handdator

Visa fullständig version : Färgblindhet inom polisen


H@mpah
2006-12-04, 22:33
Hello

Jag har helt hängt upp mig vid att vilja bli polis men har enligt min skolsyster röd grön färgblindhet.
Detta är absolut inget jag lider av i vardagslivet och jag kan verkligen se skillnad på alla färger i alla situationer. Det är bara dem där jävla tavlorna man testar färgseendet på som jag har svårt med...

På polisens hemsida står det att man måste ha normalt fägseende, betyder det att det är helt kört för mig?!


Tacksam för svar

NiXPhoenix
2006-12-04, 22:38
Kan tyvärr inte svara på din fråga men det är svårt att komma in på polisutbildningen i vilket fall som helst.
Tror 1/10 av de som söker antas. Nu ska de i och för sig öka lite på antalet poliser, men man får se hur länge det varar.
Det är ett populärt yrke, och det är lite lättare att komma in som invandrare eller tjej tror jag.

Brenner
2006-12-04, 23:17
Jag är också röd grön färgblind och när jag testade min syn hos ögonläkarn sa hon att man kan bli polis även om man har fel på sina kromosomer :P det va dock ett tag sen

Handcuff
2006-12-05, 00:22
Du får söka...måste lämna synintyg ang färgblindheten. dock så är du 2a mot någon med liknande kvalifikationer vid en jämförelse...tyvärr nog kört med det söktryck som råder :(

DenSisteMohikanen
2006-12-05, 09:57
Lika orolig själv och jag är grönfärgblind enligt dessa larviga tester. Ser färger perfekt. Satt länge med ett sånt där test med en polare med vanligt färgseende. Vi ser exakt samma färger när vi frågade varann alla olika prickar. Men i helheten såg jag inte de dolda siffror som han såg.

Ni kan ställa frågor och få bra svar här som jag gjorde.

http://www.polisman.se/forum

De sa att jag absolut inte skulle ge upp drömmen för polisyrket.

Emselie
2006-12-05, 10:39
Hello

Jag har helt hängt upp mig vid att vilja bli polis men har enligt min skolsyster röd grön färgblindhet.
Detta är absolut inget jag lider av i vardagslivet och jag kan verkligen se skillnad på alla färger i alla situationer. Det är bara dem där jävla tavlorna man testar färgseendet på som jag har svårt med...

På polisens hemsida står det att man måste ha normalt fägseende, betyder det att det är helt kört för mig?!


Tacksam för svar

Det är ju definitivt läge att söka nu, de ska ta in 300 fler elever nästa termin, är det så att det är ännu svårare för dig pga detta har du ju i vilket fall lite större chans nu när de ökat antalet...

Själv måste jag göra en ögonoperation för att ha en chans överhuvudtaget, lite för dålig syn, så jag har skjutit upp polisplanerna några år... Helst vill de ju att man är över 25 när man söker i vilket fall så jag har ett helt år "till godo"... :)

DenSisteMohikanen
2006-12-05, 10:50
Det är ju definitivt läge att söka nu, de ska ta in 300 fler elever nästa termin, är det så att det är ännu svårare för dig pga detta har du ju i vilket fall lite större chans nu när de ökat antalet...

Själv måste jag göra en ögonoperation för att ha en chans överhuvudtaget, lite för dålig syn, så jag har skjutit upp polisplanerna några år... Helst vill de ju att man är över 25 när man söker i vilket fall så jag har ett helt år "till godo"... :)

Jag har åtminstone 5-6 år till godo :)

Sen vet jag inte om hur min syn är men optikern säger att glasögon vid 25 år ett måste för mig så jag lär ju få sämre syn som far min.
Men pengar till operation lär ju inte vara nåt större problem de närmsta åren. :)

Snafu
2006-12-05, 12:04
Vad är det med kolomedlemmar och vilja bli poliser. Är det nutidens lokförare? Kolo ett bra sample?