handdator

Visa fullständig version : När kan jag förvänta mig resultat?


Gramsci
2006-12-03, 15:17
Tjena,
jag är nybörjare inom att gymma och sådant. Jag kör nybörjarprogrammet som ni i Kollo här rekommenderar, 3splitsversionen. Dvs, följande:
"Dag 1
Bänkpress 4*8
Lutande bänk 3*8
Axelpress 3*8
Baksida axlar av någon typ 3*10
Smal bänkpress 3*10
Liggande tricepspress 2*8
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

Dag 2
Marklyft 3*6
Skivstångsrodd 3*8
Latsdrag eller chins 3*10
Omvända ryggresningar 3*max
Bicepscurl med stång 3*8
Hammercurl 3*8
Greppträning med kabelhandtag 2*10
Pinch 2*20 s

Dag 3
Knäböj 4*6-8
Rakbensmarklyft 3*10
Benspark 3*10
Bencurl 3*10
Stående vadpress 4*10
Crounches/situps 3*10-15
Kabelcrounches 3*8"

Nu käkar jag 2 g protein/kg kroppsvikt och dag Jag hamnar på energiöverskott likväl. Det hela har nu snart pågått i 3 veckor, när skall jag förvänta mig resultat och om ingen skillnad märks, bör jag byta?

sleep is the enemy
2006-12-03, 16:07
E de där verkligen ett nybörjarschema...? I så fall tycker ja de e ett rätt dåligt sådant. Alldelles för många övningar, kör ett enkelt helkropps upplägg tre dagar i veckan istället, tycker ja.

Dng
2006-12-03, 16:21
Äter du som du gör och är ny på gymmet ger det garanterat resultat *flex*

Gramsci
2006-12-03, 18:42
Japp, jag hoppas det. Men inom vilken tidsperiod bör jag förvänta mig?

Allan
2006-12-03, 18:46
E de där verkligen ett nybörjarschema...? I så fall tycker ja de e ett rätt dåligt sådant. Alldelles för många övningar, kör ett enkelt helkropps upplägg tre dagar i veckan istället, tycker ja.


Läs tråden i Best of...

Baan
2006-12-03, 18:48
Japp, jag hoppas det. Men inom vilken tidsperiod bör jag förvänta mig?

Det är lite vad du tolkar som resultat. En fysik som gör att folk kommenterar den och ser dig som ett monster, förmodligen tar det många år. För att kunna se skillnad i före/efter - bilder (om du nu tar några), bara några månader förmodligen.

Poliahu
2006-12-03, 18:52
Efter de första 6 veckorna brukar det vara som man "får" väga och mäta sig, för då brukar det ha hänt ngt. Sedan är det dax att uppa lite igen.
Lycka till, skoj att vara nybörjare, en hel ny värld som öppnar sig..

Poliahu
2006-12-03, 18:52
Och jag håller med om att det verkar vara ett ganska extensivt nybörjarschema..

sleep is the enemy
2006-12-03, 18:54
Läs tråden i Best of...

Vad menar du? Jag har läst den tråden ja...

Baan
2006-12-03, 18:57
Och jag håller med om att det verkar vara ett ganska extensivt nybörjarschema..

hurså?

sleep is the enemy
2006-12-03, 18:59
hurså?

han menar antagligen att man som nybörjare har svårt att tillgodose sig med sån splittad träning.

Gramsci
2006-12-03, 21:28
Jag har inget mål i att bli ett stort monster, snarare att tillförskaffa mig en fin fysik och jag vill inte kalla fysiken fin när man ser ut som ett monster. Rent genetiskt kan nog inte vi alla bli monster heller ;) De resultat jag atalar om är mindre resultat, se muskeltillväxten och styrkeökningar. Vad jag har förstått nu så kan det vara cirka sex veckor?

Poliahu
2006-12-03, 21:38
han menar antagligen att man som nybörjare har svårt att tillgodose sig med sån splittad träning.
Exakt.
Resultat och inspiration brukar ofta (inte alltid) gå uppåt, med "enklare" träning, mer än tre veckor. Man vill ju även vara djävulskt nog med hur man börjar träna, så att man gör det rätt från början, på pricken helst, så unviker man framtida problem. Och som nybörjare är det svårare att connecta med sina muskler och veta hur man titttar på både helhet plus detaljer i spegeln när man tränar.

Allan
2006-12-03, 21:40
Info - Det där är inte splittad träning. Det där är ett helt normalt träningsupplägg för den som i varje fall vet vad grejorna heter, som har lärt sig det basala när det gäller inbaning av rörelser, smat koordination.

Allan
2006-12-03, 21:42
Exakt.
Resultat och inspiration brukar ofta (inte alltid) gå uppåt, med "enklare" träning, mer än tre veckor. Man vill ju även vara djävulskt nog med hur man börjar träna, så att man gör det rätt från början, på pricken helst, så unviker man framtida problem.


Va? Det är inte raketforskning det här. Risken för att göra fel är nästintill minimal; skadefrekvensen bland nybörjare är i stort sett obefintlig. Snarare är det så att den här "noggrannheten" och rädslan för att ta i istället hämmar träningen och muskel- och styrkeutveckling.

Poliahu
2006-12-03, 21:49
Vi får in en hel del patienter, som fått introduktion av sina bra polare, eller av ngn på gymet, och jag håller inte med dig, det är visst lätt att dra på dig skador.
Har även jobbat som PT, iof för tio år sedan, och då såg man det jämt.

debbe
2006-12-03, 21:50
Du märker resultat så fort du vill och då kommer du träna mer å hårdare :)

Poliahu
2006-12-03, 21:50
Med skador pratar jag inte enbart om rupturer, utan att man tränar fel, så att tex rörelseapparaten får olika förskjutningar pga kompensationer.

Allan
2006-12-03, 21:58
Vi får in en hel del patienter, som fått introduktion av sina bra polare, eller av ngn på gymet, och jag håller inte med dig, det är visst lätt att dra på dig skador.
Har även jobbat som PT, iof för tio år sedan, och då såg man det jämt.

Vilken typ av skador då? Jag har nämligen ett facit....

OL och SL-träning är väldigt förskonat från skador, trots både höga belastningar och tekniktillvänjning. Och jag vidhåller att rädslan för att göra fel är det största hindret för muskeltillväxt och resultat.

Allan
2006-12-03, 21:58
Med skador pratar jag inte enbart om rupturer, utan att man tränar fel, så att tex rörelseapparaten får olika förskjutningar pga kompensationer.

Det hittar du knappast hos nybörjare, eller hur?

Poliahu
2006-12-03, 22:03
Olika förutsättningar, och en förskjutning i ngn del av rörelseapparaten är inte svår att dra på sig, det gör man ju enbart genom att sitta vid datorn två veckor om man han otur.
Bra för dig att du har facit, bra för mina patienter att de söker hjälp i tid.
Klart att det är otroligt få procentuellt, men med tanke på hur många utövare som det finns, så blir det ändå en hel del.
Jag ville enbart påpeka vikten av att försäkra sig om att man har koll på vad man gör.
Jag har inte pratat ngt alls om hinder för muskeltillväxten.

sleep is the enemy
2006-12-03, 22:08
Info - Det där är inte splittad träning. Det där är ett helt normalt träningsupplägg för den som i varje fall vet vad grejorna heter, som har lärt sig det basala när det gäller inbaning av rörelser, smat koordination.

om han e nybörjare har han väl INTE lärt sig inbaning av rörelser. då förstår ja inte hur man kan rekommendera att lära sig så många övningar på en gång. och det är väl visst splittad träning, eller hur definierar du själv splittad träning annars?

Gramsci
2006-12-03, 23:13
Ärligt talat så har jag en rätt bra koll på hur övningarna skall utföras. Har fått instruktioner av instruktörer mm. så det är nog inga problem alltid. Visst, jag kan göra fel då och då när jag inte är van vid rörelsebanorna men jag utsätter ju ändock musklerna för tung belastning.

Poliahu
2006-12-03, 23:18
Härligt, då slipper vi tjafsa runt mer om det...hihi

Baan
2006-12-03, 23:22
Det upplägget är väldigt basic och av mig även beprovat så varför denna whinig. En kompis som är nybörjare kör passet och det har funkat mycket bra för honom, mycket bättre än att han skulle lalla runt och testa på lite olika maskiner som vissa tror funkar bäst. Jag ser inte nackdelarna med strukturerad träning där flera övningar körs för en muskelgrupp redan från början.

Har svårt att se att ett utarbetat upplägg skulle vara med skadefyllt än att inte ha något upplägg och vilja träna det mesta när man är där. Det som verkar hända oftast då är att man kör dom övningarna som är roligast, och är det kompisgäng så blir det ju kukmätartävling i div. överkroppsövningar. Det är fan så mycket mer skaderisk av sådan träning än att ha ett bra schema från början.

sleep is the enemy
2006-12-03, 23:24
Det upplägget är väldigt basic och av mig även beprovat så varför denna whinig. En kompis som är nybörjare kör passet och det har funkat mycket bra för honom, mycket bättre än att han skulle lalla runt och testa på lite olika maskiner som vissa tror funkar bäst. Jag ser inte nackdelarna med strukturerad träning där flera övningar körs för en muskelgrupp redan från början.

Har svårt att se att ett utarbetat upplägg skulle vara med skadefyllt än att inte ha något upplägg och vilja träna det mesta när man är där. Det som verkar hända oftast då är att man kör dom övningarna som är roligast, och är det kompisgäng så blir det ju kukmätartävling i div. överkroppsövningar. Det är fan så mycket mer skaderisk av sådan träning än att ha ett bra schema från början.

allt ja menade va att nybörjare växer bäst av att träna hela kroppens muskler oftare med grundövningar, man behöver ha mer erfarenhet och en grundträning för att kunna dra nytta av att träna tyngre med längre vila mellan.

Baan
2006-12-03, 23:26
allt ja menade va att nybörjare växer bäst av att träna hela kroppens muskler oftare, man behöver ha mer erfarenhet och en grundträning för att kunna dra nytta av att träna tyngre med längre vila mellan.

Ja, men å andra sidan så har man möjligheten att köra igenom musklerna ordentligare om han kör flera övningar iställte för bara en. Dessutom behöver du inte köra tre pass per veckan utan kan vila två dagar eller en dag sen köra igen...

Gramsci
2006-12-03, 23:26
Kan ju tillägga att jag på detta tränar kickboxning och Kung fu. Kung fun är väldigt lågintensiv så det skulle möjligtvis kunna kallas aktiv vila. Så jag vill inte träna hela kroppen ofta då jag inte skulle få någon vila då.

sleep is the enemy
2006-12-03, 23:29
Ja, men å andra sidan så har man möjligheten att köra igenom musklerna ordentligare om han kör flera övningar iställte för bara en. Dessutom behöver du inte köra tre pass per veckan utan kan vila två dagar eller en dag sen köra igen...

Jo, men de va ju de ja mena. Att det inte ger så stor effekt att köra igenom musklerna för mycket i början, med lång vila mellan. Och du kan väl vila en dag, eller två dagar mellan helkroppspass me?

Gramsci
2006-12-03, 23:35
Jag får faktiskt bara en hel vilodag just nu, resten har någon form av träning.

z_bumbi
2006-12-04, 07:18
allt ja menade va att nybörjare växer bäst av att träna hela kroppens muskler oftare med grundövningar, man behöver ha mer erfarenhet och en grundträning för att kunna dra nytta av att träna tyngre med längre vila mellan.

Jag har en annan syn på det hela.

Fördelen för en nybörjare att köra helkroppspass är att han/hon får träna på varje övning oftare och därmed kanske kan få in tekniken snabbare på de övningarna samt att det är ett mindre antal övningar att hålla reda på.

Kör man ett tredagarsprogram (Eller någon annan variant med flera dagar) så får man å andra sidan mer tid för varje övning och kan koncentrera sig på en huvudövning varje pass.

Det finns alltså fördelar och nackdelar med alla olika varianter men huvudanledningenn till att jag har med en progression från endagarsprogram till tredagars är mest att det är lättare att koncentrera sig på att lära in ett mindre antal övningar i taget och då även förhoppningsvis att få tid med någon som som går igenom övningarna (Två-tre pass har de flesta tid med, 6-9 pass börjar närma sig smärtgränsen för de flesta.), inte att man ska träna kroppen oftare för bättre resultat muskulärt som nybörjare.

Englund
2006-12-04, 08:53
Tillbaka till huvudfrågan; Du kommer att märka resultat redan andra veckan, dock inte synliga resultat men styrkemässiga.

sleep is the enemy
2006-12-04, 13:57
Jag har en annan syn på det hela.

Fördelen för en nybörjare att köra helkroppspass är att han/hon får träna på varje övning oftare och därmed kanske kan få in tekniken snabbare på de övningarna samt att det är ett mindre antal övningar att hålla reda på.

Kör man ett tredagarsprogram (Eller någon annan variant med flera dagar) så får man å andra sidan mer tid för varje övning och kan koncentrera sig på en huvudövning varje pass.

Det finns alltså fördelar och nackdelar med alla olika varianter men huvudanledningenn till att jag har med en progression från endagarsprogram till tredagars är mest att det är lättare att koncentrera sig på att lära in ett mindre antal övningar i taget och då även förhoppningsvis att få tid med någon som som går igenom övningarna (Två-tre pass har de flesta tid med, 6-9 pass börjar närma sig smärtgränsen för de flesta.), inte att man ska träna kroppen oftare för bättre resultat muskulärt som nybörjare.

Ja håller med dej! Ja skrev väl de också innan, att det är svårt att börja med så många övningar på en gång. Särskilt när man kanske inte har så bra kontroll över musklerna och inte känner till kroppens rörelser helt.

Jag tror dock att man växer bäst som nybörjare med helkropps pass, sex övningar tre - fyra set. I början tar kroppen lätt åt sig av träningen och växer fort, de tycker ja man ska utnyttja genom att träna igenom hela kroppen ofta så man får en stabil grund.

Gramsci
2006-12-04, 21:09
Jag antar att dessa två veckor inte är något garanterat utan att det kan vara plus ett par veckor.Med tanke på att jag kör annat på sidan om kanske det tar längre tid?

augustsson
2006-12-04, 21:46
hej hej,

jag har kört på det shemat i två månader. tycker det funkar bra för mig som är amatör.

resultat:

bänkpress; start: 45kg, nu 70kg
marklyft; start 50kg, nu 95kg

vikt; start: 65kg, nu 78kg

hoppas det hjälpte nått.

Gramsci
2006-12-04, 21:50
hej hej,

jag har kört på det shemat i två månader. tycker det funkar bra för mig som är amatör.

resultat:

bänkpress; start: 45kg, nu 70kg
marklyft; start 50kg, nu 95kg

vikt; start: 65kg, nu 78kg

hoppas det hjälpte nått.
Wow, riktigt bra ökningar vill jag säga. Hur gammal är du?

augustsson
2006-12-04, 21:53
jag är 23 år, en riktig klenis.

Gramsci
2006-12-04, 21:55
Hehe, jag är också klenis ;) Jag kör på 45 också så :P Benen är det bättre i men det är väl för att jag har tränat det innan.

Baan
2006-12-04, 21:55
Ökningarna beror ju bara delvis på schemat. Du kan i princip öka 100% i bänkpressen på inte alltför lång tid, men då måste kosten stämma, möjligtvis också anlagen för bänkpress samt till en viss del mentaliteten.


Har som nämnt tidigare en kompis som har kört exakt samma schema (numera lite modifierad) och han är verkligen feg för att våga köra tungt, samt att han inte sköter kosten för fem öre. Han har väl ökat rätt taskigt jämfört med exemplet ovan, men ändå ökat fastän inget stämt utanför gymmet. Jag tror han har ökat ca 15kg i bänkpressen över ett år om det nu är intressant. Poängen är att om du sköter dom olika punkterna så ökar du nog bra som fan inom närmsta året kanske t o m åren, slarvar du så ökar du ändå. Inte mycket som behöver vara rätt, men vill du se riktigt bra ökningar så är det mer än ett träningsschema som behövs.

Englund
2006-12-04, 21:58
men då måste kosten stämma, möjligtvis också anlagen för bänkpress

Jag visste inte att man hade speciella anlag/gener som reglerar hur bra man är på bänkpress :/. Hoppas dom kan kartlägga den genen isåfall så man i framtiden kan modifiera den så att man tar 300 kg i bänkpress utan att träna =)

Baan
2006-12-04, 22:04
Jag visste inte att man hade speciella anlag/gener som reglerar hur bra man är på bänkpress :/. Hoppas dom kan kartlägga den genen isåfall så man i framtiden kan modifiera den så att man tar 300 kg i bänkpress utan att träna =)

Klart man har olika förutsättnignar, sen om det är en gen eller 500 är en annan femma. Det är inte för ingenting vissa lätt kommer upp i bra vikter i pressövningar och andra får kämpa mer. Ligger väl lite i att man satsar mer på det man är bra på och lättare ger upp på det som går dåligt, men ändå.

Gramsci
2006-12-04, 22:05
Ptja, jag äter ju relativt bra iaf. Men tror du att mina 8 andra träningspass i veckan kan göra så att jag inte kan tillgodogöra mig träningen lika bra?

flenders
2006-12-04, 22:08
Ptja, jag äter ju relativt bra iaf. Men tror du att mina 8 andra träningspass i veckan kan göra så att jag inte kan tillgodogöra mig träningen lika bra?Man kan överträna. Man belastar musklerna för mycket, de hinner inte byggas upp igen utan ständigt bryts ned för de aldrig får vila.

Gramsci
2006-12-04, 22:09
Jag får vila mellan träninganra, det ser jag noggrannt till. Förutom det?

Baan
2006-12-04, 22:11
Klart du får resultat ändå, sen kanske det är suboptimalt att hålla på med mer saker än styrketräning om man vill bygga, men det betyder inte att du slösar din tid. Det som kan komma i vägen lite är väl att styrketräningen möjligtvis inte ger någon fördel i kampsporten (om du inte anpassar den och tränar just för den idrotten sas), möjligtvis tvärtom också. Annars kan det ju bli för mycket och snabbt tråkigt om du det tar för mycket energi att hålla på med tre saker samtidigt. Det är något du får testa själv.

Gramsci
2006-12-04, 22:15
Ptja, jag tror att styrketräningen absolut kan ge lite fördelar i kampsporten. Styrka är aldrig någonting man säger nej till?

Baan
2006-12-04, 22:17
Viss typ av styrketräning, som jag sa anpassad efter kampsporten, visst, säkert. Allmän styrketräning där du kör för att bygga muskler maximalt som möjligt är jag inte alls säker på, men ja, du lär ju märka!

Gramsci
2006-12-04, 22:22
När jag annars är relativt klen i överkroppen så tror jag att om jag bygger upp en starkare överkropp kan det inte vara några problem i det. Jag kanske missförstår dig helt, men basövningar bygger väl upp styrkan rätt bra för det mesta?