handdator

Visa fullständig version : Muskelökning vid underskott


shut teh face
2006-12-03, 02:44
Kroppen kommer ju inte till en punkt runt 00.00 och kollar om den har fått överskott eller underskott under dagen, och bestämmer sig för att bygga på eller inte.

Principen lyder ju att man i regel inte kan gå upp i muskelvikt när man är på underskott. Min fundering är lite svår att förklara men jag ska försöka.

Om jag äter en stadig frukost osv och tränar, och jag har mycket energi i omlopp, kommer kroppen använda energin för muskelökning sålänge denna energi finns i omlopp?

Borde det inte vara väldigt bra att träna för muskelökning medan man går ner i vikt? Även om träningen i sig inte är särskilt fettförbrännande, borde energin jag äter gå till muskelökning, så länge det "går"? På så sätt har jag uppnåt större energiunderskott under dagen jämfört med ifall jag inte tränade.

Slutresultatet innebär ju ingen muskelökning, förstår jag. Men i viktnedgångsyfte då?

Att stimulering av musklerna är bra, förstår jag. Att man behåller muskler förstår jag också. Men det är inte frågan.
Förstår någon? :)

Tabbe
2006-12-03, 03:01
Timar du ratt med insulin toppar och far upp proteinsyntesen tillrackligt mycket sa kan du ligga pa underskott och bygga muskler.

Eller har jag fel?

King Grub
2006-12-03, 05:42
Finns ett antal trådar om saken, och slutsatsen blir alltid att det är en sak i teorin (fullt möjligt) och en annan i praktiken (varken hacket eller malet för den som vill göra båda sakerna). För den som inte är absolut nybörjare, kraftigt överviktig, just gjort comeback och har varit större, eller dopar sig, krävs energiöverskott för anabolism över en längre tidsperiod än några timmar.

saidy
2006-12-03, 12:43
Finns ett antal trådar om saken, och slutsatsen blir alltid att det är en sak i teorin (fullt möjligt) och en annan i praktiken (varken hacket eller malet för den som vill göra båda sakerna). För den som inte är absolut nybörjare, kraftigt överviktig, just gjort comeback och har varit större, eller dopar sig, krävs energiöverskott för anabolism över en längre tidsperiod än några timmar.

kan man inkludera fortfarande pubertala killar i undantagsgruppen ocksa??