handdator

Visa fullständig version : Nu får det bli skärpning


Jense
2006-12-02, 15:00
Tycker det skrivs förmycket om "snabba enkla" måltider och alldeles för lite om stora grande måltider som tar flera timmar att tillaga.

I denna tråd kan ni skriva era favoritmål som inte är sådär "lätta och snabba".

Raggis
2006-12-02, 15:27
Haha. Mat som mat :P

LadyG
2006-12-02, 15:31
Coeur de filet provencale

Portioner: 4
Tillagningstid: mer än en timme

Ingredienser:

0,7 kg oxfilé, mittbiten
1 kg potatisar, tunt skivade
salt och peppar
rapsolja, till stekning
smör, till stekning

Vitlökssmör
75 g smör
3 st vitlöksklyftor, pressad eller riven
2 msk finhackad persilja
10 droppar worcestershiresås
salt och peppar

Tillagning:

1. Putsa oxfilén ren från hinnor och senor. Bryn den runtom i en stekpanna. Salta och peppra väl.

2. Skala och skiva potatisen tunt, i matberdaren går det snabbt och lätt att skiva. Skölj potatisen väl i rinnande vatten. Häll av vattnet och torka potatisen med en handduk.

3. Stek potatisen med matolja i en het panna tills den har fin färg. Stek i flera mindre omgångar, salta och peppra potatisen väl. Lägg den stekta potatisen i en ugnsfast form.

4. Värm ugnen till 150 grader. Sätt en stektermometer i mitten på oxfilén och lägg den ovanpå potatisen på formen och ställ in i ugnen. Stek köttet till önskad innertemperatur (ca 60 grader för mediumstekt kött).

5. Blanda ingredienserna till vitlökssmöret för hand eller i en matberedare med knivinsatsen.

6. Ta ut formen och låt oxfilén vila ca fem minuter innan den skivas. Höj ugnsvärmen till max. Skiva köttet och lägg tillbaka ovanpå potatisen. Fördela vitlökssmöret över köttet och ställ tillbaka formen i ugnen. Låt stå tills vitlökssmöret nästan smält helt.

Servera genast. Gärna med en sallad och ugnsbakade tomater.

Jense
2006-12-02, 15:48
Haha. Mat som mat :P


verkligen inte! fram med lite snitsiga recept nu

LadyG
2006-12-02, 16:12
Yoghurtmarinerad fasan med rotfrukter och linser

Portioner: 4
Tillagningstid: länge

Ingredienser
2 st fasaner
4 dl yoghurt
2 msk timjan
1 krm cayennepeppar
4 cl vermouth
1 st citronskal, rivet
salt och peppar
4 st rödlök
100 g gröna linser
0,5 l hönsbuljong
2 st morötter
1 bit rotselleri
50 g bacon
50 g smör


Tillagning:

Bena ur fasanbrösten och låren men behåll gärna det nedre benet på låren. Blanda marinaden. Häll hälften över fasanen och spar resten till såsen. Låt fasanen marineras minst ett par timmar. Smaka av marinaden med salt och peppar. Tag fasanköttet ur marinaden, torka det och krydda med salt och peppar. Stek i panna tills köttet fått fin färg på bägge sidor och blivit knappt genomstekt. Stek inte för länge! Linda in köttet i aluminiumfolie och låt vila.

Den fyllda löken:
Skala och skär bort botten och toppen från rödlökarna. Tryck ut innanmätet så att bara de två yttersta lagren blir kvar. Innanmätet kan kokas med fasanskrovet till en god fasanbuljong.

Pensla lökarna med olja och baka dem mjuka, men med lite spänst kvar i 175° ugn. Räkna cirka 15 minuter. Koka linserna nästan mjuka i buljongen, se koktid på förpackningen. Tärna rotfrukterna och låt dem koka tillsammans med linserna. Skåra baconskivorna i små bitar och stek knaprigt. Rör ned smöret i linserna och smaka av med salt och peppar.

coxie
2006-12-02, 16:33
Yoghurtmarinerad fasan med rotfrukter och linser

Portioner: 4
Tillagningstid: länge

Ingredienser
2 st fasaner
4 dl yoghurt
2 msk timjan
1 krm cayennepeppar
4 cl vermouth
1 st citronskal, rivet
salt och peppar
4 st rödlök
100 g gröna linser
0,5 l hönsbuljong
2 st morötter
1 bit rotselleri
50 g bacon
50 g smör


Tillagning:

Bena ur fasanbrösten och låren men behåll gärna det nedre benet på låren. Blanda marinaden. Häll hälften över fasanen och spar resten till såsen. Låt fasanen marineras minst ett par timmar. Smaka av marinaden med salt och peppar. Tag fasanköttet ur marinaden, torka det och krydda med salt och peppar. Stek i panna tills köttet fått fin färg på bägge sidor och blivit knappt genomstekt. Stek inte för länge! Linda in köttet i aluminiumfolie och låt vila.

Den fyllda löken:
Skala och skär bort botten och toppen från rödlökarna. Tryck ut innanmätet så att bara de två yttersta lagren blir kvar. Innanmätet kan kokas med fasanskrovet till en god fasanbuljong.

Pensla lökarna med olja och baka dem mjuka, men med lite spänst kvar i 175° ugn. Räkna cirka 15 minuter. Koka linserna nästan mjuka i buljongen, se koktid på förpackningen. Tärna rotfrukterna och låt dem koka tillsammans med linserna. Skåra baconskivorna i små bitar och stek knaprigt. Rör ned smöret i linserna och smaka av med salt och peppar.

låter sjukt gott, ätit fasan ett par gånger hos morfar och det är verkligen kanongott.

Någon som vet om man kan få tag i det här nere i Lund (utan att känna någon jägare/jaga roadkills)?

Mental
2006-12-02, 17:28
Jag gör en mycket god bolognese sås som tar runt 2h att puttra ihop, så ska jag laga den räknar jag med 3h i köket. Men det är jävligt gott :D

skratt
2006-12-02, 18:31
recept på den?

Mental
2006-12-02, 18:38
recept på den?

Svårt att ge ett recept, det är rätt mycket på känsla. utgick från detta recept när jag skapade mitt eget:

The building of a ragu involves three simple steps: browning the vegetables and meats, reducing flavorful liquids over the browned foods to build up layers of taste, then covering them with liquid and simmering gently until the flavors have blended and the meats are tender. Ragu`s should be rich without being heavy. A ragu is a meat sauce with tomato, it is not a tomato sauce with meat. .

1/2 cup heavy cream
10 ounces pancetta, diced
1 cup small diced carrots
3/4 cup small diced celery
1 cup small diced onions
3/4 pound ground chuck
1/2 pound ground veal
1/2 cup dry white wine
1 tablespoon minced garlic
2 tablespoons Italian tomato paste, diluted in 10 tablespoons beef stock
1 cup whole milk
Salt and black pepper

PREPARATION:
In a small sauce pot, bring the cream up to a simmer and reduce by 1/3. About 6 tablespoons of cream should be remaining. In a sauce pot, render the pancetta over medium heat, about 8 minutes, or until almost all the fat is rendered. Stir in the carrots, celery, and onions. Season with salt and pepper. Saute the vegetables for about 3 minutes or until the vegetables are translucent. In a mixing bowl, combine the meats. Season the meats with salt and pepper. Increase the heat and stir in the meat. Brown the meat for 5 minutes, or until the meat is medium brown in color and is in peas size granular pieces. Stir in the wine, garlic and diluted tomato paste, and reduce the heat to very low. Cook partially covered for 2 hours. From time to time stir in a tablespoon or so of the milk, by the end of the two hours the milk should be incorporated. Stir in the reduced cream. Season with salt and black pepper.

Men jag föredrar rött vin framför vitt, och kör med bacon för jag får inte tag på pancetta. Sen tar jag lite mera grädde och har lite malen ugnötslever med i blandningen

Lizard
2006-12-03, 00:06
Party-Cannelloni

Polarna är hemma med sina respektive. Du har slagit upp ett par flaskor rött vin som de redan börjat syna bottnarna på medan de tuggar på bitar av ditt bröd:

Stor vetemjölsdeg (läs på mjölförpackningen hur du gör, men den ska blandas, knådas och jäsa i minst en halvtimme under handuk).
Rullas ut tunn som en grov pizzadeg till en stor fläbba som ligger över hela köksbordet. Skit i hur den ser ut bara den är stor och hyfsat platt. Sen oliv-oljar du den med fingrarna eller pensel (om du är mesig) på uppsidan.
Sen lägger du ut strimlor av parmaskinka så de fyller hela plattan med bröd. Hyvla ned en Västerbottenost över skinkan och nu är det nästan klart.
Rulla ihop degen till en rulltårta (jäser du den nu en stund blir det ännu godare) och skjuts in i ugnen på 175 grader i 15 - 30 minuter (beroende på hur våghalsig du varit med degen).

Ta ut och låt det svalna medans gästerna sparkar av sig skorna och skär sedan skivor (som rulltårta) och servera till vinet. Redan nu har du dem på din sida och maten kan dröja så det hinner bli fejjigt värre när ni väl äter.


Du rycker de två pladdrigaste så de andra får en syl i vädret och ställer dem vid spisen.

Den ene låter du plutta ned lasagneplattor i den största grytan du har med kokande vatten. Allteftersom de mjuknar så fiskar han upp dem med en hålslev och lägger till den andre pladdergöken.

Han i sin tur lägger upp dem, en och en på en mega-ungsform med höga kanter. För varje som läggs upp så lägger han i:
En bit rökt lax.
Lite spenat (= en matsked eller två - kan vara vilket sort som helst det går även med bitar av fryst men enklast är frysta bitar av "Lättstuvad Bladspenat" (Felix)).
En bit ost av valfri sort; bäst är att ta några plattor med Gorgonzola och några med Västerbotten eller, för de som bantar - Keso(!). Helst ska det vara en bechamelsås (vetemjöl, grädde och mjölk) i, men det finns enkla alternativ som Keldas 8% ostsås att plutta i också.
Helst en bit skalad tomat (koka vatten släpp ned färska tomater så skalet spricker efter tre sekunder. Lyft upp tomaten och pilla av skalet. Ta ut det såsiga med kärnor och voilá - du har skalade tomater!)
Rulla ihop lax- spenat- ost- tomat- och såsröran till en spole och skjut ihop spolarna så de ligger ganska tätt.
När plåten/arna är färdig så ska det ännu mer sås över eländet, plus tomatsås (finns goda på burk) som ringlas och hyvla Parmesan eller Pekorino över alltihop.

Ugnen är ju varm så in med skiten bara, fram med en vinare till och sen är det bara att vänta 10-15 minuter innan maten ställs fram. Mastig värre så ta stora skålar med krispig sallad utan dressing till.

Knuffa ut dina medhjälpare (så du får allt beröm) och öppna ett par vinare till (fan vad de super....).

Se till att du får den snyggaste tjejen/killen (beroende av kön och din läggning) inom hälla-upp avstånd så han/hon blir i fin form och full och medgörlig. Man vet aldrig....

Innan kaffet är det dags för efterätt och du tycker det har blivit en jädra slitig middag så vi gör det störtenkelt.

Vaniljglass som du tar fram och lägger huller om buller på ett stort fat.
Frysta hallon som du värmer lätt i en gryta med lite socker och ett par vodka-shots (nu j*ar ska hon väl ge med sig....?!)
Häll över hallonen över glassen - inget finlir utan bara skvälp upp det. Raspa ned mörk choklad över hela kalaset och är du inte för full kan du ställa i värmeljus i. Du kan ge dig fan på att någon är så tankad att han eller hon börjar tugga på ljusen med, men det är bara kul.

Kaffe till alla och avec (en söt och en stark). Alltihop tar en hel kväll och halva natten i anspråk och har du bara undvikt att bli kvällens tråmåns genom att tala om EAA och periodiseringsupplägg finns goda möjligheter att alla gäster utom en åker hem fulla och fina. Faktum är att chansen är tämligen stor att alla åker hem utom två, men mer om det i en annan tråd.

Bon app´et bon chance!


Lizard

Mental
2006-12-03, 00:54
Tjälknöl på älg

(Tillagningtid 15-17h varav 5h marinering)


1 1/2 kg djupfryst benfri älgstek (går att göra på nöt och få prima resultat, men kan du få tag på älg så är det i en klass för sig)

Saltlag
1 l vatten
1 dl salt
1 msk socker
(Sen kan man ha i en msk örtkryddor med typ basilika eller dragon, eller kanske mortlade enbär och några lagerblad, men jag brukar skippa sånt krimskrams)


Lägg steken Djupfryst i en ugnssäker form eller liten långpanna. Ställ in formen i nedre delen av ugnen i 75°C, 10-12 tim. Köttemperaturen ska vara 65-70°C. Jag langar in den på kvällen innan jag går och lägger mig på fredagen, sen på lördag morgon så kör jag in en köttermometer och ställer larmet på 67°C
Koka upp vattnet med salt och socker i en gryta och låt kallna. Lägg ner den varma steken i lagen. Ut med den på balkongen så den får stå svalt i 5 tim, vänd på den ett par ggr, Ta upp steken och torka den lätt med hushållspapper. Skiva tunt och lägg på serveringsfat, Servera med Potatisgratäng!

Skiva ett kilo potatis, i matberedare så det inte tar hela dan.
Hacka 2 gula lökar.
Riv 400g av en god smakrik lagrad ost.
Smöra en glasform eller liknande och varva potatis, lök och ost, pressa i ett par vitlöksklyftor och varva ned tunna skivor av smör i det hela.
Salta och peppra, jag älskar svartpeppar så jag kör runt en tesked grovmalen svartpeppar och ca 2 teskedar salt.

Toppa det hela med 3dl fet och go grädde och in i ugnen, jag kör runt en timme på 200°C lägger ev på ett folielock om det börjar bli väl bränt på ytan.

Varning, köket luktar förbannat gott när man lagar tjälknöl och potatisgratäng. *drool*

Krokodil
2006-12-03, 01:35
Priceless Lizard... :D

Jense
2006-12-03, 07:01
haha ja, lizard. det va ett väl genomgående recept :D


ni sköter er utmärkt, och som mental sa är det mycket på känsla.. men på ett ungifär går också att berätta för andra med lite känsla så brukar det bli ganska bra

Eddie Vedder
2006-12-03, 08:28
Jag vet inte från vilken punkt man kan säga att matlagningen börjar, men från början till slut blir de väl typ 12 timmar:

1. Bönorna i blöt, 10 timmar
2. Koka bönorna, ca. 45 minuter
3. Fräsa köttfärsen, ca 20 minuter
4. Skära lök, chili, paprika å va man nu vill ha i (endast fantasin sätter gränser*drool* ) å blanda ihop allt me färsen å krossade tomater å låt de puttra under lång tid.

Äts antingen me råris lr bara bröd, personligen gillar jag att ha mycke bönor, både sojabönor och vita bönor, å då behövs de inge ris.

Helt suveränt gott å de ska va starkt så svetten rinner!!!:hbang:

Lizard
2006-12-03, 11:09
Hmmmm...vet inte om den skulle klara kriterierna för en riktig chiliconcarne den där Eddie.....?!

Min variant bygger på andra ingredienser:

Sätt på din bästa Willie Nelson eller Hank Williams-platta och öppna en Coronas.

Fräs spiskummin, koriander och chilipulver i en slurk stekolja.

Lägg i färsk chilli (finns i grönsaksdisken i olika styrka där habanero är grym). Kärna ur dem innan så inte hela pannan självantänder...

Hacka upp en hel vitlök (inte en klyfta utan en hel).

Lägg i den tillsammans med ett par hackade lökar.

Fräs på mediumvärme medan du sänker en ny Coronas.

Lägg hela steket åt sidan och häll i ny olja.

Hacka upp en rejäl bit högrev och fräs dem runt om.

Häll i chilliblandningen igen och låt det steka på svag värme några minuter.

Häll i en Coronas i blandningen, ta en till dig själv, och slå på ett par shots tequila.

I med krossade tomater så allt täcks och låt puttra tillsammans med saften från ett par lime-frukter. Stuva ned hela frukten också - spelar ingen roll och det smakar mer. Ta en ny Coronas.

Puttra en halvtimme till en timme under lock.(= minst två Coronas)
Smaka av med salt (blir starkare) och socker (blir mildare). Har du inte burkbönor så ska de i tillsammans med tomaterna i början och är de från burk så ska de i sista fem mot slutet. Kan vara vilka bönor som helst, men stora vita och kidney blir bäst.

Ställ åt sidan så den svalnar (vilket gör att kött och bönor suger in smaken). Dra i dig en Coronas igen.

Gå och lägg dig - du är full.


Ät blandningen nästa dag då den är som godast och du sovit ruset av dig. Ta ett par Coronas till maten vettja.


Lizard


Lizard

Mental
2006-12-03, 11:13
Tja, om vi ska tjafsa om chili så tycker jag varken bönor eller tomater hör hemma, och inte malet kött heller, men chilitraditionen varierar ju som sagt.

Eddie Vedder
2006-12-03, 11:30
Lizard, jag böjer mej. Du e min överman i chilihierarkin!

Trance
2006-12-03, 12:09
Tja, om vi ska tjafsa om chili så tycker jag varken bönor eller tomater hör hemma, och inte malet kött heller, men chilitraditionen varierar ju som sagt.

Exakt:

Hela köttkuber
Lite grisfett(eller typ bacon)
Massor av olika chilis
chilipulver
oregano
vitlök
spiskummin
majsmjöl för tjocklek


Skall koka en halv dag, godast dagen efter och serveras med typ creme fraiche på toppen för lite syrlighet och för att ta bort lite av hettan. Fast själv tycker jag inte direkt det är fel med bönor och tomat i, det är gott det med.

Lizard
2006-12-03, 13:12
Angpående recept och deras äkthet:

Jag och alla andra hittar lätt till Tastline (http://www.tasteline.com/) eller googlar upp nån sida med orginalrecept. Nemas problemas.
Det roliga med den här tråden, tolkar jag det som, är ju om vi ger våra egna recept på mat vi själva lagar som kräver mer än femton snabba i köket.

T ex vitlök, som svenskar idag använder mer än nästan några andra, förekommer utomordentligt sparsamt i det franska köket. Det är vanligtvis förbehållet området runt Provençal vilket också gett det köket en association av just vitlök. Beuf Bourgionne ska lagas med charlottenlök och alls ingen vitlök. I alla fall om man är matfaschist. Den som lagar den härinne, med eller utan vitlök är välkommen att posta sin variant. Det var väl hela idén?

Köttbullar är annars nästan lika inflammatoriskt som chilligrytor; alla har sin favorit. I de stora kokböckerna står blandfärs som bas medan min egen mamma, uppvuxen på lantgård med egna djur, vägrar och vill enbart ha nötfärs. Bullarna steks tillsammans med märgben för att få fram ytterligare smak ur de skorpmjölsbefriade bollarna. Gissningsvis är även de eoner från de orginalbullar som Karl XIIs armé tog med sig hem från gisslandramat i Bender år 1713 (samma år som du tror dina föräldrar föddes).

Mitt eget recept på Cannelloni är helt uppåt väggarna då det varken "ska" vara Gorgonzola eller Västerbotten i rullarna utan Ricotta.
Så, i stället för att anmärka, får vi be om egna recept?

Lizard

Jense
2006-12-03, 13:49
Angpående recept och deras äkthet:

Jag och alla andra hittar lätt till Tastline (http://www.tasteline.com/) eller googlar upp nån sida med orginalrecept. Nemas problemas.
Det roliga med den här tråden, tolkar jag det som, är ju om vi ger våra egna recept på mat vi själva lagar som kräver mer än femton snabba i köket.



precis lizardo, precis så jag menade.

pkw
2006-12-03, 16:06
nudlar och köttbullar : )

LadyG
2006-12-03, 18:09
Ingen idé att ta med Wallenbergare då mao, jag tror jag fick receptet därifrån också.

Fan, inga recept jag använder går att använda i den här tråden då. *suck*

Bara för att jag använder Internet som kokbok. *rolleyes*

Mental
2006-12-03, 22:08
Ingen idé att ta med Wallenbergare då mao, jag tror jag fick receptet därifrån också.

Fan, inga recept jag använder går att använda i den här tråden då. *suck*

Bara för att jag använder Internet som kokbok. *rolleyes*

Jag tror inte att det nödvändigtvis måste vara nedärvda familjehemligheter till recept, men att det å andra sidan är tråkigt att bara kopiera rakt av från tasteline tex.

Skriv ned receptet, och berätta lite runt det och brodera ut det lite så ska du se att vi blir så nöjda så.

Det är alltid kul att läsa om hur andra gör i köket :D

LadyG
2006-12-03, 22:29
Jag tror inte att det nödvändigtvis måste vara nedärvda familjehemligheter till recept, men att det å andra sidan är tråkigt att bara kopiera rakt av från tasteline tex.

Skriv ned receptet, och berätta lite runt det och brodera ut det lite så ska du se att vi blir så nöjda så.

Det är alltid kul att läsa om hur andra gör i köket :D

Men jag är så tråkig så jag gör som det står :em:

Har nog inte ändrat något av de recept jag är mest nöjd med, tyvärr.

Står det blötlägg i 8 timmar sätter jag outlook på att larma om åtta timmar. Ush, så tråkig jag är *gah!*

Mental
2006-12-03, 22:39
Men jag är så tråkig så jag gör som det står :em:

Har nog inte ändrat något av de recept jag är mest nöjd med, tyvärr.

Står det blötlägg i 8 timmar sätter jag outlook på att larma om åtta timmar. Ush, så tråkig jag är *gah!*

Off topic så det brakar om det, men då kan man ju säga att du har det roligaste med matlagningen kvar att lära dig :D Improvisera! Det är alltid bra att ha ett recept att utgå från, men när man är varm i kläderna kan man släppa fram den lille kulinariske marodören som bor innom oss alla. ibland blir det tillochmed ätligt :D

LadyG
2006-12-03, 23:01
Off topic så det brakar om det, men då kan man ju säga att du har det roligaste med matlagningen kvar att lära dig :D Improvisera! Det är alltid bra att ha ett recept att utgå från, men när man är varm i kläderna kan man släppa fram den lille kulinariske marodören som bor innom oss alla. ibland blir det tillochmed ätligt :D

LOL

Just det: marodör - det har jag lärt mig av bitter erfarenhet. Min marodör tog åratal att spärra in, och den fan ska inte se dagsljus igen. :)

Följer jag inte recepten blir det oätligt. Jag har någon gudagiven talang för att förstöra mat om jag avviker från givna order.

Fast Aroniasaft är faktiskt ett nedärvt recept när jag tänker efter.

Jag har inga mått däremot, eftersom jag lärt mig det av "de som kan" (monkey se, monkey do-principen). Bären, Aroniabär heter de, får inte koka, för då blir det bittert. De ska vara noga rensade också för pinnar, skalbaggar och blad är inte gott i saft.

Koka upp en sådan mängd vatten att det täcker bären när du häller vattnet över bären i en gryta. Bären ska f ö vara djupfrysta eller frostnupna och alltså inte koka med. Låt hela slabbet dra över natten, sila bären och kooka upp vattnet igen. Häll över det nu blå-lila vattnet över bären igen och låt dra ett dygn till. Det ska du göra om i tre dygn, en gång om dygnet, tills all saft är utsilad ut bären.

Tillsätt 6dl socker per liter saft och sedan en halv kapsyl atamon per liter färdig saft. Skölj ur flaskorna med atamonvatten och häll upp saften medan den fortfarande är varm. Förslut flaskorna genast för att skapa rätt tryck och en gynnsam miljö för saften (den möglar inte).

Otroligt gott, men inget när man deffar.