handdator

Visa fullständig version : Mer böjfrågor


MilkmaN
2006-12-04, 00:18
På tyngre vikter så är mitt största problem (jag får upp vikten men inte snyggt) att jag fäller fram ryggen. Jag får också en rätt kraftig pump i korsryggen efter att ha kört böj.

Jag antar att det är min lilla mage som är för svag. Jag har börjat träna den mer seriöst men mottager gärna tips på hur jag kan ändra tekniken eller vilka övningar som kan vara bra att köra, är det magen som är svag?

pragmatist
2006-12-04, 01:58
Du är snarare för svag i baksidan av benen och sätter dig inte tillräckligt långt bakåt när du går ner (vikten vandrar framåt och förskjuter tyngdpunkten så du "tippar" framåt). Alternativt står du för smalt med benen. Testa att stå lite bredare och se hur det går.

Att knäböj känns rejält i korsryggen är för övrigt inget konstigt, särskilt om man är lång.

LarsK
2006-12-04, 05:03
Trycker du ut ändan "hip kick" när du ska gå upp?

Det kan vara en flexibilitetsfråga. Fetleder, ben och höften.

Arf Pingvin
2006-12-04, 08:39
För mig har det hjälpt att börja köra frontböjar ena passet och vanliga böj andra passet. Dragit ner på marklyften kraftigt. Bättre balans nu front/bak och förbättrad bålstabilitet (fast sämre i mark, doh). Började också med hängande benlyft för magen ett par gånger i veckan, var lite oseriös med magträningen innnan.

MilkmaN
2006-12-04, 15:12
Du är snarare för svag i baksidan av benen och sätter dig inte tillräckligt långt bakåt när du går ner (vikten vandrar framåt och förskjuter tyngdpunkten så du "tippar" framåt). Alternativt står du för smalt med benen. Testa att stå lite bredare och se hur det går.

Att knäböj känns rejält i korsryggen är för övrigt inget konstigt, särskilt om man är lång.

Jag sträckte mig i ljumsken för ett tag sedan och om jag ställer mig bredare gör det något så in i helvete ont så det är inte ett alternativ för tillfället. Jag står en aning bredare än axelbrett och med utåtvinklade fötter.

Jag får för övrigt nästan bara träningsvärk i baksidan av böj, om det nu är någon ledtråd. I dagsläget tränar jag dock baksidan mer än framsidan så vi får väl se om det ger sig.

larsk
Flexibilitet tror jag inte på, hur kan jag lyfta 2 snygga reps på 90 och de tre sista helt plötsligt bli ovig? Däremot så trycker jag ju bak ändan en aning för att komma upp så att säga vilket medför att jag sista biten blir mer av en ryggböj.

arf
Frontböj kör jag ibland, kan slänga in den emellanåt också. Så länge marken och böjen är delad och man inte går tungt i båda under samma period borde det fungera väl?

Jag är lång också förresten, 190.

Nucleus
2006-12-04, 21:29
På tyngre vikter så är mitt största problem (jag får upp vikten men inte snyggt) att jag fäller fram ryggen. Jag får också en rätt kraftig pump i korsryggen efter att ha kört böj.

Jag antar att det är min lilla mage som är för svag. Jag har börjat träna den mer seriöst men mottager gärna tips på hur jag kan ändra tekniken eller vilka övningar som kan vara bra att köra, är det magen som är svag?
Jag har också precis samma problem, tror också det beror på svag mage.
Allt känns mycket bra hela vägen ner, kör "ass to the grass" och sitter i princip på vaderna i bedre läget.
Sen när jag skall upp igen så går röven bakåt/upåt innan resten av kroppen hänger med.
Får en extrem svank i nedre läget.

Har också samma problem i marklyft, i starten så rör först röven sig bakåt/ uppåt sen fölger resten av kroppen med.

har samma problem nästan oavsett hur låg vikt jag kör på.

Tips?

/Nucce

isato
2006-12-04, 21:50
Jag lägger också ryggen....... prova stretcha ..... det gjorde jag och lite bättre tror jag det blev iaf

Baan
2006-12-04, 21:52
Hm, tror enbart problemet i första hand kan lösas (dvs effektivt lösas) genom att du helt enkelt kör böj och förbättrar tekniken, möjligtvis avbryter om du känner att det bilr för kasst. Problemet du har är väl skitvanligt, mer eller mindre iaf, jag har det också i viss grad.

Jag har provat med tung magträning och tycker inte det ger något direkt i böjen. Kanske är svårt att överföra styrkan man får där till böj, vet inte. En tanke är att man även behöver hitta rätt övning, men jag är ändå tveksam till att magträningen kan ha någon större effekt.

Nucleus
2006-12-05, 01:26
mmmm.
När jag kör frontböj så är det superstrikt och inga av dom här probsen dyker upp.
Dagen efter frontböj så har jag rejäl träningsvärk i magen.
Känner också under FB passet att jag spänner upp bukjävulen mycket bättre eller annorlunda.
Grejen är det att i vanlig böj och mark så tycker jag inte jag känner att jag får kontakt/ kontraktion/ spänning i magen alls????

Men som du säger Baan, säkert en teknikbrist.

/Nucce

Fartman
2006-12-05, 11:05
Jag har själv haft det här problemet (jag är dock kort, 172cm). Hur som helst så har jag mer eller mindre blivit av med det nu. Lösningen var att först och främst kasta bältet all världens väg i ALLA övningar för att på så sätt få bättre bålstyrka. Sedan "började jag om" i böjen, dvs jag sänkte vikterna till den vikt som jag med lätthet klarade av att böja på med perfekt teknik, sedan jobbade jag mig långsamt uppåt i vikterna med fokus på att hela tiden bibehålla en bra teknik. Sedan körde jag också frontböjar, dels för att smiska benen då dom vanliga böjarna (i början iaf) var för lätta sett ur bensynpunkt. Och dels för att frontböjarna smiskar magen rätt mycket. Någon direkt magträning sysslade jag faktiskt öht inte med, det räckte gott och väl (för min del iaf) med att böja och frontböja en hel del utan bälte så kom bålstyrkan ikapp efter en tid.

Daniel_S
2006-12-05, 11:50
Se till också att du inte är hopsjunkt redan när du lyfter ut, då kommer du garanterat att fälla fram ryggen. Det kan vara något sådant, om det bara är på tunga vikter.

z_bumbi
2006-12-05, 11:59
Det finns massor av saker som kan orsaka det.

En vanlig grej är att man tror att man kan böja med upprätt rygg med den teknik man har när man istället måste hålla ryggen något framåtlutad redan från början (Vilket förhindrar att ryggen åker ännu längre fram när det blir tungt.).

En annan är att man går för djupt och därmed släpper längdryggen i botten.

Sen finns det en rad till.
Svag baksida (Rygg, häck och/eller hamstrings) , svag mage, dålig magteknik (Man ska inte dra in magen), dålig andningsteknik, att man skjuter fram huvudet och därmed kröker bröstryggen, felvinklade fötter, att man inte "får isär" låren så man får ner kroppen mellan låren utan istället åker häcken bakåt osv.

Teknikkoll av någon kunnig brukar vara det enklaste sättet att få reda på vad man kan testa att förbättra, att sänka vikten och börja om kan funka om det är en styrkepryl men är det tekniken så fortsätter man nöta in samma teknik ett varv till.

bongoberra
2006-12-05, 17:10
Det här dokumentet tar upp en del om teknik och stretch problem.

http://www.bartoll.com/articles/2003/knaboj.pdf

MilkmaN
2006-12-05, 18:29
Ah, jag borde helt enkelt stämma träff med mina vänner på SL-klubben igen. De hade dock inget att invända mot att jag gjorde på detta viset för att få upp de sista 2 repen i en tung femma senast jag var där.

Baan
2006-12-05, 19:43
Ah, jag borde helt enkelt stämma träff med mina vänner på SL-klubben igen. De hade dock inget att invända mot att jag gjorde på detta viset för att få upp de sista 2 repen i en tung femma senast jag var där.

Whina då, dom kanske är i sin egen tänk där femmor ska köras tungt och där tekniken får brista, det är väl bara uttrycka att dina femmor ska vara fina och trevliga. :)

Som någon nämnde innan kan bältet också var en bov i dramat sas, testa att böja utan bälte. Man kan förlita sig för mycket på bältet och även luta sig mot det, kan väl ha viss negativ effekt.,

MilkmaN
2006-12-05, 22:49
Whina då, dom kanske är i sin egen tänk där femmor ska köras tungt och där tekniken får brista, det är väl bara uttrycka att dina femmor ska vara fina och trevliga. :)

Som någon nämnde innan kan bältet också var en bov i dramat sas, testa att böja utan bälte. Man kan förlita sig för mycket på bältet och även luta sig mot det, kan väl ha viss negativ effekt.,

Kör max ett set med bälte, oftast inget. Jag brukar ha det första gången jag går på en ny vikt eller om jag ska slå PB, bara för att vara säkert typ.