handdator

Visa fullständig version : Angående gener och hormon.


Sorabo
2006-12-04, 22:18
Växtöstrogener finns i vissa livsmedel som till exempel linfrön. Sen har jag hört att texfiber "stimulerar" östrogenproduktionen.. Är det sant att fiber "stimulerar" eller är det bara det att det finns växtöstrogener i fibrer också? vd är skillnaden?

Gener. Vad angående styrketräning är det dom avgör egentligen? Är det att generna bestämmer hur hög testosteronhalt du har och därmed har vi olika svårt att bygga muskler.. Eller är det redan bestämt i generna hur mycket muskler vi kan bygga? Vad är det generna bestämmer egentligen?

regus
2006-12-04, 23:30
Gener. Vad angående styrketräning är det dom avgör egentligen? Vad är det generna bestämmer egentligen?

I princip allt.

pragmatist
2006-12-05, 02:24
Benstomme, muskelfästen, muskelfibersammansättning, nervsystemet, hormonerna... alla genetiska faktorer. För de som sysslar med sånt kan man lägga till tålighet för anabola steroider (kanske den viktigaste genetiska "talangen" om man tänkt sig bli proffs :D ).

Sheogorath
2006-12-05, 06:19
Benstomme, muskelfästen, muskelfibersammansättning, nervsystemet, hormonerna... alla genetiska faktorer. För de som sysslar med sånt kan man lägga till tålighet för anabola steroider (kanske den viktigaste genetiska "talangen" om man tänkt sig bli proffs :D ).

Jag skulle inte sluta där. Personlighet, humör, drivkraft, osv är säkert också till stor del genetiska faktorer. Vilket är nog så viktiga saker när det kommer till förutsättningar för byggning, som något annat.

Cerberus
2006-12-05, 10:00
Jag skulle inte sluta där. Personlighet, humör, drivkraft, osv är säkert också till stor del genetiska faktorer. Vilket är nog så viktiga saker när det kommer till förutsättningar för byggning, som något annat.

Är det inte miljön som avgör personligheten? Drivkraft likaså, eller?

Jag hade ingen vilja förr innan jag börja träna men nu är jag som ett djur!

Blaine
2006-12-05, 11:30
Arv och miljö, kort sagt.

Sheogorath
2006-12-05, 11:42
Är det inte miljön som avgör personligheten? Drivkraft likaså, eller?

Jag hade ingen vilja förr innan jag börja träna men nu är jag som ett djur!

Det är i stort sett aldrig det ena eller det andra. Det är det sociala arvet som medför exakt hur det genetiska arvet utvecklar individen. Arv OCH miljö, som sades.

Vill_veta
2006-12-05, 16:14
Jag skulle inte sluta där. Personlighet, humör, drivkraft, osv är säkert också till stor del genetiska faktorer. Vilket är nog så viktiga saker när det kommer till förutsättningar för byggning, som något annat.
Japp. Tester med enäggstvillingar (likadant genetiskt arv) har visat att trots att de båda tvillingarna bott på helt olika platser så hade båda utvecklat liknande intressen och var båda religösa, detta var ett bevis för att tro var ärftligt, men borde likaså ha med intressen att göra.

King Grub
2006-12-05, 16:25
Gener står för runt 50% av träningens resultat.

Dock inte allt, som sagt.

Identiska tvillingar, där den ena tränat styrketräning och den andra distanslöpning, ur Exp Physiol. 2005 Jul;90(4):427-36.

http://ep.physoc.org/content/vol90/issue4/images/large/eph_144_f1.jpeg

Arne Persson
2006-12-05, 16:31
Gjorde detta lilla inlägg på ett annat forum idag. Tål att tänka på....:D

Det är med en ofantlig förundran och hänförelse man läser om dessa oerhört snabba och stora muskelhypertrofier som många av dom kvinnliga varelserna tydligen noterar om dom råkar ta i lite när dom styrketränar. Ökningarna är tydligen så enormt påfallande att dom uppenbarligen tvingas hålla igen eller rent av sluta med styrketräningen för att inte bli för groteskt stora! Detta är helt fantastiskt! Tänk om vi stackars män, med våra kära högtestosteronproducerande testiklar och goda anlag mm, ens hade varit i närheten av dessa fantomökningar så hade troligen inte dopingen funnits! Man bugar!;)

Cerberus
2006-12-06, 00:50
Gjorde detta lilla inlägg på ett annat forum idag. Tål att tänka på....:D

Det är med en ofantlig förundran och hänförelse man läser om dessa oerhört snabba och stora muskelhypertrofier som många av dom kvinnliga varelserna tydligen noterar om dom råkar ta i lite när dom styrketränar. Ökningarna är tydligen så enormt påfallande att dom uppenbarligen tvingas hålla igen eller rent av sluta med styrketräningen för att inte bli för groteskt stora! Detta är helt fantastiskt! Tänk om vi stackars män, med våra kära högtestosteronproducerande testiklar och goda anlag mm, ens hade varit i närheten av dessa fantomökningar så hade troligen inte dopingen funnits! Man bugar!;)


lol, kände en sån tjej(fullkomligt IQ-befriad också) som blev "för grov" på gymmet. Japp, hon åt massor av bacon, gräddsås, söp som ett svin och käkade pizza på fyllan...mmm jättemycket muskler!!

Arne Persson
2006-12-06, 01:05
lol, kände en sån tjej(fullkomligt IQ-befriad också) som blev "för grov" på gymmet. Japp, hon åt massor av bacon, gräddsås, söp som ett svin och käkade pizza på fyllan...mmm jättemycket muskler!!

Ha ha!:D Har tyvärr träffat flera sådana genom åren....... *gah!* :)

Sorabo
2006-12-06, 20:35
Var någonstans i kroppen produceras testosteron? Testiklarna? Ju större kulor = ju mer testosteron? Vad kan man göra för att "stimulera" testosteronnivåerna i kroppen förutom illegala preparat..
Efter vad jag har hört så om man tar anabola steroider(är det detta forumet man inte får skriva det?) så höjs inte de vanliga testosteronnivåerna i kroppen, utan anabola staroier är ett hormon som LIknar vanligt testosteron.. Är det sant?

Fatalist
2006-12-06, 20:39
Japp. Tester med enäggstvillingar (likadant genetiskt arv) har visat att trots att de båda tvillingarna bott på helt olika platser så hade båda utvecklat liknande intressen och var båda religösa, detta var ett bevis för att tro var ärftligt, men borde likaså ha med intressen att göra.

Inte så kul skämt.

Xealswe
2007-01-30, 16:21
Japp. Tester med enäggstvillingar (likadant genetiskt arv) har visat att trots att de båda tvillingarna bott på helt olika platser så hade båda utvecklat liknande intressen och var båda religösa, detta var ett bevis för att tro var ärftligt, men borde likaså ha med intressen att göra.

Det stämmer mycket bra. Det roligaste var nog de två männen som knöt slipsen och skorna på exakt samma sätt ;)