser dig som annorlunda Feddy.

"Hon e säkert punkare!"

Mago
2006-12-05, 17:10
Det känns hela tiden som att jag går runt och vet något som ingen annan verkar veta, men så känner säkert de flesta.
Jag är annorlunda på det sättet att jag spelar huvudrollen i denna film kallad livet, men det gör ju alla andra också.

Nej, jag är nog inte speciellt annorlunda.

Kwon
2006-12-05, 17:11
Men självklart skall du tänka och bete dig som att du ÄR annorlunda och speciell, det e DU som e Kungen (av Kungsan) etc osv.

bosse_brutal
2006-12-05, 17:15
Som Värmlänning i Stockholm är det klart att man känner sig annorlunda, lite svårt att placera, men det är väl närmast att beskriva som en känsla av överlägsenhet..;)

Kwon
2006-12-05, 17:15
Som Värmlänning i Stockholm är det klart att man känner sig annorlunda, lite svårt att placera, men det är väl närmast som en känsla av överlägsenhet..;)

Det där är rätt mentalitet Bosse, det e DU som e Kungen!

Så skall du intala dig/tänka/känna!

Mkt bra!

skaparn
2006-12-05, 17:53
Meh, alla andra har ju vinterkräksjukan! Jag är som ett Amex Black.

Rasist!

Sundsarn
2006-12-05, 18:02
Jag känner mig annorlunda definitivt. Förr visste man inte bättre, man bara var. Nu stör jag mig på en hel del som gäller mig själv, både kroppsligt och personlighetsmässigt. Jag stör mig på att jag är kort och relativt stor i kroppen. Jag stör mig på att jag vill och försöker var den person jag vill vara men omgivning, bekanta osv får en att falla in i samma mönster igen. Ge och med det stör jag mig antar jag på hur jag TROR att andra uppfattar mig som person. kan sitta här och skriva hela dagen men någonstans här blir det knappast intressant för någon annan att läsa.

Allt det här är en tonårings spontana tankar men det här väl till åldern antar jag :D

Skönt att vädra ut lite. Som vanligt Nina, en tråd av värde.

mathor
2006-12-05, 19:00
Nej, jag känner mig inte speciellt annorlunda eller ovanlig. Jag vet att jag inte skiljer mig speciellt mycket ifrån alla andra på något vis. Många självgoda typer vill dock säkert tro att de är unika, kan klara det mesta bara de vill och att de är ämnade för något speciellt i livet, men den känslan avtar med åldern. Till slut blir de flesta nöjda över att vara vanliga.

1986
2006-12-05, 19:42
Jag är helt jävla dum i huvet. Men det är soft att va dum som Fred sa.

Baan
2006-12-05, 19:46
Tycker att man ska ha ganska höga krav för att anses ovanlig. Självklart är det som tidigare diskuterat omöjligt att hitta något som är normalt, likväl kan man generalisera och prata om livsstilar som är vanliga och som är mer annorlunda. Dom flesta som kör den vanliga proceduren med utbildning -> vanligt jobb -> döden får nog klassas som vanliga, sen finns det ju klart smådetaljer som kan göra en lite annorlunda, som t ex att man gillar bli spankad av en arg kvinna. Dom här detaljerna kanske ändå inte räcker för att man ska vara annorlunda i någon större grad.

Men, tja, annorlunda... hm åka ner till Irak och spränga sig själv? Det vore fan så annorlunda.

Arf Pingvin
2006-12-05, 19:59
Ja annorlunda. Men jag vet inte om det kanske är mer en stor social inkompetens och total brist på ambition. Hur som helst har jag varit ensam största delen av mitt liv ända sen jag var liten, jävla danskar som uppfann lego... på den vägen är det iaf.

Chaan
2006-12-05, 20:53
Låtsas vara normal.

Capt
2006-12-05, 21:20
Och blygsam! http://www.drunkendonkey.net/eng/html/emoticons/giggle.gif

Är jag?:Virro

Metal_boy_
2006-12-05, 23:21
Jag tror alla säger det men bara få menar det, som med allt annat.


Men när jag säger att jag känner det, så vet jag att du till 100% litar på det min vän :)

abbe
2006-12-08, 21:16
Det var just min tanke, därav pollen (där abbe fn representerar den homogena vanliga befolkningen).

Jag är unik och speciell... precis som alla andra. Nej, jag har inga genetiska defekter som skiljer mig från genomsnittet.

Bronkitkorv
2006-12-08, 21:36
Alla som tror dom är speciella är bara så jävla patetiska.... *gah!*
"aAAAH typ jag kan vifta med örat och min morfar är blind på ena ögat typ ba!!)

Patetiska sviiiiiiin.....

upf
2006-12-08, 21:44
Vart tog "jag känner mig fullständigt normal, men andra uppfattar mig som annorlunda" valet i pollen vägen? :)

Chaan
2006-12-08, 21:51
Alla som tror dom är speciella är bara så jävla patetiska.... *gah!*


Fan vad jag tog åt mig.

/Annorlunda/patetisk

Låtsas att jag har likheter med Larry David (http://imdb.com/title/tt0264235/) och så brukar det kännas lite bättre

jwzrd
2006-12-08, 21:54
Alla som tror dom är speciella är bara så jävla patetiska.... *gah!*
"aAAAH typ jag kan vifta med örat och min morfar är blind på ena ögat typ ba!!)

Patetiska sviiiiiiin.....

Alla vet vi att just du är extremt lik andra. En klon rent av. Trivs du bra?

Zakath
2006-12-08, 21:56
När jag har varit yngre har jag alltid känt mig ganska speciell på gott och ont, jag visste t.o.m. att jag var ganska annorlunda mot de flesta andra. Jag är fortfarande lika unik idag som jag var när jag var yngre, men jag har insett att jag inte är mer annorlunda än jag känner sig. Eftersom ungefär varenda annan person också är lite extra unik på sitt speciella sätt. :)

Jag tror att det handlar lite om ens perspektiv, i en klass på 30 personer så är chansen att man ska ha många helt unika kvalitéer där som ingen annan har. Men ur en grupp av 1000 personer så kan man med stor säkerhet hitta mycket mer än en person som tänker väldigt likt en själv.

Slutsats: Vi är alla unika på vårt eget sätt och kan därför känna oss annorlunda med all rätt, men eftersom vi alla känner oss annorlunda så har vi det gemensamt och är därför inte mer annorlunda än någon annan när vi öppnar våra ögon för omvärlden.

Grovt generaliserad teori med stora brister, ville bara dela med mig av mina omedelbara tankar ang. ämnet.

Yankeee
2006-12-08, 21:57
När jag har varit yngre har jag alltid känt mig ganska speciell på gott och ont, jag visste t.o.m. att jag var ganska annorlunda mot de flesta andra. Jag är fortfarande lika unik idag som jag var när jag var yngre, men jag har insett att jag inte är mer annorlunda än jag känner sig. Eftersom ungefär varenda annan person också är lite extra unik på sitt speciella sätt. :)

Vars, inte varit, vars!

Slartibartfast
2006-12-08, 21:58
Jag är oerhört oorginell. Jag är fan medeltalet av alla människor som finns.

Caixa**
2006-12-08, 22:04
Just nu känner jag mig inte ett dugg annorlunda.. bara väldigt,väldigt trött

jenny
2006-12-08, 22:05
Intressant fråga som passar mitt i prick när det gäller mig. Jag skulle säga att jag mer än känner mig annorlunda. Min personlighet är till stor del formad av att jag har definierat mig som annorlunda. Jag skulle nog knappast kunna bli mer förolämpad än om någon kallade mig för vanlig eller en i mängden. Jag har svårt att sätta fingret på varför jag så gärna vill vara annorlunda. Kanske är det en överlevnadsstrategi från tonåren, om jag ändå inte kan vara som dem så skall jag bane mig vara något helt unikt. Kanske är det en vilja att skapa distans till andra så att de inte kommer för nära?

Chaan
2006-12-08, 22:15
Jag tror att det handlar lite om ens perspektiv, i en klass på 30 personer så är chansen att man ska ha många helt unika kvalitéer där som ingen annan har. Men ur en grupp av 1000 personer så kan man med stor säkerhet hitta mycket mer än en person som tänker väldigt likt en själv.


Du säger det varför ser mitt tankemönster ut såhär

http://i10.tinypic.com/2lufj7o.gif

Zakath
2006-12-08, 22:41
Vars, inte varit, vars!

Lär dig svenska, du språkmissbrukande koloit! :D

-squat-
2006-12-08, 22:48
Känner mig absolut annorlunda, men jag är mycket väl medveten om att de flesta andra också gör det vilket gör att det i praktiken inte gör någon skillnad.

Gorgoroth
2006-12-08, 23:22
Jag funderar över människors tankevärld.Jag med, ofta.

Pulsaxe
2006-12-08, 23:40
En till "annorlunding":D HAr alltid kännt att jag har lättare än andra att ta kontakt. Jag har också en jäkla massa vänner, men när de i ena stunden tycker att man e skitbra osv, så kan de i nästa ändra sig totalt ;) Tror jag ahr lite konstig personlighet...

Sen tänker jag konstigt och har lätt att "sätta mig in" i det jag gör...*rolleyes*
Vilket gör mig lite annorlunda tror jag;)
Andra i min ålder brukar inte vara särskildt seriösa...*flex*

regus
2006-12-08, 23:42
Jag har väldigt skumma tankar, säger väldigt skumma saker, gör väldigt skumma grejjer.

Dock har känslan av att jag var annorlunda avtagit när jag reggade här på kolo*whistle*

Chaan
2006-12-08, 23:48
Jag har väldigt skumma tankar, säger väldigt skumma saker, gör väldigt skumma grejjer.


Foregsample

regus
2006-12-08, 23:58
Foregsample


Jag har väldigt skumma tankar,

Läs dom andra två.


säger väldigt skumma saker,
I tvåan slogs några klasser ihop, och då hamnade man med folk man kände från förut och folk man aldrig har träffat. Jag satt där med en mix av kända och okända ansikten, plötsligt gick alla och kvar satt jag och en tjej jag aldrig har pratat/sett förut.
Det blir pinsamt tyst så jag var tvungen att säga något.
Då säger jag "Vilka stora tuttar du har" hon har stora tuttar också.... Hon gick, men vi är vänner nu.:D

gör väldigt skumma grejjer.
Om det är en prick på något fönster eller vindruta, brukar jag använda det som sikte och försöka träffa folk och ting. Kan se lite roligt ut när siktet måste åt långt åt något håll (huvudet rör sig) blir jobbigt på bussen.
Cs-skada eller något

Chaan
2006-12-09, 00:02
1 Grym icebrejker :D:laugh:

2 Jo det var lite annorlunda. Säg det inte till psykiatrikern.

regus
2006-12-09, 00:22
1 Grym icebrejker :D:laugh: .

Jo, den är jag fortfarande nöjd med.:)

Löjtnant Blank
2006-12-09, 00:23
Som sagt, känslan avtar med åldern. Jag trodde också att jag var väldigt speciell när jag var 18.

Chaan
2006-12-09, 00:28
Jag var helt normal när jag var 18.

Löjtnant Blank
2006-12-09, 00:32
Jag var helt normal när jag var 18.
Noterat.

myggan
2006-12-09, 00:33
Sitter just nu i en nersläckt iskall lägenhet full på rödvin och lyssnar på psykadelisk trance.
Anledningen till att den är nersläckt är att jag inte orkat lufta mina element så dom är iskalla.

Tror inte jag är helt normal men vem fan bryr sig.

Löjtnant Blank
2006-12-09, 00:40
Sitter just nu i en nersläckt iskall lägenhet full på rödvin och lyssnar på psykadelisk trance.

Varför kommer jag att tänka på den här killen? Förresten, tycker du att människohud är vacker?

http://img82.imageshack.us/img82/628/gumb5lx1.jpg

Chaan
2006-12-09, 00:44
Bild på människohudstjuven i Lammen

Min farbror :)

Bronkitkorv
2006-12-09, 08:27
Fan vad jag tog åt mig.

/Annorlunda/patetisk

Låtsas att jag har likheter med Larry David (http://imdb.com/title/tt0264235/) och så brukar det kännas lite bättre

Jag drack visst några öl igår på julmiddagen och blev tydligen uppkäftig av det... Såklart att ni inte är patetiska.. Bara lite.. jag också..

no1fitness
2006-12-10, 01:33
När jag var liten skiljde jag mig en del från de andra jag umgicks med och var "annorlunda". Ensamstående mamma när alla andra bodde i svenssonfamiljer, norskt medborgarskap ( norsk mamma och ungersk pappa ), vänsterhänt, 2 bröder och vi alla har olika pappor osv.

Men jag tänkte inte på mig själv som annorlunda och gör inte det nu heller.
Trivs som vanlig. :)

Kwon
2006-12-10, 01:38
Att ha norskt medborgarskap och va vänsterhänt är väl inte speciielt annorlunda.

Bättre kan ni väl? :D

Jag trodde vi snackade RIKTIGT annorlunda

no1fitness
2006-12-10, 01:41
Att ha norskt medborgarskap och va vänsterhänt är väl inte speciielt annorlunda.

Bättre kan ni väl? :D

Jag trodde vi snackade RIKTIGT annorlunda

Men din knäppis. Jag skrev ju att jag inte kände mig annorlunda, men att jag dock skiljde mig från andra runt mig. :D
Gnäll lite på andra som skrivit värre saker än vad jag gjort. :banned :D

Jag tyckte själv jag var vanlig även om andra inte tyckte det.

Überbiffen
2006-12-10, 01:42
Beror kanske på hur man ser det. Här har ni min version.

Självklart ja, självklart nej. Vi har ben, armar, huvud, vi behöver syre, vatten, mat, sol, flock. Vi har inte alltid samma åsikter. Vi agerar inte alltid likadant. Vi funderar inte alltid över samma saker. Jag är annorlunda men ändå likadan.

Chaan
2007-04-11, 23:16
http://i17.tinypic.com/2jcvsef.gif
NORMAL--Yes, dear quiztaker, you are indeed normal. I'm happy for you if you are glad to be normal and I'm deeply sorry if you'd rather be weird or abnormal.

*cry*

Jag gjorde ju vad jag kunde. Min favoritfärg är gult, lyssnar fördelaktigast på death metal sedan 20 år och den enda flaggan jag äger är brasiliansk.

Fultjack
2007-04-11, 23:18
ja, men inte på ett bra sätt

champion
2007-04-11, 23:20
Tuvär ja *cry*

sundvall
2007-04-11, 23:49
Känner inte alla så i princip? Jag tror alla ha tankar man inte kan tänka sig att andra har, beteenden man inte ser hos andra och problem man tror sig vara ensam om.
Dessutom, annorlunda än vem? Hela den resterande homogena befolkningen? *rolleyes*

Kanske är det jag som tror fel.
Svaret på frågan är att ja, jag känner mig annorlunda än många. Finns dock några jag känner mig mycket lik. Brushan tex.

+1

Lellan
2007-04-12, 23:25
Alla är annorlunda och ingen är annorlunda, det beror på vad man fokuserar på. Som vi redan har sett kan alla hitta saker som gör dem annorlunda, men folk har en tendens att glömma de saker som vi alla har gemensamt.

Väl talat.

Kan tillägga att jag känner mig lika vanlig som ovanlig. Vanlig när jag tänker på hur folk utifrån ser mig, typ när man travar fram på gatan med barnvagn å konsumkasse. Ovanlig när jag måste umgås med andra mammor med barnvagn å konsumkasse och inte fattar snacket, orkar bry mig om att hänga med i masskonsumtionshysterin och ha koll på vilken aktivitet för barn som är hetast just nu (kan tala om att det är teckenspråk för barn, babysim är sååå 2002..*rolleyes* ).

Men så känner jag mig vanlig igen när jag umgås med mina vänner som är mer som mig,*cupid* oavsett om de har barnvagn å handlar på konsum.

Men för den som vill känna sig som en helt vanlig samhällsvarelse kan jag rekommendera epitetet "småbarnsmamma" för jag har aldrig erfarit enklare sätt att bli kategoriserad på, man reduceras till en snäv stereotyp på nolltid.

TcAnders
2007-04-12, 23:31
Ja, Varför vet jag inte.. Jag känner mig mycket olika alla i min ålder..
Kan kännas bra ibland, men faktum är att det för det mesta kan vara jobbigt att inte vara lik dom övriga.

Hmm

skaparn
2007-04-13, 06:30
Bumpens väsen är något jag inte förstår mig på.

Snake
2007-04-13, 07:20
Bumpens väsen är något jag inte förstår mig på.

Älskar du det?

Nitrometan
2007-04-13, 07:56
Känner inte alla så i princip? Jag tror alla ha tankar man inte kan tänka sig att andra har, beteenden man inte ser hos andra och problem man tror sig vara ensam om.
Dessutom, annorlunda än vem? Hela den resterande homogena befolkningen? *rolleyes*

Kanske är det jag som tror fel.
Svaret på frågan är att ja, jag känner mig annorlunda än många. Finns dock några jag känner mig mycket lik. Brushan tex.
Ja. Alla är väl annorlunda.

Alla känner väl att de är annorlunda än "de andra".

Bronkitkorv
2007-04-13, 08:17
Bumpens väsen är något jag inte förstår mig på.

hållkäften kanske du förstår.....

För övrigt så tycker jag hela tråden är jävligt töntig.....

Åååååååh jaaaag är sååå annnnooorlunda och specieeeeelll..
Fatta nu att ni alla spelar huvudrollen i just era liv och det är därför ni tycker ni är speciella era jävla puckon....*mini*

Nitrometan
2007-04-13, 08:40
Åååååååh jaaaag är sååå annnnooorlunda och specieeeeelll..
Fatta nu att ni alla spelar huvudrollen i just era liv och det är därför ni tycker ni är speciella era jävla puckon....*mini*
Jag tror det var det Nina ville komma fram till.

Vet inte alla det? :confused:

HerrArne
2007-04-13, 08:40
Ingen aning om detta är samma test som orsakade bumpen, men jag fick:'


***You Are 35% Normal***


You sure do march to your own beat...
But you're so weird, people wonder if it's a beat at all
You think on a totally different wavelength
And it's often a chore to get people to understand you


How Normal Are You?
http://www.blogthings.com/hownormalareyouquiz/

Bronkitkorv
2007-04-13, 08:57
Jag tror det var det Nina ville komma fram till.

Vet inte alla det? :confused:

Nej jag tror inte det var hennes tanke... (djuphet är kanske inte hennes starka sida)

Lellan
2007-04-13, 09:02
Nej jag tror inte det var hennes tanke... (djuphet är kanske inte hennes starka sida)

Tänka kanske inte är din starka..? ;)

Snake
2007-04-13, 09:06
Naaawwwwwww jak er annorlunta, emo ftw?
http://www.orlyowl.com/upload/files/Emo_RLY.png
http://www.orlyowl.com/upload/files/Emo-baby.gif

skaparn
2007-04-13, 09:13
hållkäften kanske du förstår.....

Testade, och inget hände. Förstår fortfarande inte.

Nina L
2007-04-13, 13:07
Nej jag tror inte det var hennes tanke... (djuphet är kanske inte hennes starka sida)Du vill bara att jag skall quota dig. Men varsågod. Jag känner mig snäll idag.

Sofia4_4
2007-04-13, 14:22
"You Are 65% Normal" - enlight testet :)

beckman88
2007-04-13, 14:51
Nae jag ar exakt som alla andra, inge sarskilt alls....ganska trakig om jag far saga det sjalv.......du kan jamforar mig med den depressiva roboten Marvin fron Liftarens guide till galaxen...

Kwon
2007-04-13, 14:55
Yesh i feel very different/special/unique, but in the same way and at the same time, i feel just like everyone else/a regular joe.