handdator

Visa fullständig version : Gå upp en storlek trots hård konditionsträning?


Löparen
2006-12-04, 18:33
Hej!
Har försökt söka efter lite trådar men inte hittat någon som riktigt behandlar mitt ämne.
Jag är en ganska utpräglad lång- och medeldistanslöpare (1.55 på 800 m, 3.58 på 1500 m, 8.55 på 3000 m samt under 33 på milen). Väger ca 69 kg och är 182 cm lång.
Jag tränar löpning ca 7 gånger i veckan och passen varierar mellan intervallpass då den effektiva tiden är 25-30 minuter till långa distanspass på 2 timmar eller mer. Jag bedriver min träning på varierande underlag, en del asfalt- och grusväg men väldigt mycket stiglöpning och löpning i ren skog. Att jag springer mycket i skogen gör att jag blir starkare och större i lår och vader än någon som bara håller till på platt asfalt och friidrottsanläggningar.

Problemet är min överkropp. Om jag har kraftiga ben så är överkroppen tvärt om. Vanligtvis så är min klädstorlek något mellanting mellan small och medium. Medium för att jag har ganska breda axlar, dock inget "kött" utan bara brett skelett, eller vad man ska säga, och small för att mediumen kan bli för fladdrig annars.
Frågan är då alltså om det är möjligt att träna upp vissa delar av överkroppen samtidigt som jag bedriver denna hårda konditionsträningen? Eller är det kanske så att pass på 2+ timmar bryter ner kroppen såpass mycket att all energi jag stoppar i mig går till att återhämta muskler så att kroppen är redo för nästa löppass?

Jag försöker vara ganska noggrann med maten. Äter alltid ordentligt till frukost för att jag vet att jag snabbt blir hungrig. Till middag, som ofta blir efter träningen, försöker jag trycka i mig en extra potatis t.ex. även om jag egentligen är mätt.

Och till sist, övningar att köra hemma med endast tillgång till bänk + skivstång + hantlar vore guld värt även om gymmet naturligtvis är att föredra. Har dock inte såpass mycket tid just nu att ta mig till ett gym utan skulle helst vilja köra övningarna i samband med att jag kör "löparövningarna" som t.ex. situps och rygglyften..

krima
2006-12-04, 18:49
Hej,

gratulerar till jättebra löptider! Du kan nog träna upp överkroppen om du bara äter ordentligt men det blir nog svårt att bygga upp någon ordentlig muskelmassa med den mängden konditionsträning. Samtidigt tror jag inte du vill ha någon jättebringa då stora muskler är tungt att släpa på när man springer mycket. Jag tror King Grub postade en artikel om möjligheterna att kombinera styrketräning och konditionsträning. Du får helt enkelt besluta dig för vad du prioriterar, löpning eller styrketräning.

Löparen
2006-12-04, 18:56
Hej, tackar. Ja, någon muskelmassa är inte prioriterad direkt utan snarare "mer kött på benen" om du förstår skillnaden. ;)
Finns ju några jag tränar med som är "normalbyggda" eller vad man ska säga och det är väl dit jag hade tänkt att nå.
Vad jag anser som "normalbyggd" är väl antagligen "otränad" i era ögon på det här forumet ;) men syftet är alltså att lyckas bygga lite muskler utan att tumma på löpträningen.

Men tack för svar iaf, jag ska försöka nosa reda på artikeln samt se om fler svarar på denna tråd. :)

z_bumbi
2006-12-04, 19:03
Släng in bänkpress en dag, skivstångsrodd en dag och kanske militärpress en dag med jämna intervall under veckan. Kör runt 5 set på varje övning, slit inte med sista repetionen utan satsa på att lägga på mer vikt vartefter i ett kontrollerat tempo istället.
Efter ett halvår bör du, om du äter så mycket som kroppen behöver, i alla fall märka att du lagt på dig lite mer muskler. Med den totala träningsvolymen du har så är det inte lätt men du behöver ju inte heller lägga på dig så enormt mycket för att i alla fall se någon sorts resultat muskulärt då du inte lär ha någon större mängd underhudsfett på kroppen.

Vad gäller maten skulle jag se till att få i mig en gainer efter varje träningspass, inte bara för att du bygger bättre utan för att du återhämtar dig snabbare efter all träning och det har du igen mångfallt med så mycket träning. Om det innebär att du hamnar för högt i kalorierna är det bättre att strypa dem på andra ställen men långdistansare brukar snarare ha problem med att de inte får i sig tillräckligt totalt.

Timme
2006-12-04, 19:42
Hej!
Har försökt söka efter lite trådar men inte hittat någon som riktigt behandlar mitt ämne.
Jag är en ganska utpräglad lång- och medeldistanslöpare (1.55 på 800 m, 3.58 på 1500 m, 8.55 på 3000 m samt under 33 på milen). Väger ca 69 kg och är 182 cm lång.
Jag tränar löpning ca 7 gånger i veckan och passen varierar mellan intervallpass då den effektiva tiden är 25-30 minuter till långa distanspass på 2 timmar eller mer. Jag bedriver min träning på varierande underlag, en del asfalt- och grusväg men väldigt mycket stiglöpning och löpning i ren skog. Att jag springer mycket i skogen gör att jag blir starkare och större i lår och vader än någon som bara håller till på platt asfalt och friidrottsanläggningar.

Problemet är min överkropp. Om jag har kraftiga ben så är överkroppen tvärt om. Vanligtvis så är min klädstorlek något mellanting mellan small och medium. Medium för att jag har ganska breda axlar, dock inget "kött" utan bara brett skelett, eller vad man ska säga, och small för att mediumen kan bli för fladdrig annars.
Frågan är då alltså om det är möjligt att träna upp vissa delar av överkroppen samtidigt som jag bedriver denna hårda konditionsträningen? Eller är det kanske så att pass på 2+ timmar bryter ner kroppen såpass mycket att all energi jag stoppar i mig går till att återhämta muskler så att kroppen är redo för nästa löppass?

Jag försöker vara ganska noggrann med maten. Äter alltid ordentligt till frukost för att jag vet att jag snabbt blir hungrig. Till middag, som ofta blir efter träningen, försöker jag trycka i mig en extra potatis t.ex. även om jag egentligen är mätt.

Och till sist, övningar att köra hemma med endast tillgång till bänk + skivstång + hantlar vore guld värt även om gymmet naturligtvis är att föredra. Har dock inte såpass mycket tid just nu att ta mig till ett gym utan skulle helst vilja köra övningarna i samband med att jag kör "löparövningarna" som t.ex. situps och rygglyften..

Hjälp... Jag blir nästan rädd när jag läser om all löpträning, men det är för att jag hatar det så mycket. Men om du vill, föj Z_bumbis råd. En liten gnutta muskler ska du nog kunna lägga på dig på överkroppen.