handdator

Visa fullständig version : DoggCrap - Frågor


TIG
2006-12-02, 15:58
Jag och min polare har efter några år tröttnat på våra olika träningsscheman och skulle vilja prova på något nytt. Vi läste om den omtalade men också halv tabubelagda träningsrutinen "DoggCrap". Det finns inte jättemycket information att få tag på tycker jag, och det mesta är ganska blurrigt och oklart. Därför har jag lite frågor som jag hoppas ska bli besvarade av någon fantast som antingen kan hela proceduren eller som kan dra slutsatser baserade på sunt förnuft.

Det jag undrar över är...
1. Ska man köra Restpause mellan varje uppvärmningsset?
2. Ska jag värma upp t ex. axlar om jag precis har kört uppvärmning och settet för bröst?
3. Ska jag lägga in en Restpause efter settet innan jag går på Static Hold?
4. Ska alla reps vara 6-8s på den negativa fasen eller endast den sista reppen?
5. Är det några andra muskelgrupper än triceps och ben som man inte ska köra static hold på?

Extremt tacksam för svar!

För er som är intresserade och som vill försöka klargöra punkterna så finns rutinen på: http://dc-training.blogspot.com/2005/11/dogg-pound-training.html.

Yes
2006-12-02, 16:33
1. Nej. Rest-pause kör du efter failure.

2. Som jag förstår menar han att du skall köra uppvärmningsset och sen arbetsset, innan du går vidare till nästa övning där du gör samma sak.

3. Vet inte, måste missat biden med static holds i texten... Jag antar att det handlar om static holds efter du nått failure. Håll emot så länge du kan till vikten är nere igen, sen ger du dig på rest-pause. Så hade jag gjort iaf.

4. Alla reps.

Tigerkotten
2006-12-02, 16:51
Kanske kan få mera svar i denna tråd med.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=52653

Konvex
2006-12-02, 17:18
1. Ska man köra Restpause mellan varje uppvärmningsset?
Nej det är bara tänkt till arbetssettet
2. Ska jag värma upp t ex. axlar om jag precis har kört uppvärmning och settet för bröst?
Om du tycker att dom behöver värmas upp så gör det, jag kör alltid ett uppvärmningsset innan
3. Ska jag lägga in en Restpause efter settet innan jag går på Static Hold?
Du kan köra en kort vilopause imellan men om du vilar för länge så förlorar static holden sin mening då den bara är till för att ta ut det verkligen sista ur muskeln
4. Ska alla reps vara 6-8s på den negativa fasen eller endast den sista reppen?
Alla reps
5. Är det några andra muskelgrupper än triceps och ben som man inte ska köra static hold på?
Ryggövningar som kan vara farliga för korsryggen, tex marklyft-liknande och fria roddar

Anonym112
2006-12-03, 03:19
True, men 6-8 sekunder är bara en rikt-linje eftersom vissa räknar sina sekunder väldigt snabbt.
Du ska ha en negativ fas som är så kontrollerad att du skulle kunde vända håll med vikten närsomhelst. borde bli kring 2-5 RIKTIGA sekunder. (beroende på övning!)

TIG
2006-12-03, 03:25
Tack så hemskt mycket för koncisa och värdefulla svar, speciellt Konvex! Nu ska det nog fungera! :)

Fjod0r
2006-12-03, 03:44
True, men 6-8 sekunder är bara en rikt-linje eftersom vissa räknar sina sekunder väldigt snabbt.
Du ska ha en negativ fas som är så kontrollerad att du skulle kunde vända håll med vikten närsomhelst. borde bli kring 2-5 RIKTIGA sekunder. (beroende på övning!)

hur snabb är en snabb sekund? hur vänder man håll med en vikt?

Konvex
2006-12-03, 12:23
hur snabb är en snabb sekund? hur vänder man håll med en vikt?

Skulle tro att han menar att gå från att sänka ner vikten i hantelpress tex till att pressa den. :)

TIG
2006-12-03, 14:59
Jag kom på en till grej som jag inte riktigt förstår.
- När ska man träna abs+traps?

De finns ju inte med på de två passen...

Workout 1
CHEST: smith incline 375 x 15 reps rest pause (RP) and a 30 second static rep at the end (then stretches)
SHOULDERS: front smith press-330 x 13 RP and 30 second static (then stretches)
TRICEPS: reverse grip bench press 315 for 15-20 reps RP-no static (then stretches)
BACK WIDTH: rear rack chins to back of head 100 x 18 RP (20 second static at end)
BACK THICKNESS: floor deadlifts a brutal straight set of 8 reps and then a heavier debilitating 4 rep one (after warmups of course) (then stretches for back)


Workout 2
BICEPS: preacher bench barbell curl RP for 14 reps and 30 second static
FOREARMS: hammer curls straight set for 15 reps (then stretches for biceps)
CALVES: on hack squat straight set for 10-12 reps but with a 20 second negative phase
HAMSTRINGS: Cybex hamstring press (pressing with heels up top) RP for 20 reps
QUADS: hack squat --a brutal set for 10 reps (My legs are a strong bodypart and I allow people with good legs to go with one straight set only--but if your quads are playing catchup to the rest of the body, then you must do a heavy set of 4-8 reps followed after a rest by a "good god I freaking hate Doggcrapp" 20 reps set. Those quads will catch up in size pronto
Then stretches for quads and hams.

Yes
2006-12-03, 15:32
Han räknar förmodligen med att trapsen får tillräckligt med träning i marklyft. Mage vet jag inte hur han tänkt. Du kan säkert lägga till en övning för mage och traps om du känner att det behövs.

Anonym112
2006-12-03, 17:11
hur snabb är en snabb sekund? hur vänder man håll med en vikt?

Han har skrivit 6-8 sekunder för att vissa tenderar att räkna 1,2,3,4,5,6,7 (för snabbt) --som egentligen blev 3 RIKTIGA sekunder.

Du ska bara köra så kontrollerat att du skulle kunna vända fas, alltså från negativ till posetiv, om det skulle behövas. vilket det inte kommer. men det är bara ett sätt att tänka, så man ska fatta ungefär hur kontrollerat han menar.

Anonym112
2006-12-03, 17:13
Du får trapsen du behöver av marklyft/kronlyft, roddar, militärpressar, osv.

Mage kan du slänga in i slutet av varje pass, eller när du väntar på en övning t.ex.

TIG
2006-12-03, 18:32
Tack!

TIG
2006-12-05, 18:59
Fler följdfrågor:
- Dante's huvudmetod säger 15RP och är uppdelat (8, 2-4, 1-2), men vissa övningar ska ju vara 20RP, hur ser upplägget ut där?
- Vilka övningar ska man INTE köra total absolute failure på?

Tack än en gång till er som hjälper mig att komplettera alltet!

Anonym112
2006-12-05, 20:06
Med så mycket frågor tror jag inte du är redo för doggcrapp om jag ska vara helt ärlig.

Dom enda övningarna utan total failure är Marklyftliknande övningar.

Reprangen får du leta rätt på själv ;)
Den är dock individuell men finns riktlinjer.

Konvex
2006-12-05, 20:12
Kolla in länken här nedan, doggcrapps "officiella" forum, där finns svar på allt om du söker.

http://www.intensemuscle.com/forumdisplay.php?f=45

pragmatist
2006-12-05, 22:18
Hur kommer det sig att i varje tråd där Doggcrapp diskuteras så betraktar folk det som någon sorts religiös ritual som man inte får avvika från en millimeter utan överstepräst Dantes tillåtelse?

TIG
2006-12-06, 00:42
Hur kommer det sig att i varje tråd där Doggcrapp diskuteras så betraktar folk det som någon sorts religiös ritual som man inte får avvika från en millimeter utan överstepräst Dantes tillåtelse?

Det vet jag ingenting om tyvärr. Jag är ute efter att ta reda på hela hans rutin eftersom han presenterade den mycket dåligt från första början. Till skillnad från andra väldokumenterade rutiner/program som t ex. MAX-OT så kan man jämföra DoggCrap med fyllesnack. Jag önskar det fanns en bok med allt färdigpublicerat som jag bara kunde köpa. Men så är inte fallet och därför får jag göra min research själv. En del här på forumet har redan varit till stor hjälp, och sparat mig många timmars sökande.

Anonym112
2006-12-06, 15:10
Hur kommer det sig att i varje tråd där Doggcrapp diskuteras så betraktar folk det som någon sorts religiös ritual som man inte får avvika från en millimeter utan överstepräst Dantes tillåtelse?


Ändrar du på teorierna så har du ju inte doggcrapp längre.

Anonym112
2006-12-06, 15:17
Det vet jag ingenting om tyvärr. Jag är ute efter att ta reda på hela hans rutin eftersom han presenterade den mycket dåligt från första början. Till skillnad från andra väldokumenterade rutiner/program som t ex. MAX-OT så kan man jämföra DoggCrap med fyllesnack. Jag önskar det fanns en bok med allt färdigpublicerat som jag bara kunde köpa. Men så är inte fallet och därför får jag göra min research själv. En del här på forumet har redan varit till stor hjälp, och sparat mig många timmars sökande.


http://forums.steroid.com/showthread.php?t=104475

läs allt det där till att börja med.



"generella" reprange's:

while DC training generally the lowest you go when rest pausing is 11RP, if you take some chances and try to crush the log book (like you should) you occasionally fall a little below the rep range but that's it, otherwise you generally don't go lower than 11RP, and you don't go that low on exercises such as leg curls or dumbell movements for safety reasons etc. (not lower than 15-20RP in those cases, the rep range could also be 20-30RP).

and yeah I know it's easier to hold your concentration when doing low rep sets since the duration of time is shorter but we are after progress here (not the easy way out) if you can't keep your concentration when doing DC training like you should (not very low rep RP sets) then you're not ready for this program ya pussy.

and I posted the rep ranges less than a week ago, here is it again:

here is a pretty general outline of the rep ranges, nothing is written in stone though:

shoulders usually 11-15RP
chest usually 11-15RP
triceps could be as low as 11-15RP on some exercises but often higher like 15-20RP or 20-30RP.
back width usually 15-20RP, could be 11-15RP
back thickness, straight set of 12 for rowing movement and usually two sets, one ~8 rep set and one ~4 rep set for deadlifts / rack deadlifts
biceps, usually 11-15RP or 15-20RP
forearms, straight set of 12 reps
calves, straight set of 12 reps (5 sec neg, 15 sec stretch)
hamstrings, leg curls it's 15+ RP for safety reasons (like 15-20RP or 20-30RP etc.), sumo press usually straight set of 12-20 reps, stiff leg deads could be one rather high rep set or two sets (one heavier than the other) etc.
quads, a 4-8 rep set (or 6-10) followed by a 20 rep widowmaker


Det är inte skrivet i sten men bara så du vet på ett ungefär.
Vissa svarar bättre på högre repranges, vissa på lägre. Men börja med dom där, det är standard och funkar oftast bäst.


Och, börja inte med DC förrän du är helt säker på sakerna. Du ska även vara en mkt smärttålig person och helst ha tränat ett tag innan (så du känner din kropp.).

Anonym112
2006-12-06, 15:22
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=52653&highlight=doggcrap


Läs även detta.

pragmatist
2006-12-06, 15:59
Ändrar du på teorierna så har du ju inte doggcrapp längre.

Just den inställningen jag menar. Alla andra träningsmetoder tweakar ju folk till höger och vänster, men just Doggcrapp (TM) faller tydligen i bitar om man gör något det minsta annorlunda. :D

z_bumbi
2006-12-06, 16:48
Ändrar du på teorierna så har du ju inte doggcrapp längre.

Dante har släppt x antal olika "versioner" genom åren så vilken variant är det man ska följa? Han har dessutom berättat om varianter av varje "version", det ursprungliga har han ju ändrat mycket på då han upptäckte att det var en del moment som inte var så bra. Särskilt ut skadesynpunkt.

Har man tränat så pass länge att man är "redo" för DC eller liknande upplägg så bör man även känna sin kropp så pass bra att man för in det man har lärt sig i varje nytt program oavsett om det är någon "guru" på nätet som skriver det, om man jobbar med en tränare IRL eller fixar allt själv.