handdator

Visa fullständig version : Vlcd


Halldin
2006-12-03, 22:23
Många här som kört det?

Hur gick det?
Var det värt det?
Tappade ni mycket styrka/muskler?
Skulle ni göra det igen, och isåfall, skulle ni göra det annorlunda?
Hur länge höll ni på?

Söker så mycket info som möjligt då jag själv har planer på att inleda en sådan diet strax efter nyår.

Krokodil
2006-12-03, 22:31
Många här som kört det?

Hur gick det?
Var det värt det?
Tappade ni mycket styrka/muskler?
Skulle ni göra det igen, och isåfall, skulle ni göra det annorlunda?
Hur länge höll ni på?

Söker så mycket info som möjligt då jag själv har planer på att inleda en sådan diet strax efter nyår.Jag kör just nu. Jag tycker det är rätt jobbigt med hungern ibland speciellt om man ska försöka styrketräna samtidigt. Annars går det rätt bra, ligger på en viktminskning på ca 1,5 kg/vecka. Visst tappar man styrka/muskler men inte dramatiskt, och det kommer snabbt tillbaka igen.

Jag vet inte om jag rekommenderar VLCD för alla, men för mig funkar det hittills.

Jag har kört tre veckor nu och planerar 7-8 veckor till.

Kolla min journal för mer info. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=83685)

Sadde
2006-12-03, 22:40
Själv så provade jag köra för inte så länge sen, det blev bara 2-3 dagar. Tyckte inte det var värt det. Det var skönt att komma tillbaks till den vanliga maten igen. Men vi får se, det kanske blir någon VLCD lite längre fram, men just nu så tappar jag ca, 1,4kg/10dagar bara genom att träna och äta bättre.

Men sen kanske VLCD funkar bättre för andra, så prova gärna och lycka till!

Halldin
2006-12-03, 22:41
Jag vet inte om jag rekommenderar VLCD för alla, men för mig funkar det hittills.
Vem rekommenderar du det inte för?

Sadde
2006-12-03, 22:44
Vem rekommenderar du det inte för?

VLCD är väll bara till för de som lider av en ganska extrem övervikt, det är vad jag har hört.

Halldin
2006-12-03, 22:44
Eller, VLCD är egentligen fel benämning för vad jag tänkte på.
Jag hade nog iaf tänkt ligga på ~1000kcal, kanske mer träningsdagar iom kolhydratsdrink runt passet.

Sen ska jag försöka hålla igång styrketränandet så gott det går och ta EAA mellan måltiderna.

Krokodil
2006-12-03, 22:48
Vem rekommenderar du det inte för?
VLCD är framtaget för väldigt överviktiga personer, om man "bara har några kilo som ska bort finns det bättre metoder. Dessutom förlorar man mycket vatten och glykogen den första veckan och om man då avbryter kuren finns det en risk för jojo-effekt och man kan då gå upp mer än man skalat bort.

Om man är rädd om sin muskelmassa är det ingen bra metod heller. Fast för mig funkar det hittills, jag vill skala bort ca 20 kg och struntar om det ryker lite muskler på köpet.

Halldin
2006-12-03, 22:53
Det som lockar är, att jag borde kunna tappa kanske 4kg (utöver vatten och glykogen) på 2 veckor.

Om jag ska följa en regelrätt deff med 0.5kg/vecka tar det mig istället ungefär 2 månader. Och det är 2 månader där man förmodligen inte ökar någonting styrkemässigt, och definitivt inte muskelmässigt.

Känns så meningslöst att blåsa 2 månader på 4kg som man ändå kommer att fetta på sig igen på lika lång tid (i bästa fall, men förmodligen innan).

Krokodil
2006-12-03, 22:55
Det som lockar är, att jag borde kunna tappa kanske 4kg (utöver vatten och glykogen) på 2 veckor.

Om jag ska följa en regelrätt deff med 0.5kg/vecka tar det mig istället ungefär 2 månader. Och det är 2 månader där man förmodligen inte ökar någonting styrkemässigt, och definitivt inte muskelmässigt.

Känns så meningslöst att blåsa 2 månader på 4kg som man ändå kommer att fetta på sig igen på lika lång tid (i bästa fall, men förmodligen innan).
Visst, det skadar inte att prova.

Halldin
2006-12-03, 22:58
Visst, det skadar inte att prova.
Mjä, samtidigt vill man ju inte göra sig av med sina hårt förvärvade muskler på rekordtid. :)

Ser att du inte kör så mycket intensiv styrketräning direkt, det hade kanske hjälpt en del på muskelfronten?

Krokodil
2006-12-03, 23:09
Mjä, samtidigt vill man ju inte göra sig av med sina hårt förvärvade muskler på rekordtid. :)

Ser att du inte kör så mycket intensiv styrketräning direkt, det hade kanske hjälpt en del på muskelfronten?Jag körde en kort VLCD i våras och då tränade jag på som vanligt. Det gick bra ett tag men sen blev det plötsligt jäkligt jobbigt, det var en av anledningarna till att jag avbröt den kuren. Du kanske reagerar annorlunda och kan träna hårdare, för det är bevisat att adekvat proteinintag och hård styrketräning behåller muskelmassan även vid kraftigt energiunderskott.

Englund
2006-12-04, 08:31
Jag har tappat 3,2 kg på två veckor nu samtidigt som jag inte har tappat något i styrka. Jag har legat på ca: 2200 kcal/dag. Kanske inte en vlc-diet men jag har ändå legat på ganska stort underskott då jag förbränner mycket.

Ola Wallengren
2006-12-04, 08:40
Eller, VLCD är egentligen fel benämning för vad jag tänkte på.
Jag hade nog iaf tänkt ligga på ~1000kcal, kanske mer träningsdagar iom kolhydratsdrink runt passet.

Sen ska jag försöka hålla igång styrketränandet så gott det går och ta EAA mellan måltiderna.

Enligt de definitioner som finns är din eventuella diet inte en VLCD utan den LCD (low calorie diet) eftersom den ligger över 800kcal/dag.
Visst kan man tappa fett snabbt men för att det inte ska ta så mycket på muskelmassan så bör du kanske inte ligga mer minus än ca 70-80kcal/kg fett du har på kroppen. Det är kanske lika bra att det tar den tid det tar helt enkelt.
Utav olika anledningar så kan du kanske ligga lite mer minus än jag nämnde ovan. Ta ditt beräknade energiunderskott och dela med 0.8 och gå efter det.

Eller drar du bara ner på maten och ser om du går ner i den takt som du tänkt dig. Om du inte går ner tillräckligt kan du fråga dig vad det kan bero på och eventuellt öka din fysiska aktivitet, dra ner lite mer på maten och bli lite hungrigare eller kanske helt enkelt göra det som du tänkt från början med lite större motivation.

Englund
2006-12-04, 08:51
Om du är ung så ser jag inga som helst problem med att tappa över 1 kg i veckan då det troligtvis inte kommer att verka negativt på styrkan. Jag vet några personer (bl.a. jag) som har lyckats gå ner uppemot 2 kg/vecka utan att tappa något i styrka. Ska väll tillägga att dessa personer, inkl. mig, har haft järnkoll på kosten. Så jag tror inte att det går att fuska sig igenom en deff där du ligger på stort kaloriunderskott.

Rhino
2006-12-04, 09:17
Jag körde en VLCD-diet på 600-700 kcal/dag under sex veckor i somras. Under den tiden gick jag ned femton kilo och som sedan har hållit sig borta. Den vikten var också den övervikt jag hade, så det rörde sig alltså inte om något extremt.

Styrkemässigt tappade jag en del, kanske gick ned en-två "hack" på vikterna på många träningsmaskiner, men det gick att ta igen relativt fort. Jag körde en del styrketräning under perioden, men man har ju inte så mycket extraenergi. Däremot är det jätteviktigt att göra det, så att säga visa för musklerna att de behövs och inte är någon resurs att börja producera energi ifrån.

För mig fungerade det väldigt bra och var ett fint sätt att hårdstarta "ett nytt liv". Dessutom var det väldigt enkelt, på sätt att allt som krävdes var lite viljestyrka, men inte egentligen några speciella kunskaper om hur en lämplig diet kombineras ihop. Det kändes också skönt att veta att dessa små pulverdrycker innehöll alla näringsämnen i form av vitaminer, mineraler, m.m. så att man inte riskerade få bristproblem.

Efter det har jag dock lärt mig lite mer, som detta att varje kilo kroppsfett maximalt släpper ca 70 kcal per dag, så för att inte tappa i icke-fett rekommenderar jag verkligen att man räknar på detta och lägger sin VLCD/LCD-kurnivå så den matchar. Själv låg jag förmodligen alldeles för lågt under slutet av dieten när det inte fanns så mycket fett kvar. Där skulle man kunnat tänka sig en sorts trappa där man gradvis ökar energiintaget relativt mot fettförlusterna.

Jag planerar själv inte att gå upp dessa kilon igen, så jag har inga planer på att köra den fullt ut på nytt, däremot kan jag tänka mig att under "deff" t.ex. byta ut lunchen mot en sådan dryck för att nå önskat och lämpligt kalorieunderskott.

Super_Johan
2006-12-04, 09:30
Hur gick det? - -2-3kg per vecka
Var det värt det? - Jodå
Tappade ni mycket styrka/muskler? - Självklart, det svider men va man kan.
Skulle ni göra det igen, och isåfall, skulle ni göra det annorlunda?- Jo, konceptet funkar för mig
Hur länge höll ni på? - Jag brukar köra en 1v cambridge när jag fastnat. Som en spark i rätt riktning. Har sammanlagt haft kanske 3-4 veckor

Halldin
2006-12-04, 10:31
Enligt de definitioner som finns är din eventuella diet inte en VLCD utan den LCD (low calorie diet) eftersom den ligger över 800kcal/dag.
Visst kan man tappa fett snabbt men för att det inte ska ta så mycket på muskelmassan så bör du kanske inte ligga mer minus än ca 70-80kcal/kg fett du har på kroppen. Det är kanske lika bra att det tar den tid det tar helt enkelt.
Utav olika anledningar så kan du kanske ligga lite mer minus än jag nämnde ovan. Ta ditt beräknade energiunderskott och dela med 0.8 och gå efter det.

Eller drar du bara ner på maten och ser om du går ner i den takt som du tänkt dig. Om du inte går ner tillräckligt kan du fråga dig vad det kan bero på och eventuellt öka din fysiska aktivitet, dra ner lite mer på maten och bli lite hungrigare eller kanske helt enkelt göra det som du tänkt från början med lite större motivation.
Har haft flera deffperioder på närmare ett halvår tidigare, det jag inte gillar är tiden det tar. :/
Men, jag har säkert 10-15kg fett jag kan plocka av utan vidare, så ett underskott på 1000kcal (~1kg/vecka) kanske skulle vara mer lagom då?

Ola Wallengren
2006-12-04, 10:55
Har haft flera deffperioder på närmare ett halvår tidigare, det jag inte gillar är tiden det tar. :/
Men, jag har säkert 10-15kg fett jag kan plocka av utan vidare, så ett underskott på 1000kcal (~1kg/vecka) kanske skulle vara mer lagom då?

Ja, kanske det, ca 900-1300kcal/dag minus, eller gå enbart efter vågen, dvs 1kg ner i veckan.

Karelin78
2006-12-04, 11:08
Ni som har testat VLCD har ni haft koll på hur mycket ni har gått ner i muskelmassa samt fett under tiden kuren pågick?

Hur hårt har ni kunnat köra på träningen med tanke på det underskott av kalorier, har ni kört mest cardio eller även styrketräning?

HUr lång tid tog det innan du hade vant dig vid att inte kände någon hunger??

Rhino
2006-12-04, 14:01
Hur hårt har ni kunnat köra på träningen med tanke på det underskott av kalorier, har ni kört mest cardio eller även styrketräning?

Svårt att säga exakt hur hårt man körde, kanske 75% av normal kapacitet på styrketräningen.

Konditionsträning brukar sägas vara dåligt att köra, både för någon typ av skade- och/eller muskelnedbrytningsskäl, och även att när man ligger på ett sådant extremt lågt energiintag behövs det oftast inte förstärkas genom cardio. Själv gick jag i och för sig mycket snabba promenader.

Styrketräningen skall som jag förstod det främst vara till för att hålla musklerna igång och inte fresta kroppen att bryta ned dem.



HUr lång tid tog det innan du hade vant dig vid att inte kände någon hunger??

För mig gick det utan några problem efter bara ett par dagar. Jag brukar dock komplettera med några gurk- och morotsbitar till lunch, som inte ger mycket energi, men lite att knapra på.

Det brukar sägas att de första tre-fyra dagarna är de värsta, sedan är det bara att fortsätta så länge det känns lämpligt.

Englund
2006-12-04, 18:48
Jag har inte kört någon vlc-diet då det inte skulle funka eftersom jag tränar minst 15 pass/vecka. Men däremot så har jag legat ca: 1500 kcal under min förbrukning per dag. Jag gick ner 3,2 kg på 2 veckor. Åt ca: 2300 kcal/dag. Och vad jag har märkt så minskade jag inte någonting i styrka, snarade ökade (dock inte lika bra som om jag skulle legat på ett överskott). Fast då är ju jag ung också och har nog rätt höga testo-nivåer.

skaparn
2006-12-05, 09:52
Lite kuriosa som jag fick lära mig av ingen mindre är Fairing-Lasse själv är att EU normerar numera VLCD. Detta för att skydda konsumenten och de som utlovar ett VLCD-program är skyldiga att följa vissa regler och vara beredda att underkasta sig inspektion. Hittade ett litet dokument om VLCD på EU's "livsmedelsverk".

http://ec.europa.eu/food/fs/scoop/7.3_en.pdf

Halldin
2006-12-06, 10:55
Midjan mäter närmare metern nu. Är VLCD/LCD fortfarande en dålig idé då? :/

Rhino
2006-12-06, 12:18
Midjan mäter närmare metern nu. Är VLCD/LCD fortfarande en dålig idé då? :/

Av midjemåttet kan det vara svårt att veta hur mycket övervikt du har.
Det bästa är om du har en uppfattning om hur många kilo kroppsfett du har och sedan räknar ut hur mycket du kan förbränna därifrån (kilox70).

Kör du en riktigt VLCD-kur så ligger du kanske 2000 kcal i energiunderskott och det är ju bäst att se upp så du inte tappar i muskler i onödan, om du så att säga inte kan backa upp ditt kaloriminus med tillräcklig mängd fett!