handdator

Visa fullständig version : bra upplägg?? tipsa... *bilder*


heleina
2006-12-04, 17:08
Behöver tips och hjälp med att komma igång med träningen..
Tanken är att så småningom starta träningsjournal här på forumet men är så pass grön på styrketräning att jag vill komma igång lite först och få in rutinerna innan jag börjar klottra i en journal..

lite bakgrund:....
Tjej
24 år
158 cm
58 kg (cirka)

mål:
avsevärt bättre kondition
gå ner i mått.. (går EJ efter vågen)
smidigare och starkare kropp


Som sagt, är väldigt grön på styrketräningsbiten så jag behöver lite hjälp med att komponera ihop ett bra program för mina ändamål och få ihop detta med konditionen och kosten till en fin balans. Första prioritet är konditionen och styrkan! Att minska i mått har jag också som målsättning, men jag antar att detta kommer automatiskt med detta upplägg(?) så jag tänker inte lägga någon energi på detta...istället fokuserar jag på att öka i styrka och kondition.


:::::TRÄNING:::::
Hade tänkt mig något liknande...
Måndag - kondition
Tisdag - Ben Mage
Onsdag - Bröst Triceps Axlar, kondition
Torsdag - VILA
Fredag - kondition
Lördag - Rygg Biceps
Söndag - VILA
Vet att det inte är det bästa att både köra styrka och kondition på samma dag men eftersom jag vill få in 3 konditionspass i veckan hittar jag inget bättre alternativ. Eftersom jag är relativ nybörjare med styrkan vill jag inte gå miste om mina 2 vilodagar heller...lär behöva dem!! Så jag kommer helt enkelt försöka köra den ena träningen tidigt på morgonen och den andra senare på eftermiddagen, så hinner det bli några timmar mellan dem!

Hur många övningar bör jag köra på varje muskelgrupp?? Hade tänkt att köra 10rep och 3 set på varje ungefär....

De dagar jag inte kör kondition på schemat tänker jag köra 1 h cardio, antingen cykel eller powerwalk så att jag förbränner en del. Kommer också cykla ut till stallet också ca 3 dgr i veckan, varierar vilka dagar, och detta resulterar i 40minuter cykling.


:::::MAT:::::
Frukost
1 port havregrynsgröt med linfrön, psylliumfrö, 1 mosad banan, kanel
1 kokt ägg

Mellis
kvarg o 1 frukt (äpple, clementin, apelsin eller grape)

Lunch
Protein, Kolhydrater, grönsaker

Mellis
1 burk makrill i tomatsås på en fullkornsmacka

Middag
Lika som lunch

Återhämtning efter träning
proteindrink och nån kolhydrat (t ex banan eller riskaka)

Kväll
1 burk tonfisk o 1 frukt (se ovan)


Som proteindrink efter träning:
Twinlabs triple whey fuel!!

har ingen aning om hur mycket kalorier detta skulle kunna vara..får väl ta o väga allt en dag så jag vet bättre! Men det blir relativt små portioner och lunchen & middagen blir också ganska små.


Kom nu med en massa tips och förändringar och förbättringar.
ska ta o lägga upp mina bilder nu direkt också....

Synergisten
2006-12-04, 17:12
Kolla in svaren jag fick idag under "hjälp att komma igång, please"...

heleina
2006-12-04, 17:16
Förlåt om bilderna blev lite stora...

I vilket fall som helst va de hemska..usch och usch... men det är väl lika bra att pinas ordentligt så man taggas ännu mer!! *whistle*

http://i3.photobucket.com/albums/y82/hellster/SV400051.jpghttp://i3.photobucket.com/albums/y82/hellster/SV400049.jpghttp://i3.photobucket.com/albums/y82/hellster/Namnlst-1.jpg

heleina
2006-12-04, 17:18
Kolla in svaren jag fick idag under "hjälp att komma igång, please"...

äh! har du lagt upp en liknanden tråd precis?? typiskt..jag som tyckte jag höll mig uppdaterad idag.. men men..

ska kolla där i a f!

Allan
2006-12-04, 17:25
Det blir alltid bökigt när man vill ah både träningssynpunkter och kostråd i samma tråd. Enklast är ju att kopiera kostdelen och fråga i ett av kostforumen. Jag är ytterst frågande till en lunch som består av "protein. kolhydrater och grönsaker" - det kan ju vara rå kyckling och sockerbitar...
Balansen i träningsprogrammet kan onekligen diskuteras - men det är väldigt mycket träning. Risken är stor för att du kommer att krokna...

heleina
2006-12-04, 17:36
Det blir alltid bökigt när man vill ah både träningssynpunkter och kostråd i samma tråd. Enklast är ju att kopiera kostdelen och fråga i ett av kostforumen. Jag är ytterst frågande till en lunch som består av "protein. kolhydrater och grönsaker" - det kan ju vara rå kyckling och sockerbitar...
Balansen i träningsprogrammet kan onekligen diskuteras - men det är väldigt mycket träning. Risken är stor för att du kommer att krokna...


ok.. då kan jag ju be dem kasta denna tråd så fixar jag en ny på rätt sätt!

lunchen består av bra protein (fisk,kyckling,kött...)
långsamma kolhydrater (fullkornspasta, råris...) och tja...alla möjliga grönsaker

pragmatist
2006-12-04, 19:39
För styrketräningsdelen tycker jag inte det är lämpligt för en nybörjare att splitta kroppen på det sättet du beskriver och träna varje del bara en gång per vecka. Det är en mer avancerad träningsmetod (och enligt min åsikt inte ens särskilt bra för avancerade, men det är en annan femma).

Träna igenom hela kroppen varje gång vid 2-3 tillfällen per vecka istället. Bättre styrkeökningar, mer kalorier förbrända och som grädde på moset får du mindre träningsvärk. :thumbup: