handdator

Visa fullständig version : Borde jag träna benen?


Nimroth
2006-12-04, 13:40
Först och främst, hejsan allihopa. Ännu en nybörjare med en massa dumma frågor :)

Iallafall, för ungefär ett år sedan börja jag åka såkallt "Aggressive Inline" (inlines i ramp). Detta utövade jag väldigt flitigt under sommaren och början av hösten, i princip 6 dagar i veckan.

Detta i sin tur resulterade i att jag fick stora (och starka?) ben i jämnförelse till min överkropp. Och detta ser en aning osymetriskt ut eller vad man ska säga. Ni kan ju själv tänka er.

Just nu så tränar jag

Måndag: Vila
Tisdag: Bröst & Mage
Onsdag: Vila
Tordag: Axlar & Rygg
Fredag:Vila (Ätardag)
Lördag: Ben & Vader
Söndag: Armar (Biceps, Triceps & Underarmar)

Lämna gärna kritik på schemat och ge förslag på hur jag kan göra det mer effectivt. Har hört att det ska vara bra att kombinera rygg och biceps och bröst och biceps men källan var ganska opålitlig så jag har inte testat detta.

Men så till frågan, ska jag skippa benträningen tills dess att jag har skaffat mig en aning mer massa på överkroppen? Tänkte för att få en mer "naturlig" look eller nått. Hoppas nån kan ge mig råd, och ursäkta ifall jag har gjort mig oförstådd.

petersson
2006-12-04, 13:41
Jag tror att överkroppen kommer koppa ikapp ganska fort så det är nog lika bra att köra hela kroppen på en gång.

xarizma
2006-12-04, 13:44
Jag tror att överkroppen kommer koppa ikapp ganska fort så det är nog lika bra att köra hela kroppen på en gång. Håller med! :thumbup:

Synergisten
2006-12-04, 13:45
Nu åker du alltså inte inlines längre, så benen tränas inte alls? Du bör nog låta benen vara med o träna lite oxå.

Wennerberg
2006-12-04, 13:48
Träna allting, kroppen kommer hinna ifatt fort som fan.

Nimroth
2006-12-04, 13:54
Nu åker du alltså inte inlines längre, så benen tränas inte alls? Du bör nog låta benen vara med o träna lite oxå.

Nope, det är höst och blött och kallt. Eftersom jag bor en aning avsides så har jag inte tillgång till nån hall eller liknande.

Fartman
2006-12-04, 13:58
Nope, det är höst och blött och kallt. Eftersom jag bor en aning avsides så har jag inte tillgång till nån hall eller liknande.
Spöa benen hårt som fan nu under vintern så kommer du säkert att ha en hel del användning av dina större och starkare ben under nästa års inlinesäsong.

Synergisten
2006-12-04, 13:58
Nope, det är höst och blött och kallt. Eftersom jag bor en aning avsides så har jag inte tillgång till nån hall eller liknande.

Aha, men man kan åka inlines ännu om man vill. Trodde dock att du kanske hade tillgång till hall, men då vet jag. Jo träna benen du för sjutton, och lycka till!

Timme
2006-12-04, 14:36
ja träna dina ben hårt som bara den! När låren mäter 70cm+ så kan du vara nöjd ;)

pragmatist
2006-12-04, 14:38
Regeln på det här stället är att om man påstår sig ha fått "stora och starka" ben utan styrketräning så måste man framlägga bildbevis för detta. ;)

Cerberus
2006-12-04, 14:39
ja träna dina ben hårt som bara den! När låren mäter 70cm+ så kan du vara nöjd ;)

word, har man inte 70+ ben ska man inte ens fundera på om man ska träna ben!

Yes
2006-12-04, 14:43
Regeln på det här stället är att om man påstår sig ha fått "stora och starka" ben utan styrketräning så måste man framlägga bildbevis för detta. ;)
Som en parentes till detta kan det även nämnas att ingen har hittils vågat visa benen.

De som faktiskt har relativt stora ben utan styrketräning brukar oftast vara tjocka.

Diggler
2006-12-04, 14:56
Lite benträning är nyttigt för överkroppen. Du behöver inte ha ett eget pass för benen utan kan lägga till tex 2 set knäböj och ett set marklyft efter ett eller två av dina vanliga pass.

Timme
2006-12-04, 16:57
word, har man inte 70+ ben ska man inte ens fundera på om man ska träna ben!

:D Jag har 2cm kvar till 70 *flex* (men det är i och för sig inte deffade)

Äh, what the heck! Jag lägger upp en film där man kan se mina ben. Så får du dömma! :D

120kg böj med löst lindat, fast ändå så pass hårt att det var ovant (http://video.tinypic.com/player.php?v=4ha7xgh)

Philippp
2006-12-04, 17:04
:D Jag har 2cm kvar till 70 *flex* (men det är i och för sig inte deffade)

Äh, what the heck! Jag lägger upp en film där man kan se mina ben. Så får du dömma! :D

120kg böj med löst lindat, fast ändå så pass hårt att det var ovant (http://video.tinypic.com/player.php?v=4ha7xgh)

jävla snorunge alltså!!!!!!! komma hit i den åldern och ha 68 cm ben, så mycket fett har du inte att dem krymper ner flera xx centimeter direkt så dem är ju ändå grosse beine

Timme
2006-12-04, 17:07
jävla snorunge alltså!!!!!!! komma hit i den åldern och ha 68 cm ben, så mycket fett har du inte att dem krymper ner flera xx centimeter direkt så dem är ju ändå grosse beine

Tack så mycket :em: Mer knäböj och marklyft åt folket! Dessa två övningar bygger bra ben.

Jag återkomemr när jag har 70cm (de är mätta där de är som störst, ungefär 2/3 upp på låret. Mått band ganska tight draget runt låret)

Cerberus
2006-12-04, 17:15
Timme, du har grova ben och du är stark!!

Nicke[SWE]
2006-12-04, 17:27
Varför inte träna ben det kommer att se konstigt ut annars stor överkropp kycklig ben vem vill ha den kombinationen dessutom växer överkroppen fortare om man tränarben ;)

Timme
2006-12-04, 17:33
Timme, du har grova ben och du är stark!!

Tack så mycket Cerberus :) Det kommer bli mer! Det lovar jag http://img246.imageshack.us/img246/8399/thumbsup4kk.gif

Synergisten
2006-12-04, 17:33
']Varför inte träna ben det kommer att se konstigt ut annars stor överkropp kycklig ben vem vill ha den kombinationen dessutom växer överkroppen fortare om man tränarben ;)
Ok, intressant, varför gör den det då?

L-Sami
2006-12-04, 17:34
Jag gjorde samma sak förut när jag hade större ben förhållande till överkoppen. Då tränade jag inte ben i över 5 månader och överkroppen kom bra ikapp.

Nicke[SWE]
2006-12-04, 17:38
vet inte men det utvecklas mer testosteron när man tränar ben och det är det som ska göra att överkroppen växer fortare, men jag är lite i samma sits som dig men har tränat både ock och överkroppen börjar komma ikapp!!! Annars får du väl om du tycker att du har för stora ben träna det varannan vecko så att det tar längre tid att bygga!!!

Nimroth
2006-12-04, 17:47
Regeln på det här stället är att om man påstår sig ha fått "stora och starka" ben utan styrketräning så måste man framlägga bildbevis för detta. ;)


Notera "?":et efter stark ;)

Nu blev jag en aning nyfiken faktiskt, får ta och kolla omkretsen senare ikväll. :)

Timme
2006-12-04, 17:47
Grejen är den att jag tror absolut inte att du har för STORA ben. Inte en chans. Lägg gärna upp en bild/film på dem ifall du tror att så är fallet. Sedan så kan du och jag ha olika uppfattning om vad som är stort och starkt. :)

Nimroth
2006-12-04, 17:59
Grejjen var ju den att jag tycker jag har stora ben igemförelse med min överkropp, och hur jag ska gå till väga. Inte "Är mina ben för stora och starka?" :)

Timme
2006-12-04, 18:09
Grejjen var ju den att jag tycker jag har stora ben igemförelse med min överkropp, och hur jag ska gå till väga. Inte "Är mina ben för stora och starka?" :)

Okej. Men se bara på fotbollspelare. De flesta har hyffsade ben och totalt värdelösa överkroppar och det ser ju inte helt stört ut ändå.