handdator

Visa fullständig version : Stretch-schema.


dojjan
2006-12-04, 21:27
Hej, jag har som mål (förutom att bli stor och stark *flex* ) att bli vig. I hela kroppen men framför allt i ben, rygg och mage. Mina mål är så småningom split, spagat och en fin hög brygga. :)

Någon som har erfarenhet om hur man ska lägga upp "träningen" inför sådanna mål? Ska man stretcha varje dag, 2 ggr om dagen? Hur länge ska man hålla stretchen? Hur stretchar man kalla muskler? (tänker stretcha även de dagar då jag inte tränar) Tips på bra stretchar? (om det nu heter så..)

Alla tips är välkomna :)
Tack på förhand.

Gramsci
2006-12-04, 21:34
Tjena!
Jag sysslar med kickboxning, Kung fu och styrketränar på sidan om det och kan ge dig lite tips om hur du kan bygga upp smidighet. Men först måste jag veta lite, vilken smidighet är du ute efter? Jag vet människor som kan gå ner i spagat men ändock inte sparkar särskiljt högt. Vill du ha en dynamisk smidighet eller vad vi nu skall kalla det eller endast att kunna gå ner i split, spagat och andra liknande saker?

dojjan
2006-12-04, 21:37
Tack för snabbt svar. :)

Jag är inte endast ute efter split etc. utan även att kunna sparka högt osv. Har tränat en del kampsport men har just nu uppehåll pga. studier. Jag tänker börja träna igen till sommaren och vill då börja med bra förutsättningar. :) Så dina "kampsports"-tips är mer än välkomna.

Gramsci
2006-12-04, 21:45
Jag vill först och främst rekommendera Pavel Tsatsoulines film "Beyond Stretching". Försök att få tag på den på något vis, om du inte kan så kan jag hjälpa dig.

Eftersom du vill kunna sparka så högt som möjligt från ett ouppvärmt läge måste du även träna på det viset. Börja din morgon med att sparka så högt du kan med rakt ben tills du når till det högsta du brukar kunna sparka. I början kommer det ta kanske runt 50 sparkar innan du uppnår det, men desto bättre du blir ju mindre tid kommer det att ta. Arbeta alla vinklar!

Sen bör du kombinera statisk stretchning vissa dagar med en metod som jag inte har en aning vad den heter men som är väldigt bra, men kan nog vara farlig om du gör den alltför mycket. Den går ut på att du pressar allt vad du har i en stretchningsövning, spänner musklerna där du stretchar i cirka 30 sekunder, slappnar av och pressar sedan igen. Eftersom muskeln är tröttare ger den inte ett lika starkt motstånd som annars.

För att illustrera den andra formen av stretchning testa att göra detta. Ta tag i din tumme och dra den ner mot undre delen av handleden. Ta så långt tills det blir stopp och håll i 30 sekunder föratt sedan trycka igen. Efter ett tag kommer du utan problem att nudda handleden.

Vilken kamsport skall du börja med?

dojjan
2006-12-04, 21:56
Varför vill jag kunna sparka högt från ett ouppvärmt läge? Det jag menade med "kalla muskler" var att jag kanske skulle värma upp dem genom att köra ngra tex. knäböj med kroppsvikt eller ngt innan jag påbörjar stretchingen. Bör jag inte göra det innan? Risken för att sträcka sig är annars hög, enligt vad jag har hört. Rätta mig gärna om jag har fel. :)

Den formen av stretching du beskriver är jag bekant med. Jag har tränat Krav Maga i ca 3 år och vi körde ganska ofta det. Jag har även tränat Thai i ½ år och ngt som heter Pekiti-Tirsia Kali (kolla in det på http://www.kampsport.se/kampsporter/ om du är intresserad) i ca ½ år. Jag har tänkt börja träna Thai igen, om klubben finns kvar dvs. har för mig att de la ner.. men det ska jag kolla upp, många månader kvar till sommaren. :)

Tack annars för bra tips, ska se om jag kan få tag i den filmen. :)

Gramsci
2006-12-04, 22:04
Jag antar att det där med sträckningar är individuellt, jag har aldrig råkat ut för en sträckning någonsin trots väldigt extrema stretchingpass ibland. Det handlar väl egentligen om att känna sin kropp, efter ett tag märker du. Denna man Pavel Tsatsouline rekommenderar det jag talar om, dvs. att sparka på morgonen med kalla muskler.
Varför du vill kunna sparka högt med kalla muskler? Ptja, från mitt perspektiv ser jag inte varför det skulle skada något och sen så vill du väl flasha för alla brudarna sen när du gör dina hoppsparkar kalla? ;)

Thai är riktigt roligt! Funderar på att träna på ett läger i Thailand snart, har du tävlat någon gång?

dojjan
2006-12-04, 22:18
Haha, hur många brudar tänder på hoppsparkar? :D Jag tänkte mest på skaderisken, men jag ska testa det du rekommenderar.

Thai är riktigt skoj! Det jag gillar är just tävlingsmomentet. I Krav Maga finns det inga regler över huvud taget så det är ganska stor skillnad. Inte heller ngt tävlingsmoment eftersom det är rent självförsvar.

Tyvärr har jag inte tävlat än, har bara 4 års erfaranhet. Har kört några ronder mot ngra i klubben, dock med skydd. ;)

Låter jävligt skoj det där med Thailand, lycka till! :thumbup:

Gramsci
2006-12-04, 22:24
Underskatta inte det attraktiva i en hoppspark. Brudar brukar säga att ju snyggare din hoppspark är, desto bättre är du i sängen.

Jag tycker absolut att du skall testa det men om du känner att de tinte funkar är det ju bara att byta :)


jo, måste fixa lite jobb först men det skall allt bli av ;)

z_bumbi
2006-12-05, 07:22
Sparka inte kall på morgonen, det finns flera faktorer som gör det till en mindre bra idé bl a att brosket har mer vätska än det har senare på dagen.

KAT-stretching (PNF på engelska) är däremot en bra idé och det är betydligt mindre risker med den än att stå och sparka ouppvärmd.

Björn S
2006-12-05, 09:46
Det är relativt lätt.

1. tid
2. regelbundenhet

Om du stretchar 30 minuter dagligen i tre månader märker du markant förbättring.

Om du stressar för att bli vig är det lättare att du skadar dig.

KAT funkar jättebra, glöm inte läsa lite om det bara. Sök på PNF-stretching på valfri sökmotor så hittar du jättebra information.

Kör hårt