handdator

Visa fullständig version : Fråga om a-kassans regler


DenSisteMohikanen
2006-12-03, 20:20
Blev arbetslös i slutet av september och skrev då in mig på ams för att kunna söka a-kassans grundersättning. Ams som är helt dumma i huvet fick mig att göra allt fel och nu när äntligen allt är rätt så väntar jag på svar från a-kassan jag är med i. Frågan jag undrar över då är:

Om jag nu på något vis inte skulle nå upp till kraven för denna grundersättning efter nyår då lagarna ändras kan det då hända att jag inte får pengarna som jag ska få från slutet av sep fram till nyårskiftet?

Jag är 20 år och söker grundersättningen då jag skickar arbetsintyg på vad jag gjort de senaste 12 månaderna.

Inom dessa 12 månader jobbade jag 7 veckor deltid för ett år sen och sen heltid med tre veckors semester mellan mars och sep i år.

HenrY
2006-12-03, 20:22
Lite offt: Min A-kassa försvann iochmed den nya regeringens nya krav, borgarsvinen kan fan dra åt helvete....

Ursäkta språket, men jag är rätt pissed.

thomast
2006-12-03, 20:24
Lite offt: Min A-kassa försvann iochmed den nya regeringens nya krav, borgarsvinen kan fan dra åt helvete....

Ursäkta språket, men jag är rätt pissed.

Hur?

Lasse Kongo
2006-12-03, 20:25
Lite offt: Min A-kassa försvann iochmed den nya regeringens nya krav, borgarsvinen kan fan dra åt helvete....

Ursäkta språket, men jag är rätt pissed.

Den kan ju knapppast försvinna bara.

Yankeee
2006-12-03, 20:34
Lite offt: Min A-kassa försvann iochmed den nya regeringens nya krav, borgarsvinen kan fan dra åt helvete....

Ursäkta språket, men jag är rätt pissed.

http://i45.photobucket.com/albums/f85/Kyrian_Zenda/pwned.jpg

HenrY
2006-12-03, 21:30
Nej egentligen inte försvunnit, det var fel ord då jag inte haft A-kassa.
Men jag skulle börja få A-kassa från och med när jag fyller 20 nu i December, men när jag kom dit på ett möte senare då den nya regeringen presenterat de nya reglerna för A-kassa så kommer jag inte få något.

Dock är det möjligt att jag kanske får Alfakassa, vet dock inte hur mycket eller om jag har rätt till det... Får se nu den närmsta veckan.

bigtraps
2006-12-03, 21:50
Lite offt: Min A-kassa försvann iochmed den nya regeringens nya krav, borgarsvinen kan fan dra åt helvete....

Ursäkta språket, men jag är rätt pissed.

Du kan ju glädja dej att nu kommer det att skapas jobb som aldrig förr*whistle*

Whistler
2006-12-03, 21:59
Jag åkte just på nitlotten att jag inte får ut några pengar för de senaste 2,5 månaderna för att jag inte hade mer än 6 arbetslösa timmar per vecka. Jag ligger nämligen på exakt 6h och då får jag inte ett öre. Trodde de var kumulativa och betalades ut när man fått ihop till typ 8h eller nåt, men där fick jag fel. Grundmeningen är att det är bara att vänja er vid att bli besvikna, de kommer försöka blåsa en på varenda sätt man kan, så det enda man kan göra är att försöka vara så påläst man kan.

Å andra sidan... Vem säger att gratis pengar är något man har rätt till bara sådär?

DenSisteMohikanen
2006-12-03, 23:01
En annan fråga..kraven för alfakassan(är med i htf) är att ha jobbat i minst 6 sammanhängande månader. Med minst 45 h i månaden. Jag jobbade nästan sju och ligger nästan dubbelt upp mot var kravet är sammanräknat i timmar.
Men i en av månaderna(typ mitten) har jag 40 timmar. Kan det förstöra eller?

pragmatist
2006-12-04, 00:24
Det finns två sorters arbetsvillkor just nu - 70 timmar i månaden i sex månader under de senaste 12 månaderna, eller 450 timmar under en sammanhängande 6-månadersperiod då varje månad måste innehålla minst 45 timmar arbete. Från och med 1 januari skärps detta till 80 timmar i månaden enligt den första versionen av regeln eller 480 timmar under sex månader med minst 50 timmar per månad. Det rör sig alltså om en ganska marginell skärpning.

Har du bara jobbat 40 timmar i en månad så "förstör" detta alltså alternativ två både enligt den gamla och den nya modellen.

Poliahu
2006-12-04, 00:28
shiiit vad ni har bra pengar för arbetslösa här i sverige!
Inte meningen att pissa på er, men där jag kommer ifrån kan man fan inte vara arbetslös och leva på Kassan. Toppen att det finns, jag menar inte så, men oj! Pengarna man får hemma räcker ingenstans om man är arbetslös.

Baan
2006-12-04, 00:29
shiiit vad ni har bra pengar för arbetslösa här i sverige!
Inte meningen att pissa på er, men där jag kommer ifrån kan man fan inte vara arbetslös och leva på Kassan. Toppen att det finns, jag menar inte så, men oj! Pengarna man får hemma räcker ingenstans om man är arbetslös.

Nej, klart inte. Vi är överlägsna. Sverige über alles.

Poliahu
2006-12-04, 00:31
Haha..jo men visst jo. Era politiker schabblar ju bort alla era pengar.

DenSisteMohikanen
2006-12-04, 00:33
Det finns två sorters arbetsvillkor just nu - 70 timmar i månaden i sex månader under de senaste 12 månaderna, eller 450 timmar under en sammanhängande 6-månadersperiod då varje månad måste innehålla minst 45 timmar arbete. Från och med 1 januari skärps detta till 80 timmar i månaden enligt den första versionen av regeln eller 480 timmar under sex månader med minst 50 timmar per månad. Det rör sig alltså om en ganska marginell skärpning.

Har du bara jobbat 40 timmar i en månad så "förstör" detta alltså alternativ två både enligt den gamla och den nya modellen.

Kan det verkligen vara så hårt? Jag har alltså haft jobb mellan 060307-060921 med ca 900 timmars arbetande. I juli hade jag semester i tre veckor vilket gav 40 timmar den månaden. Innan detta hade jag jobb under höst/vinter år 05.

En polare sökte ju samma i somras och han får ju pengar och han har inte jobbat 6 månaders sammanhängnat! Han jobbade en månad i somras och deltid under vintern.

Baan
2006-12-04, 00:33
Haha..jo men visst jo. Era politiker schabblar ju bort alla era pengar.

*rolleyes* nigga plz. vi har bildt.

Angel
2006-12-04, 00:52
Vi har faktiskt ett väldigt bra socialt skyddsnät här i Sverige....vi blir nog lite bortskämda va?

pragmatist
2006-12-04, 01:00
Kan det verkligen vara så hårt? Jag har alltså haft jobb mellan 060307-060921 med ca 900 timmars arbetande. I juli hade jag semester i tre veckor vilket gav 40 timmar den månaden. Innan detta hade jag jobb under höst/vinter år 05.

En polare sökte ju samma i somras och han får ju pengar och han har inte jobbat 6 månaders sammanhängnat! Han jobbade en månad i somras och deltid under vintern.

Det händer att man gör undantag förstås, varje fall bedöms individuellt. Du snittar 150 timmar/månad under den aktuella perioden, det ska nog mycket till för att någon nekar dig ersättning under de förhållandena.

Alternativt kan man ju skarva lite med uppgifterna. ;) I branscher där arbetslösheten är hög, t.ex. musikbranschen, flyttar man runt arbetade timmar hej vilt över året för att klara villkoren, och det sker med arbetsgivarnas medverkan.

Angående din kompis så kvalificerar han sig antagligen enligt 70-timmarsregeln och inte 450-timmar/sex månader-regeln.

Lucipha
2006-12-04, 07:07
Å andra sidan... Vem säger att gratis pengar är något man har rätt till bara sådär?

Gratis och gratis. Varför betala skatt och a-kasseavgifter om du inte får hjälp när du behöver?