handdator

Visa fullständig version : Energibehov?


Marinaa
2006-12-04, 11:05
Hej, jag är 18 år, 164 cm lång och väger 51-52kg och undrar vad mitt energibehov är?? Jag räknade med harris&benedict metoden Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder) o fick fram ett basalt behov på 1371,096 kcal! jag multiplicerade det sedan med en aktivitetsfaktor på 1.2 och fick 1645,3152 kcal.. är det för en vildodag när man bara är inne hela dagen?! Någon som kan beskriva aktivitetsfaktorerna mellan 1,2-1,5 lite grundligare? =)

LadyG
2006-12-04, 11:31
Såhär har jag uppfattat det, med reservation för att jag kan ha fel.

1,2: Energibehov hos en stillasittande person som i huvudsak vistas inomhus.
1,4: Motsvarar ungefär normalt rörelsemönster.
1,6: Motsvarar energibehovet hos personer sysselsatta inom t. ex. lätt industri, hemvårdare, expediter med daglig fysisk aktivitet även på fritiden.
1,8: Motsvarar energibehovet hos t ex byggnadsarbetare, skogsarbetare, lokalvårdare, sjukvårdsbiträden med daglig fysisk aktivitet även på fritiden.

Gå till http://www.caloriesperhour.com/index_burn.html om du vill ha mer exakta siffror på vilka aktiviteter som bränner hur mycket.

Martyn
2006-12-04, 11:34
Ett tips är att använda 1,2 som aktivitetsfaktor och på så sätt få sitt dagsbehov en "vilodag". De dagar du motionerar eller är extra aktiv (går runt i stan länge exempelvis) räknar du ut hur mycket du förbränner (med caloriesperhour eller liknande) och lägger till den förbrukade energin till ditt dagsbehov. Känns mer träffsäkert att göra så än att höfta med en aktivitetsfaktor.
Funkar fint för mig iaf. :thumbup:

flenders
2006-12-04, 11:36
Ditt basala behov är den energi din kropp behöver (tarmar, hjärtat och liknande). Aktivitetsfaktorn säger hur mycket mer utöver ditt basala energiintag du behöver för att kompensera för hur mycket du rör på dig. Alltså kan din din aktivitetsfaktor bli 1.2 en dag du styrketränar och 1.3 en dag du håller dig borta från gymmet (förutsatt att du rört dig mycket den dagen = shopping, massa ärende och dylikt).

LadyG
2006-12-04, 11:44
Ett tips är att använda 1,2 som aktivitetsfaktor och på så sätt få sitt dagsbehov en "vilodag". De dagar du motionerar eller är extra aktiv (går runt i stan länge exempelvis) räknar du ut hur mycket du förbränner (med caloriesperhour eller liknande) och lägger till den förbrukade energin till ditt dagsbehov. Känns mer träffsäkert att göra så än att höfta med en aktivitetsfaktor.
Funkar fint för mig iaf. :thumbup:

Så gör jag också, fungerar mycket bra. Lättare att hålla koll tycker jag.

Har kommit underfund med att det är träna som är kul, inte svälta. Så jag föredrar att motionerna mera för att komma upp i 500kcal underskott, hellre än att äta mindre.

Men hur man väljer att göra är så klart individuellt. Gillar man inte träning finns det ju andra sätt också, om man har karaktär nog. :thumbup:

Martyn
2006-12-04, 11:52
Så gör jag också, fungerar mycket bra. Lättare att hålla koll tycker jag.

Har kommit underfund med att det är träna som är kul, inte svälta. Så jag föredrar att motionerna mera för att komma upp i 500kcal underskott, hellre än att äta mindre.

Men hur man väljer att göra är så klart individuellt. Gillar man inte träning finns det ju andra sätt också, om man har karaktär nog. :thumbup:

Håller med om att öka motionen för att åstadkomma underskott är överlägset att bara minska maten.

Det roligaste med att följa detaljerade dietupplägg (oavsett om viktminskning eller viktökning är vad man är ute efter) tycker jag är att man lär sig så mycket om sin kropp och hur den reagerar på kost och träning. Jätteintressant! :)

Marinaa
2006-12-04, 11:59
Okej, tack så mycket för era svar! :D Räknar med att jag behöver 1645 kcal en vilodag då, och plusar på träning. Förresten, kan en powerwalk (6.5km/h) på 40 minuter bränna ca. 200 kcal?

LadyG
2006-12-04, 12:01
Håller med om att öka motionen för att åstadkomma underskott är överlägset att bara minska maten.

Det roligaste med att följa detaljerade dietupplägg (oavsett om viktminskning eller viktökning är vad man är ute efter) tycker jag är att man lär sig så mycket om sin kropp och hur den reagerar på kost och träning. Jätteintressant! :)

Det tar ganska lång tid innan man lär sig lyssna på kroppen tycker jag, det gjorde det för mig iaf. Och ibland är det bara små detaljer som skiljer en bra plan från en dålig (och då är det tur att kollo finns).

Fast det roligaste är nog när man tittar i spegeln, på vågen eller måttbandet och ser förändringarna - oavsett om det är mer muskler man vill ha eller mindre fett. Där snackar vi belöning :)

Philippp
2006-12-04, 12:41
Okej, tack så mycket för era svar! :D Räknar med att jag behöver 1645 kcal en vilodag då, och plusar på träning. Förresten, kan en powerwalk (6.5km/h) på 40 minuter bränna ca. 200 kcal?

sådär 173~kcal enligt www.caloriesperhour.com

Marinaa
2006-12-04, 13:56
Oj, jag menade 6.9 km/h.. då blev det 199 :)

Rhino
2006-12-04, 14:07
sådär 173~kcal enligt www.caloriesperhour.com

En fråga angående www.caloriesperhour.com, räknas den summa de anger även in det kroppen drar för sitt basala behov under den angivna tidpunkten?

Det vill säga, antag att min kropp förbrukar 100 kcal genom att sitta blickstilla en timme. Sedan tittar jag på hur mycket energi det går att att promenera en timme och det ger exempelvis 300 kcal. Är då 100 av dessa det basala behovet för kroppens organ osv och den verkliga extraåtgången av energi endast 200?

Det är ju viktigt om man skall göra som nämnts tidigare i tråden, dvs att räkna ut sitt grundbehov och sedan lägga till sina aktiviteter. Risken är ju då att man dubbelinräknar det basala behovet?

Synergisten
2006-12-04, 14:09
En fråga angående www.caloriesperhour.com, räknas den summa de anger även in det kroppen drar för sitt basala behov under den angivna tidpunkten?

Det vill säga, antag att min kropp förbrukar 100 kcal genom att sitta blickstilla en timme. Sedan tittar jag på hur mycket energi det går att att promenera en timme och det ger exempelvis 300 kcal. Är då 100 av dessa det basala behovet för kroppens organ osv och den verkliga extraåtgången av energi endast 200?

Det är ju viktigt om man skall göra som nämnts tidigare i tråden, dvs att räkna ut sitt grundbehov och sedan lägga till sina aktiviteter. Risken är ju då att man dubbelinräknar det basala behovet?
Oj, bra fråga, väntar spänt på svar..

LadyG
2006-12-04, 14:19
Det basala energibehovet ingår i siffrorna, så om en aktivitet gör av med 500kcal måste du dra av BEE för att få veta hur mycket själva aktiviteten gjorde av med. (Eller dra av summan Sitting - quietly (e.g watching TV tar fram åt dig, det blir skapligt korrekt).

I mitt fall skulle det t ex kunna vara

Bicycling - stationary, moderate 511 calories in 1 hr - Sitting - quietly (e.g., watching TV) 73 calories in 1 hr = 438 kcal

http://www.caloriesperhour.com/tutorial_need.html

Marinaa
2006-12-04, 20:00
Förresten, hur mycket syns ungefär -2kg på en som har BMI 19?

Princy
2006-12-04, 20:13
Finns det någon särskild anledning till att du ska gå ner i vikt? Din vikt är ju redan på gränsen till undervikt för din längd.

Marinaa
2006-12-04, 21:02
Näe, jag undrade bara.. tänkt "skala av" det lilla extra jag har bara, ca 1-2kg.

Marinaa
2006-12-04, 21:27
... och en sak till, hur mycket förbränns (ca) som fettfri vikt om man äter tex. 500-1000 kcal mer än sitt energibehov? Är den fettfria vikten som förbränns högre hos smala?

LadyG
2006-12-04, 21:55
Näe, jag undrade bara.. tänkt "skala av" det lilla extra jag har bara, ca 1-2kg.

52 kilo och du ska ner till 50? Är inte det lite väl lite? Bygg muskler istället så ser du vältränad och fin ut istället, men det är ju bara min åsikt.

Tjejer kan träna styrketräning utan att se biffiga ut.