handdator

Visa fullständig version : Illamående av nackträning


Yes
2006-12-03, 23:01
Försökte ta igen lite slarv med nackträningen tidigare idag och hann knappt värma upp innan jag började känna mig smått illamående. Fortsatte ändå bäst jag kunde vilket slutade med att jag blev liggande en timme eller så och försökte undvika att spy. Har aldrig varit med om något liknande. Det har kanske hänt nån gång att jag plötsligt kännt för att kasta upp maten men det har gått över lika fort som det kommit. Nu var det däremot riktigt extremt.

Någon som vet vad det kan bero på?

Guddi
2006-12-04, 00:10
Spontant skulle jag säga att du har kört på för hårt efter ditt slarv. Finns många blodkärl och nerver vid nacken och påverkan man dem så kan man lätt bli lite yr och/eller må illa. Finns många personer som reagerar som du gjorde bara av massage kring nacken. Jag är dock inte så kunnig på nacken än, håller fortfarande på att lära mig mer om lumbalen, så jag kan inte säga precis vad som har skett.

Mitt råd, vila nacken en dag, testa igen med lägre vikter och stegra dig sakta upp. Om problemen består, sök hjälp.

Trodde du var så erfaren att du visste att det inte inom träning inte finns något sådant som att "ta igen" :smash:

;)

Yes
2006-12-04, 00:21
Alltså, jag körde verkligen inte hårt. Det var ganska lätt vikt och försiktigt utförande, just för att slippa otrevliga överraskningar. Sen kom illamåendet av nästan ingenting, vilket jag tycker verkar konstigt. Jag värmde bara upp lite försiktigt. Fast om massage kring nacken kan orsaka illamående borde väl lätt träning också kunna göra det(jag tog ju i lite mer sen också).

"Ta igen" var kanske lite slarvigt uttryckt. Det var mer att jag lade till lite extra träning för nacken idag, istället för att vila, då jag inte tränat den på ett litet tag.

Jag skall prova vila och se om det blir bättre. :)