handdator

Visa fullständig version : Information angående högskolestudier i USA?


hultman
2006-12-03, 22:05
Jag funderar på att dra till USA till hösten för att studera ekonomi. Är det någon som har har pejl på vad bör man tänka på, vad det kostar, vad det krävs för betyg och hur högt olika utbildningar slår internationellt?

The_RobRoy
2006-12-03, 22:06
Är det inte bättre att gå via ett utbytesprogram på en svensk högskola?

Blir nog väldigt mycket billigare.

hultman
2006-12-03, 22:06
Är det inte bättre att gå via ett utbytesprogram på en svensk högskola?

Blir nog väldigt mycket billigare.

Vill plugga hela utbildningen utomlands.

Krille 87
2006-12-03, 22:48
Vill plugga hela utbildningen utomlands.
¨
So?

hultman
2006-12-03, 22:51
¨
So?

Om jag vill plugga hela programmet utomlands så kan jag väl inte söka till en svensk högskola och sedan bli vidarebefordrad innan jag ens blivit antagen?

Krille 87
2006-12-03, 22:56
Om jag vill plugga hela programmet utomlands så kan jag väl inte söka till en svensk högskola och sedan bli vidarebefordrad innan jag ens blivit antagen?
¨
Min kompis sökte in i halmstad, kör hela programmet i England å USA

hultman
2006-12-03, 22:59
¨
Min kompis sökte in i halmstad, kör hela programmet i England å USA

Åhfan. Är det några speciella skolor som har det så, eller kan man göra det överallt? Skulle ju vara guld om det fanns någon toppskola i USA som körde enligt samma metodik.

Krille 87
2006-12-03, 23:00
Åhfan. Är det några speciella skolor som har det så, eller kan man göra det överallt? Skulle ju vara guld om det fanns någon toppskola i USA som körde enligt samma metodik.

Eller vaänta, han kanske har en 1 av 10 terminer i sverige.. Civilekonom ska han bli!

hultman
2006-12-03, 23:06
Eller vaänta, han kanske har en 1 av 10 terminer i sverige.. Civilekonom ska han bli!

Precis vad jag hade tänkt. Enda kruxet är att jag vill plugga på en toppskola i USA, som dessutom är internationellt känd.

Krille 87
2006-12-03, 23:10
Precis vad jag hade tänkt. Enda kruxet är att jag vill plugga på en toppskola i USA, som dessutom är internationellt känd.

vrf ?

The_RobRoy
2006-12-03, 23:28
Precis vad jag hade tänkt. Enda kruxet är att jag vill plugga på en toppskola i USA, som dessutom är internationellt känd.

Det är inga dåliga krav du har. Varför tar du inte och läser en ordentlig (och svår) utbildning istället här i Sverige, typ Industriell Ekonomi. Istället för någon lallar ekonom utbildning (no offence till ekonomerna, men det är en väldigt lätt utbildning)

Annars är det väl bara hosta upp med ett par miljoner kronor så kommer du säkert in på någon toppskola i USA.

Baan
2006-12-03, 23:32
hittade den här om den är intressant http://www.usastudyguide.com/calculatingcosts.htm

Baan
2006-12-03, 23:33
jag tror annars en halvtaskig skola vore väl en möjlighet, men harvard eller liknande känns totalt orealistiskt...

tossefar
2006-12-03, 23:35
Har du riktigt sjyssta betyg och inte heter Svensson så har du nog inga problem att komma in någonstans. Miljonerna det kostar lär du självklart också ha.

hultman
2006-12-04, 12:56
Har du riktigt sjyssta betyg och inte heter Svensson så har du nog inga problem att komma in någonstans. Miljonerna det kostar lär du självklart också ha.

Vad kan det krävas för betyg på ett ungefär?

hultman
2006-12-04, 12:58
jag tror annars en halvtaskig skola vore väl en möjlighet, men harvard eller liknande känns totalt orealistiskt...

En polare pluggar till psykolog på UCLA i Californien. Han hade väl bra betyg, men knappast bra på någon form av intelligenstest. Vad är problemet med att komma in på exempelvis Harvard? Dyr terminskostnad eller svårt att komma in?

coxie
2006-12-04, 13:57
En polare pluggar till psykolog på UCLA i Californien. Han hade väl bra betyg, men knappast bra på någon form av intelligenstest. Vad är problemet med att komma in på exempelvis Harvard? Dyr terminskostnad eller svårt att komma in?

Terminskostnaden/betygen är inte det svåra med att komma in på tex harvard, MIT, Yale, Brown eller något annat känt universitet. Vad gör betyg/provresultat när nästan alla ligger på topp i allt? Donera pengar hjälper, men det är dig som person de måste gilla, du måste visa varför just du är bättre än resten.

Det är sjuukt svårt att komma in på dessa skolor, jag själv kommer studera klart här i sverige och siktar på en MBA i USA efter några år på marknaden (dock drömmer jag knappt om namn som dessa då det är galet svårt att komma in).

Kollade lite snabbt på kostnader och 9 månaders studier för en MBA beräknades kosta $69,840 med boende och avgifter, Tuitionavgiften var $39,600.

hultman
2006-12-04, 14:11
Terminskostnaden/betygen är inte det svåra med att komma in på tex harvard, MIT, Yale, Brown eller något annat känt universitet. Vad gör betyg/provresultat när nästan alla ligger på topp i allt? Donera pengar hjälper, men det är dig som person de måste gilla, du måste visa varför just du är bättre än resten.

Det är sjuukt svårt att komma in på dessa skolor, jag själv kommer studera klart här i sverige och siktar på en MBA i USA efter några år på marknaden (dock drömmer jag knappt om namn som dessa då det är galet svårt att komma in).

Kollade lite snabbt på kostnader och 9 månaders studier för en MBA beräknades kosta $69,840 med boende och avgifter, Tuitionavgiften var $39,600.

Mao är det helt omöjligt att komma in om man inte har MVG i alla ämnen och exempelvis arbetat på ett välkänt företag? Funderade på om man skulle kunna få stipendium och reducerad terminskostnad eftersom jag var ganska duktig på golf förut. Lade dock av för ett par år sedan, men om det skulle vara användbart så skulle man ju alltid kunna börja igen :D

coxie
2006-12-04, 14:16
Mao är det helt omöjligt att komma in om man inte har MVG i alla ämnen och exempelvis arbetat på ett välkänt företag? Funderade på om man skulle kunna få stipendium och reducerad terminskostnad eftersom jag var ganska duktig på golf förut. Lade dock av för ett par år sedan, men om det skulle vara användbart så skulle man ju alltid kunna börja igen :D

Ja de namnen jag skrev kräver något extra, men det finns många andra skolor som man kan studera vid.

Dock betyder det inte att du inte ska prova om du verkligen vill studera där. Enda du förlorar är ju lite tid på att skriva pappren.

hultman
2006-12-04, 14:39
Ja de namnen jag skrev kräver något extra, men det finns många andra skolor som man kan studera vid.

Dock betyder det inte att du inte ska prova om du verkligen vill studera där. Enda du förlorar är ju lite tid på att skriva pappren.

Om man har halvdåliga betyg (~16.5 i snitt) men höga ambitioner, finns det då något bra och respekterat universitet man kan studera vid? Vill inte slänga ut flera hundra tusen kronor på något som inte ens är till min fördel vid eventuella framtida arbetssökningar.

coxie
2006-12-04, 14:45
Om man har halvdåliga betyg (~16.5 i snitt) men höga ambitioner, finns det då något bra och respekterat universitet man kan studera vid? Vill inte slänga ut flera hundra tusen kronor på något som inte ens är till min fördel vid eventuella framtida arbetssökningar.

Om du har höga ambitioner så gå den långa vägen många av oss traskar på. Civilingenjör+civilekonom och sedan en MBA efter några år. Det är en grymt bra utbildning som faktiskt slår bra utomlands om du tar den vid lth/chalmers/kth+handelshögskolan. Dock är inte utbildning det enda som krävs, du måste skaffa dig vettiga kontakter så du kan använda utbildningen till något.

tossefar
2006-12-04, 14:46
Vad kan det krävas för betyg på ett ungefär?
Absoluta maxbetyg krävs, självklart.

Pata
2006-12-04, 14:46
tutition på SDSU ( san diego state uni.) var på $5000 per termin. Bra skola och mycket kul. Tuition och resan kan du få låna av CSN men räkna med att ha minst 30 000 svenska kr med dig extra per år du studerar. Räkna också med att jobba extra på campus för pengar (om din pappa inte heter Von Silferögha, eller Af du Strandvagen. )

Detta är då om du söker direkt själv och pröjsar själv, dvs garanterat att komma in så länge du har högskolekompetens. Vill du vara med i utbytesprogram får du kriga med dom som har toppbetyg och troligtvis redan massa akademiska poäng.

hultman
2006-12-04, 15:02
Om du har höga ambitioner så gå den långa vägen många av oss traskar på. Civilingenjör+civilekonom och sedan en MBA efter några år. Det är en grymt bra utbildning som faktiskt slår bra utomlands om du tar den vid lth/chalmers/kth+handelshögskolan. Dock är inte utbildning det enda som krävs, du måste skaffa dig vettiga kontakter så du kan använda utbildningen till något.

Menar du industriell ekonomi eller kombinerade studier? Funderat ett tag på att plugga industriell ekonomi vid Linköping, men är lite orolig på hur pass jobbig en civilingenjörsutbildning är. Har aldrig varit speciellt intresserad av matematik, men om det absolut behövs så kan det ju vara värt mödan. Konklusion: det bästa alternativet är att plugga någonting jobbigt i Sverige och sedan dra till USA och ta sin examen?

hultman
2006-12-04, 15:05
tutition på SDSU ( san diego state uni.) var på $5000 per termin. Bra skola och mycket kul. Tuition och resan kan du få låna av CSN men räkna med att ha minst 30 000 svenska kr med dig extra per år du studerar. Räkna också med att jobba extra på campus för pengar (om din pappa inte heter Von Silferögha, eller Af du Strandvagen. )

Detta är då om du söker direkt själv och pröjsar själv, dvs garanterat att komma in så länge du har högskolekompetens. Vill du vara med i utbytesprogram får du kriga med dom som har toppbetyg och troligtvis redan massa akademiska poäng.

Hur högt slår SDSU internationellt? Har väl råd att slänga ut ett par hundra lax per år, men mer känns det inte värt. En mille per år känns orealistiskt, vilket stipendium man än skulle ha tur att få.

Pata
2006-12-04, 15:16
Hur högt slår SDSU internationellt? Har väl råd att slänga ut ett par hundra lax per år, men mer känns det inte värt. En mille per år känns orealistiskt, vilket stipendium man än skulle ha tur att få.

Mitt år på SDSU gick på kanske 150 papp om man räknar uppehälle mm. Då levde vi ganska billigt. Så en fyra årig utbildning .... kanske en halv miljon+. Det beror väldigt mycket på var i USA man pluggar och bor. Californien är ju inte känt för att vara billigt direkt. En liten etta kostar 6-9000:- i månaden i hyra.

hultman
2006-12-04, 15:29
Mitt år på SDSU gick på kanske 150 papp om man räknar uppehälle mm. Då levde vi ganska billigt. Så en fyra årig utbildning .... kanske en halv miljon+. Det beror väldigt mycket på var i USA man pluggar och bor. Californien är ju inte känt för att vara billigt direkt. En liten etta kostar 6-9000:- i månaden i hyra.

Är det meriterande att plugga på SDSU eller skulle du lika gärna eller hellre pluggat på exempelvis HHS i Sverige?

tossefar
2006-12-04, 15:47
Är det meriterande att plugga på SDSU eller skulle du lika gärna eller hellre pluggat på exempelvis HHS i Sverige?
Handels är mycket mer status. Men sämre klimat ;)

hultman
2006-12-04, 16:01
Handels är mycket mer status. Men sämre klimat ;)

Finns det någon högskola/universitet med hög status, relativt låg terminsavgift och med enkel intagning i hela världen?

Vinter
2006-12-04, 16:07
Är det meriterande att plugga på SDSU eller skulle du lika gärna eller hellre pluggat på exempelvis HHS i Sverige?

Du skulle tjäna på att söka in på en känd skola i storbritannien enklare och billigare att komma in.

Amerikanska skolor kräver nästan stipendium och dessutom krävs ofta att man blir rekommenderad och skriver ett fint brev, alt någon aktivitet som get extra cred(tex välgörenhet eller 4H). Men det är inte omöjligt att komma in. Räkna med att det är dyrt, även på en mindre känd skola.

tossefar
2006-12-04, 16:12
Finns det någon högskola/universitet med hög status, relativt låg terminsavgift och med enkel intagning i hela världen?
Nej, då skulle alla söka dit :)

coxie
2006-12-04, 16:22
Finns det någon högskola/universitet med hög status, relativt låg terminsavgift och med enkel intagning i hela världen?

Nej, med 16.5 kommer du inte allt för långt, dock finns det ju sätt att orda till det. Komvux/högskoleprov funkar bra.

Dav0d
2006-12-04, 16:25
Nej, med 16.5 kommer du inte allt för långt, dock finns det ju sätt att orda till det. Komvux/högskoleprov funkar bra.

Med 16.5 kommer man till många universitet i USA. Kanske inte de bästa men jag har många vänner som haft ca 15 som pluggar nu i USA - Miami, Calofornia, Washington etc.

coxie
2006-12-04, 16:33
Med 16.5 kommer man till många universitet i USA. Kanske inte de bästa men jag har många vänner som haft ca 15 som pluggar nu i USA - Miami, Calofornia, Washington etc.

Jo men killen nämner Amerikanska topp-universitet samt handelshögskolan. Finns självklart många universitet i både USA och sverige som han kan komma in på med 16.5.

hultman
2006-12-04, 17:34
Nej, med 16.5 kommer du inte allt för långt, dock finns det ju sätt att orda till det. Komvux/högskoleprov funkar bra.

Japp. Högskoleprovet är bättre än betygen just nu, och det skall förbättras. Är det applicerbart i deras system?

Med 1.6-2.0, kommer man då till någon toppskola utanför Sverige isf?

Baan
2006-12-04, 17:39
Nej, med 16.5 kommer du inte allt för långt, dock finns det ju sätt att orda till det. Komvux/högskoleprov funkar bra.

Komvuxsnyltandet på höga betyg skulle ju försvinna, vet inte när, men tanken är väl att dte ska vara som det var tänkt från början; ett ställe där man pluggar upp sina betyg till godkänt-nivå, inte fixar 20.0. Självklart bra att det är så också, gäller ju strajka när järnet är hett va.

Baan
2006-12-04, 17:40
Det du kan göra är att titta på listor på bästa unis i världne, vanlgitvis bygger det mycket på status och inte nödvändigtvis hur bra utbildningarna är, sen börja kika in dom skolorna, kanske ta kontakt med dom och se vad som gäller. Lär vara bra mycket bättre info än från random personer på ett forum för styrketräning :)

Självklart tar du i beaktning att dom har lite högre status än skolor du lätt kommer in på i Sverige, om jag förstått dig rätt och du vill ha en skola med bra status.

hultman
2006-12-04, 17:41
Komvuxsnyltandet på höga betyg skulle ju försvinna, vet inte när, men tanken är väl att dte ska vara som det var tänkt från början; ett ställe där man pluggar upp sina betyg till godkänt-nivå, inte fixar 20.0. Självklart bra att det är så också, gäller ju strajka när järnet är hett va.

Japp, men om man är lat i tron om att det går att vara lat, är det knappast schysst att ta bort det så fort man kommer ut ur gymnasiet ;(

Baan
2006-12-04, 17:45
Japp, men om man är lat i tron om att det går att vara lat, är det knappast schysst att ta bort det så fort man kommer ut ur gymnasiet ;(

Det är nog inte kört även om du inte pluggar på skola med högst status, det är väldigt mycket upp till dig hur bra du kommer lyckas senare i livet, dvs hur seriöst du tar utbildningen och kanske främst kontaktnätet man skaffar. Jobba vid sidan om med det man pluggar och skaffa sig bredd är inte dumt heller. Tror att om man lyckas med allt det så är det knappast kört om du inte pluggast på den finaste skolan.

Daniel Mattusch
2006-12-04, 18:18
Jag drar till Cali nästa höst när mina antagnigspapper kommer, upplägget ser ut följande. 2år på Santa Barbara Community College, efter de 2åren blir det 2 år på Berkeley, Harvard, Austin eller liknande, så bra skola som möjligt dit betygen räcker.

Eftersom Harvard och liknande skolor ligger på 40000us dollar /year är communtiy college ett bra sätt att få ner kostnaderna, samt man har visst förtur vid den andra sökningen på en del univeristet. Jag skall också plugga ekonomi.

(Jag tror)Räkna med 400000-1mille för 4 år beroende på skola/skolor(studier+boende+mat). Sedan är det bara plussa på spring break och annat:D

coxie
2006-12-04, 18:22
Jag drar till Cali nästa höst när mina antagnigspapper kommer, upplägget ser ut följande. 2år på Santa Barbara Community College, efter de 2åren blir det 2 år på Berkeley, Harvard, Austin eller liknande, så bra skola som möjligt dit betygen räcker.

Eftersom Harvard och liknande skolor ligger på 40000us dollar /year är communtiy college ett bra sätt att få ner kostnaderna, samt man har visst förtur vid den andra sökningen på en del univeristet. Jag skall också plugga ekonomi.

(Jag tror)Räkna med 400000-1mille för 4 år beroende på skola/skolor(studier+boende+mat). Sedan är det bara plussa på spring break och annat:D

Enbart springbreak lär göra usa studier värt det :D

The_RobRoy
2006-12-04, 18:58
Vilka stekare ni är alltså, coxie är värst ;)

Själv pluggar teknisk fysik & elektroteknik med finansiell matematik som inriktning. Läser alltså mycket nu på slutet tillsammans med I:are (industriell ekonomi som du hultman funderade på)

Men jag sattsar inte riktigt på att bli en sån stekare som er, utan jag tänkte överglänsa er med mina matte och programeringskunskaper istället.

Lycka till hur du än väljer iallafall! :)

Daniel Mattusch
2006-12-04, 20:19
Enbart springbreak lär göra usa studier värt det :D

Ja det lär vara helt sjukt.

Min uppfattning gällande att gå i en skola med status så får man mycket gratis om man vill jobba kvar några år i USA/internationellt. Att tagit examen på ett toprankat universitet väger betydligt tyngre än något"normalt" universitet vid anställning. Hörde med en svensk i UC Berkeley(Haas) att företag kom till skolorna och skrev kontrakt med elever året innan de tog examen.

Verkar inte vara som i stockholm där gymnasieskola/högskola inte har så stor betydelse, kontakter möjligtvis.

coxie
2006-12-04, 20:23
Vilka stekare ni är alltså, coxie är värst ;)

Själv pluggar teknisk fysik & elektroteknik med finansiell matematik som inriktning. Läser alltså mycket nu på slutet tillsammans med I:are (industriell ekonomi som du hultman funderade på)

Men jag sattsar inte riktigt på att bli en sån stekare som er, utan jag tänkte överglänsa er med mina matte och programeringskunskaper istället.

Lycka till hur du än väljer iallafall! :)

Matte gillar jag och läser själv teknisk mattematik, programmering däremot är min baneman. Stekare vet jag inte om du tänker på samma sak som jag (pappa betalar allt och jag sitter och dricker vin 11.30 en onsdag på en uteservering), jag jobbar vid sidan av studierna och efter några hundår så behöver jag idag inte jobba allt för mycket ^^.

The_RobRoy
2006-12-04, 20:49
Matte gillar jag och läser själv teknisk mattematik, programmering däremot är min baneman. Stekare vet jag inte om du tänker på samma sak som jag (pappa betalar allt och jag sitter och dricker vin 11.30 en onsdag på en uteservering), jag jobbar vid sidan av studierna och efter några hundår så behöver jag idag inte jobba allt för mycket ^^.

Det vaju lite skämtsamt ;)

Menar mer att ni verkligen verkar sattsa på karriär och att tjäna ordentligt med pengar..

coxie
2006-12-04, 21:01
Det vaju lite skämtsamt ;)

Menar mer att ni verkligen verkar sattsa på karriär och att tjäna ordentligt med pengar..

vafan enda man kan göra när man är ful :D

hultman
2006-12-04, 21:13
Jag drar till Cali nästa höst när mina antagnigspapper kommer, upplägget ser ut följande. 2år på Santa Barbara Community College, efter de 2åren blir det 2 år på Berkeley, Harvard, Austin eller liknande, så bra skola som möjligt dit betygen räcker.

Eftersom Harvard och liknande skolor ligger på 40000us dollar /year är communtiy college ett bra sätt att få ner kostnaderna, samt man har visst förtur vid den andra sökningen på en del univeristet. Jag skall också plugga ekonomi.

(Jag tror)Räkna med 400000-1mille för 4 år beroende på skola/skolor(studier+boende+mat). Sedan är det bara plussa på spring break och annat:D

Kommer du direkt in på Berkeley, Harvard eller Austin om du pluggat två år i Santa Barbara, eller vad menar du? Skulle gärna göra något liknande. Vad har du för betyg?

hultman
2006-12-04, 21:13
vafan enda man kan göra när man är ful :D

:laugh:

Daniel Mattusch
2006-12-04, 21:22
Kommer du direkt in på Berkeley, Harvard eller Austin om du pluggat två år i Santa Barbara, eller vad menar du? Skulle gärna göra något liknande. Vad har du för betyg?

Med tanke på att t ex Berkeley(haas) tog in 8% av de sökande förra året krävs ju toppbetyg, de som har rätt pre reqs så togs 90 av ca360 in förra året(om jag har alla siffror rätt i minnet), betygsomfång på 3.78-4.0.

4.0 är absolut bästa man kan ha.

Slutsats, vill man in t ex där är betyg a och o. De två första åren måste man alltså satsa på så bra betyg som det bara går. Austin(texas) och andra bra universitet ligger lite lägre. Tror säkert Harvard ligger högre.

Det är betygen man har fått de två första åren på community college man söker på, inte sina gymnasiebetyg.


Som sagt fördelen med att gå community college är att de är hyffsat lätt att komma in, billigare, samt att flera universitet prioriterar community elever först(fråga inte varför). Att vara internationell student(minoritet) gör inte sakerna sämre. Mina betyg är snarlika med dina, slutar väl på 17.00++ ca.

WHITEFOLKS
2006-12-04, 21:43
Antagligen kommer du inte kunna överföra dina betyg från community college så du kommer få ta om dina två första år på harvard isf, men visst du kan säkert använda betygen för att komma in.

Vet inte om detta gäller just harvard men vet att de flesta "kända" universitet inte tillåtet transfers av betyg eller möjligtvis delvis om man har tur.

Baan
2006-12-04, 21:48
Med tanke på att t ex Berkeley(haas) tog in 8% av de sökande förra året krävs ju toppbetyg, de som har rätt pre reqs så togs 90 av ca360 in förra året(om jag har alla siffror rätt i minnet), betygsomfång på 3.78-4.0.

4.0 är absolut bästa man kan ha.

Slutsats, vill man in t ex där är betyg a och o. De två första åren måste man alltså satsa på så bra betyg som det bara går. Austin(texas) och andra bra universitet ligger lite lägre. Tror säkert Harvard ligger högre.

Det är betygen man har fått de två första åren på community college man söker på, inte sina gymnasiebetyg.


Som sagt fördelen med att gå community college är att de är hyffsat lätt att komma in, billigare, samt att flera universitet prioriterar community elever först(fråga inte varför). Att vara internationell student(minoritet) gör inte sakerna sämre. Mina betyg är snarlika med dina, slutar väl på 17.00++ ca.

Går det enligt planen då? Vad har du för snitt? Jag förstår din idé, men frågan är ju då hur lätt detä r att fixa snittet du pratar om.

Baan
2006-12-04, 21:49
Antagligen kommer du inte kunna överföra dina betyg från community college så du kommer få ta om dina två första år på harvard isf, men visst du kan säkert använda betygen för att komma in.

Vet inte om detta gäller just harvard men vet att de flesta "kända" universitet inte tillåtet transfers av betyg eller möjligtvis delvis om man har tur.

Lite samma som i Sverige med olika unis, t ex när man pluggar på Bonnetorps högskola och senare vill plugga senare år på KTH t ex (tror det går) så är det inte alls säkert att man inte behöver läsa om en del kurser. Inte särskilt konstigt att toppunisen inte tar community colleges seriöst...

jakke
2006-12-04, 21:51
Jag tror folk överdriver möjligheterna med utlandsstudier+att det inte är en gräddfil till dom bästa jobben. Svensk utbildning håller på många skolor väldigt hög kvallitet.

NiXPhoenix
2006-12-04, 22:29
Jag tror folk överdriver möjligheterna med utlandsstudier+att det inte är en gräddfil till dom bästa jobben. Svensk utbildning håller på många skolor väldigt hög kvallitet.



Man kanske inte vill fortsätta bo i sverige, hur lätt är det då att komma utomlands med svensk utbildning? Antar att enklaste sättet är att börja på ett svenskt företag och sen efter ett tag få jobba utomlands för dem. Men det gäller att hålla sig kvar där, och inte bli tvungen att flytta hem igen efter ett par år när de minskar eller stänger ner sin filial.

Äh, borde fan plugga lite grann istället för att sitta och drömma om framtiden.

Daniel Mattusch
2006-12-04, 22:35
Antagligen kommer du inte kunna överföra dina betyg från community college så du kommer få ta om dina två första år på harvard isf, men visst du kan säkert använda betygen för att komma in.

Vet inte om detta gäller just harvard men vet att de flesta "kända" universitet inte tillåtet transfers av betyg eller möjligtvis delvis om man har tur.


De jag har kollat in, de har så. Austin, Berkeley, UCLA(alla Univeristy of California). Men det stämmer nog det du säger i stor utsträckning också.

Baan, jovisst det är ju ingen dans på rosor. Lite hopp får man ha, statistiken talar ju inte emot mig, man får inte glömma att det finns mängder med alternativ där borta som är toprankande i världen men inte lika svåra att komma in på. Skrev Berkely som är rankad no.1 i världen just nu(Business school). Inte så att jag har räknat med att komma in där men mål måste man ha. :)


Ja svenska skolor håller väldigt hög kvalitet ändå har inte folk en aning om vad varken Sverige är för land eller vilka skolor som finns här.

n1tro
2006-12-04, 22:43
hmm fan intressant tråd, jag måste också hitta en utbildning nu till hösten. har två polare som pluggar i england nu (inget topuniversitet precis, university of lincoln) och dom bor billigt och kan ta sin MBA på ett bättre univ... man ser på saker lite annorlunda i storbritannien också, iaf enligt en av polarnas brorsa som är högt uppsatt på ett stort företag där nere nu (som också plugga på lincoln). det spelar inte så stor roll vilket univ du kommer ifrån liksom, nästan som i Sverige. men kontakter..kontakter