handdator

Visa fullständig version : vad händer med blodomloppet då man förlorar en kroppsdel?


FreCKo
2006-12-03, 17:35
Så, jag satt och tänkte lite... Det finns ju en mängd människor i världen som har förlorat en kroppsdel... Det jag undrar är, vad händer med blodomloppet i den förlorade kroppsdelen?

Först förlorar man ju en massa blod, sen stoppas blödningen, men bildar kroppen NYA blodådror där i änden av t.ex. den avkapade armen? Hur kan blodet flyta runt, finns det "andra vägar" den kan ta INNAN blodet når den punkt att det faktiskt bara är 2mm hud och fett ivägen för den fria luften? Eller vad gör kroppen för att pumpa runt blodet när man förlorat en kroppsdel?

Tricklev
2006-12-03, 17:37
Undra hur blodomloppet ser ut när man har tre tuttar.

Tre bröst är idealet, två fram och en på ryggen. Bra att hålla i när man dansar.

Sparrisen
2006-12-03, 17:50
Jag vet inte, men kan tänka mig att blodet både "letar" nya vägar i redan befintliga kärl och stänger av blodflödet i andra, samt att det i viss mån, beroende på kroppsdel, kan nybildas mindre blodkärl. De större blodkärken måste såklart brännas eller sys igen.

Poliahu
2006-12-03, 17:54
Artärerna och venerna är sammankopplade, så när man får till en "återvändsgränd" så går det alltså från artär, till ven, som det gjort innan, bara tidigare.

FreCKo
2006-12-03, 18:12
Undra hur blodomloppet ser ut när man har tre tuttar.

Lika läskigt som hos Krampus :smash:

Artärerna och venerna är sammankopplade, så när man får till en "återvändsgränd" så går det alltså från artär, till ven, som det gjort innan, bara tidigare.

Aha, var väl ungefär det jag misstänkte! Tack för svaren :) nu kan powpow komma och säga att tråden ska låsas eller något :D

Sverker
2006-12-03, 18:13
Jag skulle vara mer rädd för fantomsmärtor...Smärtor från den krppsdelen som förlorats bara för att nerverna signalerar att den är skadad och finns kvar.

HenrY
2006-12-03, 18:16
För att speeda på ämnet lite (Jag är inte en sjuk mördare, bara intresserad) Förr i tiden var ju halshuggning ett vanligt dödsstraff, har det gjorts någon forskning vidare på om man faktiskt hinner känna något?
Alltså, det måste ju gå någon sekund då man faktiskt lever och är vid medvetande när man blivit halshuggen?

Någon teori?

deztron
2006-12-03, 18:16
Jag skulle vara mer rädd för fantomsmärtor...Smärtor från den krppsdelen som förlorats bara för att nerverna signalerar att den är skadad och finns kvar.
Men å andra sidan brukar det väl bli så att närliggande områden i sensoriska cortex får större utrymme om en del försvinner. Sjukt smidigt då om man vill öka intrycken från tex penis, bara att kapa vad det nu är som ligger bredvid (i cortex alltså ;)), har för mig att det är benen men är itne säker :)

polaren
2006-12-03, 19:11
För att speeda på ämnet lite (Jag är inte en sjuk mördare, bara intresserad) Förr i tiden var ju halshuggning ett vanligt dödsstraff, har det gjorts någon forskning vidare på om man faktiskt hinner känna något?
Alltså, det måste ju gå någon sekund då man faktiskt lever och är vid medvetande när man blivit halshuggen?

Någon teori?

Jag tror nog att man dör innan nerverna har hunnit skicka "aj aj aj" till hjärnan.

Cerberus
2006-12-03, 19:15
För att speeda på ämnet lite (Jag är inte en sjuk mördare, bara intresserad) Förr i tiden var ju halshuggning ett vanligt dödsstraff, har det gjorts någon forskning vidare på om man faktiskt hinner känna något?
Alltså, det måste ju gå någon sekund då man faktiskt lever och är vid medvetande när man blivit halshuggen?

Någon teori?

Såg ngn dokumentär på discovery om det för länge sen. Det krävdes REJÄLT starka män med vassa klingor för att huvet skulle flyga av direkt.

Gissar på att det gjorde rätt ont när de kom halvvägs in i halsen.

Poliahu
2006-12-03, 19:21
Jag tror nog att man dör innan nerverna har hunnit skicka "aj aj aj" till hjärnan.


Dessutom så är inte smärtsignalerna de snabbaste heller, kyla tex är snabbare, bl.a därför det funkar att kyla sig på ett ställe så gör det mindra ont ngn annan stans. Tex när man ska tatuera ryggen kan det vara gött att ha kylspray att spraya på insida underarm ibland. Men nu tror jag inte var tal om när man lider av fatala skador, utan ursprunget var väl ändå ang fantomsmärtor, eller?

n1tro
2006-12-03, 19:22
Såg ngn dokumentär på discovery om det för länge sen. Det krävdes REJÄLT starka män med vassa klingor för att huvet skulle flyga av direkt.

Gissar på att det gjorde rätt ont när de kom halvvägs in i halsen.

grabbarna i frankrike under revolutionen hade en annan metod :hbang:

Guddi
2006-12-03, 21:06
Dessutom så är inte smärtsignalerna de snabbaste heller, kyla tex är snabbareSmärtsignaler kan skickas antingen genom A-fiber eller C-fiber. A-fiber är precis lika snabba som andra ”neuron” i kroppen medan C-fiber är långsammare då de inte är myeliniserade. Känslan av kyla transmitteras med A-fiber precis som smärtsignaler och skickas därmed precis lika snabbt som smärta.

A-fiber är dem som ger den akuta huggande smärtan, medan C-fiber ger den mer dova efterliggande smärtan. Ta exemplet om man tappar nått på tån, direkt känner man en distinkt skarp smärta, sen släpper det i någon sekund för att sen lägga sig som en dov molande smärta.

Jag skulle tippa på att man hinner känna smärta vid en halshuggning, Hjärnan lever i någon sekund utan syre och under den tiden hinner garanterat smärtsignaler komma fram.

Poliahu
2006-12-03, 21:30
Hmmdär ser man , vi har inte lärt oss så.
Ska kontakta min gamla lärare så han får förklara hur de kan lära ut så olka. Olika banor och det har vi lärt oss, och med instant vs sekundär,men han gjorde en poäng av att kyla alltid var snabbare.

Loke
2006-12-03, 22:04
Såg ngn dokumentär på discovery om det för länge sen. Det krävdes REJÄLT starka män med vassa klingor för att huvet skulle flyga av direkt.

Gissar på att det gjorde rätt ont när de kom halvvägs in i halsen.

Man hugger ju från baksidan, och även om inte huvudet lossnar så bryter man garanterat nacken direkt. Därmed borde man ju inte heller känna någon smärta.

Guddi
2006-12-03, 22:33
Hmmdär ser man , vi har inte lärt oss så.
Ska kontakta min gamla lärare så han får förklara hur de kan lära ut så olka. Olika banor och det har vi lärt oss, och med instant vs sekundär,men han gjorde en poäng av att kyla alltid var snabbare."Nocioreceptorer kan reagera på en typ av stiumuli (unimodala) eller reagera på flera typer av stimuli (polymodala). De unimodala smärtreceptorerna är antingen känsliga för stark mekanisk retning (mekanonociceptorer), reagerar på kemiska förändringar i vävnaden (kemonociceptorer) eller aktiveras vid mycket hög eller låg vävnadstemeperatur (termonociceptorer). Vid en vävnadstemeperatur under ca 20 grader upplever man köldsmärta och vid en 42grader uppträder värmesmärta. Mellan ca 20 och 42 grader reagerar receptorer som är känsliga för kyla och värme men ej för smärta köld- och värmereceptorer. De flesta smärtreceptorer är inte specifikt känsliga för någon av de tre retningssystemen, utan reagerar på samtliga dessa stimuli och kallas därför för plymodala receptorer”
Ralph Nisell, Thomas Lundeberg. Smärta och inflammation – fysiologi och terapi vid smärttillstånd i rörelseorganen. Studentlitteratur 1999

Kan vara det han syftar på kanske? Att nocioreceptorerna för kyla har lägre tröskel och att man känner kyla innan man känner smärta av kylan. När nocioreceptorerna väl har reagerat så går det dock lika fort oavsett vad dem reagerat på.

Måste erkänna att jag inte är så jätte insatt i smärtbiten själv än. Det är ett otroligt stort område med mycket som inte är helt klart så det är möjligt att din lärares påstående är korrekt och att det beror på något annat ”fenomen”.

Sparrisen
2006-12-04, 16:02
Ok, nu har jag "forskat" lite och kommit fram till följande.

För det första så är risken att förblöda väldigt stor om man nu tex skulle råka hugga av en hel arm eller dylikt, men om man ändå skulle klara sig och ta sig in på akuten så har kirurgen två val:

1. Om tiden mellan olyckan och operationen är lång så har mycket av blodet i kärlen hunnit koagulera och det finns inte så mycket att göra än att stänga igen resterande kärl och stoppa all blödning. Detta gjordes förr i regel genom att bränna kärlen, men idag är det vanligast att man syr.

2. Om man snabbt anländer till akuten så försöker kirurgen att sy ihop de kapade kärlen och skapa nya blodbanor. Idag har det utvecklats speciella kirurg-nypor som man kan använda för att fästa två kärl till varandra med. Dessa kommer då med tiden att växa ihop och, likt kirurgtråd, kommer nypan att brytas ner.

En mycket viktig egenskap hos blodkärlen är deras förmåga att kunna anpassa sig. Ofta löper ju vener och artärer parallellt, och mellan dessa finns mindre kärl och kapillärer. Skulle både venen och artären kapas så kan blodet då istället ta vägen via någon av dessa "parallellkopplingar". Det speciella är då att dessa mindre kärl, tex artärioler, kan omvandlas och bli till större kärl, tex artärer. Man vet också att vener kan ombilda sig och bli till artärer, med allt vad det nu innebär med tjockare kärlvägg, glatta muskler etc. Detta fenomen kan tex ses hos dialyspatienter.

Noterbart är även att kapade nervtrådar kan, om mellanrummet mellan dem orsakade av kapningen inte är för stort, växa ihop och bilda funktionella nervbanor, om än inte lika effektiva som innan.

Bra at veta är också att om man nu skulle ha oturen och råka såga av sig tex sin tumme, så är det bäst att se till att hålla både den avsågade tummen och handen varm på väg in till akuten. man ska alltså inte kyla eftersom det skadar blodkärl och nerver. Det bästa är att "förvara" de skadade delarna i en fysiologisk koksaltlösning. Givetvis ska dock blödningen försöka stoppas/begränsas.

Tricklev
2006-12-04, 16:49
Bra at veta är också att om man nu skulle ha oturen och råka såga av sig tex sin tumme, så är det bäst att se till att hålla både den avsågade tummen och handen varm på väg in till akuten. man ska alltså inte kyla eftersom det skadar blodkärl och nerver. Det bästa är att "förvara" de skadade delarna i en fysiologisk koksaltlösning. Givetvis ska dock blödningen försöka stoppas/begränsas.

Jag har alltid trott motsatsen, jag får sluta få min fakta ifrån Vänner.:MrT:

Intressant läsning! :thumbup:

Sparrisen
2006-12-04, 16:52
Jag har alltid trott motsatsen, jag får sluta få min fakta ifrån Vänner.:MrT:

Intressant läsning! :thumbup:

Ska tydligen m.a.p värmen vara bra att stoppa in vad som nu återstår av tummen i munnen och förvara den där under transporten! :thumbup:

Apos78
2006-12-04, 17:19
Munnen kan väl inte räknas som fri från bakterier etc? Måste finnas bättre sätt att transportera en tumme...

Sparrisen
2006-12-04, 17:26
Munnen kan väl inte räknas som fri från bakterier etc? Måste finnas bättre sätt att transportera en tumme...

Jag sa aldrig att det var optimalt, då är det ju bättre att blanda till en koksaltlösning... om man nu hinner det. ;)

Batman
2006-12-04, 23:32
wait what, värme är bättre än kyla för att hålla avhuggen kroppsdel i mindre nerbrytbart skick ?

källa ?

RösböJunior
2006-12-09, 20:40
intressant!

för jävla fascinerande de där med blodloppet, att det kan "tänka" osv. har oxå alltid funderat på vad i hela friden som händer inuti.

det här med hals-huggning. om man teoretiskt sett bygger en "maskin"
som på en mikosekund "slår" av huvudet med en väldigt snabbt laddad
vass liten tråd/laserstråle.

och samtidigt en grepp-liknande apart tar tag i huvudet som är totalt avskiljt från huvudet transporterar huvudet i en "räls" från kroppen skulle man eventuellt kunna på någon kort sekund SE sin egen kropp där borta?

jag menar hjärnan dör juh av syrebrist(som åker i blodet)
så varför skulle man dö på direkten? man borde väl bara bli väldigt yr,trött
å sen chockad? kaos-flimmer med nerverna av känslorna osv?

Sverker
2006-12-09, 20:56
Vilken facination för döden :confused:

Jag hoppas att förlängda märgen blockerar ALLA signaler från kroppen om smärtan och inte aktiverar hjärnan och medvetandet. Ungefär som att sårade soldater i närstrid inte känner smärtan från dödliga sår eller trafikoffer som vandrar bort på olycksplatsen med krossade ben utan att känna smärta.