handdator

Visa fullständig version : Knäböjsfråga.


Chris
2002-04-15, 21:12
Jag läste just en artikel om att när man lutar sig för mycket framåt under en knäböj så förflyttas belastningen till ryggen och gluteus. Därför är det viktigt att man har väldigt bra rörlighet i vristerna.
"Bra vristböjlighet minimerar framåtlutningen och behåller kroppens gravitationscenter genom den kraftfulla höftmuskulaturen och inte genom korsryggen. I denna upprätta ställning placeras mer på quadriceps och fler muskelfibrer i låren rekryteras"

Hur får man bättre vristböjlighet!?

Väldigt tacksam för svar!

//Chris

Peter
2002-04-15, 22:09
Det handlar helt enkelt om att bli smidigare i vaderna så att du får fram knäna längre och rumpan inte kommer så långt bakom hälarna. Stretcha vaderna helt enkelt både med böjt och rakt ben.

Peter

muskelbyggarn
2002-04-15, 22:47
>Chris

Alla är vi inte skapta för att göra en "perfekt" knäböj. Det vi kan göra är att bla. göra som Peter skrev. Detta för att få ett så bra utförande som möjligt.

Det bästa med en övning som ex. knäböj är att låta någon som vet hur den skall utföras, titta på när du tränar den några gånger så du får in ett bra rörelsemönster.

Vänl,,,
Tobbe

hulken
2002-04-16, 13:15
Låt inte stången hamna för långt ner på skulderbladen,detta kan medföra att du lutar dig framåt,försök istället att placera stången högre upp,då får du en rakare böj ;)

manlix
2004-05-07, 17:17
Jag kan omöjligen få till en djup knäböj. Det säger stopp i fotlederna vid kanske en 45 graders vinkel på benen. Vaderna sträcker det inte i. Fortsätter jag ner så måste jag böja mig mer fram för att inte ramla bakåt och det är ju inte speciellt snällt mot ryggen.

Allan
2004-05-07, 18:51
jag har gjort en utläggning i slutet av den här tråden.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=17817&highlight=fotleder
Annars kan vi ju ta ett pass när du har tid eller lust.

allan

manlix
2004-05-07, 19:05
Tack så mycket. Skall kika på det.

Det hade vi kunnat göra om du inte bott på andra sidan Sverige. :kinky:

Ojdå, fel smiley. ;)

Allan
2004-05-07, 19:08
Originally posted by manlix
Tack så mycket. Skall kika på det.

Det hade vi kunnat göra om du inte bott på andra sidan Sverige. :kinky:

Ojdå, fel smiley. ;)


Jag hade gärna kört ett pass med dig men nu var det väl mer Chris jag var ute efter. Vi har en del...benhistoria tillsammans..
:devil:

allan

manlix
2004-05-07, 19:10
Haha, okej. :smash:

Fridebe
2004-05-07, 20:22
Originally posted by Chris
Jag läste just en artikel om att när man lutar sig för mycket framåt under en knäböj så förflyttas belastningen till ryggen och gluteus. Därför är det viktigt att man har väldigt bra rörlighet i vristerna.
"Bra vristböjlighet minimerar framåtlutningen och behåller kroppens gravitationscenter genom den kraftfulla höftmuskulaturen och inte genom korsryggen. I denna upprätta ställning placeras mer på quadriceps och fler muskelfibrer i låren rekryteras"

Hur får man bättre vristböjlighet!?

Väldigt tacksam för svar!

//Chris

Det handlar om vilken kroppskonstitution du har, och vilket förhållande du har mellan;
- Längden på ryggen,
- Överbenens längd, och
- Underbenens längd.

Utan att flytta stången neråt på ryggen kan du INTE böja dig mer framåt, om du inte skjuter tillbaka häcken vid lyftet. Det enda som händer då är att ryggen belastas mer, men du blir inte djupare! Du måste, oavsett hur du böjer ha tyngdpunktscentrum genom centrum på foten, annars faller du framåt eller bakåt, beroende på hur du agerar!!

Rent generellt kan man säga att de som böjer med stången högt upp, oftast skjuter fram knäna och har oftast korta överben, och de som har stången lågt ner oftast fäller ryggen och har långa överben...!

//Bengt:hbang:

Jorgen
2004-05-07, 20:38
Originally posted by Allan
Vi har en del...benhistoria tillsammans..
:devil:
allan
http://www.stopstart.fsnet.co.uk/smilie/pukeface.gif Hehe. :D

//Jörgen

ante
2004-05-07, 20:51
Originally posted by Fridebe


Du måste, oavsett hur du böjer ha tyngdpunktscentrum genom centrum på foten, annars faller du framåt eller bakåt, beroende på hur du agerar!!

Rent generellt kan man säga att de som böjer med stången högt upp, oftast skjuter fram knäna och har oftast korta överben, och de som har stången lågt ner oftast fäller ryggen och har långa överben...!

//Bengt:hbang:

Och vad är lösningen då? Om jag har långa överben och korta underben, ska jag bara lägga stången högre upp? Även om jag vill fokusera på att kunna köra tunga böj (SL-are har ju stången långt ner)?

Fridebe
2004-05-07, 21:04
Originally posted by ante


Och vad är lösningen då? Om jag har långa överben och korta underben, ska jag bara lägga stången högre upp? Även om jag vill fokusera på att kunna köra tunga böj (SL-are har ju stången långt ner)?

Om du flyttar upp stången så måste du köra med rakare rygg, och följdaktligen med mindre "bryt" i anklarna.

SL:are har generellt INTE stången längre ner!
Det heter benBÖJ och skall därför också köras som benböj och inte som "RYGGLÄGG"...
Jag kör "rakt" och har gjort ansenliga vikter...

//Bengt:hbang:

Dr.Stein
2004-05-07, 21:16
Är det helt galet att lyfta hälarna om man känner att man fortfarnade kan behålla balansen??

Jorgen
2004-05-07, 21:17
Originally posted by Dr.Stein
Är det helt galet att lyfta hälarna om man känner att man fortfarnade kan behålla balansen??
Ja. Inte bra för knäna.
Varför köra böj på tårna?

//Jörgen

emmzan
2004-05-07, 21:18
Något jag själv kommit fram till är att nyckelorden för bra böjar är stretching och ÖVNING
Och då inte att man kör massa böj med vikt, utan kanske går ner till att köra med ett kvastskaft, dvs i rätt position med armar och händer och kropp, men utan belastning.

Stretching med ffa böjt ben har hjälpt mig med rörligheten i vristerna.

Har långa ben, har stången rätt så högt upp, trycker fram knäna relativt mkt när jag böjer ner och fokuserar på anspänd mage/rygg och häck och pressar ut knäna när jag går ner.

Dr.Stein
2004-05-07, 21:19
Originally posted by Jorgen

Ja. Inte bra för knäna.
Varför köra böj på tårna?

//Jörgen


därför att man kan gå längre ner då om man har stela fotleder:smash:

Jorgen
2004-05-07, 21:22
Originally posted by Dr.Stein
därför att man kan gå längre ner då om man har stela fotleder:smash:
Och fotlederna blir mindre stela om man kör med planka under hälarna eller? Varför inte göra något åt problemet istället för att försöka gå runt det och i detta fallet riskera att skada knäna?? Fast vad vet jag. :confused:

//Jörgen

Dr.Stein
2004-05-07, 21:23
Originally posted by Jorgen

Och fotlederna blir mindre stela om man kör med planka under hälarna eller? Varför inte göra något åt problemet istället för att försöka gå runt det och i detta fallet riskera att skada knäna?? Fast vad vet jag. :confused:

//Jörgen


Är det bättre att köra med planka än att köra med tårna? varför?

Jorgen
2004-05-07, 21:26
Originally posted by Dr.Stein
Är det bättre att köra med planka än att köra med tårna? varför?
Ehh va? Ha hela foten i golvet! Lyft inte på hälarna under böj. Ha inte planka under hälarna, gå inte upp på tå.

//Jörgen

Dr.Stein
2004-05-07, 21:29
Originally posted by Jorgen

Ehh va? Ha hela foten i golvet! Lyft inte på hälarna under böj. Ha inte planka under hälarna, gå inte upp på tå.

//Jörgen


Okej, missförstod dej lite grann:em: Och om man nu har för stela fotleder, stretcha - självklart, men tills vidare: ska man gå hela vägen ner o lyfta på hälen/använda planka eller ska man bara gå så långt det går utan att hälarna lämnar golvet????

Mart|n
2004-05-07, 21:34
Originally posted by Jorgen

Ehh va? Ha hela foten i golvet! Lyft inte på hälarna under böj. Ha inte planka under hälarna, gå inte upp på tå.

//Jörgen

Kan inte låta bli att reagera på detta... Bara en intressant iaktagelse från min sida... Nästan alla styrkelyftare och tyngdlyftare använder skor med ganska rejäl klack som säkerligen motsvarar en planka. Tror klacken är nånstans mellan 1-2 centimeter. Så varför ska man träna utan förhöjning? För mig hade det egentligen varit skitsamma men jag blev ju påprackad ett par lyftarskor och har sedan dess använt dom... Vilken nytta har man av dom?

Jorgen
2004-05-07, 21:35
Gå så långt ner du kan utan att lyfta hälarna, efterhand så kommer du att kunna gå djupare och djupare. Och stretcha givetvis. Kolla Allans länk i början av tråden.:thumbup:

//Jörgen

Dr.Stein
2004-05-07, 21:37
Okej. Tack så mkt! Nu kanska äntligen knäproblemen börjar ge med sig:)

Allan
2004-05-07, 21:45
Originally posted by Fridebe


Jag kör "rakt" och har gjort ansenliga vikter...



370 eller nåt liknande va?

allan

ante
2004-05-07, 22:09
Originally posted by Fridebe


Om du flyttar upp stången så måste du köra med rakare rygg, och följdaktligen med mindre "bryt" i anklarna.

SL:are har generellt INTE stången längre ner!
Det heter benBÖJ och skall därför också köras som benböj och inte som "RYGGLÄGG"...
Jag kör "rakt" och har gjort ansenliga vikter...

//Bengt:hbang:

Ok, får helt enkelt börja sätta stången högre. Trodde det var vanligare att lägga stången på skuldrorna för SL:are (det omnämns t.ex. i Styrketräning -en anatomisk guide).
Förövrigt tycker jag mig ha sett ett antal SL-are som kör böjar som nästan mer liknar goodmornings eller "rygglägg", fast det är väll inte alla styrkelyftare här i landet som har bra teknik iofs!

Du kör alltså med stången "på" nacken!?
Kör du med en bred fotställning därtill?

Pressarn
2004-05-07, 23:23
Min stretching sköts under själva knäböjen. Stretchar ALDRIG annars och kan göra en böj med fullt djup utan problem.
Var dock jäkligt stel i början :cool:

Fridebe
2004-05-08, 16:24
Originally posted by Mart|n


Kan inte låta bli att reagera på detta... Bara en intressant iaktagelse från min sida... Nästan alla styrkelyftare och tyngdlyftare använder skor med ganska rejäl klack som säkerligen motsvarar en planka. Tror klacken är nånstans mellan 1-2 centimeter. Så varför ska man träna utan förhöjning? För mig hade det egentligen varit skitsamma men jag blev ju påprackad ett par lyftarskor och har sedan dess använt dom... Vilken nytta har man av dom?

Klacken är inte högre än på ett par normala "gympaskor".

Lyftarskorna är uppbyggda av en laminerad träplatta i botten. Detta för att ge ett hålfotstöd som INTE sviktar, det hindrar alltså foten från att pressas ut i hålfoten vid tung belastning.

Lyftarskor borde alla som kör böj ha !

Fridebe
2004-05-08, 16:31
Originally posted by ante


Ok, får helt enkelt börja sätta stången högre. Trodde det var vanligare att lägga stången på skuldrorna för SL:are (det omnämns t.ex. i Styrketräning -en anatomisk guide).
Förövrigt tycker jag mig ha sett ett antal SL-are som kör böjar som nästan mer liknar goodmornings eller "rygglägg", fast det är väll inte alla styrkelyftare här i landet som har bra teknik iofs!

Du kör alltså med stången "på" nacken!?
Kör du med en bred fotställning därtill?

Nja...på nacken vet jag inte precis...men högre än ryggläggare...!
Eftersom jag har en "GANSKA" stor mage, så krävs det mer eller mindre bred ställning för att komma ner i godkännt djup, men inget överdrivet brett, inte "sumoböj" direkt.

Fridebe
2004-05-08, 16:33
Originally posted by Allan



370 eller nåt liknande va?

allan

Nej, dessvärre inte. Jag har som mest på tävling gjort 360, men har vid vissa tillfällen "varit god för" några tio till...