handdator

Visa fullständig version : variera på vilket sätt?


von huff
2006-12-02, 18:25
hejsan jag har läst att det finns 3? olika sorts muskel"sorter) .De "aktiveras" alla vid olika sorts träning t.ex 1-3rep(tung träning) så aktiveras muskelsort nr1,vid medeltung träning muskelsort nr 2 och vid lätt träning musklelsort nr 3.


Min fråga 1. är att är det bäst att variera repsen ibland t.ex om jag kör 2 veckor med 5rep och sen byter jag till 10rep.

2.går neråt med repsen altså börjar med t.ex 12-10-8-6...

3.köra endel övningar med låga reps och endel med högre t.ex ltsdrag 12rep ,marklyft 5rep


det blev lite konstigt förklarat medn vad tycker ni är det bästa sättet av dessa 3 eller har ni några bättre förslag?

Sundsarn
2006-12-02, 19:21
Det du beskriver är olika typer av muskelfibrer. TypI, typIIA och typIIB. De är iaf de jag känner till sen vet jag inte om de kan delas in ytterligare.

Typ1 är de "långsamma" muskelfibrerna och typ2 de snabba. Desto tyngre och explosivare ansträngning desto större andel av kraften genereras av de av typ2.

Variation finns det massor av. Du kan variera repsantalen, settyper, övningar, utförande till en viss del.

Din första fråga handlar om periodisering och en del periodiserar aldrig eller väntar länge innna de byter medan andra byter ex repsantal varje vecka.

2.Variera inte från set till set. Det tror iaf jag inte på. Sen finns det möjligtvis nån annan som gör det menmen.

3. Alla muskler växer av träning, men variation är i regel viktigt i alla kroppens muskler. Därför variera i alla övningar. Annars gör man som jag och pumpa på 10 reppare i ett år och stod i princip still i bänken :D


Jag själv hade föredragit att variera på 4-5 veckorscykler vilket jag i regel försöker hålla mig till. från 3-10 reps brukar det ligga.

von huff
2006-12-02, 19:26
Det du beskriver är olika typer av muskelfibrer. TypI, typIIA och typIIB. De är iaf de jag känner till sen vet jag inte om de kan delas in ytterligare.

Typ1 är de "långsamma" muskelfibrerna och typ2 de snabba. Desto tyngre och explosivare ansträngning desto större andel av kraften genereras av de av typ2.

Variation finns det massor av. Du kan variera repsantalen, settyper, övningar, utförande till en viss del.

Din första fråga handlar om periodisering och en del periodiserar aldrig eller väntar länge innna de byter medan andra byter ex repsantal varje vecka.

2.Variera inte från set till set. Det tror iaf jag inte på. Sen finns det möjligtvis nån annan som gör det menmen.

3. Alla muskler växer av träning, men variation är i regel viktigt i alla kroppens muskler. Därför variera i alla övningar. Annars gör man som jag och pumpa på 10 reppare i ett år och stod i princip still i bänken :D


Jag själv hade föredragit att variera på 4-5 veckorscykler vilket jag i regel försöker hålla mig till. från 3-10 reps brukar det ligga.


Ja visst jag brukar nog variera övningar ganska mycket.Har kollat många journaler och märkt att de flesta köra 12-10-8 sättet..

Sundsarn
2006-12-02, 19:32
Ja visst jag brukar nog variera övningar ganska mycket.Har kollat många journaler och märkt att de flesta köra 12-10-8 sättet..

precis, ofta gör man så. Någa veckor med 10:or några med 8:or osv. Jag tycker det är roligare att ex köra: 10:or, 6:or; 8:or, 3:or eller 4:or. Då får jag lite mer "gap" mellan vilken typ av träning jag får.

Rååbin
2006-12-02, 19:49
ja brukar köra olika beroende på övning . kör alltid ungefär 3-4övningar per muskelgrupp och 4 set på varje övn. , oftast kör jag då 2övningar tungt : 4-8reps sen på sista övn. lättare med 8-12reps. har funkat bra för mej iaf !:hbang:

von huff
2006-12-02, 20:06
precis, ofta gör man så. Någa veckor med 10:or några med 8:or osv. Jag tycker det är roligare att ex köra: 10:or, 6:or; 8:or, 3:or eller 4:or. Då får jag lite mer "gap" mellan vilken typ av träning jag får.


jag menade att man kör så varje pass altså man höjer vikten och sänker repsen

pragmatist
2006-12-02, 21:44
Ett bra tips är att köra vartannat pass tungt och vartannat pass med högre repetitionstal, eller köra en övning tungt och nästa övning högrepetition för samma muskelgrupp i samma pass. Eller (variant 3) köra ett antal tunga set först följt av ett antal högrepetitionsset efter i samma övning.

Nackdelen med att höja vikten successivt är att man tröttar ut sig på en för lätt vikt och sedan inte kan prestera maximalt med de tyngsta vikterna. I så fall är det bättre att sänka vikten successivt tycker jag. Däremot är trappa upp ett väldigt skönt sätt att värma upp på.

Dng
2006-12-03, 11:29
Nackdelen med att höja vikten successivt är att man tröttar ut sig på en för lätt vikt och sedan inte kan prestera maximalt med de tyngsta vikterna. I så fall är det bättre att sänka vikten successivt tycker jag. Däremot är trappa upp ett väldigt skönt sätt att värma upp på.

Spelar det någon roll egentligen? Så länge man pumpar ur muskeln kvittar det väl om man gör det på några kilon lättare än vad man skulle kunnat prestera?