handdator

Visa fullständig version : Diverse


Hammargren
2006-12-04, 20:02
hej,

har två frågor som jag funderat över ett tag (ursäkta min okunnighet)

fråga 1: när jag har tex bröst, biceps och triceps-pass så brukar jag köra tre övningar för vardera muskelgrupp med 4 set och 6-10 reps beroende på vilken övning jag kör. jag undrar om jag bör köra alla set på varje muskelgrupp i rad innan jag börjar med nästa muskelgrupp eller om jag ska köra ett set på vardera muskelgrupp i taget och "rotera", så att säga. jag kör nu ett set på vardera muskelgrupp i taget: först ett set bröst, sen biceps, sen triceps innan jag börjar om. är detta rätt/fel? om fel - varför?

fråga 2: har sett att många kör en övning (tex curstångscurls) med 6-8 repsx3 och det fjärde settet kör de direkt efter det tredje, men med mycket lättare vikter och så många de orkar. är detta effektivare för maximal muskelökning? varför?

tack i förskott

Timmi
2006-12-04, 20:18
Tja

1. Många säger att man ska köra klart alla övningar/set på varje muskelgrupp var för sig för annars måste kroppen dirigera om blodflödet flera gånger under passet. Vilket tydligen inte ska vara så himla bra. Jag håller mig till att köra var sak för sig.

2. Nått slags sista pump-set, görs väl mest för att få pump (stort blodgenomflöde) i muskeln bara för att det känns jävligt ballt ;) Ska tydligen inte ge något särskilt för muskel/styrkeökningar.

/Tim